Werk & Studie alle pijlers

klaar met studie, wat nu

24-09-2011 21:45 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is klaar met haar studie dtp/grafisch vormgever.

Ze zit nu al een half jaar thuis en het solliciteren lukt niet zo best.

Ze gaat 's nacht rond 4 a 5.00 uur na bed en staat pas in de middag op. Ze heeft nergens zin in.

Heeft iemand ervaring hoe je dit aanpakt. praten helpt niet.

Ze wil ook alleen maar werken in de opleiding die ze gevolg heeft.
Ze leeft in een land waar mensen het zich kunnen veroorloven om zo te leven, dus daar doe je vrij weinig aan. Maar toch iets:

Hoe oud is ze?

Waarom heb jij er last van dat ze zo leeft?
Woont ze nog thuis?
Betaalt ze kostgeld?
Ik zou wat strenger worden: Pakken wat je pakken kan! Al betekent dat callcentre werk voor een half jaar. Ervaring op doen is zo'n must die periode na je studie!

Bijna niemand begint meteen in de richting die hij of zij wil. Tenzij je natuurlijk mazzel hebt of via stage ergens terecht kunt.

Als ze echt niets kan vinden, dan is er vast wel ergens vrijwilligerswerk te vinden in haar richting. Netwerken!

Pff ben zelf momenteel afstuderende en kan me zo'n houding totaal niet voorstellen eigenlijk.
Ze woont nog thuis neem ik aan? Haar zakgeld intrekken en haar zelf voor het eten laten zorgen, dan zal ze vanzelf moeten gaan werken, op welke plek dan ook.

Het is dan wel een land waarin zoiets kan, maar het is vaak ook het gezin (in het algemeen) waar zoiets kan.
Woont ze nog thuis? Dan kan je als ouders zeker wel invloed uitoefenen door kostgeld en huisregels (voor 10u opstaan) in te stellen. Als ze op zichzelf woont, snap ik haar gedrag niet (waar betaalt ze haar huis van?), maar is dat haar eigen probleem.
quote:elastiekje schreef op 24 september 2011 @ 21:54:

Ik zou wat strenger worden.Aangenomen dat dochter van TO geen 14 is, vind je het nie wat laat voor TO om te gaan opvoeden? Wat jij zegt, dat je je die houding niet kan voorstellen, dat heb ik ook. Maar ik kan me ook werkelijk niet voorstellen dat je je kinderen NIET leert vanaf jongs af aan dat je handje ophouden geen optie is in het leven.
quote:molly74 schreef op 24 september 2011 @ 21:54:

zakgeld intrekkenSerieus? Vrwacht je dat iemand die een beroepsopleiding achter de rug heeft, en de 14 waarschijnlijk ruim gepasseerd is, nog zakgeld krijgt om in te trekken?
Het is lastig om structuur te krijgen in een dag als je geen verplichtingen hebt, dus ik snap dat je dochter daar moeite mee heeft. Het is daarom ook erg belangrijk dat ze gewoon aan de slag gaat, heeft ze wat geld en meer structuur en dan zal ze ook merken dat ze meer energie heeft en meer zin heeft om dingen te ondernemen.

Het is in deze tijd niet realistisch om met deze studie direct een baan te hebben, dus ze zal gewoon op andere banen moeten solliciteren. Je zal haar op een of andere manier moeten motiveren. Ik vraag me af hoe ze op dit moment aan haar geld komt, krijgt ze alles? Want dan is het natuurlijk wel erg makkelijk om niet te werken!
ja het is ook lekker makkelijk als je bij paps en mams woont die je volledig onderhouden. Dan heb je inderdaad de luxe om te klaplopen lang te zoeken naar de ideale baan.

Dringt het niet tot haar door dat werkeloos thuiszitten niet echt goed staat op je cv?

Al ga je maar vrijwilligerswerk doen, weet ik veel het clubblaadje van de wijkvereniging vormgeven ofzo.
als dtp-er / vormgever is het in deze tijd echt een eitje om voor jezelf te beginnen. Aanmelden op www.elance.com; portfolio online zetten en hier en daar wat promoten.
quote:ritmeester schreef op 24 september 2011 @ 21:56:

[...]

Aangenomen dat dochter van TO geen 14 is, vind je het nie wat laat voor TO om te gaan opvoeden? Wat jij zegt, dat je je die houding niet kan voorstellen, dat heb ik ook. Maar ik kan me ook werkelijk niet voorstellen dat je je kinderen NIET leert vanaf jongs af aan dat je handje ophouden geen optie is in het leven.

Ben ik het ook mee eens ja. Maar goed ik ben altijd erg gemotiveerd geweest wat betreft school/studie/werk, dus ik kan ook niet oordelen hoe dat zit met opvoeding (heb zogezegd weinig trappen onder mijn hol nodig gehad ).

Toch vind ik het niet te laat: zolang ze onder TO's dak woont, gelden haar regels toch? Volwassen of niet. Er worden kosten gemaakt en die moeten betaald worden. Niet meer dan logisch. Dus strenger worden is dan wel een must (beter laat dan nooit in dit geval).

Ik kan het me trouwens wel voorstellen dat het erg demotiverend is: geen werk kunnen vinden in de richting die je wilt opgaan, maar ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk ervaring opdoen is. Al is het een vrijwilligersbaan, al is het werken in de schoonmaak (niet denigrerend bedoeld). Als je maar aantoont dat je niet vies bent van aanpakken.

Als dochter na een half jaar/jaar niks doen ineens op een gesprek mag gaan ze zeker vragen wat er in dat jaar niks doen is gebeurd: wat zeg je dan?
Zakgeld is niet het goede woord, maar ik bedoelde ermee dat ze waarschijnlijk toch op haar ouders kosten teert, want anders zou ze al wel zelf gewerkt hebben.

Daarom schreef ik er ook onder dat dit typisch is voor een huidig westers gezin.
Ik kan het me trouwens wel voorstellen dat het erg demotiverend is: geen werk kunnen vinden in de richting die je wilt opgaan, maar ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk ervaring opdoen is.

Precies. Ze kan zich ook als stagiaire aanmelden om zo meer werkervaring op te doen in de branche waar ze wel werkzaam wil zijn. Ze werkt zichzelf dan zo in 'the picture' om misschien later daar te gaan werken.
Nee echt?
Ik wil maar zeggen dat ik TO niet snap. Hoe heeft zhij die dochter opgevoed? Hoeveel doet zhij nu om dochterlief de kans te geven zo te leven?

Als je alles gedaan hebt, en je dochter blijkt gewoon liever van een uitkering te leven, prima, lekker zo laten leven. In dit land kan dat, nog net, nog even. Maar als je zelf je dochter hebt geleerd niet voor zichelf te zorgen, haar handje op te houden, dan pluk je nu de vruchten van je eigen opvoedkeuzes. En als je je dochter (financieel) ondersteunt in haar begripelijke maar domme keuzes, dan is dat gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

Ik weet niet wat modern westers is, volgens mij is het nog steeds zo dat grote delen van de ouders in dit land hun kinderen motiveert, of zelfs opjaagt (hoeft ook weer niet wmb) om iets te bereiken in het leven. Ik weet het niet, ik kom uit een rare mix van een upperclass-familie waar he volmaakt normaal was dat de kinderen aan hetbstuderen werden gezet en een arbeidersfamilie waar je lid werd van de vakbond, niet boog voor het kapitaal, en nooit, maar dan ook helemaal NOOIT je handje op hield.
Is verder studeren geen mogelijkheid? Ze kan ook HBO grafisch vormgeven gaan doen. Heeft ze een dikke voorsprong vanwege de afgeronde MBO-studie, kan ze genoegen nemen met bijbaantjes en heeft ze over 4 jaar een extra diploma in dr zak!

Wie weet zijn er ook wel kortere cursussen en heeft ze daar CV-technisch ook iets aan? Geen idee hoe het zit in die branche hoor, zit maar wat te denken.
Jaja, Ritmeester, jij bent zoo goed.
Josepa, hoe oud is ze? Misschien tijd om uit huis te gaan.
"En als je je dochter (financieel) ondersteunt in haar begripelijke maar domme keuzes, dan is dat gewoon je eigen verantwoordelijkheid."

Zo bedoelde ik het dus ook. :-) Want als ik in mijn omgeving rondkijk, dan zijn het van de ene kant wel pubers die bijbaantjes e.d. hebben, maar van de andere kant krijgen ze alles aangedragen wat ze maar hebben willen. Dus ze vinden het maar heel normaal dat ze dit lummelgedrag kúnnen doen, zonder consequenties.
quote:zammm schreef op 24 september 2011 @ 22:17:

Jaja, Ritmeester, jij bent zoo goed.Nooit gezegd. Maar ik ben wel opgevoed zoals ik opgevoed ben: niet je hand ophouden.
enfin, weet je waar het vandaan komt TO?

Is ze een aantal keer teleurgesteld na sollicitiaties? Ja dat hoort erbij maar als je dat op je, pak m beet, 18de (hoe oud is ze?) voor het eerst overkomt kan dat best hard aankomen.

Is het onzekerheid?

Of is het wat anders?

Ik ken iemand die autisme heeft en het gewoon niet kon overzien: solliciteren, werken en dan op jezelf wonen. Hij heeft ook lange tijd zo thuis gewoond totdat hij er hulp bij kreeg.

Als je zoiets vermoedt zul je met je dochter naar maatschappelijk werk moeten.
quote:RationalCouple schreef op 24 september 2011 @ 22:01:

als dtp-er / vormgever is het in deze tijd echt een eitje om voor jezelf te beginnen. Aanmelden op www.elance.com; portfolio online zetten en hier en daar wat promoten.bedankt voor de site.
.
'Ze wil alleen maar werken in de opleiding die ze gevolgd heeft.....' Nee, met zo'n attitude kom je er wel.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven