Werk & Studie alle pijlers

Keuzestress: vaste baan of ZZP'er blijven?

15-01-2021 13:58 54 berichten
Hi allemaal,

Ik zit momenteel een beetje met een luxeprobleem. Ik ben sinds begin 2020 (goeie timing I know) zelfstandig copywriter. Halverwege het jaar heeft één van mijn klanten me een tijdelijke, part-time aanstelling aangeboden op de marketingafdeling omdat er iemand met zwangerschapsverlof ging.

Dat kwam als geroepen, want ook mijn bedrijfje liep door corona even niet zo heel hard. Een aantal maanden lang heb ik het perfect kunnen combineren; 3 dagen op kantoor, 1 'mamadag' en 1 vaste zzp-dag (met af en toe een avondje of zaterdag erbij). Allemaal even leuk, kreeg er energie van en was blij dat ik tijdens deze uitdagende tijden toch nog enigszins wat financiële vastigheid heb gehad.

Ondertussen is degene die ik vervangen heb weer terug op kantoor. Mijn contract loopt in maart af, maar ze hebben al aangegeven dat ik mag blijven omdat ze super tevreden zijn over mij als collega. Ze hebben me zelfs gevraagd of ik niet vier dagen zou willen komen werken, en er wordt nu met de directie overlegd of ze me in maart een vast contract kunnen bieden. Met een eventuele salarisverhoging erbij zou dat betekenen dat ik er de komende jaren warmpjes bij zit.

Allemaal heel mooi natuurlijk, maar vier dagen en een vast contract zou betekenen dat ik mijn bedrijfje vaarwel moet zeggen. En laat het nu net zo zijn dat het daar de laatste tijd óók ontzettend goed mee gaat. Zo heb ik in december maar liefst vier grote projecten binnen gehaald waar ik de komende maanden mee aan de slag mag. Dan is het ook nog eens zo dat al die bedrijven de intentie hebben me langer aan te houden voor structurele contentklusjes, zoals het schrijven van nieuwsbrieven en social posts. Naast die nieuwe klanten heb ik al een aardig portfolio aan tevreden klanten die af en toe nog een verzoek indienen. Ik ben goed in wat ik doe en heb het idee dat dat nu rond aan het spreken is, want mijn bedrijf blijft groeien. En daar ben ik natuurlijk ontzettend trots op.

Dus hoe mooi het voorstel van mijn werkgever ook is, je kunt je misschien wel voorstellen dat het best een stap is om de stekker uit mijn goedlopende bedrijfje te trekken. Aan de andere kant denk ik ook dat ik van heel groot geluk mag spreken dat ik juist in deze tijd werk heb en mag houden. Daarnaast weet je met een onderneming nooit hoe het gaat lopen - de ene maand verdien je duizenden euro's, de andere maand niets. En al die enthousiaste klanten kunnen ook van de één op de andere dag weg zijn. Zeker in deze tijden is niets zeker...

Jullie hoeven natuurlijk niet mijn keuze te maken, maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen. Dus ik zou zeggen... brand los :)

x

ZZP of vast contract?

Totaal aantal stemmen: 75

Vast contract! (45%)
ZZP! (55%)
Gebruikersnaam87 schreef:
25-01-2021 10:27
Geeft een vast contract niet iets van een zekerheid
Schijnzekerheid. Vraag maar aan al die mensen die bij de financiële crisis hun baan hebben verloren.
kindrebel schreef:
25-01-2021 11:05
Schijnzekerheid. Vraag maar aan al die mensen die bij de financiële crisis hun baan hebben verloren.
Ik zou dat persoonlijk geen schijnzekerheid noemen. Ja, die kans dat je een baan verliest door een financiële crisis of onzekerheid met de huidige pandemie (vanuit het perspectief van de werkgever) is er altijd. Maar bij ontslag met een vaste baan - buiten je eigen schuld om - is er meestal meer terugval. Ik meen bijvoorbeeld dat het heel moeilijk of zelfs onmogelijk is om vanuit een ZZP positie in de WW te belanden.

Plus, enkel een ZZP positie heeft ook de volgende verantwoordelijkheden en aspecten:
  • Als je het gelijk goed doet, vrij hoge maandlasten. Verzekeringen zijn meestal voor particulieren en bieden zakelijk geen dekking. Dat kan een inboedelverzekering zijn of een aansprakelijkheidsverzekering. Die zul je dan ook zakelijk moeten afsluiten. Een AO verzekering is al snel honderden euro's per maand. Daar komt mogelijk nog inrichting werkplek bij, terugkerende lasten voor promotie (webhosting), eventueel een boekhouder (goede is 50-80 euro per maand, maar verdiend zichzelf terug), etcetera.
  • Je dient over voldoende opdrachten te beschikken om die extra tijd te kunnen vullen. Of de redelijke zekerheid dat je aan nieuwe opdrachten kunt komen. De ene sector is hier makkelijker in dan een andere.
  • Gezien TO dus ook een gezin heeft, ook de mogelijkheid om werk en prive te kunnen scheiden. Dit is niet voor iedereen even makkelijk. Anders verwoord: "mama is thuis maar aan het werk". Ook kan het - zeker in het begin - lastig zijn om prive-perikelen niet mee te nemen naar werk toe en vice versa. Het kan moeilijk zijn om die mentale deur na werktijd achter je dicht te trekken.
  • Een zakelijk netwerk of een compagnon kan een hele fijne toevoeging zijn. Stel je krijgt meer vraag dan je aankunt, of een ander heeft dat, dan is het fijn om elkaar verder te kunnen helpen. En mocht er een situatie voordoen waardoor je zelf even niet kunt werken (denk aan ziekte, etc), dat je daardoor de mogelijkheid hebt om het uit te besteden - en je geen opdrachtgever hoeft te verliezen.
Ik wil je er zeker niet vanaf praten; de beslissing om ZZP-er te worden is een van de beste (zo niet de beste) keuzes die ik ooit gemaakt heb. Maar er zitten ook aspecten aan die meegewogen dienen te worden in een eventueel besluit :)
anoniem_640ad1edec9ad wijzigde dit bericht op 25-01-2021 12:41
Reden: Puntje zakelijk netwerk toegevoegd
8.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
25-01-2021 11:05
Schijnzekerheid. Vraag maar aan al die mensen die bij de financiële crisis hun baan hebben verloren.
Tuurlijk dat houd je altijd, maar in vergelijking hoeveel % is dat.
Het lijkt mij een grotere nadeel over weinig zekerheid over het variable aantal uren/salaris.
Je verliest makkelijk werk als het werkgever niet schikt en/of geen gunstige tijd en/of je ziek wordt.
Niet vergeten de admi. complicaties en maar bij 1 werkgever loonheffingskorting en anders komt de belastingdienst achter je aan.
TheWizz schreef:
25-01-2021 12:37
Ik zou dat persoonlijk geen schijnzekerheid noemen. Ja, die kans dat je een baan verliest door een financiële crisis of onzekerheid met de huidige pandemie (vanuit het perspectief van de werkgever) is er altijd. Maar bij ontslag met een vaste baan - buiten je eigen schuld om - is er meestal meer terugval. Ik meen bijvoorbeeld dat het heel moeilijk of zelfs onmogelijk is om vanuit een ZZP positie in de WW te belanden.
Ik acht de kans dat ik van de ene op de andere dag nooit meer een freelanceklus scoor ongeveer net zo groot, misschien wel kleiner dan de kans dat mijn vriend of mijn buurman of mijn opdrachtgever haar vaste baan verliest. Vandaar mijn opmerking over schijnzekerheid.

Sommigen doen net alsof je als freelancer helemaal bent overgeleverd aan de gratie van opdrachtgevers. Als dat zo is heb je een heel raar businessmodel bedacht en zou ik snel iets beters verzinnen.

Maar goed, heel veel freelancers zijn geen ondernemers. Dan ga je vroeg of laat een keer nat, misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven