Werk & Studie alle pijlers

Ik wil een baan!!

26-09-2013 21:59 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

De werklozen onder ons zullen na het lezen van de titel wel denken, "ja dat wil ik ook" of "ja wie niet".. Maar ik zit er echt mee!! Ik ben al meer dan een jaar afgestuurd als (HBO) bouwkundige, heb altijd extra's gedaan naast mijn studie, goede cijfers, stages die er toe doen, mijn afstudeeropdracht afgerond met een 9, inmiddels nog een diploma op zak als makelaar... MAAR NOG STEEDS GEEN BAAN! Dit voelt heel zuur omdat ik heel bewust voor de bouw heb gekozen destijds omdat "daar altijd werk in te vinden was".

Aan mijn sollicitatiebrieven ligt het niet, vraag na elke afwijzing om feedback. Ze vinden mijn brieven keurig; niet te lang, to the point, STAR methode goed toegepast etc. Als afwijzing wordt er steeds gezegd dat er kandidaten waren die beter aan het profiel voldeden. Ik heb alle bouwbedrijven/woningcorporaties en nog meer aangeschreven die ik ken met een open sollicitatie. Ik reageer ook op MBO functies en buiten mijn vakgebied zoals op kledingverkoopster en postbode, maar daar wordt ik afgewezen omdat ik te hoog opgeleid ben?!

Tja, wat wil ik met dit topic.. Enerzijds van me af schrijven.. Ik wordt er gewoon moedeloos van. Ik ben zo bang dat ik geen werk vind in mijn vakgebied. Inmiddels is er al een hele nieuwe lading studenten afgestudeerd dit jaar. Zij zijn een jaar jonger, dus goedkoper. Ik heb al wel een extra diploma op zak, maar waarom zouden ze voor mij kiezen als er 10 goedkopere kandidaten zijn?

Wat is wijsheid? Afwachten? Nog een (master)opleiding volgen? Heeft iemand de gouden tip?
quote:matroesjka_ schreef op 27 september 2013 @ 08:59:

@nursejacky...lekker is dat...ik zie als WO'er regelmatig HBO functies langskomen die me oprecht heel leuk lijken (ik ben alleen niet werkzoekend) en dan zou je niet op gesprek uitgenodigd worden omdat de werkgever er vanuit gaat dat iedereen die onder zijn niveau solliciteert ongemotiveerd is....

Ik heb het niet over WO-HBO.

Maar wel over HBO-MBo.

Ik zie regelmatig hier voorbij komen dat HBO-ers "dan maar op een lager niveau solliciteren"

Dat vind ik wat anders dan je als WO'er op een HBO functie wil werken. HBO functies zijn over het algemeen functies waar je in door kan groeien, MBO niet. (uitzonderingen daargelaten)

Dat is voor mij het verschil (snap je een beetje wat ik bedoel?)
TO ik weet precies hoe je je voelt, ben in 2009 afgestudeerd ook HBO, heb 2 jaar gewerkt en nu sinds anderhalf jaar thuis, omdat het bedrijf niet goed meer liep.

Helaas, nu wordt ik niet ingeschreven bij uitzendbureaus omdat ik te hoog ben opgeleid, heb aangegeven te willen werken, maakt niet uit wat, dat ik alles wil aannemen maar helaas, ze zijn te bang in deze tijd.

Wat ik zoal hoor als afwijzing, te hoog opgeleid, te weinig werk ervaring, te oud?! (ben 30)

Een vriend van mij zegt ook doodleuk dat brieven helemaal niet meer gelezen worden, hij werd door zijn baas gevraagd de cv's te bekijken en degene met meer dan 2 jaar ervaring er uit te halen en die uit te nodigen, de brief is helemaal niet meer belangrijk.

Heb ook al overwogen mijn opleiding uit mijn CV te halen maar dat werd me toch vaker afgeraden, niet alleen omdat je dan nog minder loon zal krijgen maar ook omdat je dan het risico loopt niet meer serieus genomen te worden.

Helaas is het op dit moment niet anders dan dat er meer werkzoekende dan banen zijn en de werkgevers hebben keuze en zullen dan niet kiezen voor iemand die hoger opgeleid is dan wat hun vragen, dus meer risico is (denk aan salaris en de kans dat hij/zij weg gaat).

Het is niet zo dat ze er van uit gaan dat je ongemotiveerd bent maar de kans dat je dat in verloop van tijd word is natuurlijk aanwezig.

Helaas zal het niet makkelijk zijn, maar hoop blijven houden en positief blijven, hoe moeilijk dat soms ook is. ( en geloof me ik weet hoe vreselijk moeilijk het soms is)
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
quote:nursejacky schreef op 27 september 2013 @ 09:02:

[...]

Ik heb het niet over WO-HBO.

Maar wel over HBO-MBo.

Ik zie regelmatig hier voorbij komen dat HBO-ers "dan maar op een lager niveau solliciteren"

Dat vind ik wat anders dan je als WO'er op een HBO functie wil werken. HBO functies zijn over het algemeen functies waar je in door kan groeien, MBO niet. (uitzonderingen daargelaten)

Dat is voor mij het verschil (snap je een beetje wat ik bedoel?)

Ik ben blij dat mijn leidinggevende daar anders over dacht toen ik 2 jaar geleden op een MBO functie solliciteerde, terwijl ik net HBO afgestudeerd was. Ik kon goed en duidelijk onderbouwen waarom ik deze functie ambieerde, als starter, zonder enige ervaring, leek het mij een goede opstap om eerst eens mee te maken hoe het er aan toe gaat op de werkvloer, het doodnormaal leren hoe klanten te woord te staan, handige manier van rapporteren etc. Mijn opleiding had me voorbereid op een zgn. consultant/adviseur functie, maar welke werkgever neemt een broekie van 22 nu aan op zo'n functie? Zonder enige werkervaring, noemenswaardige levenservaring? Ik zag mezelf niet in staat om zo'n functie uit te voeren en vond dat ik eerst eens moest leren wat werken nu echt inhield, 40 uur per week, direct aansturing, gecoacht worden en mogelijk daarna een opstap te maken.

Na 2 jaar ben ik nog steeds erg gemotiveerd, ik vind mijn werk leuk, ook als is het misschien onder mijn opleidingsniveau. Doorgroeien zal ik vast gaan doen, maar dat kan binnen deze organisatie en op mijn eigen locatie waar ik werkzaam ben. Dat zal over een jaar of 2 misschien een keer in werking treden, maar tot die tijd zit ik heel goed op mijn plek hier. Ik heb verschrikkelijk veel geleerd, niet alleen op werkgebied, maar zeker op het sociale.

Het zal zeker per persoon verschillen, gemotiveerd zijn en blijven voor een functie die mogelijk onder iemand's opleidingsniveau ligt. Ik ben blij in ieder geval de kans te hebben gehad bij leidinggevende, ook al stond er HBO op mijn CV.

Overigens behoorlijk wat commentaar gehad in mijn omgeving, een HBO'er die een MBO functie inpikt. Op een gegeven moment wordt je moedeloos van alle afwijzigingen, dat je dat ook geen bal meer uitmaakt.
quote:Chantilly21 schreef op 27 september 2013 @ 10:06:

[...]

Ik ben blij dat mijn leidinggevende daar anders over dacht toen ik 2 jaar geleden op een MBO functie solliciteerde, terwijl ik net HBO afgestudeerd was. Ik kon goed en duidelijk onderbouwen waarom ik deze functie ambieerde, als starter, zonder enige ervaring, leek het mij een goede opstap om eerst eens mee te maken hoe het er aan toe gaat op de werkvloer, het doodnormaal leren hoe klanten te woord te staan, handige manier van rapporteren etc. Mijn opleiding had me voorbereid op een zgn. consultant/adviseur functie, maar welke werkgever neemt een broekie van 22 nu aan op zo'n functie? Zonder enige werkervaring, noemenswaardige levenservaring? Ik zag mezelf niet in staat om zo'n functie uit te voeren en vond dat ik eerst eens moest leren wat werken nu echt inhield, 40 uur per week, direct aansturing, gecoacht worden en mogelijk daarna een opstap te maken.

Na 2 jaar ben ik nog steeds erg gemotiveerd, ik vind mijn werk leuk, ook als is het misschien onder mijn opleidingsniveau. Doorgroeien zal ik vast gaan doen, maar dat kan binnen deze organisatie en op mijn eigen locatie waar ik werkzaam ben. Dat zal over een jaar of 2 misschien een keer in werking treden, maar tot die tijd zit ik heel goed op mijn plek hier. Ik heb verschrikkelijk veel geleerd, niet alleen op werkgebied, maar zeker op het sociale.

Het zal zeker per persoon verschillen, gemotiveerd zijn en blijven voor een functie die mogelijk onder iemand's opleidingsniveau ligt. Ik ben blij in ieder geval de kans te hebben gehad bij leidinggevende, ook al stond er HBO op mijn CV.

Overigens behoorlijk wat commentaar gehad in mijn omgeving, een HBO'er die een MBO functie inpikt. Op een gegeven moment wordt je moedeloos van alle afwijzigingen, dat je dat ook geen bal meer uitmaakt.

Wees blij. Je hebt genoeg werkgevers die het geen probleem vinden en de gok wagen en je aannemen. En je hebt ook genoeg werknemers die het niet aandurven en denken dat je binnen no time weer weg bent als je een baan vind op HBO niveau.

Vaak tijdens gesprekken wordt er echt doorgevraagd waarom je op deze functie wilt solliciteren (en al helemaal als je HBO diploma op zak hebt en solliciteert op een MBO functie). Het lijkt alsof je je dan 10x erger moet gaan bewijzen in het gesprek. En voor iemand die alleen een MBO functie heeft zal het vast wel een eitje zijn. Althans zo komt het dan over op mij.
Wat mij ook opvalt waarom HBO-ers niet aan de bak komen. Dit omdat er vaak belachelijke eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld: 5 a 10 jaar werkervaring?? En ik vind dat de werkgevers in deze tijd niet zo moeilijk moeten als iemand HBO of MBO is afgestudeerd.
bezigbijtje: werkvoorbereider is nou juist een functie die in veel bedrijven gekoppeld wordt aan een andere (tekenaar bijv. of inkoper) omdat je vaak geen hele dagen kan vullen daarmee. programma's doen veel tegenwoordig...

kun je bijv met autocad goed omgaan, of nog beter evt met inventor (of een ander 3d programma)?

en solliciteer ook op offshore-bedrijven. daar is een tekort aan technisch personeel.

(werk zelf in een bedrijf wat zowel bouw als offshore doet (bouw ligt zo goed als stil, af en toe kleine klusjes) en goed personeel vinden is vreselijk. de sollicitanten hebben of geen enkele kennis in huis over onze tak of ze beginnen erg hoog qua salaris in te zetten. dus pas afgestudeerden die minimaal 2500-3000 bruto willen...)

succes met solliciteren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven