Werk & Studie alle pijlers

Intern solliciteren

04-10-2009 22:39 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om bij mijn huidige werkgever intern te solliciteren naar - logisch - een vacature die openstaat. Wie heeft hier ervaring mee? Behalve dat ik de functie op zich erg leuk en interessant vind en ik hartstikke enthousiast ben, wil ik toch ook wel graag de keerzijde realistisch bekijken. Het kan natuurlijk dat na een paar maanden blijkt dat ik geen goede keuze heb gemaakt. Kun je van tevoren afspraken maken over een eventuele 'terugval'-clausule? En hoe zit het met je contract? Het betreft in mijn geval echt een hele nieuwe functie die totaal anders is dan waar ik voor ben aangenomen. Ik houd er rekening mee dat ik weer terug ga naar een jaarcontract maar hoe gewoon is het eigenlijk om gelijk een vast contract te krijgen?

Kortom: wie heeft hier ervaring mee en wil deze ervaringen met me delen??
Als je nu een vast contract hebt ga je toch niet terug naar een jaarcontract bij dezelfde werkgever?!
Bij het bedrijf waar ik werk is het als volgt:

Contract voor onbepaalde tijd blijft gewoon bestaan (ook al is het een geheel andere functie dan waarvoor ik nu ben aangenomen).

Proeftijd is er wanneer je intern solliciteert niet.

Afspraken zijn er te maken.
Ik heb het ook gedaan en ben deze weer begonnen. Omdat ik in vaste dienst was bij het bedrijf, hebben ze een soort detachering op gezet. Voldoe ik niet, dan ga ik weer terug naar mijn ouwe functie.
Mijn collega is 'verhuisd' naar een andere afdeling met een andere functie. Gewoon met behoud van haar contact voor onbepaalde tijd, met een jaarcontract zou ik in ieder geval nooit akkoord gaan als ik bij dezelfde werkgever blijf.

Ze heeft in haar contract op laten nemen dat als het binnen een half jaar niet zou bevallen ze weer in haar oude functie terug zou kunnen keren.
Ik ben deze week ook begonnen met een nieuwe functie binnen hetzelfde bedrijf. Mijn vast contract loopt gewoon door. Zou het ook erg raar vinden als ik een jaarcontract zou krijgen. Afspraken over een terugval clausule hebben we niet gemaakt omdat ik zeker weet dat ik niet terug ga naar de afdeling waar ik vandaan kom. Had het daar erg naar mijn zin, maar het werk nam zienderogen af en ik had de laatste tijd het gevoel nutteloos te zijn. Dus terug ga ik niet. Mijn nieuwe functie ligt een schaal hoger dan de functie die ik had. Daar is wel een afspraak over. Ik blijf tot 1 april in mijn oude schaal en bij gebleken geschiktheid ga ik over naar een schaal hoger.

Ben erg blij dat ik deze stap gemaakt heb.
Het verschilt per werkgever hoe ze ermee omgaan. Als jij overgaat in een andere functie, mogen ze je wettelijk gezien weer een tijdelijk contract aanbieden. Omdat dit een andere functie is en zij ook maar in moeten schatten of jij daarvoor geschikt zult zijn.

Je twijfelt hier zelf ook nog over. Ga eens praten met mensen die nu in de functie zitten. Zo kom je vaak wat beter te weten wat de functie in praktijk inhoudt.

En je kunt natuurlijk bespreken of het mogelijk is dat je nog terug kunt naar je oude functie, maar de meeste werkgevers zullen dat niet doen. Ze moeten jou plek ws ook weer invullen dus als jij dan terug zou willen, hebben ze daar weer iemand over...

Ik zou wel solliciteren en als de keuze op jou valt, kun je al die zaken nog uitgebreid bespreken.

Ik heb zelf ook intern gesolliciteerd en heb wel mijn vaste contract behouden. Als dat niet zo was geweest weet ik niet of ik het wel gedaan had (zeker in deze tijd, maar dat hangt ook van je branche af natuurlijk). Ik was niet zo bang dat het me niet zou bevallen, daarvoor wist ik wel voldoende van de functie en mijn toemalige functie was ik ook echt wel klaar mee.
Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga er ook vanuit dat ik gewoon m'n vaste aanstelling behoud en wil ook zeker iets van een clausule in m'n nieuwe contract laten opnemen voor het geval het niet aan de verwachtingen voldoet van of mijzelf of de werkgever. Het is allemaal nog heel pril, heb in de wandelgangen gehoord dat die functie vrijkomt. In m'n OP schreef ik dat de vacature er al is, maar dat is dus nog niet het geval. Sowieso wil ik van tevoren bij de mensen in diezelfde functie (en met wie ik dan dus ga samenwerken) polsen of ze überhaupt openstaan voor mijn sollicitatie. En mocht gaandeweg blijken dat het balletje mijn kant op gaat rollen, dan wil ik ook een dag(deel) meelopen om te kijken of het inderdaad datgene is wat ik er van verwacht. Pas dan hak ik definitief de knoop door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven