Werk & Studie alle pijlers

Is parttime (voortaan) de norm?

23-01-2020 13:35 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allen,

Uit pure interesse vooral, want ik heb met de meesten uit mijn kennissenkring een modus gevonden die voor iedereen werkt, maar toch blijft het me verbazen als ik het van anderen hoor.

Ik werk fulltime en ik heb een relatie, geen kinderen. En met mij natuurlijk heel veel anderen. Daar staan ook legioenen kinderloze mannen/vrouwen tegenover die parttime werken.

Is parttime de nieuwe norm? Is het voortaan echt vreemd om te moeten zeggen "ik ga graag met je mee lunchen/shoppen - 's avonds, zaterdag of zondag"?

"Kun je niet een keer overdag doordeweeks?" klinkt dan het antwoord vaak. Uh, nee, want ik werk doordeweeks? En dat lijkt dan vreemd gevonden te worden. "Waarom werk jij 5 dagen per week?"

Nogmaals, ik heb echt wel een modus gevonden met mijn vrienden. Lunchen en shoppen is nu vaak doordeweeks samen avondeten of een niet al te late film, bijvoorbeeld, dus een probleem is het niet. Maar ik vind het zo vreemd dat er zoveel kinderloze mensen zijn die vrije doordeweekse dagen als vanzelfsprekend zien. Met kinderen snap ik dat je (beiden) naar parttime gaat, maar - in ieder geval in mijn kring - die dag(en) ben je dan ook met je kinderen en ga je niet met je vriendinnen shoppen.

Herkenbaar? Is parttime de nieuwe standaard?
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
23-01-2020 15:05
Precies, dit inderdaad. Wordt zo moe van het gezeik hierover. Ik hóef me niet te verantwoorden, ik doe wat bij mij past.
Volgens mij is dat totaal niet aan de orde in dit topic.
Honey, you should see me in a crown
Ik denk dat parttime (30 á 34 uur) meer de norm gaat worden.

Ik heb geen kinderen. In het verleden heb ik wel fulltime (36 uur) gewerkt, maar ik werk al weer jaren 32 uur en dat bevalt uitstekend. Sinds een aantal jaar (chronisch) medisch gedoe, waardoor meer dan 32 uur ook niet gaat. Geen toeslagen; parttime werken staat niet per definitie gelijk aan een laag inkomen.
Alle reacties Link kopieren
32 uur in de week werken is zalig. Als ik er van rond zou kunnen komen dan was ik zelfs 24 uur gaan werken. Ook als alleenstaande kinderloze. Ik kom nog steeds tijd te kort om alles te doen wat ik zou willen doen.

Er zijn zoveel mensen die toe leven naar hun pensioen om vervolgens kort daarvoor of daarna om te vallen. Waarom niet gewoon genieten van het hier en nu?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-01-2020 15:12
Welke toeslagen? Ik werk niet, en krijg 0 toeslagen hoor.
algemene heffingskorting?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
23-01-2020 13:42
Zonde om minder te gaan werken om dan thuis te gaan poetsen, als je zelf meer verdient dan je een huishoudelijke hulp zou betalen. Ondanks mijn vierdaagse werkweek komt hier nog steeds een hulp schoonmaken.
zou echt het laatste zijn, wat ik weg bezuinig
Alle reacties Link kopieren
Zou ook minder willlen werken maar vraag me af, helemaal in deze tijd, hoe daar je in hemelsnaam van rond komt. Ervan uitgaand dat men geen toeslagen krijgt
cappi schreef:
23-01-2020 15:45
Zou ook minder willlen werken maar vraag me af, helemaal in deze tijd, hoe daar je in hemelsnaam van rond komt. Ervan uitgaand dat men geen toeslagen krijgt
Tja, dat is natuurlijk afhankelijk van je opleiding/salaris. Zal inderdaad niet voor iedereen haalbaar zijn.
In mijn sector is 36 uur fulltime.
Zelf werk ik 32 uur en dat is voor mij genoeg om van te leven, dus zie ik geen reden om die 4 uur meer te gaan werken. Vrije tijd , maar vooral balans tussen werk en vrij vind ik belangrijk.
Ik ben wel vaak doordeweeks vrij, omdat ik ook weekenden werk en avonden.
Vind ik een voordeel, mensen die 40 uur werken en dan met regelmatige uren op de dag moeten vaak vrij nemen voor bepaalde zaken, terwijl ik veel dingen om mijn werk heen kan plannen.
Wat heb je aan al dat geld als je amper tijd hebt om er iets leuks mee te doen :-D
In mijn sector merk ik wel dat er heel veel mensen werken die echt maar een klein contract hebben, veel 24 uurs of minder contracten. Dat maakt mij, waar ik werk, zo'n beetje een van de fulltimers met mijn 32 uur en zo wordt het ook door veel collegas gezien (hoewel dat dus niet zo is).
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
23-01-2020 15:35
Ik denk dat parttime (30 á 34 uur) meer de norm gaat worden.

Ik heb geen kinderen. In het verleden heb ik wel fulltime (36 uur) gewerkt, maar ik werk al weer jaren 32 uur en dat bevalt uitstekend. Sinds een aantal jaar (chronisch) medisch gedoe, waardoor meer dan 32 uur ook niet gaat. Geen toeslagen; parttime werken staat niet per definitie gelijk aan een laag inkomen.
En dat natuurlijk. Ik ging vorig jaar 4 uur minder werken bij een nieuwe werkgever en ik ging er netto 100 euro op vooruit.
Voor iemand met een laag loon of hoge lasten is minder dan 40 uur werken (of 38/36 als dat fulltime is bij die organisatie) gewoon niet mogelijk.
Fijn als je de luxe hebt om dat wel te doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft bepaal je dat lekker voor jezelf, hoeveel uur je werkt.

Ik heb best een tijd fulltime (in mijn sector 36 uur) gewerkt. Toen mijn vader ziek werd, heb ik me bedacht wat ik belangrijk vind in mijn leven.
Vrije tijd vind ik heel erg belangrijk. Dat is de reden waarom ik ervoor heb gekozen om 32 uur te gaan werken en daarbij dus een dag in de week vrij te zijn.
Financieel red ik het prima, ik hoef geen toeslagen aan te vragen. Daarnaast woon ik samen met mijn vriend, hij werkt fulltime. Denkt er soms wel over om ook parttime te gaan werken maar hij is nog niet zover dat hij de stap echt durft te zetten :-D

Het gaat er wat mij betreft echt om wat iemand zelf prettig vindt... Wil jij graag 60 uur per week werken? Prima hoor, zolang ik dat maar niet hoef...
16 uur in de week? Mij niet gezien, maar fijn als jij je daar prettig bij voelt.

Het gaat er niet om wat ik ervan vind dat iemand fulltime of parttime of misschien zelfs helemaal niet werkt, het gaat erom wat diegene daar zelf van vindt!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-01-2020 15:42
algemene heffingskorting?
Ik werk ook niet , en die algemene heffingskorting (van 44 euro per maand, maar wees gerust, vanaf 2024 niks meer) die krijg ik omdat mijn fiscaal partner al voldoende inkomstenbelasting betaalt heeft. Verder geen toeslagen.
Ik heb onder schooltijden gewerkt, dat was ideaal. In 6 uur blijf je productief en fris en heb je nog energie over als je naar huis gaat.
Man werkt 32 uur, is op vrijdag thuis. Dat is hij blijven doen na het verlopen van zijn ouderschapsverlof. De kinderen zijn nu naar school dus heeft hij ook tijd voor zichzelf. Hij vindt het heerlijk zo en is er stukken gezelliger onder geworden.
Ik start binnenkort een loopbaantraject en mijn wens is max. 28 uur. Nooit meer 40 uur als het aan mij ligt!
Alle reacties Link kopieren
Hoegenaamd schreef:
23-01-2020 15:58
Ik werk ook niet , en die algemene heffingskorting (van 44 euro per maand, maar wees gerust, vanaf 2024 niks meer) die krijg ik omdat mijn fiscaal partner al voldoende inkomstenbelasting betaalt heeft. Verder geen toeslagen.
het is 44 euro, maar het is niet Niks, zoals hier gesuggereerd werd
Het heet ook wel Aanrechtsubsidie, mooi dat we er bijna vanaf zijn, niet meer van deze tijd
Smartieee schreef:
23-01-2020 14:44
Eind 20, begint 30. Ik ben zelf arts, maar zie het ook bij vriendinnen die bijvoorbeeld in de finance werken.
Ik ben ook arts en bij mij zie ik hetzelfde in de omgeving als wat jij in je vorige post schrijft.
Toen ik solliciteerde kreeg ik een contract voor 40 uur met de mededeling: je krijgt een 40-urig contract maar met nog 8 opleidingsuren. En in praktijk werkte ik veel meer dan 50 uur.
Ik heb die wereld inmiddels verlaten, het was niet dusdanig mijn passie om arts te zijn om het er voor over te hebben. En ik ben nu een heel stuk gelukkiger! Dus voor mij werkt dat fulltime niet goed (hoewel mij ervaring dus veel meer dan fulltime was en 36 uur als parttime voelde), maar ik zag wel dat er collegae waren die dit harde werken er wel voor over hadden. En die partners hadden die dit schijnbaar ook accepteerden.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
23-01-2020 15:35
32 uur in de week werken is zalig. Als ik er van rond zou kunnen komen dan was ik zelfs 24 uur gaan werken. Ook als alleenstaande kinderloze. Ik kom nog steeds tijd te kort om alles te doen wat ik zou willen doen.

Er zijn zoveel mensen die toe leven naar hun pensioen om vervolgens kort daarvoor of daarna om te vallen. Waarom niet gewoon genieten van het hier en nu?
Ik heb de indruk dat dat iets van vroegere generaties is. Werken, werken, werken en pas na je pensioen genieten. Gelukkig beseffen we tegenwoordig dat je misschien je pensioen niet haalt en ‘nu’ beter al geniet.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-01-2020 16:01
het is 44 euro, maar het is niet Niks, zoals hier gesuggereerd werd
Het heet ook wel Aanrechtsubsidie, mooi dat we er bijna vanaf zijn, niet meer van deze tijd


Oh jeetje, heb ik dat al die tijd verkeerd begrepen! Ik moet dus achter het aanrecht gaan staan in plaats van mijn leven in ledigheid leiden! Goed dat je dit misverstand oplost. Maar, ik weet het goed gemaakt: geef me je rekeningnummer, dan maak ik het voortaan aan je over. Dan kan ik weer zonder schuldgevoel niksen.
Alle reacties Link kopieren
Hoegenaamd schreef:
23-01-2020 16:10
Oh jeetje, heb ik dat al die tijd verkeerd begrepen! Ik moet dus achter het aanrecht gaan staan in plaats van mijn leven in ledigheid leiden! Goed dat je dit misverstand oplost. Maar, ik weet het goed gemaakt: geef me je rekeningnummer, dan maak ik het voortaan aan je over. Dan kan ik weer zonder schuldgevoel niksen.
heb ik niet opgelost hoor, maar de democratisch gekozen regering, de meerderheid van NL vindt het niet meer van deze tjd
Je hebt heel wat rekeningen te vullen om je schuldgevoel af te kopen, die 8 miljoen huishoudens in Nederland sturen je allemaal nog wel even een Tikkie
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-01-2020 16:12
heb ik niet opgelost hoor, maar de democratisch gekozen regering, de meerderheid van NL vindt het niet meer van deze tjd
Je hebt heel wat rekeningen te vullen om je schuldgevoel af te kopen, die 8 miljoen huishoudens in Nederland sturen je allemaal nog wel even een Tikkie
Oei, da's wel rekenen... 44 euro gedeeld door 8 miljoen... kom maar door met die tikkies!
cappi schreef:
23-01-2020 15:45
Zou ook minder willlen werken maar vraag me af, helemaal in deze tijd, hoe daar je in hemelsnaam van rond komt. Ervan uitgaand dat men geen toeslagen krijgt

Wij leven met twee volwassenen van één parttime inkomen, dus dat kan zeker. En ik heb (vind ik) een redelijk / aardig salaris, maar ben zeker geen grootverdiener.
Ik denk inderdaad dat 24-32 uur werken de norm wordt, maar zo weinig als ik: 16 uur per week zal nog wel even duren voordat iedereen daarvan kan genieten. Ik vind het heerlijk.
Anna2208 schreef:
23-01-2020 16:23
Ik denk inderdaad dat 24-32 uur werken de norm wordt, maar zo weinig als ik: 16 uur per week zal nog wel even duren voordat iedereen daarvan kan genieten. Ik vind het heerlijk.
Mag ik vragen wat voor werk je doet, dat je met zo weinig uren kunt rondkomen? :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-01-2020 16:12
heb ik niet opgelost hoor, maar de democratisch gekozen regering, de meerderheid van NL vindt het niet meer van deze tjd
Je hebt heel wat rekeningen te vullen om je schuldgevoel af te kopen, die 8 miljoen huishoudens in Nederland sturen je allemaal nog wel even een Tikkie
Een kleine garnaal daar ga ik voor 44 Euro geen drama van maken.
Stuur liever een tikkie naar het Koningshuis of de EU of alle multinationals die uit het subsidiepotje ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
23-01-2020 14:16
In mijn omgeving zie ik weinig vrouwen die 40 uur werken, ook mijn kinderloze vriendinnen werken vrijwel allemaal max. 36 en meestal 32 uur. Ik werk al jaren 40 uur en dat wordt een beetje als ouderwets beschouwd ;-)
Ergens vind ik het ook wel een beetje ouderwets
Voor wie is het nou eigenlijk gezond dat we massaal 40 uur op ons werk doorbrengen. Terwijl we daarnaast ook nog geacht worden 3 keer in de week te sporten, goede ouders te zijn, elke avond vers te koken, het huis opgeruimd te houden en oh ja...sociale contacten te onderhouden.

Ik merk overigens ook dat mijn ouders hier heel anders instaan (baby boomers)
Als ik ook maar begin over 5 urige werkdagen of dat het allemaal zo druk is en dat het gezonder is als we allemaal eens wat minder zouden werken, gaan mijn ouders meteen steigeren. "Iedereen stelt zich zo aan tegenwoordig.... WIJ hebben dat toch ook allemaal gedaan"
Nou....tot op zekere hoogte ja want mijn moeder ging pas echt werken toen ik al 14 was.
Maar dan nog .....ook al hebben "zij dat allemaal toch ook gedaan" wil dat dan zeggen dat "wij" dat ook allemaal maar moeten blijven doen?
vlokkenopjebrood wijzigde dit bericht op 23-01-2020 16:36
31.64% gewijzigd
Herfstblaadje19 schreef:
23-01-2020 16:25
Mag ik vragen wat voor werk je doet, dat je met zo weinig uren kunt rondkomen? :)
Hoger onderwijs.
icequeen2000 schreef:
23-01-2020 15:08
maarja kinderloze worden zoals altijd in het hokje van egoisten geduwd, hoe je het draait of keert. niemand dwingt u van kinderen te krijgen he. de aarde zou juichen moesten we het met minder mensen doen.
kinderen is nog altijd een keuze.
zoals andere die kiezen van geen kinderen te hebben.
ik als kinderloze zou het ook leuk vinden van dag minder te werken want zelf heb ik geen hoge vaste lasten te betalen en ik woon alleen dus wie doe ik daarmee pijn als ik beslis van een dag minder te gaan werken? diegene die jaloers zijn mss en spijt hebben dat ze kinderen hebben.
In België jezelf vooral, aangezien dat ook wil zeggen dat je je pensioen voor later sowieso gaat begrenzen op max 4/5 of nog minder. Maar goed, dat is eerder voer voor de fucked up situatie van de pensioenen in BE :).
Maar zolang je geen aanspraak maakt op compensaties van de overheid, is dat verder idd een keuze die niemand anders impacteert. Het wordt anders wanneer je partime gaat werken met compensatie door de overheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven