Werk & Studie alle pijlers

Intern gesolliicteerd en afgewezen

21-02-2018 11:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik werk aantal maanden bij een bedrijf. Het is een tijdelijk werk. Ik heb intern gesolliciteerd naar de functie die ik heel graag wilde maar ben afgewezen. De reden dat ik afgewezen ben is, dat er betere kandidaten waren dan mij.

Ik voel me zoo teleurgesteld. Ik had me goed voorbereid en het gesprek ging erg goed. De recruiter zei ookal het was een goed gesprek, je bent erg gemotiveerd etc. Ik vind het echt maar echt jammer. Voel me er ook onzeker van. Motivatie heb ik ook niet meer..... wat kan ik doen?
Het-groepje schreef:
21-02-2018 13:16
'beter' is een breed begrip.
Kan ook zijn 'beter voor bedrijf'.
Of :' Beter voor vriendje x van de chef'
Of: 'beter voor afdeling x want die zijn mooi van relschopper/zeurpiet/overtollige vaste kracht af'
Ik neem dat soms met een korrel zout , daar ik de 'betere' kandidaat ook weleens kende.
In 1 geval had ik de beter gekwalificeerde kandidaat na een half jaar aan de lijn.
Ze snapte er niks van en had de tip gehad mij eens te bellen, kon ik haar van alles even uitleggen en ohja. Ze had ook huiswerk van de opleiding en daar kon ze wel hulp bij gebruiken.
Zit je dan met je zelfreflectie.
Als TO hierin alles buiten zichzelf gaat leggen dan kan ze over een paar jaar nog niet met afwijzing omgaan want "het lag nooit aan haar". Krijg je allemaal jankerds van. Ik denk dus dat het je een hoop op kan leveren door uit te zoeken waar je nog aan moet werken om wél de juiste kandidaat te zijn de volgende keer, ipv te denken "ach, lag niet aan mij maar is vriendjespolitiek".
Heb je ook wel gelijk in, Coco.

En geen motivatie voor huidige, tijdelijke baan meer kunnen opbrengen, is trouwens echt een no-go.
anoniem_64e4e73acf440 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 13:53
61.73% gewijzigd
Coco87 schreef:
21-02-2018 13:45
Als TO hierin alles buiten zichzelf gaat leggen dan kan ze over een paar jaar nog niet met afwijzing omgaan want "het lag nooit aan haar". Krijg je allemaal jankerds van. Ik denk dus dat het je een hoop op kan leveren door uit te zoeken waar je nog aan moet werken om wél de juiste kandidaat te zijn de volgende keer, ipv te denken "ach, lag niet aan mij maar is vriendjespolitiek".
Dit is denk ik afhankelijk van de branche en de functie. Als er 10 kandidaten zijn voor elke sollicitatie, is de kans groter dat het aan jezelf ligt dan wanneer het er elke keer 300 zijn.

Als je in mijn branche gaat denken dat het aan jezelf ligt, kun je je binnen een jaar in een dwangbuis laten afvoeren.
In plaats van boos te zijn en nu ongemotiveerd voor je tijdelijke baan kun je het ook gebruiken om er beter van te worden.

Vraag door wat precies de reden was dat je afgewezen bent en vertel dat je heel graag die functie zou hebben bij dit bedrijf. Hebben de anderen alleen meer ervaring of een andere opleiding? Vraag wat jij zou kunnen doen om in de toekomst meer kans te maken op een dergelijke functie.
Ivy_Signe schreef:
21-02-2018 13:48
Heb je ook wel gelijk in, Coco.

En geen motivatie voor huidige, tijdelijke baan meer kunnen opbrengen, is trouwens echt een no-go.
Nee dat is overdreven inderdaad.
nononono schreef:
21-02-2018 13:52
Dit is denk ik afhankelijk van de branche en de functie. Als er 10 kandidaten zijn voor elke sollicitatie, is de kans groter dat het aan jezelf ligt dan wanneer het er elke keer 300 zijn.

Als je in mijn branche gaat denken dat het aan jezelf ligt, kun je je binnen een jaar in een dwangbuis laten afvoeren.
Dit.
Als je met 15 en een half in een grote stad elke keer gepasseerd wordt als kassa medewerkster, is het wat anders dan dat je een van de twee was en nog bezig met de opleiding.
Ho ho... ik zeg NIET dat het niet aan mij lag.. ik vind het jammer dat het zo afloopt. Ik vind het jammer dat ik niet op het werkveld opval en mij ook de kans kunnen bieden om te blijven of door te groeien. Ik doe erg mijn best, ben leergierig. Ik kom op tijd en ben nooit ziek maar toch lukt het niet en daar baal ik erg van....
Vraag aan je chef tijdens je evaluatiegesprek wat je nog kan ondernemen om jezelf te verbeteren, al zou je eigenlijk zelf het antwoord op die vraag moeten weten. Hoeveel ervaring heb je in je werkveld?
Het kan heel goed dat er een betere kandidaat langskomt. En dat zul je altijd houden. Dat zegt niks over jou of jouw kwaliteiten, maar wel over de match die ze op dat moment zoeken of nodig hebben. En dat kan 'm in alles liggen: opleiding, jaren werkervaring, maar ook karakter, leeftijd of sekse die beter binnen het huidige team past.

Dus teleurstelling verwerken en gewoon weer doorgaan. En als je het weten wilt, doe je navraag wat de kwaliteiten zijn die zij zochten, zodat je kan investeren in jezelf voor een eventuele volgende vacature.
En op tijd komen en niet ziek zijn (je werkt er pas een paar maanden toch??) is natuurlijk een kul argument om jezelf als geschikte kandidaat te zien. Dat zijn zulke basale werknemersvaardigheden waar je niet eens over na zou hoeven denken.
Het-groepje schreef:
21-02-2018 13:16
'beter' is een breed begrip.
Kan ook zijn 'beter voor bedrijf'.
Of :' Beter voor vriendje x van de chef'
Of: 'beter voor afdeling x want die zijn mooi van relschopper/zeurpiet/overtollige vaste kracht af'
Ik neem dat soms met een korrel zout , daar ik de 'betere' kandidaat ook weleens kende.
In 1 geval had ik de beter gekwalificeerde kandidaat na een half jaar aan de lijn.
Ze snapte er niks van en had de tip gehad mij eens te bellen, kon ik haar van alles even uitleggen en ohja. Ze had ook huiswerk van de opleiding en daar kon ze wel hulp bij gebruiken.
Zit je dan met je zelfreflectie.
Wat heb je gedaan ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven