Werk & Studie alle pijlers

Ik verveel me kapoooot!

10-02-2014 11:30 103 berichten
Even de situatie. Ik werk op een IT helpdesk en we werken met een systeem dat verschillende problemen aan verschillende medewerkers toewijst. Zo doen we dus eigenlijk allemaal een beetje onze eigen categorie qua problemen. (naast de telefoontjes die we binnenkrijgen). Iedereen kan elkaars tickets zien en aan zichzelf toewijzen maar mijn baas heeft al regelmatig aangegeven dat je in de regel je eigen werk doet en als een andere collega veel tickets heeft staan op zijn naam, dan vraagt hij of een ander wil bijspringen.

Nu hebben we het over het algemeen bij vlagen druk, maar heel vaak ook niet. Luxeprobleem zou je zeggen, want ik forum en facebook er wat af. Maar 5 dagen in de week, terwijl ik ook nog flinke reistijd heb (wat mijn eigen schuld is maar dat terzijde) breekt me op. Ik weet van gekkigheid niet wat ik nog moet doen om mezelf bezig te houden.

To make matters worse heb ik een enorm streberig half autistisch mannetje hier tegenover me zitten wat steeds mijn werk zit te doen. Ik smeer mijn tickets het liefst beetje uit over de dag om niet in verveling te vervallen maar zodra ik de refresh knop heb ingedrukt, zie ik dat hij er alweer een berg heeft afgehandeld. Dit doet hij zonder het aan mij te vragen, dus regelmatig wil ik aan een ticket beginnen en is het alweer afgehandeld voor ik mijn zin heb afgetypt.

Ik heb hem al zeker 10 keer hierop aangesproken. Ook al paar keer naar mijn baas gegaan. Het stopt dan een dag en vervolgens doet hij het gewoon weer. Ook bemoeit hij zich dwars door mijn telefoongesprekken met alles wat ik met klanten bespreek en ook hier is hij zowel door mij als leidinggevende op aangesproken. Er verandert alleen niets.

En ik, ik vreet me compleet op. Verveel me elke dag kapot. Wou dat ik thuis mocht werken maar dat wil de directie niet terwijl het in mijn functie prima kan. Dit voelt als zooooo'n dikke tijdverspilling. Ben met reizen erbij 50 uur in de week bezig voor in totaal maar paar uurtjes werk. Besef me dat het luxeprobleem is in deze tijden zeker gezien ik een onbepaalde tijd contract heb. Maar ik weet niet hoe ik dit nog langer trek zo. Ben kapot in de weekenden want niks doen is vermoeiender dan je denkt. En dan constant de irritatie richting de collega wat het er niet beter op maakt.

To make matters worse: mijn huis staat nog te koop wat ik met ex heb gekocht. Dus onbepaalde tijd baan opgeven in ruil voor financiele onzekerheid kan nu niet, dat kan pas als het huis verkocht is.

De irritante collega was een week ziek. Week waarin ik redelijk goed heb kunnen werken. Hij is vandaag weer teruggekomen en je raadt het al. Ik mag tot 17:30 weer duimen gaan draaien vandaag omdat hij al mijn werk voor mijn neus vandaan 'kaapt' . En ik heb nieteens de energie om er voor de 1001e keer wat van te zeggen.

Sorry voor het klagen maar ik zit er even doorheen. Straks staat dat rot huis nog een jaar te koop...

Sorry voor het geklaag in een tijd dat je blij mag zijn dat je een baan hebt...
quote:wolkje88 schreef op 10 februari 2014 @ 12:00:

Zou toch echt weer naar de directie stappen en hem / haar er wat van laten zeggen...

Kan je die tickets niet in een status ofzo zetten dat hij de tickets niet meer kan zien en jij ze kan afwerken wanneer jij wil ?

Of in notitie zetten als dat zichtbaar is voor iedereen dat jij er al mee bezig bent ?Nope... we werken met een redelijk achterhaald systeem binnen een bedrijf wat aardig in de pionierfase zit en waar een hoop langs elkaar heen gecommuniceerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Oh, mosterd met de coursera :-)
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 10 februari 2014 @ 12:03:

Kun je de tickets weer terug op jouw naam zetten?

Misschien een keer echt boos worden, met een flinke vloek erbij?

Gratis interessante online cursussen vind je bij coursera.Niet als hij ze ondertussen al heeft opgelost. Hij is me steeds half ticket voor zeg maar. En dan moet ik dus steeds aan HEM vragen 'ben jij bezig met ticket huppeldepup' dodelijk irritant. Zou andersom moeten zijn dat hij het aan MIJ vraagt. GRRRRR
Als hij betweterig doet kun je natuurlijk wel een opmerking maken als; zo goed weet je het allemaal niet, want je doet alleen de makkelijke klusjes en laat de lastige voor mij liggen.
Erger je niet, maar verbaas je!
quote:anky schreef op 10 februari 2014 @ 11:57:

[...]

Kom zelf met suggesties (uitgewerkte voorstellen). Je moet het leidinggevenden zoveel mogelijk op een bordje aanleveren, dan zijn ze doorgaans veel meer tot meewerken en - veel belangrijker - meedenken geneigd. Je moet in je werk toch wel dingen zien die voor verbetering vatbaar zijn? Werk het uit in een voorstel met een schatting van het aantal uren dat je er aan kwijt bent. Uiteraard, nadat je hebt vermeld dat er bij tijden te weinig werk is. Als je dit goed onderbouwt is er bijna geen baas, die hier moeilijk over doet en tegelijkertijd maak je je onafhankelijk van je collega.

Dit inderdaad. Ik snap dat je op het einde van je Latijn bent, maar probeert de motivatie en drive te vinden op een plan/voorstel op papier te zetten.

Daarnaast wat tips: als ik me verveelde (soms maar 4 telefoontjes in een uur) en er waren ook geen extra klusjes, dan ging k gewoon heel veel lezen over China ofzo op Wikipedia. Online shoppen. Prikborden maken voor de inrichting van mijn huis. Zoeken naar vacatures. Enz. Je kan ook boeken in PDF op je scherm lezen.

Ook zou ik proberen jouw werk voor jezelf te claimen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien alle tickets meteen op jouw naam zetten, zodat hij er niets meer aan kan doen. En daarna stuk voor stuk afwerken.

En ten slotte: count your blessings. Je hebt een vast contract, je hebt dat geld erg nodig nu, only boring people are bored, etc
Wat heeft sales eigenlijk te maken met jullie procedures? Juist in een pionierend bedrijf kun je met eigen initiatieven komen.
Al eens samen naar de leiding gegaan?
TO, je negeert mijn suggestie om eens echt boos te worden. Waarom?
Misschien kun je het wat meer bij je baas leggen, en dan niet klagen over de collega maar gewoon naar hem toestappen en zeggen "collega X is al met de tickets bezig, heeft u voor mij iets anders te doen" o.i.d.

Of je zoekt gewoon een andere bezigheid voor jezelf en meld dan aan de baas dat je dat aan het doen bent omdat X met jouw werk aan de gang is.

Op die manier is het je baas duidelijk dat de collega jouw werk overneemt, maar dat jij wel je beste beentje voorzet om bezig te blijven.
Maar ik snap het niet, hij kan ze wel op zijn naam zetten en er in werken zodat jij niets meer kunt doen, maar andersom kan jij dat niet?
En kun je niet een tijdje proberen zijn tickets te jatten? Weet hij ook is hoe dat is. Lijkt me wel vreselijk irritant trouwens, zo'n collega.
En wat ik ook zou doen in het vervolg is vóór je aan een ticket begint vragen: "zeg X, ik begin nu aan ticket 5, ben jij daar al mee bezig?"

Gewoon elke keer, dan komt de boodschap misschien ook wel over.

Of je gaat naast hem zitten als je merkt dat hij met jou ticket bezig is, zeg dat je het graag samen wil doen
quote:cello1987 schreef op 10 februari 2014 @ 12:12:

En kun je niet een tijdje proberen zijn tickets te jatten? Weet hij ook is hoe dat is. Lijkt me wel vreselijk irritant trouwens, zo'n collega.Of dat inderdaad, gewoon een week (of langer) stééds iets eerder beginnen, en steeds als eerste terugkomen van de pauze en dan snoeiend hard het werk van de hele afdeling doen
quote:ClaudeFiolle schreef op 10 februari 2014 @ 12:09:

TO, je negeert mijn suggestie om eens echt boos te worden. Waarom?Dat lijkt mij een waardeloos advies, want dan heeft TO het gedaan.
Je moet je wel realiseren trouwens dat het voor de baas niet uitmaakt wie het werk doet, als het maar gedaan word.

Je zult dus zelf actief moeten zorgen dat je bezig blijft, en in elk geval het werk doet wat van jou is.

Je smeert je taken het liefst een beetje uit over de dag, prima, maar je weet nu dat collega ze doet als jij het laat liggen.

Dus dat gebeurt niet meer, als jij gewoon als eerst al het beschikbare werk doet is het probleem al voor een groot deel opgelost.
En hoeveel sollicitatiebrieven heb je nu daadwerkelijk al de deur uit gedaan? Want dit probleem is niet van vandaag op morgen opgelost, ik ga er vanuit dat je je inmiddels al rot solliciteert?

Daarnaast zou ik ook naar mn leidinggevende stappen. Op deze manier is er niet te werken. Kan je niet ergens anders in de hele keten aan de slag? Voorbereidend werk voor sales doen, beleid bedenken, een specifiek project opstarten. Waarschijnlijk hebben jullie toch te weinig calls om 2 personen aan de slag te houden. Je collega was vorige week ziek, ben jij omgekomen in de calls? Was er een achterstand? Zo nee, dan zou ik hem lekker deze week alle calls laten afhandelen en jij vraagt ondertussen om ander werk.
Hm.

Wat ik zou doen (maar ik lees graag); Het eerste ticket nemen, dat doorwerken. Dan het láátste nemen, dus niet het volgende. Vandaaraf naar boven toe werken. Kom je elkaar misschien in het midden tegen maar dat is dan maar zo.

Verder een stapel boeken op een usb zetten, dat in de pc steken en dan fijn lezen. Maar dat zou dus mijn oplossing zijn.

Of, als je ziet dat je er tien krijgt, je collega voor zijn en meteen zeggen; ha, tien tickets. Wil jij er ook een paar? Dan is het antwoord vast ja (die verveelt zich waarschijnlijk net zo erg). Kun je inhaken door te zeggen; welke nummers wil je hebben??
quote:ClaudeFiolle schreef op 10 februari 2014 @ 12:09:

TO, je negeert mijn suggestie om eens echt boos te worden. Waarom?

Nee hoor, Ik ben al regelmatig boos geweest. Heb het recht in zijn gezicht gezegt. Ook als hij mooi weer loopt te spelen en claimt het allemaal zo goed te weten. Hem ook letterlijk gesommeerd zijn mond te houden en zich er niet mee te bemoeien toen hij recht door me heen aan het praten was.

Wat betreft het pionieren hier... ik kan niet teveel roepen ivm herkenbaarheid maar het is een best groot bedrijf maar in veel dingen gaan dingen er redelijk amateuristisch aan toen. Ik ben niet de enige die hier over zeurt. Er zijn links en rechts al heel wat mensen omgevallen die probeerden verandering te bewerkstelligen maar geen voet aan de grond kregen aangezien niet goeie ideeën maar vriendjespolitiek hier voor succes zorgt.

Zoals ik al aangaf ik kan het niet afbakenen aangezien hij zo in mijn calls kan. Betekent dus dat ik constant moet zeggen 'hee waarom doe je mijn werk' en dan constant dezelfde discussie kan gaan voeren terwijl leidinggevende al vaker heeft gezegd aan mijn kant te staan. In de praktijk voelt het alsof ik het zelf moet oplossen en in dat extra geharrewar heb ik zo'n GEEN trek. Die week dat hij ziek was, was echt een verademing.
quote:yoshe schreef op 10 februari 2014 @ 12:26:

En hoeveel sollicitatiebrieven heb je nu daadwerkelijk al de deur uit gedaan? Want dit probleem is niet van vandaag op morgen opgelost, ik ga er vanuit dat je je inmiddels al rot solliciteert?

Daarnaast zou ik ook naar mn leidinggevende stappen. Op deze manier is er niet te werken. Kan je niet ergens anders in de hele keten aan de slag? Voorbereidend werk voor sales doen, beleid bedenken, een specifiek project opstarten. Waarschijnlijk hebben jullie toch te weinig calls om 2 personen aan de slag te houden. Je collega was vorige week ziek, ben jij omgekomen in de calls? Was er een achterstand? Zo nee, dan zou ik hem lekker deze week alle calls laten afhandelen en jij vraagt ondertussen om ander werk.

Ik vraag me af of het slim is om naar ander werk te gaan kijken met een onbepaalde tijd contract op zak. Want overal is een proefperiode. Als ik straks op straat sta terwijl ik mijn ex 1000 euro in de maand moet betalen voor die hypotheek (we kunnen elkaar niet uitkopen dus tot het huis is verkocht ben ik zwaar de pisang) dan is het hek van de dam. Dus elke dag hoop ik dat de makelaar belt dat hij kijkers heeft.

Ben al wel vacature sites aan het afstruinen om te kijken wat me eventueel leuk lijkt want ja, zodra huis verkocht is ben ik hier zo snel mogelijk pleite. Dat moge duidelijk zijn.

Goeie tip van die boeken! Ik lees graag dus dat zou al hoop schelen. Had ik ook zelf kunnen bedenken maar dit topic gestart omdat het me zó hoog zat dat ik bijna in staat was die collega niet zo vriendelijk verbaal aan te vliegen. Stoom afblazen dus.
Ik herken je probleem hoor!

Ik werk 8 uur en dan minus pauze is dat 7 uur op een dag. 5 dagen per week. Vervolgens zit ik misschien 1,5-2 uur per dag daadwerkelijk met iemand aan de telefoon (callcentre) en de rest van de tijd? Ik lees 3 forums, aantal nieuwsites, houd mijn email meer in de gaten dan nodig is. etc.

Kun je/mag je een boek meenemen?

Ik mag dat gelukkig wel maar die zitten allemaal in verhuisdozen nu. Heb wel eens 4 boeken in 1 werkweek gelezen!

Een collega borduurt veel, maar dan krijg je af en toe "gezeur" dat het niet werk gerelateerd is :P
Ik prik.
Gewoon ff kwestie van alles wordt teveel/zit er doorheen. Na 10 maanden huwelijk besodeflikkerd worden, scheiding in gang zetten, noodgedwongen elke maand 1000 euro in de plomp moeten gooien want gemeenschap van goederen... ex die niet meewerkt... werk waar ik me zit te vervelen. PMS.

Projecten bedenken, karren trekken, moet er even niet aan denken. Het enige wat ik wil is gewoon normaal mijn werk kunnen doen zonder steeds een collega te hebben die me op de huid zit en zich niet aan mijn grenzen en gemaakte afspraken houdt waardoor ik me constant een zeikerd voel als ik voor de zoveelste keer bij leidinggevende aan de bel trek en vervolgens te horen krijg dat ik gelijk heb maar niet op alle slakken zout moet leggen. Tsja.
@ cactus, nee je moet 'doen' alsof je werkt. Zit hier in grote open kantoortuin dus al het Very Important Bezoek voor de directeur komt hier langs. Ik zit ook nog eens met mijn rug naar de gang dus dingen als Facebook moet ik giga mee uitkijken. Dus forum ik, app ik, chat ik, en ondertussen bedenk ik me hoe veel nuttiger ik mijn tijd zou kunnen besteden. Ik droom van deels thuiswerken waardoor ik in de tussentijd ook wasje erin kan gooien, een boek kan pakken, kopje thee. Ik zou net zo productief zijn als hier. Productiever want nu ben ik voor 20:00 meestal niet thuis en dan is het eten, inkakken en naar bed. Alles komt op de weekenden neer terwijl ik hier effectief inderdaad als ik mazzel heb 2 uur werk heb.
Als ik klant bij dat bedrijf was zou ik meer tevreden zijn als mijn ticket om 10 uur 's ochtends al afgehandeld is dan wanneer een medewerker gaat zitten wachten tot 16 uur 's middags omdat hij zich anders verveelt.

Jouw collega doet het goed. Gewoon doorwerken voor de klant.
Bah
quote:573g8b schreef op 10 februari 2014 @ 12:48:

Als ik klant bij dat bedrijf was zou ik meer tevreden zijn als mijn ticket om 10 uur 's ochtends al afgehandeld is dan wanneer een medewerker gaat zitten wachten tot 16 uur 's middags omdat hij zich anders verveelt.

Jouw collega doet het goed. Gewoon doorwerken voor de klant.

Snap je reactie hoor maar kan er ivm herkenbaarheid inhoudelijk niet op ingaan. Ik laat geen dingen expres lang liggen om het laten liggen. Maar ik ga ook niet als een debiel lopen jakkeren als dat niet nodig is. Bijvoorbeeld omdat ik weet dat de klant op maandag dicht is en het antwoord toch pas morgen ziet. Dan verdeel ik mijn werk liever beetje over de dag. En dat mijn collega dat met ZIJN tickets wel doet moet hij zelf weten.

Ik baal gewoon dat ik vorige week super lekker heb gewerkt, zonder steeds grenzen aan te hoeven geven, zonder steeds te hoeven vragen met wat hij bezig is. Omgekeerde wereld. Hij zou mij moeten vragen welke ik aan het doen ben als hij al persee zich ergens mee wil bemoeien. Zo is het ook al minstens 4 keer tijdens werkoverleg afgesproken. Mijn leidinggevende zegt ook dat het indelen in categorieën niet voor niets zo is gedaan.

Deze collega komt uit een bedrijf in de televisiewereld trouwens, waarbij iets binnen 5 minuten gefikst moest zijn want ze gingen live. Heel ander bedrijf dus. Die werkethiek neemt hij nu hier mee naartoe terwijl dat helemaal nergens goed voor is.
Als je dan toch tijd over hebt. Misschien een mooi moment om je wat te verdiepen in de software waar je mee werkt. Het zou toch technisch wel mogelijk kunnen zijn om tickets op je naam te zetten en dat je collega er niet bij kan.

Ik zou vervolgens ook lijstjes gaan bijhouden. Hoeveel tickets komen er per dag binnen. Hoeveel komen er initieel op jou naam en begin jij mee. Hoeveel handelt hij er daar van af. Hoeveel staan er op zijn naam. Wat voor type calls pakt hij van je af, zijn dat de quick fixes, of ook de moeilijke dingen. Maak het maar inzichtelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven