Werk & Studie alle pijlers

Ik heb ontslag genomen, hoe laat ik eea netjes achter?

16-08-2022 12:03 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk nu een aantal jaar bij een klein bedrijf. De functie die ik vervul was een functie die niet bestond. Ik heb dus alles opgezet wbt de werkzaamheden en een opleiding gevolgd. Nu zijn er een aantal zaken voorgevallen die wat mij betreft dusdanig ernstig zijn naar mij toe dat ik niet langer kan/wil werken voor dat bedrijf.

Ik heb dus ontslag genomen per 1 september. Op tijd in alle redelijkeheid en transparant. Ik heb er verder ook geen groot ding van gemaakt. Ik heb nog een maand vakantie ivm de vele overuren die ik gemaakt heb tbv extra werkzaamheden die niet binnen mijn eigenlijke takenpakket vielen.

Nu vraagt mijn werkgever het volgende. Of ik werkinstructies wil maken, hoeveel tijd ik kwijt ben aan mijn werkzaamheden (laatste is lastig, ik heb een creatief beroep), of ik een inwerkschema wil maken voor mijn vervanger mochten ze niet op tijd iemand vinden, of ik een functieprofiel wil maken en of ik een vacaturetekst wil schrijven.
Ik vind het nogal wat. Willen jullie mij adviseren wat redelijk is?
missmarple wijzigde dit bericht op 12-09-2022 09:57
Reden: Spelfouten
15.07% gewijzigd
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee is ook een antwoord.
Als jij ontslag hebt genomen omdat er foute dingen zijn voorgevallen dan hoef je echt je best niet te doen voor je werkgever.

Ik zou geen schop nageven. Maar jij laat niet expres een rommel achter. Je gaat alleen geen energie steken in je opvolging omdat jij er per direct (met reden zeg je) vertrekt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het eea bij elkaar Googelen:
vacaturetekst die vergelijkbaar is / functieprofiel idem

En dan aangeven, dat jij het zelf hebt moeten uitvinden en je eigen draai hebt gegeven, dus dat je opvolger dat ook echt wel gaat lukken?

en dan doei!
Alle reacties Link kopieren Quote
Een werkinstructie (aangezien je er zelf al niet meer bent dan) lijkt me redelijk. En mogelijk een opsomming van je werkzaamheden en hoeveel procent het van je totale werk bedraagt zodat zij een functieprofiel kunnen aanmaken. De rest mogen ze lekker zelf doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag is: mag jij je overuren nu opnemen? De werkgever mag gewoon vragen dat jij de maand volledig uitwerkt en dat je de overuren en vakantieuren uitbetaald krijgt.

Als je gewoon aan het werk bent, mag hij inderdaad van je vragen om deze dingen te schrijven. Ik zou zelf de werkstructie als prioriteit geven en daarbij vermelden wat het ongeveer aan tijd kost. Bij standaardtaken kan dit vaak wel. En anders zet je iets van minimaal 2 uur. Dan laat je de belangrijkste informatie omtrent jouw functie achter. Dat valt gewoon onder een goede overdracht.
Eigenlijk dit een functieprofiel in het verlengde hiervan, want dat is meer een samenvatting.

Als een vacature opstellen normaal tot jouw taken hoort, dan vind ik het niet raar dat je dit nu ook moet. Is het niet jouw ding/taak, dan kun je een opzetje doen waarin je schrijft wat de functie inhoudt.

Geen idee wat er in een inwerkschema en zo moet staan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend!
Werkinstructie kan ik me nog enigszins in vinden maar een vacaturetekst niet. Ik heb althans nog nooit gehoord dat iemand (collega/vrienden) zijn of haar eigen vacaturetekst heeft opgesteld toen iemand een nieuwe baan kreeg.

Heb je zelf eigenlijk al een nieuwe baan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Functieprofiel en vacature schrijven is misschien lichtelijk teveel gevraagd maar werkinstructies of een soort beknopte "handleiding" of inwerk aanwijzingen voor je opvolger zou ik wel logisch vinden, die persoon kan er immers ook niks aandoen en niets is zo vervelend als ergens moeten beginnen zonder duidelijkheid. Maar aan jou de keuze, je bent natuurlijk niets verplicht. Succes met je nieuwe baan
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
16-08-2022 12:10

Geen idee wat er in een inwerkschema en zo moet staan.
Bij een vorige werkgever van mij stonden daar dingen in als 'week 1, uitleggen administratiesysteem, lezen handleidingen, enz.; week 2: mailbox beheren, enz.' Dus wat je wanneer uitgelegd krijgt en wanneer je bepaalde dingen zelfstandig zou moeten kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stromboli schreef:
16-08-2022 12:14
Bij een vorige werkgever van mij stonden daar dingen in als 'week 1, uitleggen administratiesysteem, lezen handleidingen, enz.; week 2: mailbox beheren, enz.' Dus wat je wanneer uitgelegd krijgt en wanneer je bepaalde dingen zelfstandig zou moeten kunnen doen.
eventueel aangevuld met: handig om afspraken te plannen met collega van Finance, collega van Marketing en iemand van Frontoffice oid
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah oké. Klinkt gewoon als een werkinstructie. :P
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend dat ze daar zo met je zijn omgegaan! Knap dat je je grens daarin hebt gehouden en je keuze hebt gemaakt.

Vanaf 1 sept opgezegd, en dan nu een maand aan vakantiedagen? Ben je dan nu weg of bedoel je dat die vakantiedagen vanaf sept ingaan? Ik zou kijken wat je kunt doen tot de laatste dag naast je gewoonlijke werkzaamheden of kijken wat daar prio's in zitten. Mocht dus iets van die lijst (plus alle extra's die van je gevraagd zijn) niet in de tijd passen, aangeven dat dat niet kan. En alles een beetje ruim plannen. Je hoeft je collega's niet met shit te laten zitten, maar je ook zéker niet uit de naad te werken voor een werkgever of leidinggevende die je slecht heeft behandeld.

Zorg ervoor dat je jezelf in de spiegel kunt aankijken. Is dat door nee te zeggen op bepaalde vragen, dan is dat zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt als iets wat je in een dag in elkaar kunt rammelen met voorbeelden van het internet. Gewoon niet te uitgebreid en gedetailleerd.

En ook wel een logische vraag want het zou een ander dagen kosten terwijl jij het overzicht hebt en in de materie zit.

Ik zou er zelf geen woorden aan vuil maken maar het minimale opstellen en wegwezen.

Je weet nooit waar je iemand (of een kennis van iemand) weer tegenkomt en het is wat waard dat jou niets te verwijten valt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Werkinstructie en inwerkschema zou ik zo ver daar tijd voor is doen. Net als de collega die taken (tijdelijk) gaat overnemen bij praten. Zelfs die vacaruretekst zou ik maken. Wat maakt mij dat nog uit? Wat ik af krijg, krijg ik af en het is mijn eer te na om de kantjes er af te lopen. Niet om de baas te plezieren maar om met rechte rug verder te gaan. Bovendien weet je nooit hoe klein de wereld is, je referenties nodig hebt etc. Je laatste indruk is toch wat ze onthouden. En zolang je er werkt, heb je het werk te doen naar eer en geweten. Die paar weken hou je nog wel vol.
Het lijkt me logisch dat wanneer je vertrekt, je een overdrachtsdocument maakt met daarin de werkprocessen, contactpersonen en stand van zaken van projecten of werkzaamheden waar je mee bezig bent. Aangeven hoeveel tijd iets kost vind ik altijd lastig, maar een orde van grootte kun je altijd wel geven. Als in: grote brokken, lopende zaken en bijzaken / kruimelwerk. Een inwerkschema vind ik iets voor een leidinggevende want dat gaat mijn inziens ook over het bedrijf in zijn geheel, niet alleen over de functie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het geen hele rare vraag van je werkgever. Vacaturetekst is niet heel gebruikelijk, maar aangezien je zelf de functie invulling hebt gegeven, vind ik het in dit geval niet raar dat jij daar een voorzet voor doet. Dus wat de functie inhoudt, hoeveel tijd je ongeveer aan verschillende werkzaamheden (percentage) kwijt bent etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel dagen ben je daar nog aan het werk? Ik zou beginnen met de werkinstructie en dan zien hoe ver je komt met de overige vragen. Je gewone werk kan dan blijkbaar blijven liggen als de werkgever dit nu van je vraagt. Als je werktijd op is, moeten ze het maar doen met hoe ver jij bent gekomen.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook geen rare vraag, maar wél als je er echt niet meer werkt.
Over twee weken is het 1 september.
Er is nog een maand vakantie.
Zo te lezen heeft TO direct haar werkzaamheden neergelegd met een stevige reden.

Voor mij zou het afhangen van die stevige reden of ik in mijn vakantie nog moeite zou willen stoppen in een nette onverwachte overdracht. Of dat ik me zou houden bij een lijstje (handige namen/ telefoonnummers etc) wat ik maak voor mijn opvolger, niet voor mijn werkgever.

Als er geen sprake is van vakantie tot de datum dat het ontslag echt ingaat, dan zou ik de verplichte uit te dienen tijd wel stoppen in overdrachtsdocumenten of vacatureteksten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Als je per 1 september vertrekt en een maand vakantie hebt dan heb je nu dus vakantie totdat je er niet meer werkt? Dan ga je geen werkzaamheden voor dit bedrijf meer doen, dus ook geen overdrachtsdocumenten maken. Dat had geregeld moeten zijn voordat je er 0 uren over waren dat je voor dat bedrijf werkt. Waarschijnlijk had je langer dan 1 maand opzegtermijn (want meerdere jaren gewerkt) dus daar had de werkgever eerder aan moeten denken.
Als je nog wel uren hebt dat je voor dit bedrijf werkt, dan daarin doen wat lukt en daarna ga je weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap het niet. Werk je gewoon of ben je vrij? Als je aan het werk bent, en je krijgt dus betaald, dan sluit ik me volledig aan bij Dianaf. Maar als je vrij bent, dan niet.

Oh en je geeft aan dat je overuren hebt en dus vakantiedagen. Ziet je werkgever dat ook zo? Wat zijn de regels hierover, krijg je ze uitbetaald, mag je ze opnemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is je werkgever schuldig aan het onrecht wat jou is aangedaan? Heeft hij gepoogd het onrecht in jouw voordeel op te lossen? Indien nee, dan zou ik er geen tijd meer aan verspillen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een fatsoenlijke overdracht vind ik wel in dat takenpakket passen. Een vacature schrijven niet. Dus geef je opvolger een kans. Deze heeft nl. niks van doen met de reden van jouw vertrek. Hoe fijn zou jij het vinden als er wat handvatten zijn om vanuit te vertrekken als jij ergens komt werken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben gewoon aan het werk. Er is nog niet besproken wat ik met de overige vakantiedagen ga doen. Ik heb besloten dat ik ga doen wat hij vraagt, op het functieprofiel na. Ik schrijf zelf geen vacatureteksten. Ik schrijf alleen mijn werkzaamheden op, wachtwoorden voor diverse programma's en hoeveel het tijd het ongeveer kost. Ik heb de functie op mijn eigen manier ingevuld dus een inwerkschema ga ik verder ook niet doen.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil het op een nette manier beëindigen en ik zorg voor een nette basis. Dat voelt voor mij meer dan voldoende na alles wat er gebeurd is.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Dan heb ik je op niet goed begrepen. Ik zou wel snel bespreken wat er met die vakantiedagen gebeurt want dan kun je ze in ieder geval niet meer allemaal opmaken (aangezien er geen maand meer tussen nu en 1 september zit). Zorg ervoor dat ze in ieder geval niet vervallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
16-08-2022 13:13
Als je per 1 september vertrekt en een maand vakantie hebt dan heb je nu dus vakantie totdat je er niet meer werkt? Dan ga je geen werkzaamheden voor dit bedrijf meer doen, dus ook geen overdrachtsdocumenten maken. Dat had geregeld moeten zijn voordat je er 0 uren over waren dat je voor dat bedrijf werkt. Waarschijnlijk had je langer dan 1 maand opzegtermijn (want meerdere jaren gewerkt) dus daar had de werkgever eerder aan moeten denken.
Als je nog wel uren hebt dat je voor dit bedrijf werkt, dan daarin doen wat lukt en daarna ga je weg.
Ik heb meer dan zes jaar bij dat bedrijf gewerkt. Ze hebben nooit op papier gezet dat ik een contract heb gekregen voor onbepaalde tijd. Dus ik heb mazzel dat ik alleen een getekend contract heb waarin 1 maand opzegtermijn staat.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven