Jaarcontract met proefperiode van 1 maand
maandag 27 mei 2019 om 18:33
Beste,
Voordat ik een nieuw voorstel teken bij een nieuwe werkgever de volgende vraag. Ik heb verschillende sollicitaties lopen bij bedrijven, 1 ervan heeft mij al een daadwerkelijk contract aangeboden (1 jaarcontract, proeftijd 1 maand).
Stel ik teken dat contract , maar krijg een aantal weken later een beter voorstel van een ander bedrijf, kan ik dan in het extreemste geval nog ontslag nemen voor aanvang bij het 1e bedrijf?
Groeten,
Wolkje
Voordat ik een nieuw voorstel teken bij een nieuwe werkgever de volgende vraag. Ik heb verschillende sollicitaties lopen bij bedrijven, 1 ervan heeft mij al een daadwerkelijk contract aangeboden (1 jaarcontract, proeftijd 1 maand).
Stel ik teken dat contract , maar krijg een aantal weken later een beter voorstel van een ander bedrijf, kan ik dan in het extreemste geval nog ontslag nemen voor aanvang bij het 1e bedrijf?
Groeten,
Wolkje
maandag 27 mei 2019 om 18:45
Dan wacht je toch met het tekenen van het contract? Of je vraagt naar een latere startdatum zodat je nog tijd hebt om je besluit te nemen.
Ik ben al twee keer bij twee banen tegelijk aangenomen en heb dus ook twee keer gezegd dat ik bij dat bedrijf niet zou gaan werken. Je maakt er vast geen vrienden mee, maar je moet voor jezelf kiezen.
maandag 27 mei 2019 om 18:46
Maar jij had nog niets getekend?huisduif schreef: ↑27-05-2019 18:45Dan wacht je toch met het tekenen van het contract? Of je vraagt naar een latere startdatum zodat je nog tijd hebt om je besluit te nemen.
Ik ben al twee keer bij twee banen tegelijk aangenomen en heb dus ook twee keer gezegd dat ik bij dat bedrijf niet zou gaan werken. Je maakt er vast geen vrienden mee, maar je moet voor jezelf kiezen.
maandag 27 mei 2019 om 18:54
Nee maar er is wel mondeling besproken wat er in het contract zou komen en wanneer ik in dienst kon komen. Ik heb steeds gezegd dat ik ook nog andere sollicitaties had lopen en dat nog even af wilde wachten, dan konden ze zich de moeite besparen om een contract te maken.
Als een bedrijf een maand wacht voordat ik een keer een reactie op mijn brief krijg, hoeven ze naar mijn mening niet te verwachten dat ik een maand op ze ga zitten wachten en in de tussentijd nergens anders solliciteer. Voordat er dan een paar gesprekken achter de rug zijn, ben je weken verder.
maandag 27 mei 2019 om 18:57
Hoelang heb je ze dan laten wachten?huisduif schreef: ↑27-05-2019 18:54Nee maar er is wel mondeling besproken wat er in het contract zou komen en wanneer ik in dienst kon komen. Ik heb steeds gezegd dat ik ook nog andere sollicitaties had lopen en dat nog even af wilde wachten, dan konden ze zich de moeite besparen om een contract te maken.
Als een bedrijf een maand wacht voordat ik een keer een reactie op mijn brief krijg, hoeven ze naar mijn mening niet te verwachten dat ik een maand op ze ga zitten wachten en in de tussentijd nergens anders solliciteer. Voordat er dan een paar gesprekken achter de rug zijn, ben je weken verder.
maandag 27 mei 2019 om 20:09
https://www.intermediair.nl/arbeidsvoor ... gle.com%2F
https://www.werksite.nl/vraag-en-aanbod ... n-gevonden
https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk- ... lag-nemen/
Kortom: nee dat kunnen ze niet. Tenzij ze op jouw verzoek of in overleg onkosten hebben gemaakt (bijv. visitekaartjes drukken).
Maar zoals ik al zei; waarom zou het op dag 1 wel mogen en daarvoor niet? Dat is gewoon totaal niet logisch. Niet zo om stressen hoor!
maandag 27 mei 2019 om 20:25
Bedankt voor de informatie, ben een stresskip:).Moezy schreef: ↑27-05-2019 20:09https://www.intermediair.nl/arbeidsvoor ... gle.com%2F
https://www.werksite.nl/vraag-en-aanbod ... n-gevonden
https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk- ... lag-nemen/
Kortom: nee dat kunnen ze niet. Tenzij ze op jouw verzoek of in overleg onkosten hebben gemaakt (bijv. visitekaartjes drukken).
Maar zoals ik al zei; waarom zou het op dag 1 wel mogen en daarvoor niet? Dat is gewoon totaal niet logisch. Niet zo om stressen hoor!
Nee maar betreft een baan met bedrijfswagen,stel dat ze een auto kopen kunnen ze die dan op mij verhalen?
maandag 27 mei 2019 om 20:32
Volgens mij kopen bedrijven geen complete auto en geven die aan jou, maar hebben ze een lease-constructie met een garage. En aangezien er een proeftijd is kunnen ze die auto vaak gewoon weer terugbrengen. Zolang jij niks getekend hebt over kosten voor die auto kunnen ze niks op jou verhalen.
maandag 27 mei 2019 om 20:33
Als het bedrijf voor jou een auto moet aanschaffen, dan kun je daar beter even mee wachten. Jouw probleem heeft meerdere kanten, want ook een bedrijf wil continuïteit en personeel dat aan de slag gaat. Ze kunnen van hún kant ook verder kijken naar iemand die wél zeker van haar keuze is en die baan accepteert.
Ik mag toch aannemen dat je de kwestie ook van hún kant bekijkt?
maandag 27 mei 2019 om 20:46
Ik hoop toch dat ze wachten met kopen van een auto na de proeftijd. Wie weet voldoe ik wel niet aan hun eisen en maken ze zelf een eind aan het dienstverband? Ik heb gewoon aangegeven dat ik een weloverwogen keuze wil maken en dat wil ik ook. Maar voel me wat onder druk gezet.47084 schreef: ↑27-05-2019 20:33Als het bedrijf voor jou een auto moet aanschaffen, dan kun je daar beter even mee wachten. Jouw probleem heeft meerdere kanten, want ook een bedrijf wil continuïteit en personeel dat aan de slag gaat. Ze kunnen van hún kant ook verder kijken naar iemand die wél zeker van haar keuze is en die baan accepteert.
maandag 27 mei 2019 om 20:49
wolkje75 schreef: ↑27-05-2019 20:46Ik hoop toch dat ze wachten met kopen van een auto na de proeftijd. Als ik bijvoorbeeld ontslag zou geven in de proeftijd dan zou het volgens mij geen probleem zijn, ondanks dat er dan een auto zou zijn. De proeftijd is toch juist om te zien of werknemer voldoet en andersom?
Ik heb gewoon aangegeven dat ik een weloverwogen keuze wil maken en dat wil ik ook. Maar voel me wat onder druk gezet.
maandag 27 mei 2019 om 22:01
Oei sorry was niet de bedoeling 2x beginnen over kopen v auto:).Lucifer2018 schreef: ↑27-05-2019 21:58Waarom heb je het 2x over het kopen van een auto?
Ze hebben daar gewoon leasewagens voor.
En als je wel begint en jij of zij zijn je zat in de proeftijd... dan zitten ze ook met die auto.
Nee is klein bedrijf dus werken niet met leasemaatschappij,zijn eigen auto's.
Ja idd als 1 van beide partijen elkaar zat is dan is de auto er ook... Lijkt mij dus logisch dat ze eerst een huurauto ofzo doen en daarna pas er 1 zelf kopen.
Ik zet mezelf stom genoeg idd onderdruk en daar is het al een paar x fout gegaan, overhaast een beslissing genomen met beginnen van nieuwe job...