Werk & Studie alle pijlers

Keuzestress: vaste baan of ZZP'er blijven?

15-01-2021 13:58 54 berichten
Hi allemaal,

Ik zit momenteel een beetje met een luxeprobleem. Ik ben sinds begin 2020 (goeie timing I know) zelfstandig copywriter. Halverwege het jaar heeft één van mijn klanten me een tijdelijke, part-time aanstelling aangeboden op de marketingafdeling omdat er iemand met zwangerschapsverlof ging.

Dat kwam als geroepen, want ook mijn bedrijfje liep door corona even niet zo heel hard. Een aantal maanden lang heb ik het perfect kunnen combineren; 3 dagen op kantoor, 1 'mamadag' en 1 vaste zzp-dag (met af en toe een avondje of zaterdag erbij). Allemaal even leuk, kreeg er energie van en was blij dat ik tijdens deze uitdagende tijden toch nog enigszins wat financiële vastigheid heb gehad.

Ondertussen is degene die ik vervangen heb weer terug op kantoor. Mijn contract loopt in maart af, maar ze hebben al aangegeven dat ik mag blijven omdat ze super tevreden zijn over mij als collega. Ze hebben me zelfs gevraagd of ik niet vier dagen zou willen komen werken, en er wordt nu met de directie overlegd of ze me in maart een vast contract kunnen bieden. Met een eventuele salarisverhoging erbij zou dat betekenen dat ik er de komende jaren warmpjes bij zit.

Allemaal heel mooi natuurlijk, maar vier dagen en een vast contract zou betekenen dat ik mijn bedrijfje vaarwel moet zeggen. En laat het nu net zo zijn dat het daar de laatste tijd óók ontzettend goed mee gaat. Zo heb ik in december maar liefst vier grote projecten binnen gehaald waar ik de komende maanden mee aan de slag mag. Dan is het ook nog eens zo dat al die bedrijven de intentie hebben me langer aan te houden voor structurele contentklusjes, zoals het schrijven van nieuwsbrieven en social posts. Naast die nieuwe klanten heb ik al een aardig portfolio aan tevreden klanten die af en toe nog een verzoek indienen. Ik ben goed in wat ik doe en heb het idee dat dat nu rond aan het spreken is, want mijn bedrijf blijft groeien. En daar ben ik natuurlijk ontzettend trots op.

Dus hoe mooi het voorstel van mijn werkgever ook is, je kunt je misschien wel voorstellen dat het best een stap is om de stekker uit mijn goedlopende bedrijfje te trekken. Aan de andere kant denk ik ook dat ik van heel groot geluk mag spreken dat ik juist in deze tijd werk heb en mag houden. Daarnaast weet je met een onderneming nooit hoe het gaat lopen - de ene maand verdien je duizenden euro's, de andere maand niets. En al die enthousiaste klanten kunnen ook van de één op de andere dag weg zijn. Zeker in deze tijden is niets zeker...

Jullie hoeven natuurlijk niet mijn keuze te maken, maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen. Dus ik zou zeggen... brand los :)

x

ZZP of vast contract?

Totaal aantal stemmen: 75

Vast contract! (45%)
ZZP! (55%)
Ik zou 24 uur in loondienst gaan en daarnaast zorgen dat ik minimaal 25 uur als zzp,er werkte. Dan heb je de belastingvoordelen als ondernemer tenminste. Tevens ben je deels verzekerd bij ziekte, je bouwtpensioen op enzo. Je moet natuurlijk wel zoveel uren willen/ kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
15-01-2021 14:01
En 2 dagen bij het bedrijf en 2 dagen zzp en over een jaar verder kijken? Is dat een optie?
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik was twee jaar lang zzp’er en ben nu weer in loondienst, al had ik over opdrachten en inkomsten echt niks te klagen, zelfs niet in de eerste lockdown. Wat voor mij de doorslag gaf, was dat de vrijheid van het zzp’en het soms ook vluchtig maakte. Ik voelde me soms een solist die wel andere teams bediende maar er nooit onderdeel van werd (wat inherent is aan de constructie).

Uiteindelijk kwam er een hele interessante (qua inhoud) functie op m’n pad met veel doorgroeimogelijkheden. Ik sluit niet uit dat ik ooit weer terug ga als zzp’er, maar voor nu zit ik hier ook erg goed.

Ik heb het dus zelf echt laten afhangen van de baan zelf en niet zozeer van inkomsten of zekerheid. Ik stelde mezelf de vraag: als ik morgen een dag mijn werk mag kiezen, wat zou ik dan het liefst doen? Dat ben ik nu aan het doen.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
15-01-2021 14:08
Waarom noem je je bedrijf een bedrijfje? Hoe serieus neem je jezelf als ondernemer?

Ik dacht al.... waar blíjft deze opmerking?! Meestal is dit kopieer - gedrag het eerste antwoord.

Zeg jij nooit winkeltje tegen een kleine winkel?
Dit is net hetzelfde, bedrijfje zeggen over een klein bedrijf. Niet meer of minder. Dat heeft niets te maken met de ernst van een onderneming.
In officiële zaken zal niemand winkeltje of bedrijfje gebruiken maar op VIVA zie ik daar geen graten in.


TO, ik ben zelf al 15 jaar ondernemer (groot zwaarwichtig woord) van een ‘klein bedrijf’. Het is vaak zwaar en financieel onzeker geweest maar de vrijheid die je er voor terugkrijgt is onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
15-01-2021 15:28
Drie dagen vast en twee als ZZP'er?
Dit. Met waar nodig klusjes in het weekend ipv door de week, als je door de week een dag vrij wilt houden.
Alle reacties Link kopieren
En TO, kan je iets met de opmerkingen? Waar word je zelf het meest gelukkig van?
Lekker blijven freelancen. Fulltime.'
Dat halve in dienst zijn kost alleen maar geld.
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn mening, hoe vaak in het leven krijg je de kans om succesvol een eigen bedrijf op te starten? En hoe vaak krijg je de kans om een vaste baan aan te nemen?

Wat betreft financiële zekerheid kan ik voor jou de rekening niet maken, echter.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Dus je bent een jaar geleden als ZZP'er gestart en in no time scoor je een job ...

Ik zou ZZP'er blijven - of toch zeker gedeeltelijk.

Als de nood aan de man zou zijn en je hebt echt terug een "gewone job" nodig raak je kennelijk vrij snel ergens binnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wat levert meer op?
Ik ben, als alleenverdiener, erg voor een vast contract. De onzekerheid van het ZZP’erschap lijkt me heel vervelend. Bovendien zit er nog een naschok van de economische crisis aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-01-2021 19:02
Wat levert meer op?
Ik ben, als alleenverdiener, erg voor een vast contract. De onzekerheid van het ZZP’erschap lijkt me heel vervelend. Bovendien zit er nog een naschok van de economische crisis aan te komen.
ik ook dit. Ik ben >10 jaar freelancer geweest maar nu alweer jaren in loondienst. En hoewel dat zeker zijn nadelen heeft kan er weinig tegen de zekerheid van een contract op als je kostwinner bent.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Misschien voor jezelf eens de redenen op een rijtje zetten waarom je In eerste instantie voor jezelf begonnen bent? Wie weet ligt daarin een antwoord.
Ze hebben me zelfs gevraagd of ik niet vier dagen zou willen komen werken

En als je daar nee op zegt? Dus 3 dagen loondienst en 1 à 2 dagen zzp, zoals je het nu zo graag hebt? Dan heb je het beste van twee werelden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe goed heb je je zaken voor elkaar als ondernemer? Ben je verzekerd voor arbeidsongeschiktheid, ziekte, pensioen?
Over dat pensioen kan je nog makkelijk denken, maar bedenk goed dat als je langdurig ziek wordt of zelfs arbeidsongeschikt, dat je niet de voordelen van een dienstverband (en dus ZW, WAO, WW etc) hebt. Je moet dus en een flinke spaarpot hebben om de eerste maanden op te vangen en m.i. toch ook wel een optie voor arbeidsongeschiktheid (broodfonds of aov). Zeker als je een eigen huis en vermogen hebt.

Als je dat allemaal wel goed geregeld hebt dan is de vraag waar je gelukkig van wordt. Ik waardeer de vrijheid die het ZZP-erschap me geeft enorm. Ik weet niet of ik nog goed zou kunnen wennen aan elke dag kantoor en regelmaat.

Aan de andere kant mis ik collega's en struktuur wel erg. En zou het ook wel weer eens fijn zijn om de deur achter me dicht te trekken en echt vrij te zijn.

Ik ben 50+ en woon in een land waar de ziektenkostenverzekering op mijn leeftijd bijna onbetaalbaar wordt. Dat zou voor mij op termijn een overweging kunnen worden om toch in loondienst te gaan, in combi met bovengenoemde voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Mag je niet op ZZP basis die 3 dagen doen bij dat bedrijf? Zou je kunnen voorstellen natuurlijk, want anders haal je je urennorm misschien niet eens. En dan kun je daarnaast nog wat andere klussen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor 3 dagen vast contract en 2 dagen zelf aan de slag als zzp. Zeker nu met de voorlopig durende corona lijkt enige zekerheid wel prettig.

Toen ik voor mezelf begon werkte ik overigen veel meer dan 5 dagen in de week. In eerste instantie 3 dagen bij mijn toenmalige werkgever gebleven en dan 2 dagen voor mezelf en dan deed ik ook nog veel in het weekend.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou ook meewegen of ik alleenverdiener ben en hoe hoog mijn buffer is. Als je alleenstaand moeder bent en je kunt net 2 maanden zonder inkomsten overbruggen vind ik de situatie anders dan wanneer je met partner bent en je een buffer hebt van een jaar.

Maar los hiervan: kijk naar wat je het leukste vindt. En anders: probeer of je het kan combineren.
Ik vind het een lastige. Ik heb ZZP-er gestemd, ben acht jaar geleden ook zo begonnen. Inmiddels flink gegroeid en is het echt mijn drive, hetgeen wat mij happy maakt en waardoor ik elke dag met plezier uit bed kom rollen :)

Het geeft veel vrijheid, maar ook veel verantwoordelijkheid. Als je overweegt om fulltime ZZP-er te worden, zul je ook moeten zorgen dat je verzekerd bent (inclusief arbeidsongeschiktheid) én dat je pensioen gaat opbouwen.

Zijn meer zaken om rekening mee te houden, zoals een goede boekhouder en jezelf op de kaart zetten. Voel je vrij om mij te PMen, heb genoeg tips die ik kan delen ;)
Alle reacties Link kopieren
2 dagen vastcontract —> vastigheid/zekerheid
2 dagen zzp —> risico nemen

Ik zou 3 dagen vast doen en overige tijd zzp, wellicht komt er een ergere fin. crisis aan en dan krijg je nergens meer vast contract.
Als het je toch zo ongelukkig maakt, kan je altijd stoppen en dan weten we ook meer waar we staan in de wereld.
Alle reacties Link kopieren
crea73 schreef:
15-01-2021 22:26
Ik zou 24 uur in loondienst gaan en daarnaast zorgen dat ik minimaal 25 uur als zzp,er werkte. Dan heb je de belastingvoordelen als ondernemer tenminste. Tevens ben je deels verzekerd bij ziekte, je bouwtpensioen op enzo. Je moet natuurlijk wel zoveel uren willen/ kunnen werken.
Dan werk je 49 uur per week, en ze geeft aan dat ze een mama-dag heeft.
Ik weet niet of dit een realistische optie is.
Wat eten we vanavond?
Gebruikersnaam87 schreef:
24-01-2021 14:06
2 dagen vastcontract —> vastigheid/zekerheid
Welke zekerheid precies? Dat je als je je baan verliest onmogelijk kan leven van de 70% van dat salaris? Of bedoel je het feit dat je vrijwel geen pensioen opbouwt?
.
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
16-01-2021 00:31
Ik was twee jaar lang zzp’er en ben nu weer in loondienst, al had ik over opdrachten en inkomsten echt niks te klagen, zelfs niet in de eerste lockdown. Wat voor mij de doorslag gaf, was dat de vrijheid van het zzp’en het soms ook vluchtig maakte. Ik voelde me soms een solist die wel andere teams bediende maar er nooit onderdeel van werd (wat inherent is aan de constructie).

Uiteindelijk kwam er een hele interessante (qua inhoud) functie op m’n pad met veel doorgroeimogelijkheden. Ik sluit niet uit dat ik ooit weer terug ga als zzp’er, maar voor nu zit ik hier ook erg goed.

Ik heb het dus zelf echt laten afhangen van de baan zelf en niet zozeer van inkomsten of zekerheid. Ik stelde mezelf de vraag: als ik morgen een dag mijn werk mag kiezen, wat zou ik dan het liefst doen? Dat ben ik nu aan het doen.
Dit! Precies hetzelfde verhaal hier. Kies voor het werk dat je het leukst vindt.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
24-01-2021 20:40
Welke zekerheid precies? Dat je als je je baan verliest onmogelijk kan leven van de 70% van dat salaris? Of bedoel je het feit dat je vrijwel geen pensioen opbouwt?

Geeft een vast contract niet iets van een zekerheid
Alle reacties Link kopieren
ik ben zelf zzp-er en zou nooit meer anders willen. Meer vrijheid en als je het goed doet ook veel meer inkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven