Werk & Studie alle pijlers

Keuze kind 12 jaar Atheneum of Gymnansium

29-10-2020 09:29 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben altijd goede denkrichtingen, dus hier ben ik weer met een vraag. We zijn ons samen met ons groep 8 kind aan het oriënteren op middelbare scholen. Ze heeft een (voorlopig) VWO advies. Kind zelf weet ook niet of ze 'later' een studie wil gaan doen waar ze ook de vakken voor nodig heeft die het Gymnasium aanbiedt (arts/rechten); logisch, ze is pas 12... En toch moeten we ergens die keuze nu al maken. Want in onze stad kies je of voor een scholengemeenschap waar ze Havo en Atheneum aanbieden of voor een school waar ze alleen Gymnasium aanbieden.. (en als het dan te hoog gegrepen blijkt, wat ik me bij mijn kind best kan voorstellen, moet ze naar een andere school, ook niet leuk)..
Wat is nou wijsheid qua keuze?

ps. uiteraard bespreken we dit onderwerp ook met de docent groep 8, maar ik wil hier zelf nu alvast mijn gedachten over ordenen..
Alle reacties Link kopieren
Latijn en grieks is voor geen enkele studie verplicht. Kies dus vooral voor de school waar je dochter zich het meest thuis voelt. Ga naar open dagen/proeflessen en laat haar de sfeer proeven (als die tenminste doorgaan dit jaar?).
Alle reacties Link kopieren
.
bloesem76 wijzigde dit bericht op 15-08-2021 08:56
99.29% gewijzigd
Wat wil je kind?
Laat haar kiezen voor de school waar ze zich fijn voelt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt voor geen enkele studie Grieks of Latijn nodig behalve voor de studie Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, laat daar dus niet de keuze van afhangen. Dat gezegd hebbende houd in je achterhoofd dat op het gymnasium die uren GR/LA weggesnoept worden bij andere vakken als Nederlands en wiskunde. Het heeft zeker meerwaarde om een klassieke taal te hebben gedaan omdat je daarna meer begrip hebt voor hoe talen in elkaar zitten en het een bepaalde manier van denken aanleert.
Alle reacties Link kopieren
Er is in NL geen opleiding waar je gymnasium voor moet hebben. Voor rechten en geneeskunde is dit echt niet nodig. Alleen wanneer je klassieke talen wil gaan studeren lijkt het me handig.

Hoe goed is je kind in talen, vindt ze het leuk om extra talen te hebben? Vindt ze geschiedenis en filosofie leuk? Of het het meer een beta kind waar de voorkeur bij de exacte vakken ligt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Volgens mij kan je ook prima arts of rechter worden zonder gymnasium.

Gymnasium biedt extra vakken, is daarmee voornamelijk geschikt als jouw kind meer uitdaging wil en van studeren houdt. Ook prefereren sommige ouders het gym boven een Atheneum, juist omdat het categoraal is.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de vorige reacties. De extra vakken van het gymnasium zijn absoluut niet vereist voor rechten en geneeskunde.

Ik zou dus verder kijken dan het onderscheid gymnasium vs atheneum.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is Latijn en Grieks voor geen enkele studie verplicht. Dus tenzij je kind hierin een grote interesse voor heeft zou ik persoonlijk voor atheneum gaan. Uiteindelijk zal je kind in leerjaar vier de keuze kunnen maken of ze meer de economische kant op wil (zou ik niet doen want dan heb je uiteindelijk veel minder keuze van studies die je kunt gaan doen) of de Natuur kant. Zolang het maar Wiskunde A heeft afgerond en een goed Engels level heeft is er heel veel mogelijk!
Ik zou bij de keuze voor gymnasium of atheneum geen rekening houden met de studiekeuze na het vwo maar ik zou kijken naar de volgende twee dingen:

1) Past een klassieke/culturele vorming bij je kind en vinden jullie dit als ouders ook belangrijk en waardevol?
2) Schat je je kind in als een kind dat een universitaire studie (ongeacht welke) zou willen of kunnen doen of zie je je kind meer als iemand die beroepsgericht (hbo) is?

Qua niveau maakt het verder niet uit, ook niet wat betreft de mogelijkheden na het diploma. Maar als het kind op het gymnasium een jaar niet haalt zal het eerder doubleren, waar het op het atheneum wellicht kiezen zal voor afstromen (verdergaan met havo). Wat ook geen probleem is, maar hoe schatten jullie je kind in?

Ik zou voor gymnasium kiezen.
Alle reacties Link kopieren
het is meer dan alleen Grieks/Latijn extra. Je krijgt ook filosofie
En omdat je meer vakken hebt, heb je minder tijd per vak. Het is echt harder werken. Ook vergt het meer zelfredzaamheid. Meer zelf uitzoeken. beter plannen etc.
Je moet wel nieuwsgierig zijn, en graag dingen zelf oplossen.

Grieks/Latijn is trouwens meer dan "een oude taal", het is ook een andere manier van denken. Nuttig bij bijvoorbeeld wiskunde

Het moet bij het kind passen.
Alle reacties Link kopieren
Dat je bij het gymnasium van school moet als je een lager niveau wilt, kán ook een voordeel zijn; sommige kinderen zijn makkelijker te motiveren om aan het werk te gaan als ze anders van school moeten. Dat is natuurlijk alleen een voordeel als het kind het eigenlijk wel kan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind had een stevig VWO advies, dus we verwachtten niet dat ze moeite zou hebben met het gymnasium. Ze had op de lagere school een paar projecten over Griekse goden etc. en het leek haar erg interessant. Dus is ze nu begonnen op het gymnasium. Ze vindt het reuze interessant en niet te zwaar. Maar dat zal dus voor elk kind anders zijn. Zoals al eerder gezegd, laat haar de school kiezen waar ze zich thuis voelt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad het gymnasium is voor kinderen die echt van leren houden.
Als je kind dat niet doet, is zo'n school alleen maar een straf.
En ja, mijn kind zit op een gymnasium. En alleen maar omdat het echt van leren houdt. Een ander kind had ik daar echt nooit op school gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Kind heeft nu ook een geweldigen docent Grieks, dat is ook één van de redenen dat ze het nu erg leuk vindt. En ze ziet verbanden met andere talen, maar ook het dagelijkse leven. Maar leren gaat haar makkelijk af, ze is redelijk zelfstandig, zeker voor iemand van 12 en het levert haar geen stress op.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Een ander voordeel van een gymnasium kan zijn dat de gemiddelde leerling gemotiveerd is en ook van leren houdt. Daar kan een kind zich aan optrekken. Het is een vrij stimulerende omgeving over het algemeen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger het gymnasium gedaan. Op zich een leuke ervaring, ik heb zelfs eindexamen in Latijn ook gedaan, maar wat al gezegd is: als je geen Grieks en Latijn gaat studeren, dan heb je er qua studie weinig aan.

Wat denk ik voor mijzelf qua uitdaging wel goed was: omdat je voor het volgen van Latijn en Grieks minder uren kreeg per week voor bepaalde andere vakken, moest je dus wel die andere vakken in minder tijd doen dan wat Atheneum studenten deden.
Ik vond dat geen enkel probleem, juist eerder fijner, maar dat zal heel erg van het kind zelf af hangen.
Alle reacties Link kopieren
Het ene gymnasium is het andere niet: het gymnasium het dichtst bij mijn huis besteedt veel aandacht aan het ondersteunen van leerlingen die het moeilijk vinden, en biedt relatief weinig voor kinderen voor wie gymnasium nog steeds niet heel uitdagend is. Een ander gymnasium in de stad is juist precies omgekeerd. Kijk dus ook echt naar de school zelf, en ga er niet vanuit dat alle gymnasia hetzelfde zijn. Voor scholengemeenschappen geldt dat natuurlijk ook.
lilalinda schreef:
29-10-2020 09:37
het is meer dan alleen Grieks/Latijn extra. Je krijgt ook filosofie
Oh ja is dat zo tegenwoordig? Leuk. Had ik niet destijds.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
29-10-2020 09:37
Dat je bij het gymnasium van school moet als je een lager niveau wilt, kán ook een voordeel zijn; sommige kinderen zijn makkelijker te motiveren om aan het werk te gaan als ze anders van school moeten. Dat is natuurlijk alleen een voordeel als het kind het eigenlijk wel kan.
Daarnaast is de sfeer op een categoriaal gymnasium ook anders. Ik heb de ervaring dat er minder gepest wordt, meer aan cultuur wordt gedaan en meer ruimte is om ‘anders’ te zijn. Voor mij was het op die leeftijd een verademing dat er allemaal mensen die net als ik wilde leren en ik niet meer zo buiten de boot viel op binnen de klas.
jo12345 schreef:
29-10-2020 09:39
Inderdaad het gymnasium is voor kinderen die echt van leren houden.
En daarnaast een brede interesse hebben. Al geldt dat misschien sowieso wel voor het vwo en niet alleen voor het gymnasium.
Alle reacties Link kopieren
Ga inderdaad naar open dagen, loop ook buiten die dagen gewoon eens binnen, praat met tieners die jullie eventueel kennen die op die scholen zitten. Het schooltype moet passen bij je kind. Ik denk dat gymnasium past bij kinderen die graag naar school gaan, veel verschillende interesses hebben en goed zijn in talen (want je krijgt er dan dus zes) en gemakkelijk leren. Zoals anderen al schreven zijn klassieke talen geen vereiste voor welke studie dan ook, gymnasium biedt op dat vlak gewoon een extra programma, zeg maar. Dus geschikt voor kinderen die ook graag een stapje extra zetten.
Een categorale school (zoals een school voor alleen gymnasium) is vaak kleiner qua leerlingenaantal en daardoor een hechtere gemeenschap. Je bent echter niet flexibel als het gaat om op- of afstromen naar een ander niveau.
Maar de sfeer op de school in kwestie moet ook passen, ook speelt mee of het gaat om een kleine of grote school en wat je kind daarin wil, en praktische zaken als afstand en vervoer.
Gymnasium heeft een beetje een elitair imago. Ook daar zijn kinderen (en vooral ouders!) soms gevoelig voor. Dat kan een prima motivatie zijn, de zoon van mijn beste vriendin ging daarom voor het gymnasium. Hij is niet erg geïnteresseerd in talen, maar heeft een ijzeren doorzettingsvermogen en als hij iets wil, lukt het hem. Hij is glansrijk geslaagd en studeert nu wiskunde. Dus het is ook niet per se zo dat een gymnasiast uiteindelijk voor een alfastudie kiest.
yella78 wijzigde dit bericht op 29-10-2020 09:55
4.22% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
29-10-2020 09:39
Inderdaad het gymnasium is voor kinderen die echt van leren houden.
Als je kind dat niet doet, is zo'n school alleen maar een straf.
En ja, mijn kind zit op een gymnasium. En alleen maar omdat het echt van leren houdt. Een ander kind had ik daar echt nooit op school gedaan.
In de onderbouw, in de bovenbouw zijn er genoeg mensen die er echt geen zin meer in hebben en het uiteindelijk met de hakken over de sloot halen. Nou biedt dat wel een hele fijne sfeer de eerste jaren en daarna gaan de kinderen zelf ook puberen en begrijpen ze die lamlendige klasgenoten wel ;-D
Alle reacties Link kopieren
Nu als volwassene vind ik het wel jammer dat ik zo snel ben afgehaakt met Grieks en Latijn. Je pikt de intellectuelen er zo uit, die kunnen wel Latijnse teksten lezen :) Als 12-jarige vond ik het vooral heel veel en tijdrovend werk. Je pikt het niet zomaar op tijdens de lessen maar moet er echt thuis nog tijd in steken. Voor de serieuze werker dus.
Dat gezegd hebbende, ik vind een categorale school wel een enorme pre. Dus als de sfeer daar goed is, kan ze die tijdrovende vakken ook op de koop toe nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de school kiezen, niet voor de richting.
Ik heb zelf op een zelfstandig gymnasium gezeten en ja, als je het niet haalde moest je van school maar dat gebeurde zelden na het eerste jaar.
Is ze iemand die nieuwsgierig is en graag veel nieuwe dingen leert? Dan kan ze kiezen wat ze de leukste school vindt.
Is ze iemand die goed leert maar niet zo per se zelf op zoek is naar nieuwe dingen? Dan kan ze beter 'gewoon' voor atheneum gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven