Werk & Studie alle pijlers

Jobhoppen, normaal?

05-07-2012 17:46 36 berichten
Hallo allemaal,

Ivm herkenbaarheid niet teveel info, maar de mensen om mij heen zijn nogal van de jaaaaaaaaaaaaaren bij 1 baas werken.

Ikzelf ben echter iemand die ook graag wil doorstromen naar een hbo-functie (heb ook hbo-diploma), nu +/- 7 jaar op mbo-niveau (in 2 verschillende banen) aan het werk en doorstromen is vanwege bezuinigingen onmogelijk voor de komende tien jaar binnen het huidige bedrijf.

Hoe denken jullie over jobhoppen? Ik denk zelf dat, zolang ik de mogelijkheden heb, ik het dan moet doen.

En wie kan mij vertellen waarom de niet-jobhoppers het zo "lastig" of "vreemd" vinden dat mensen jobhoppen??

Ik hoor het graag want ik word er kriebelig van dat ik me steeds moet verdedigen...
2 verschillende banen in 7 jaar valt toch wel mee?
Dat denk ik ook, maar volgens mensen om mij heen......is dat al veel!
Als jij al 7 jaar onder jouw nivo werkt dan zou ik maar heel rap hoppen naar een baan op hbo-nivo! Of heb je recent jouw hbo-diploma gehaald?
Ik heb twee jaar terug diploma behaald, lang verhaal maar ben officieus al zeven jaar klaar met de opleiding. Dus heb al zeven jaar hboniveau, maar pas twee jaar geleden officieel een diploma gehaald.
Alle reacties Link kopieren
De tijd dat je 40 jaar lang voor 1 baas werkte is al lang voorbij. Ik begrijp uberhaupt niet dat je zolang bent gebleven terwijl je een functie op een hoger niv aan kunt.

Als je baas je niet op dat niv waardeert en een ander wel, waarom zou je dan blijven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dan is het zonde dat je dat middels werkervaring op hbo-nivo niet kunt aantonen.

Overigens vind ik 2 banen in 7 jaar niet veel, zeker niet voor een beginner.

Nieuwe bedrijven incl hun processen werkwijze leren kennen is heel leerzaam.
nou 2 werkgevers in 7 jaar tijd, vind ik niet zo heel veel (en is eigenlijk geen jobhoppen). Misschien is detachering iets voor jou? Daarmee kun je zonder dat het raar op je cv staat veel jobhoppen. bijvoorbeeld 5 werkgevers in 2 jaar.
Ik verander om de 3 a 4 jaar van baan.
Gewoon doen, niets van aan trekken. 2 in zeven jaar is netjes, al dan niet heel netjes met alle jaarcontracten die alleen nog maar worden uitgegeven. Staat alleen maar ambitieus als je kan laten zien dat je van mbo naar hbo wilt/gaat. Alleen maar een plus, lijkt me. Als je nou 7 werkgevers in 7 jaar was geweest zou het anders zijn...
Mijn werkgever zou mij wel een hbo-functie willen geven, maar dan moet daar het geld wel voor zijn en de mogelijkheden...

Dus zeker niet zijn fout.
Maar wat kan dan de reden zijn dat mensen negatief reageren op jobhoppen??
2 in zeven jaar is toch geen jobhoppen?
quote:plofkipje84 schreef op 05 juli 2012 @ 18:11:

Maar wat kan dan de reden zijn dat mensen negatief reageren op jobhoppeb??Voor een toekomstige werkgever is het dan maar de vraag hoelang zo iemand zal blijven.
Ongeveer zeven jaar... Zal iets minder zijn...
Daydream: ik denk dat werkgevers het eerder snappen dan mensen om mij heen...
Ik hopte alleen omdat ik ergens wegbezuinigd werd, maar bij m'n laatste baan heb ik 17 jaar gewerkt (tot de zaak failliet ging)

Ik zat er goed, lekker relaxt, kon het werk met 2 vingers in m'n neus, had veel vrijheden, salaris was prima en het was op 'n acceptabele afstand (klein half uurtje met de auto) Een vast contract opgeven voor onzekerheid en met 'n beetje pech veel minder vrijheden, zou ik niet gedaan hebben. Ik leef namelijk niet om te werken, maar werk om te leven.
2 werkgevers in 7 jaar? Dan ben je verre van een jobhopper! Sterker nog: als ik in mijn werk een cv van iemand onder ogen krijg die al 7 jaar onder niveau werkt, zou ik mijn vraagtekens zetten bij de veranderbereidheid, flexibiliteit en ambitie van een sollicitant. Wij zien voor starters 1 functiewisseling per 2/3 jaar als de norm, pas als je stelselmatig meerdere keren per jaar wisselt of 5x in 5 jaar ofzo ga ik me afvragen of je niet teveel hopt. Jij zit mi voor iemand in jouw situatie al veel te lang op dezelfde plek en beweging lijkt me dan ook een heel goed plan!
quote:plofkipje84 schreef op 05 juli 2012 @ 18:11:

Maar wat kan dan de reden zijn dat mensen negatief reageren op jobhoppen??Mensen zullen altijd commentaar hebben over andere mensen. Ze zullen ook wel een oordeel klaar hebben wanneer je bij 15 jaar bij dezelfde baas werkt. Met een flinke pot zout nemen en lekker je eigen plan trekken.
Als het aan Kamp ligt komen er helemaal geen vaste contracten meer.
quote:philosophy schreef op 05 juli 2012 @ 19:11:

2 werkgevers in 7 jaar? Dan ben je verre van een jobhopper! Sterker nog: als ik in mijn werk een cv van iemand onder ogen krijg die al 7 jaar onder niveau werkt, zou ik mijn vraagtekens zetten bij de veranderbereidheid, flexibiliteit en ambitie van een sollicitant. Wij zien voor starters 1 functiewisseling per 2/3 jaar als de norm, pas als je stelselmatig meerdere keren per jaar wisselt of 5x in 5 jaar ofzo ga ik me afvragen of je niet teveel hopt. Jij zit mi voor iemand in jouw situatie al veel te lang op dezelfde plek en beweging lijkt me dan ook een heel goed plan!

Ik moet het iets anders formuleren merk ik. Ik ben zo'n 6 of 7 jaar geleden bij mijn vorige werkgever begonnen, daar zo'n 3 jaar gebleven en nu dus ongeveer 3 jaar bij weer een werkgever.

Ik heb pas sinds 2 jaar officieel een HBO-diploma, afgemaakt via afstandsonderwijs, dus flexibel en ambitieus :-)

Maar elke 2 a 3 jaar een wisseling is voor HBO'ers dus vrij normaal....?
quote:wordtel schreef op 05 juli 2012 @ 19:11:

[...]

Mensen zullen altijd commentaar hebben over andere mensen. Ze zullen ook wel een oordeel klaar hebben wanneer je bij 15 jaar bij dezelfde baas werkt. Met een flinke pot zout nemen en lekker je eigen plan trekken.Dat doe ik ook wel, maar ik begrijp het nooit... Ik werk al (te) lang op een niveau lager dan mijn opleiding en elke keer als ik een gooi wil doen naar een baan op niveau krijg ik opmerkingen... word ik echt doodmoe van...
Ik forum mobiel dus kan niet quoten, maar dat om de 2-3 jaar switchen is (zeker in het begin van je carrière) tegenwoordig heel normaal. Geeft aan dat je groeit en nieuwe uitdagingen zoekt en aankan: niets mis mee dus!
Er is niks mis mee volgens mij, maar waarom zou je het willen? Je haalt je misschien veel meer werkdruk en stress op je nek en voor misschien maar 'n paar 100 euro meer. Vrije tijd is kostbaarder.
Ik zou dit ook geen hoppen vinden hoor. Om de drie jaar wisselen is tegenwoordig heel normaal, al was het maar omdat veel mensen na drie jaar weg moeten ivm vast contract. Wisselen om het wisselen lijkt me een beetje onzinnig, maar je hebt blijkbaar inmiddels ook een extra opleiding, dus logisch dat je dan wat anders wilt.

Ik leef in principe niet om te werken, maar werk is in tijd wel een groot deel van mijn leven. Dan is het natuurlijk wel handig als je dan iets doet wat je leuk vindt (als dat mogelijk is natuurlijk). Ik moet wel betaald worden, omdat ik ook mijn rekeningen moet betalen, maar ik vind het ook gewoon leuk. Ik zit zeker niet de uren weg te kijken tot ik naar huis mag, werk bijna dagelijks over. Sommigen hier vinden dat dom of uitbuiting, maar ik doe iets wat ik leuk vind, en meestal is het heel gezellig met mijn collega's. Lijkt mij ook niks mis mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven