Werk & Studie alle pijlers

Is parttime (voortaan) de norm?

23-01-2020 13:35 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allen,

Uit pure interesse vooral, want ik heb met de meesten uit mijn kennissenkring een modus gevonden die voor iedereen werkt, maar toch blijft het me verbazen als ik het van anderen hoor.

Ik werk fulltime en ik heb een relatie, geen kinderen. En met mij natuurlijk heel veel anderen. Daar staan ook legioenen kinderloze mannen/vrouwen tegenover die parttime werken.

Is parttime de nieuwe norm? Is het voortaan echt vreemd om te moeten zeggen "ik ga graag met je mee lunchen/shoppen - 's avonds, zaterdag of zondag"?

"Kun je niet een keer overdag doordeweeks?" klinkt dan het antwoord vaak. Uh, nee, want ik werk doordeweeks? En dat lijkt dan vreemd gevonden te worden. "Waarom werk jij 5 dagen per week?"

Nogmaals, ik heb echt wel een modus gevonden met mijn vrienden. Lunchen en shoppen is nu vaak doordeweeks samen avondeten of een niet al te late film, bijvoorbeeld, dus een probleem is het niet. Maar ik vind het zo vreemd dat er zoveel kinderloze mensen zijn die vrije doordeweekse dagen als vanzelfsprekend zien. Met kinderen snap ik dat je (beiden) naar parttime gaat, maar - in ieder geval in mijn kring - die dag(en) ben je dan ook met je kinderen en ga je niet met je vriendinnen shoppen.

Herkenbaar? Is parttime de nieuwe standaard?
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
23-01-2020 15:45
Zou ook minder willlen werken maar vraag me af, helemaal in deze tijd, hoe daar je in hemelsnaam van rond komt. Ervan uitgaand dat men geen toeslagen krijgt
Het is soms ook gewoon een kwestie van keuzes maken. Ik heb geen auto en bijna allemaal 2e hands meubels. Hecht geen waarde aan gadgets en heb ook geen tv abonnement. Hierdoor kan ik echter wel regelmatig uit gaan naar de film, een concert of het theater. Mijn inkomen is 1660 euro netto met 32 uur om een idee te geven. Kortom: ik heb het er voor over. Maar ik snap ook dat niet iedereen die luxe heeft al is er meer mogelijk dan mensen vaak denken.

Collega's van me willen ook graag een dag minder werken, maar durven dat niet qua financiën.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 23-01-2020 16:49
14.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO, hoe lang werk jij al als ik vragen mag?
Ik begon te werken toen ik 20 was en heb 17 jaar lang 40 uur gewerkt en had daarbij ook veel reistijd. Toen was ik er echt wel klaar mee en ben terug gegaan naar 32 uur. Beste beslissing ooit en ik heb geen kinderen. Ik ben nu (na 34 jaar werken) aan het overwegen terug te gaan naar 28 of 24 uur. Heb een periode van 3 maanden achter de rug waarbij ik 1 dag per week onbetaald verlof heb gehad en dat is me uitstekend bevallen.

Wat bij mij meespeelt in de overweging nog meer te korten in mijn uren, is dat in de 24 jaar dat ik nu in dienst ben bij een vaste werkgever 16 collega's die ik heel goed kende allen voor 55-jarige leeftijd zijn overleden. Dat heeft er ontzettend ingehakt en heeft me meer dan ooit tevoren doen nadenken over het leven. Het heeft ervoor gezorgd dat ik tot het inzicht ben gekomen dat geld niet zo heel erg belangrijk is maar genoeg vrije tijd en genieten van het leven wel. De werkdruk in mijn branche is door bezuinigingen en mismanagement zo verschrikkelijk hoog, ik wil daardoor niet vroegtijdig opbranden. Met 3 dagen werken is het nog net te doen en de vrije tijd die ik daarmee win is me heilig. Dat had ik mijn overleden collega's ook zo gegund maar voor hen is het helaas te laat.

Natuurlijk, iedereen moet een dak boven zijn hoofd en eten etc. maar ik kan rondkomen van 28 en hopelijk ook van 24 uur en kies daar waarschijnlijk nu ook voor ook al heeft het behoorlijke financiële consequenties. Dan maar een wat minder luxe levensstijl, genieten van het leven kan ook met minder geld, een wandeling door het bos bijvoorbeeld daar kan ik veel energie uithalen. Het zit dan ook voor mij niet altijd in lunches/etentjes buiten de deur of andere dingen die (veel) geld kosten.
Ik heb een eigen huis waar altijd wel klussen te doen zijn en een hele grote tuin waaraan ik veel tijd kwijt ben. Tuinieren vind ik heel ontspannend en het voelt voor mij als een enorme luxe daar straks meer tijd voor te hebben en daardoor niet meer continue achter de feiten aan hoef te rennen.

Die periode tijdelijk minder werken door onbetaald verlof heeft mijn psyche en mijn lijf ontzettend goed gedaan en ik voel me ook echt bevoorrecht dat ik deze mogelijkheid heb. Dat 'men' dat raar vindt omdat ik geen kinderen heb daar lig ik echt niet wakker van. Mijn leven, mijn keuzes. Ik moet waarschijnlijk nog 14 jaar werken, dan heb ik totaal 48 jaar gewerkt, maar nu in mijn geval juist door het minderen in uren in ieder geval óók genoten van het leven.
...
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
23-01-2020 16:32
Ergens vind ik het ook wel een beetje ouderwets
Voor wie is het nou eigenlijk gezond dat we massaal 40 uur op ons werk doorbrengen. Terwijl we daarnaast ook nog geacht worden 3 keer in de week te sporten, goede ouders te zijn, elke avond vers te koken, het huis opgeruimd te houden en oh ja...sociale contacten te onderhouden.

Ik merk overigens ook dat mijn ouders hier heel anders instaan (baby boomers)
Als ik ook maar begin over 5 urige werkdagen of dat het allemaal zo druk is en dat het gezonder is als we allemaal eens wat minder zouden werken, gaan mijn ouders meteen steigeren. "Iedereen stelt zich zo aan tegenwoordig.... WIJ hebben dat toch ook allemaal gedaan"
Nou....tot op zekere hoogte ja want mijn moeder ging pas echt werken toen ik al 14 was.
Maar dan nog .....ook al hebben "zij dat allemaal toch ook gedaan" wil dat dan zeggen dat "wij" dat ook allemaal maar moeten blijven doen?
Sowieso hele andere tijden. Maar hier vaker commentaar dat kinderen naar de opvang gaan. Schandalig, daar heb je geen kinderen voor en vroeger konden we ook rondkomen van één salaris, jullie willen gewoon van alles en nog wat. Deels misschien waar (dat laatste dan hè), maar gelukkig mag je als vrouw ook gewoon werken en er is tegenwoordig gewoon opvang. Toen ik jong was, bestond dat gewoon niet bij ons in de buurt. Oké, enkele keer was er sprake van een soort gastouder, maar dat was een zeldzaamheid.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
23-01-2020 16:32
Ergens vind ik het ook wel een beetje ouderwets
Voor wie is het nou eigenlijk gezond dat we massaal 40 uur op ons werk doorbrengen. Terwijl we daarnaast ook nog geacht worden 3 keer in de week te sporten, goede ouders te zijn, elke avond vers te koken, het huis opgeruimd te houden en oh ja...sociale contacten te onderhouden.

Ik merk overigens ook dat mijn ouders hier heel anders instaan (baby boomers)
Als ik ook maar begin over 5 urige werkdagen of dat het allemaal zo druk is en dat het gezonder is als we allemaal eens wat minder zouden werken, gaan mijn ouders meteen steigeren. "Iedereen stelt zich zo aan tegenwoordig.... WIJ hebben dat toch ook allemaal gedaan"
Nou....tot op zekere hoogte ja want mijn moeder ging pas echt werken toen ik al 14 was.
Maar dan nog .....ook al hebben "zij dat allemaal toch ook gedaan" wil dat dan zeggen dat "wij" dat ook allemaal maar moeten blijven doen?
Hun ouders werkten waarschijnlijk ook op zaterdag, maar dat vinden ze waarschijnlijk heel anders.
Alle reacties Link kopieren
oma's wijze woorden: 'je leeft niet om te werken, maar je werkt om te leven'

overigens werkte ik in de zorg, en dan werk je ook weekenden. Als ik het weekend had gewerkt, dan had ik door de weeks 2 dagen 'weekend' . En zo zijn er genoeg andere beroepen waarbij je in het weekend moet werken en daardoor door de weeks een paar dagen vrij bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk parttime en kan prima rondkomen (zonder toeslagen). Nee, ik heb geen dure auto, geen dure merkkleding en voor vakantie moet ik echt sparen. Maar de vrije tijd die ik heb doordat ik parttime werk, is me echt heilig. Ik vind mijn werk erg leuk, maar zou het niet voltijd kunnen en willen. En juist door die vrije tijd laad ik beter op en ben ik productiever op mijn werk.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Als het financieel uit zou komen zou ik 30 uur werken. Lijkt me heerlijk, bij voorkeur dan de vrijdag vrij alleen een andere dag zou ook prima zijn. Bij ons mag en kan ook thuisgewerkt worden en af en toe doe ik dat op een vrijdag, voelt toch een beetje als weekend al, puur doordat ik al thuis ben. Ik heb, gelukkig, want dat is ook niet iedereen gegeven, heel leuk werk en om die reden merk ik die ft uren ook niet.

In mijn vriendinnenkring is het wisselend, bij een aantal waar nog een tweede inkomen van de man naast staat, werkt de vrouw tussen de 24-32 uur, bij de alleenstaande moeders neigt het meer tussen de 36-40 uur.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 23-01-2020 18:00
0.24% gewijzigd
wij slapen nooit.
Oh ik ben juist zó gehecht aan een fulltime salaris... het idee dat ik dan versneld mijn huis kan afbetalen en mijn kinderen kan geven wat ze nodig hebben... heerlijk.
-jolijn- schreef:
23-01-2020 17:53
Oh ik ben juist zó gehecht aan een fulltime salaris... het idee dat ik dan versneld mijn huis kan afbetalen en mijn kinderen kan geven wat ze nodig hebben... heerlijk.
Dat eerste lukt ons nu inderdaad niet (maar boeit ons ook niet zo), dat tweede lukt ons ook met parttime gelukkig. :)
Alle reacties Link kopieren
In mijn werkomgeving is het vrij gebruikelijk om parttime te werken en de werkgever heeft als beleid mee te werken aan verzoeken hierom, ook al is het voor het bedrijf niet altijd gunstig.
De baan kan redelijk hectisch zijn met lange reisafstanden per dag. Ik werk bij klanten op locatie en dat kan de ene dag 50km van huis zijn en de volgende dag 200.
Veel collega's vinden 4 dagen per week wel voldoende.

Zelf werk ik 5 dagen per week, en daarvan heb ik denk ik gemiddeld 1 thuiswerkdag voor rapportages, projectbeheer etc.
Door het thuiswerk heb ik een goede werk-privé balans en heb ik geen behoefte aan minder werken. Ik heb per jaar 38 vakantiedagen met de mogelijkheid er 13 bij te kopen als ik dat wil.

Het salaris is dusdanig dat ik er ook best van rond zou kunnen komen met een dag minder, maar ik heb geen behoefte aan meer vrije tijd en door het geld kan ik onbezorgd leven en me de nodige (nou ja, nodig) luxe permitteren.
Luxe is natuurlijk niet nodig, maar ik vind het leven zo karig zonder.

Liever een eigen oudere Jaguar die een enorme hoop geld kost dan een lease-Golf die financieel verstandiger is. Een maatpak draagt lekkerder als confectie. Dat soort dingen.
Met een dag minder per week zou ik daarop moeten bezuinigen. En daar heb ik geen behoefte aan.

Overigens snap ik de mensen die hierin andere keuzes maken ook erg goed.
Iedereen stelt andere prioriteiten.
When in doubt, the auditor is always right!
MarvelousMrsMaisel schreef:
23-01-2020 15:05
Ik zou echt niet goed weten wat ik structureel met een extra vrije dag aanmoet.

Maar elke week een extra dag vrij? Heb nu al moeite om m'n weekenddagen gezellig gevuld te krijgen als alleenstaande. Iedereen is druk met de kinderen. Netflixen doe ik ook voldoende buiten het werk om.
Dat hoor ik inderdaad vaker van fulltimers, niet weten wat anders met de tijd te moeten. Ik kan me daar gewoon echt niets bij voorstellen. Heb je dan geen doe-hobby’s? Met mijn hobby’s alleen al vul ik zo de week, neem dan wat lezen, wandelen, sporten, uitgebreider koken en dergelijke erbij en ik kom tijd te kort. Dan heb je ook nog wat leuke uitjes ondernemen, sociale contacten en af en toe gewoon helemaal niets. Goh denk dat ik maar voor 24 uur ga straks ;)
Alle reacties Link kopieren
LevadeII schreef:
23-01-2020 18:34
Dat hoor ik inderdaad vaker van fulltimers, niet weten wat anders met de tijd te moeten. Ik kan me daar gewoon echt niets bij voorstellen. Heb je dan geen doe-hobby’s? Met mijn hobby’s alleen al vul ik zo de week, neem dan wat lezen, wandelen, sporten, uitgebreider koken en dergelijke erbij en ik kom tijd te kort. Dan heb je ook nog wat leuke uitjes ondernemen, sociale contacten en af en toe gewoon helemaal niets. Goh denk dat ik maar voor 24 uur ga straks ;)
Dat zal ook een kwestie van gewenning zijn.
Heb je tijd, dan maak je die wel vol. Heb je die tijd niet en er geen behoefte aan (of er nooit bij stil gestaan) dan reguleer je wellicht je hobbies daarnaar.

Ik heb niet zoveel hobbies. En daar heb ik ook geen behoefte aan. Want ik heb er toch geen tijd voor.
En ik vind ze niet belangrijk genoeg om mijn full time baan om te zetten in part time.
In het verleden heb ik veel aan salsa gedaan. Maar lessen volgen gaat niet als je een dusdanige baan hebt waarin je niet weet of je b.v. elke dinsdagavond kan. Dus nu beperk ik me tot een feestje hier en daar.
Ik zou best weer regelmatig willen lessen, maar heb er geen 20% salaris voor over.

Daarbij: als je meer tijd hebt om geld uit te geven, zal je dat ook doen.
Maar als je daardoor minder verdient, kom je al snel in de problemen.

Nou heb ik het geluk dat mijn werk voor mij ook vaak als hobby aanvoelt.

"Als je van je hobby je werk maakt, heb je leuk werk, maar ben je je hobby kwijt. Maar als je van je werk je hobby weet te maken, hoef je nooit meer te werken"
When in doubt, the auditor is always right!
En dan zit je 3 dagen thuis per week, maar kan je wel niks doen buitenshuis want 't budget is op want je verdient 20 % minder.
Ik neem immers aan dat de vaste lasten niet dalen omdat je 80 % werkt.
(Eerder stijgen, want meer thuis = meer licht en elektriciteit, een hogere waterrekening, ...)




Hier zit ik helaas half op invaliditeit.
Ik word gek thuis en verveel me de helft van de week steendood.

Ik zou een halve moord plegen om 5 dagen te kunnen werken.
Marnamai schreef:
23-01-2020 19:33
En dan zit je 3 dagen thuis per week, maar kan je wel niks doen buitenshuis want 't budget is op want je verdient 20 % minder.
Dat is wel heel kort door de bocht, dat geldt heus niet voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het kan, snap ik best dat (ook kinderloze) mensen 4 dagen werken.

Voor mezelf vind ik dat gewoon geen optie. Hard werken, heb ik meegekregen vanuit mijn jeugd. Ik vind mijn werk leuk, dus geen probleem.
Maar ik moet ook zeggen dat ik even verbaasd ben als ik jonge mensen hoor zeggen dat ze parttime werken ‘voor de lol’. Maar tegelijkertijd denk ik dan ook: top! Vooral doen!
Inmiddels zijn mijn ouders (met een leuke regeling) ook geminderd en dat juich ik alleen maar toe! Die hebben zo lang geploeterd, neem alsjeblieft wat tijd voor jezelf!

Om mij heen veel (jonge) moeders. Een aantal gestopt met werken, sommigen werken drie dagen. Een enkeling vier. Maar ik ben de enige die fulltime werkt.
Ik werk 40 uur, geen kind en geen partner. Zou graag 32 uur werken maar dan moet ik zoveel salaris inleveren, dat is het me niet waard.
Twee jaar geleden een huis gekocht en hopelijk na een paar jaar loonsverhoging dat ik wel de ruimte heb voor 32 uur. Toen ik nog huurde, ging de huur jaarlijks meer omhoog dan mijn salaris.
Eurus schreef:
23-01-2020 13:37
Maar ik vind het zo vreemd dat er zoveel kinderloze mensen zijn die vrije doordeweekse dagen als vanzelfsprekend zien.

Zouden meer mensen moeten doen. Beter dan jezelf kapot werken.
Helemaal eens. Veel meer banen zouden zo vormgegeven kunnen worden dat je ze parttime kunt uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 36 uur en dat vind ik prima.

Een aantal jaar geleden heb ik een tijdje 40 uur gewerkt, maar dat vind ik net teveel. Een vrije vrijdagmiddag vind ik heerlijk.
Op zich zou ik best 32 uur willen werken, maar 36 vind ik nu ook prima. Mijn werkgever is wel heel flexibel qua werktijden en thuiswerken, dus dat scheelt wel. Ik maak regelmatig wat langere dagen, maar het is ook geen probleem als ik op een ochtend pas om 10 uur begin omdat ik wat langer in bed wil blijven liggen (dan heb ik uiteraard geen afspraken staan).

In mijn vriendengroep is 32 tot 36 uur standaard. 1 vriendin met jonge kinderen werkt 27 uur, 2 andere moeders werken 32 uur.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik vind het wel gek om 4 dagen te werken. Ik heb een tijdje 6 dagen gewerkt, vond ik ook fijn. Maar ik werk graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 27 (single) en ik heb geen zin om 5 dagen te werken (nog nooit gedaan ook trouwens). Ik kan wel leukere dingen bedenken, dus 4 dagen (32 uur) is voor mij echt de max. Zie ook echt geen enkele reden om meer dan 4 dagen te werken. 3 dagen zou nog beter zijn, maar dat vind ik toekomst- en financieeltechnisch minder verstandig. Dus parttime is in ieder geval voor mij wel de norm ja :biggrin:
rainydays wijzigde dit bericht op 23-01-2020 20:15
Reden: .
8.89% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Marnamai schreef:
23-01-2020 19:33
En dan zit je 3 dagen thuis per week, maar kan je wel niks doen buitenshuis want 't budget is op want je verdient 20 % minder.
Ik neem immers aan dat de vaste lasten niet dalen omdat je 80 % werkt.
(Eerder stijgen, want meer thuis = meer licht en elektriciteit, een hogere waterrekening, ...)




Hier zit ik helaas half op invaliditeit.
Ik word gek thuis en verveel me de helft van de week steendood.

Ik zou een halve moord plegen om 5 dagen te kunnen werken.
Dan is het niet leuk idd.
Letsgetlosttonight schreef:
23-01-2020 20:11
Ik vind het wel gek om 4 dagen te werken. Ik heb een tijdje 6 dagen gewerkt, vond ik ook fijn. Maar ik werk graag.
Heb jij heel erg leuk werk of maakt dat voor jou niet uit?
Ik vind fulltime werken makkelijker. Je houdt je projecten bij je, je hoeft zelden wat over te dragen en je bent er gewoon wanneer wie ook maar wat inplant. Ik kan wel makkelijk met mijn tijd schuiven, dus als het lekker weer is kan ik prima even het terras op en als het een rustig dagje is kan ik eenvoudig vrij nemen zonder aan allerhande mensen akkoord te hoeven vragen.

Daarbij ben ik het type persoon dat waarschijnlijk niet veel nuttigs zou doen als ik vrij was. Ik werk veel met Amerikanen en Britten, daarbij vergeleken heb ik een luizenbaantje. De druk ligt daar veel hoger. Dus zo bekijk ik het maar.
Poker schreef:
23-01-2020 14:24
In België is fulltime echt de norm. Maar ik merk vaak dat in Nederland veel meer parttime wordt gewerkt. Zeker door mannen. Ik denk dat in Scandinavische landen parttime wel echt de trend is en fulltime iets "van vroeger"
Eerlijk gezegd ken ik geen 'Scandinaviër' die parttime werkt. Juist omdat kinderopvang/BSO daar veel goedkoper en meer geaccepteerd is dan hier (zelfs de ouders van mijn vrienden aldaar gingen als kind al vijf dagen per week naar die opvang) heb ik het gevoel dat parttime werken minstens net zo moeilijk is als in ons omringende landen als Belgie of Duitsland.

Ik weet wel dat in bijvoorbeeld Denemarken, de (volgens mij wettelijke) werkweer maar 35 uur is, verdeeld over 5 dagen. Daarnaast werken mensen gemiddeld dichter bij hun werk dan wat wij gewend zijn. Dat betekent in het geval van een van mijn vrienden dat hij altijd kinderen wegbrengt terwijl zij heel vroeg vertrekt, en zij de kinderen om vier uur uit de opvang haalt. Dat is vroeg genoeg om daarna nog ergens te spelen, te sporten of gewoon lekker rustig thuis te zitten.
Ik vind dat wel een mooie balans die ik graag ook in NL zou zien, maar dat is onbetaalbaar (want voor onze BSO betaal ik evengoed tot half 7....)

Maar goed, dat is verder off topic.

Ik heb mijn hele werkende leven (nou ja, een paar maanden in het buitenland als uitzondering) niet full time gewerkt, altijd 32u en dat vind ik meer dan genoeg. Nu de kinderen wat groter worden zou ik wel graag nog een halve dag minder willen gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
LevadeII schreef:
23-01-2020 18:34
Dat hoor ik inderdaad vaker van fulltimers, niet weten wat anders met de tijd te moeten. Ik kan me daar gewoon echt niets bij voorstellen. Heb je dan geen doe-hobby’s? Met mijn hobby’s alleen al vul ik zo de week, neem dan wat lezen, wandelen, sporten, uitgebreider koken en dergelijke erbij en ik kom tijd te kort. Dan heb je ook nog wat leuke uitjes ondernemen, sociale contacten en af en toe gewoon helemaal niets. Goh denk dat ik maar voor 24 uur ga straks ;)

Als antwoord op Marvelous en Levadell, ik ben van het type dat heel goed kan lanterfanten. Als ik geen zin heb, op dat moment, om iets aan het huishouden te doen, doe ik het gewoon niet, komt wel de dag/dagen erna. Ik plan zelden iets in mijn weekenden/doordeweekse avonden want ik heb het liefst mijn agenda leeg in privétijd. Ben graag thuis. Vind het leuk en gezellig om met vriendinnen af te spreken maar zeker niet 5 van de 7 dagen/avonden aan uithuizige (overige) activiteiten.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven