Werk & Studie alle pijlers

Ik verveel me kapoooot!

10-02-2014 11:30 103 berichten
Even de situatie. Ik werk op een IT helpdesk en we werken met een systeem dat verschillende problemen aan verschillende medewerkers toewijst. Zo doen we dus eigenlijk allemaal een beetje onze eigen categorie qua problemen. (naast de telefoontjes die we binnenkrijgen). Iedereen kan elkaars tickets zien en aan zichzelf toewijzen maar mijn baas heeft al regelmatig aangegeven dat je in de regel je eigen werk doet en als een andere collega veel tickets heeft staan op zijn naam, dan vraagt hij of een ander wil bijspringen.

Nu hebben we het over het algemeen bij vlagen druk, maar heel vaak ook niet. Luxeprobleem zou je zeggen, want ik forum en facebook er wat af. Maar 5 dagen in de week, terwijl ik ook nog flinke reistijd heb (wat mijn eigen schuld is maar dat terzijde) breekt me op. Ik weet van gekkigheid niet wat ik nog moet doen om mezelf bezig te houden.

To make matters worse heb ik een enorm streberig half autistisch mannetje hier tegenover me zitten wat steeds mijn werk zit te doen. Ik smeer mijn tickets het liefst beetje uit over de dag om niet in verveling te vervallen maar zodra ik de refresh knop heb ingedrukt, zie ik dat hij er alweer een berg heeft afgehandeld. Dit doet hij zonder het aan mij te vragen, dus regelmatig wil ik aan een ticket beginnen en is het alweer afgehandeld voor ik mijn zin heb afgetypt.

Ik heb hem al zeker 10 keer hierop aangesproken. Ook al paar keer naar mijn baas gegaan. Het stopt dan een dag en vervolgens doet hij het gewoon weer. Ook bemoeit hij zich dwars door mijn telefoongesprekken met alles wat ik met klanten bespreek en ook hier is hij zowel door mij als leidinggevende op aangesproken. Er verandert alleen niets.

En ik, ik vreet me compleet op. Verveel me elke dag kapot. Wou dat ik thuis mocht werken maar dat wil de directie niet terwijl het in mijn functie prima kan. Dit voelt als zooooo'n dikke tijdverspilling. Ben met reizen erbij 50 uur in de week bezig voor in totaal maar paar uurtjes werk. Besef me dat het luxeprobleem is in deze tijden zeker gezien ik een onbepaalde tijd contract heb. Maar ik weet niet hoe ik dit nog langer trek zo. Ben kapot in de weekenden want niks doen is vermoeiender dan je denkt. En dan constant de irritatie richting de collega wat het er niet beter op maakt.

To make matters worse: mijn huis staat nog te koop wat ik met ex heb gekocht. Dus onbepaalde tijd baan opgeven in ruil voor financiele onzekerheid kan nu niet, dat kan pas als het huis verkocht is.

De irritante collega was een week ziek. Week waarin ik redelijk goed heb kunnen werken. Hij is vandaag weer teruggekomen en je raadt het al. Ik mag tot 17:30 weer duimen gaan draaien vandaag omdat hij al mijn werk voor mijn neus vandaan 'kaapt' . En ik heb nieteens de energie om er voor de 1001e keer wat van te zeggen.

Sorry voor het klagen maar ik zit er even doorheen. Straks staat dat rot huis nog een jaar te koop...

Sorry voor het geklaag in een tijd dat je blij mag zijn dat je een baan hebt...
Onze beheer afdeling kan in die software, ik mag er niet in. Ze zijn al zeker 5 jaar aan het steggelen dat er een beter systeem moet komen maar we zitten nog op een of ander gratis pakket en voorlopig komt er geen budget om hier wat aan te doen. Heb me in de vrije uurtjes al wel compleet verdiept in het cms waar ons intranet op draait, dit voor de afdeling helemaal gestroomlijnd...en toen dat af was ermee langs andere afdelingen gegaan. Maar er is niet echt stroomlijn in. Per afdeling is men beetje zelf het wiel uit aan het vinden. Dus is er nu een interne communicatiemanager aangenomen om dit te gaan fiksen. Gaat nog wel minimaal een jaartje duren voor we hier weer wat van horen haha zo gaat het hier bijna met alle projecten. Ik zit op uitvoer niveau niet op management niveau en straks krijgen we iets hapklaars waar we maar mee moeten werken aangezien hogerhand het zo heeft besloten.
Eigenlijk vind ik die collega gewoon een enorme irritante eikel dat speelt ook mee. Hij trakteert nooit maar als er iemand in het bedrijf jarig is dan staat hij als eerste met zijn neus vooraan om gebak te eten dat soort dingen. En als ik iets zeg is het altijd ja...maar. Meestal doe ik op een gegeven moment een talk to the hand...aangezien hij gewoon niet stopt. Hij weet het beter. Ook al heeft hij nog geen dag in de praktijk hoeven werken en heb ik dat 4 jaar gedaan. Schijt irritant. Hij is ook steeds managertje aan het spelen omdat hij wel een hele maand langer hier werkt. (op de afdeling dan.)

Op zich hoef ik ook geen hoogdravende dingen te doen hier. Ik zou het gewoon alleen al zoooooo fijn vinden als hij zich niet meer met mijn werk bemoeit. Dat doe ik ook nooit bij hem. Ik praat ook nooit door zijn telefoongesprekken met klanten heen enzovoort. Mocht mijn leidinggevende vinden dat ik mijn tickets te lang open laat staan dan verneem ik dat graag van hem. Maar vorige week beoordelingsgesprek gehad en hij was juist hartstikke positief over me.
Alle reacties Link kopieren
quote:grumpycat1983 schreef op 10 februari 2014 @ 11:59:

[...]

Ze staan al op mijn naam. Maar iedereen heeft dezelfde rechten hier en kan er dus bij. Als onze afdeling verkoop er 10 op mijn categorie doorzet kan ik ze nooit allemaal tegelijk afhandelen. Zijn ook geen urgente dingen die precies op de seconde dienen te worden afgehandeld. Voor het einde van de dag is fijn, we hebben er officieel zelfs 3 dagen voor. Dus ik denk dan Há werk! En dan ben ik klaar met de eerste, druk op mijn refresh en dan zie ik dat er weer paar weg zijn. Of hij is er in bezig, en zet hem pas op zijn naam tegen de tijd dat hij hem als opgelost aanmerkt. Omdat meneer niet overlegt en maar doet, zit ik dan nietsvermoedend in hetzelfde ticket te werken. Omgekeerde wereld dat ik constant moet 'zeuren' of hij alsjeblieft met zijn tengels uit mijn werk wil blijven. Hij zal wel tegen hetzelfde probleem aanlopen: verveling. Maar dan verwacht ik dat hij dit zelf aankaart bij de leidinggevende in plaats van constant mijn stoorzender te spelen. Want hij is ook nogeens rete selectief. Als ik er wel een keer iets complexers tussen heb staan, lost hij alle makkelijke dingen op in de tijd dat ik me in de moeilijke vastbijt. Ik wil niet steeds zeuren. Steeds mijn grenzen aangeven. Ik wil mijn werk doen, en als ik hulp nodig heb ZELF aan hem vragen of hij me wil helpen met een of ander.Kun je niet de leukste tickets direct aan jezelf toewijzen (of op de volgende status zetten - is er iets tussen toegewezen en afgehandeld?) zodat hij die niet meer in kan pikken?
Grumpy, je geeft aan dat je baas aan jouw kant staat. Laat hem dat dan eens heel duidelijk maken aan je collega.

Geef aan je baas aan, dat je nu te vaak een ticket aan het uitwerken bent tegelijk met collega. Dit is zonde van de tijd en middelen (of geef er een draai aan waardoor het in het belang van het bedrijf is om het te veranderen). Laat jouw baas tegen je collega zeggen dat hij alleen mag oppakken op jouw verzoek. En dat hij waarschuwingen gaat krijgen als hij zich er niet aan houdt.

Je baas moet dus niet alleen achter je staan, maar dit ook uitspreken.

En ik zou ook helemaal gek worden van zo iemand
quote:alysha00 schreef op 10 februari 2014 @ 13:32:

[...]

Kun je niet de leukste tickets direct aan jezelf toewijzen (of op de volgende status zetten - is er iets tussen toegewezen en afgehandeld?) zodat hij die niet meer in kan pikken?Status 'aan het werk' maar daar trekt hij zich geen bips van aan.
Ik weet niet of het al gezegd is want heb alleen je openingspost gelezen maar waarom spreidt jij je tickets? Als ik naar een it helpdesk bel voor een probleem hoop ik toch echt dat iemand het meteen oppakt en niet wacht tot 1700 uur omdat ze anders al om 0900 klaar zouden zijn
Poep, wie heeft jou gescheten?
Grumpycat,

Je kan hem niet veranderen. Je gaat niet ‘winnen’. Accepteer het.

Zoek uit op welk IT-gebied er de afgelopen twee maanden een overload aan vragen is geweest (en waar hopelijk prettige collega’s werken). Zorg dat je jezelf daarop inwerkt. Dus: lees al die tickets door en ga ze naspelen (steeds verder terug in de tijd). Dat doe je de rest van de maand februari, als inwerktijd voor jezelf. Daarna stap je op je baas af en zeg je het volgende: “Ik wil graag ondersteuning verlenen op dit nieuwe gebied. En op het oude gebied fungeer ik voortaan alleen als achterwacht – bij extreme drukte of bij vakantie/ziekte van collega.”

Je baas zal daar vast blij mee zijn.

En jij hebt je ervaring/kennis uitgebreid.

Een scheiding en financiële ellende kosten energie. Sterkte. Ik hoop dat je je werk wel fijner kan maken.

Succes!
quote:louise1 schreef op 10 februari 2014 @ 13:40:

Ik weet niet of het al gezegd is want heb alleen je openingspost gelezen maar waarom spreidt jij je tickets? Als ik naar een it helpdesk bel voor een probleem hoop ik toch echt dat iemand het meteen oppakt en niet wacht tot 1700 uur omdat ze anders al om 0900 klaar zouden zijn Doe ik alleen in bepaalde gevallen wanneer de klant er geen nadelige hinder van ondervindt (omdat een filiaal op maandag dicht is o.i.d.) punt is dat ik graag mijn werk zelf indeel en dat hij niet bepaalt wanneer en hoe ik iets doe. Daar heb ik een leidinggevende voor. Ze zitten nu samen apart dus ik hoop dat het met mijn mailtje te maken heeft. We zullen zien. Dit is niet de eerste keer. Meestal vervalt hij na paar dagen weer in hetzelfde gedrag. Maar een mens mag hoop hebben.
Je kan iets wel 10 keer op een dag vragen maar als je zegt:

Hey malloot! Blijf eens met die flikken van mijn werk af en zoek een vriendin of doe wat aan je kop als je toch niks te doen hebt.

Dan snapt hij het wel. Dit is overigens ontzettend brutaal natuurlijk maar staat eigenlijk gelijk aan zijn brutaliteit in mijn ogen. Als je leidinggevende op de hoogte is van de situatie kan ik me niet eens voorstellen dat dit zo veel gezeik op levert.
Normaal ben ik redelijk adrem tegen hem maar vandaag ontbeert me de kracht. PMS buikpijn beginnende blaasontsteking nee ik ben niet in een aardige bui vandaag.
Zoals ik het lees heb je het qua aanpak vooral negatief aangepakt. Wat ik overigens begrijp. Maar waarschijnlijk is hij net zo gefrustreerd en verveeld als jij.

Zou het een optie zijn om je een uurtje over je gevoelens heen te zetten en een drankje met hem te gaan drinken en eens een heel eerlijk gesprek te hebben samen, waarin jullie beiden ruimte geven om jullie ergernissen uit te spreken.

En in het meest ideale geval kunnen jullie misschien samen iets bedenken om jullie niet te vervelen.
Als je je verveelt omdat je niet genoeg tickets binnenkrijgt en iedereen dezelfde rechten heeft..

Waarom dan niet juist zijn tickets 'jatten'? Dan ben je lekker bezig en voelt hij ook hoe het is.
To ik kan me te goed indenkenbhoe je je voelt.

Geen tips behalve solliciteren.
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:Gebakje21 schreef op 10 februari 2014 @ 15:40:

Als je je verveelt omdat je niet genoeg tickets binnenkrijgt en iedereen dezelfde rechten heeft..

Waarom dan niet juist zijn tickets 'jatten'? Dan ben je lekker bezig en voelt hij ook hoe het is.Hij heeft niks meer openstaan vandaar dat hij bij mij zit te klooien. En hoor net van andere collega ook een sneer zijn kant op waarom hij in zijn call rond loopt te emmeren. Ik ben dus niet de enige waarbij hij dit doet. Verschil is dat het mijn collega niet meer boeit. Die mag over halfjaar lekker met pensioen.
quote:elfje26 schreef op 10 februari 2014 @ 15:32:

Zoals ik het lees heb je het qua aanpak vooral negatief aangepakt. Wat ik overigens begrijp. Maar waarschijnlijk is hij net zo gefrustreerd en verveeld als jij.

Zou het een optie zijn om je een uurtje over je gevoelens heen te zetten en een drankje met hem te gaan drinken en eens een heel eerlijk gesprek te hebben samen, waarin jullie beiden ruimte geven om jullie ergernissen uit te spreken.

En in het meest ideale geval kunnen jullie misschien samen iets bedenken om jullie niet te vervelen.Believe me, ben eerst super aardig geweest, heb uitgelegd dat ik het niet prettig vond, gevraagd of hij wat meer met me wil overleggen etc. Drankje heeft geen nut. Hij woont alleen, gaat nooit mee met team uitjes, weigert teamborrels of etentjes georganiseerd door externe partijen, en is verder totaal in zichzelf gekeerd. Praatje met wie dan ook maken doet hij nooit.
Deze man lijkt mij heel streberig en eigenlijk onzeker.

Wat wint hij met zijn gedrag to ?? Ik heb ook zo een collega waar ik gelukkig niet direct mee werk. Maar die zit ook altijd extra op kantoor. Kan de hele afdeling gek maken met die tomeloze energie. Hij zit altijd op de voorste rij als er wat is. Komen er belangerijke mensen langs. Staat hij vooraan.

Nu het mooie wissenling van andere leidinggevende en het gedrag van hem zal vanzelf verminderen. Hij krijgt geen aandacht meer.

Ik denk dat dit ook zo n man is. Bord voor de kop.

En waarom zo iemand andermans werk voor de neus weghalen?

Dat begrijp ik niet van die man.

Ik zou hem voor zijn. Geen discussies ga het gewoon ook eens bij hem doen. En speel ook de onschuld als hij er wat van zegt.
Hij is inderdaad heeeeeeeeeeeeeeeel streberig en heeft overal een mening over. Als ik 5 min eerder wegga om de bus te halen trekt hij al zijn mond open terwijl dit in goed overleg met leidinggevende gaat. Maar ook bij collega's doet hij dit. Opmerkingen maken als ze in zijn ogen te laat zijn en weetikwat. Terwijl hij totaal geen inzage heeft in hun projecten of compensatieuren of weetikwat. Hij heeft zijn manier van werken en probeert dat als soort absolute waarheid af te dwingen. En ik laat me niet zomaar aan de kant zetten door hem dus is er vaak discussie.

Overigens heb ik me vandaag ingehouden maar paar weken terug ging die andere collega dus wel uit zijn plaat en brulde "En nou hou je je BEK ik ben er klaar mee" haha ik ben niet de enige bij wie deze man het bloed aardig onder de nagels vandaan kan toveren.
Alles documenteren per mail en als 'bewijs' aan je leidinggevende geven.

Elke keer als hij het flikt een mailtje sturen:

Beste Piet, ondanks dat ik je herhaalde malen heb verzocht mijn werk niet te doen heb je op maandagochtend om 10.10 uur zonder overleg mijn tickets afgehandeld. Ik verzoek je dit niet meer te doen. Vriendelijke groet Grumpycat.

Hetzelfde met door je telefoongesprek heen praten. Vastleggen. Om 15.05 uur sprak je door mijn gesprek heen. Ik verzoek je dat niet meer te doen. Vriendelijke groet, Grumpycat.

Na een week alles uitprinten en bij je leidinggevende op het bureau leggen. Of elke keer bij de mail je leidinggevende cc-en (wordt-ie ook gek van jouw mailtjes).
Ook zo kak met peren, komt er iemand van sales of marketing naar mij toe om wat te vragen (ik ben immers de ervaringsdeskundige) en dan gaat hij er ineens doorheenpraten en zijn visie geven. Tegenwoordig zing ik dan die radio jingle "een berrriiiicht waar niemand op zit te wachtennnnn" gillend irritant vind ik het want ik vraag hem niet om zijn mening en vind dat hij inderdaad dan zijn mond moet houden. IK ben in gesprek.
quote:hiltje schreef op 10 februari 2014 @ 16:07:

Alles documenteren per mail en als 'bewijs' aan je leidinggevende geven.

Elke keer als hij het flikt een mailtje sturen:

Beste Piet, ondanks dat ik je herhaalde malen heb verzocht mijn werk niet te doen heb je op maandagochtend om 10.10 uur zonder overleg mijn tickets afgehandeld. Ik verzoek je dit niet meer te doen. Vriendelijke groet Grumpycat.

Hetzelfde met door je telefoongesprek heen praten. Vastleggen. Om 15.05 uur sprak je door mijn gesprek heen. Ik verzoek je dat niet meer te doen. Vriendelijke groet, Grumpycat.

Na een week alles uitprinten en bij je leidinggevende op het bureau leggen. Of elke keer bij de mail je leidinggevende cc-en (wordt-ie ook gek van jouw mailtjes).Dat zou ik ook doen, leidinggevende steeds in cc gooien. Normale dingen werken blijkbaar niet bij hem. Bijkomend voordeel: heb jij ook weer wat te doen
quote:grumpycat1983 schreef op 10 februari 2014 @ 16:07:

Ook zo kak met peren, komt er iemand van sales of marketing naar mij toe om wat te vragen (ik ben immers de ervaringsdeskundige) en dan gaat hij er ineens doorheenpraten en zijn visie geven. Tegenwoordig zing ik dan die radio jingle "een berrriiiicht waar niemand op zit te wachtennnnn" gillend irritant vind ik het want ik vraag hem niet om zijn mening en vind dat hij inderdaad dan zijn mond moet houden. IK ben in gesprek.Hij heeft echt een plaat voor zijn kop he?
Wat gebeurt er als je een ticket op afgehandeld zet en hem dan pas gaat afhandelen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Nog een half uurtje Grumpy en dan is de kop er weer vanaf
In plaats van forummen / FBen zou ik als ik jou was je CV gaan bijwerken en sollicitaties de deur uit gaan doen. Okay een andere baan heb je niet zomaar gevonden maar je hebt die tijd toch?! Dan kan meneer autist ondertussen 'jouw' tickets oppakken als hij daar zo blij van wordt. Je geeft aan dat je zelfs als je wel 'al' je werk zelf doet dat je dan uit moet smeren, lange reistijd hebt etc. dan zou ik echt mijn energie niet gaan steken in het terugwinnen van tickets waar je uiteindelijk toch niet blij van wordt. Toch!?

Succes TO
quote:merano schreef op 10 februari 2014 @ 16:23:

Wat gebeurt er als je een ticket op afgehandeld zet en hem dan pas gaat afhandelen?Dan is het ticket foetsie en staat het als opgelost in de klant account. Kan ik wel doen op een dag dat klant dicht is maar anders gaan ze me bellen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven