Werk & Studie alle pijlers

ingeroosterd maar veel eerder naar huis

21-06-2010 06:43 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik werk tijdelijk om het nodige geld bij te verdienen als uitzendkracht bij een bedrijf.

ik heb een "contract" van 28 uur en wordt onregelmatig ingeroosterd, deze roosters zijn 3 weken van te voren bekend en daar kan door de werknemer amper meer iets aan veranderd worden...

de werkgever echter, stuurt mij (en vele anderen) gewoon weer naar huis als het uitkomt. Zo kan het voorkomen dat je 8 uur ingeroosterd bent, maar na 2,5 uur alweer kunt vertrekken...

weigeren om naar huis te gaan is geen optie

volgens mij is het zo dat als je ingeroosterd bent, je niet verplicht mag worden om eerder weg te gaan (ook niet als UZK?)... en anders moet het bedrijf je toch doorbetalen...

voor mij is het tot nu toe nog niet zo'n probleem, maar er zijn collega's voor wie dit de enige baan is en die hierdoor in de problemen komen... bovendien vind ik het geen stijl om zo met je werknemers om te gaan (het gaat niet alleen om uitzendkrachten er zijn ook mensen met vast contract)

weten jullie wat wel en niet mag?

ik moet zo werken, maar zal vanmiddag eens wat cao's opzoeken... heb ik vast wel tijd voor aangezien ik verwacht weer een paar uur eerder naar huis gestuurd zal worden :s

of het als uitzendkracht nou handig is om je zin door te gaan drukken is een tweede... want dan sta je zo op straat als je een te grote mond hebt
"contract"? Waarom staat dat tussen aanhalingstekens? Lijkt me dat je recht hebt op het aantal uren dat in je contract staat.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 21 juni 2010 @ 07:22:

"contract"? Waarom staat dat tussen aanhalingstekens? Lijkt me dat je recht hebt op het aantal uren dat in je contract staat.

Een 0-uren contract is natuurlijk ook een contract.

Maar even goed heb je dan nog rechten. Volgens mij gaat deze werkgever iets te ver. Als je ingeroosterd bent, ben je opgeroepen en zou je iig die uren mogen werken.

Maar ja. De grote hoeveelheden werkzoekenden maken het werkgevers mogelijk om zo schofterig om te gaan met hun werknemers. Iemand zou moeten klokkenluiden, protesteren, maar de vraag is dan vaak: wie wil dat?
Werkgevers hebben er recht op om uitzendkrachten eerder naar huis te sturen, maar zijn verplicht om minimaal 3 uur uit te betalen per keer dat je opgeroepen wordt. Na 2,5 uur naar huis gestuurd worden mag dus niet. Kijk ik je CAO-boekje ( ABU NBBU? ) daar staat het ook in.
Je zou even moeten uitzoeken of je de ABU-cao hebt, maar onderstaande is volgens de ABU-cao.

Oproepkrachten hebben recht op een minimale oproep. Indien er geen rooster is en er minder dan vijftien uur arbeid per week wordt verricht, dient per oproep minimaal drie uur te worden uitbetaald (ongeacht de vraag of daadwerkelijk drie uur is gewerkt is of minder). Hetzelfde geldt indien geen aantal uren is afgesproken (dus bij het zogenaamde "nul-uren contract")

Het naar huis sturen komt trouwens vaker voor en mag ook gewoon. Gebeurt vooral veel bij de jaarbeurs in Utrecht als blijkt dat er toch minder werk is. Als dit voor mensen de enige mogelijkheid is op geld verdienen, zou ik maar op zoek gaan naar een baan zonder dit risico.

Ik zou dit trouwens ook niet aangeven bij het werkgever maar bij het uitzendbureau, laat hen dat maar mooi uitzoeken. Je vraagt gewoon waar je recht op hebt, en het zal het uitzendbureau een zorg zijn als jij om meer loon vraagt. Daar verdienen zij aan.
Maar als ze een 28-uur contract heeft, heeft ze dan geen recht op die 28 uur? Wat is dat contract anders waard?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Je mag wel naar huis gestuurd worden, maar de wg moet je dan wel 3 u uitbetalen. Na een aantal keer kan ik me overigens voorstellen dat jullie er niet meer blij van worden. Ik zou dit met het uzb overleggen, zij zijn ook gebaat bij tevreden uzk-en (en meer uren )
Dat zeg ik....
Spijker, ze heeft waarschijnlijk geen 28u contract, maar een contract op oproepbasis bij het UZB. Dat de inlener een indicatie van 28 u heeft gegeven, is nog geen basis om 28u uitbetaald te krijgen. (als ze in fase A zit)
Dat zeg ik....
Of een uitzendovereenkomst en een bevestiging dat de arbeidsomvang om en nabij de 28 uur zal zijn. Maar daar kan je geen aanspraak op maken.
Het kan ook zijn dat ze een contract heet met een uitzendbeding. In dat geval houdt het contract op als er geen werk is, en betalen ze ook niks uit.
Navraag doen bij je echte werkgever: het uitzendburo.

Als uitzendkracht hoef je je natuurlijk niet alles te laten aanleunen.

Voor het uitzendburo is dit ook handig om te weten, want die verdienen ook hun omzet via jou. Dus minder uren is minder geld en dan zetten ze je wellicht liever in bij een andere klant die wel de beloofde uren inzet.
Nope
Is de arbeidsmarkt in Nederland zo slecht dat werknemers op dergelijke contracten aangewezen zijn?

Ik ga ervan uit dat iemand die 28 uur in de week beschikbaar is, en ook nog op onregelmatige tijden, ook wel ergens een baan van 36 uur op regelmatige tijden vinden kan, desnoods als vakkenvuller.

(ik woon in Frankrijk, vandaar mijn verbazing)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Zo slecht is de arbeidsmarkt hier inderdaad haarklover...
De reden dat bedrijven juist uitzendkrachten inhuren is omdat ze die eerder naar huis kunnen sturen als nodig is. Want je krijgt maar betaald voor de uren die je echt werkt. Als je nou bij het bedrijf zelf in dienst zou zijn dan is het een ander verhaal. En als je gedetacheerd bent via het uitzendbureau dan is het uitzendbureau volgens mij verplicht om voor de uren die je mist ander werk te zoeken.

Zal wat zijn als vast personeel duimen zit te draaien om een duurdere uitzendkracht aan het werk te houden...
ben vandaag dus ook weer naar huis gestuurd na 3 uurtjes werken... en dat schijnt idd gewoon te mogen

maar uitzendkrachten zijn niet de enige die naar huis gestuurd worden, ook mensen met een contract... en volgens mij gaan ze daar dus wel de fout mee in

de reden dat ik dit werk doe is puur om wat bij te verdienen en het goed te combineren leek met andere werkzaamheden...

maar ja, als ze van de werknemer alle flexibiliteit verwachten en er zelf helemaal niks tegen over zetten... tja, dan is een verloop van 90% op jaarbasis ook niet zo heel raar

ik kan inderdaad net zo goed gaan vakken vullen :-)
Ligt er aan wat voor contract die mensen hebben Nietsdandit. Kan zijn dat ze tussen een minimaal en maximaal aantal uren in moet zitten.
quote:haarklover schreef op 21 juni 2010 @ 09:59:

Is de arbeidsmarkt in Nederland zo slecht dat werknemers op dergelijke contracten aangewezen zijn?

Ik ga ervan uit dat iemand die 28 uur in de week beschikbaar is, en ook nog op onregelmatige tijden, ook wel ergens een baan van 36 uur op regelmatige tijden vinden kan, desnoods als vakkenvuller.

(ik woon in Frankrijk, vandaar mijn verbazing)

Ik weet niet hoelang je al in Frankrijk woont, maar denk je dat de vakkenvullersbaantjes voor het oprapen liggen voor volwassenen???
Pilous en Jippertje,

bedankt voor de informatie. Ik word een beetje wereldvreemd blijkbaar.

Gelukkig is er een verloop van 90% op jaarbasis, hopelijk komen de vertrokken mensen beter terecht. (eigenlijk zou het verloop 100% moeten zijn).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Helaas mag dit. Gebeurt dagelijks bij mij. Ik heb een vast contract werk er bijna 25 jaar en moet ongeveer 25 uur werken.

Ik werk bij de thuiszorg en wij krijgen dan zorgroutes die zouden van 7.00 tot 12.00 moeten duren.

Deze week 2 klanten van die lijst in het ziekenhuis, kom ik dus 2 uur per dag tekort, wordt gewoon vakantie ingehouden.

Je moet heel flexibel zijn dat houdt in gebroken diensten, 7 dagen in de week werken dan kom je net aan je contracturen.

Bond staat er bij en kijkt ernaar. Je moet wel.
Maar dát mag dus niet Lammy.

Ze horen je dan leegloopuren uit te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven