Werk & Studie alle pijlers

klasgenoten

16-03-2015 21:53 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Nee, je kunt geen topics verwijderen.

Ik denk dat meer mensen dan je weet met dezelfde gevoelens zitten, alleen is het niet geaccepteerd om daar over te praten. Wat je schrijft over dat je begrip en erkenning wil voor je depressie en daar hulp bij wil gaat wel ver in combinatie met vriendschap willen. De meeste mensen hebben er niet veel behoefte aan om als steun te dienen voor iemand die depressief is. Want dat is zwaar.

Dat maakt het eenzaam voor jou, heel vervelend.

Probeer je te richten op jouw eigen herstel, dat is het belangrijkste. Wanneer je beter in je vel zit is het ook makkelijker om op een prettige manier met mensen op te trekken. Zonder dat het gelijk heel zwaar moet worden.

Veel succes, ik hoop dat je depressie niet lang meer duurt, het is erg naar.
Ik heb geen enkele vriend overgehouden van de middelbare school en ben pas zo'n 10 jaar ouder dan jij. Ga goed leren, straks ga je naar beroepsonderwijs (denk ik) en kom je in de klas bij mensen die meer dezelfde interesses hebt als jij. Wat wil je gaan doen na je middelbare school?

Krijg je therapie voor je depressie? Mensen die depressief zijn, hebben vaak de neiging anderen oppervlakkig te vinden. Althans, dat herken ik zelf ook wel van toen.

Het is niet mogelijk eigen topics (of die van iemand anders) te verwijderen, je kunt wel anoniem worden gemaakt. In heeeeel uitzonderlijke gevallen kan een topic verwijderd worden door de moderator als het in strijd is met privacy.
Ik vond het ook niks op de middelbare school en heb er ook geen vrienden aan overgehouden.
quote:ikeaverslaafde schreef op 16 maart 2015 @ 22:03:

Ik heb geen enkele vriend overgehouden van de middelbare school en ben pas zo'n 10 jaar ouder dan jij. Ga goed leren, straks ga je naar beroepsonderwijs (denk ik) en kom je in de klas bij mensen die meer dezelfde interesses hebt als jij. Wat wil je gaan doen na je middelbare school?

Krijg je therapie voor je depressie? Mensen die depressief zijn, hebben vaak de neiging anderen oppervlakkig te vinden. Althans, dat herken ik zelf ook wel van toen.

Het is niet mogelijk eigen topics (of die van iemand anders) te verwijderen, je kunt wel anoniem worden gemaakt. In heeeeel uitzonderlijke gevallen kan een topic verwijderd worden door de moderator als het in strijd is met privacy.

Als TO in de 6e zit zal ze wel naar de uni gaan en niet naar beroepsonderwijs

Je hoeft nog maar een paar maanden. In mijn jaren als student had ik ook vaak oudere studenten in de klas / werkgroep / hoorcollega. Die waren ook vaak wat serieuzer. Daarbij heb je tijdens je studie al een grote groep met dezelfde interesse (want studie). Daar vind je vast meer aansluiting bij. (Ik heb ook geen vrienden over gehouden aan de middelbareschool en ik ben 30)
Tijdens je studententijd kom je met veel meer mensen in aanraking. Bovendien met mensen die dezelfde studie doen en daar heb je vaak snel goed contact mee omdat je dezelfde interesses deelt.

Goede vriendschappen zijn schaars en bovendien vind je bij verschillende vriendinnen andere dingen. De ene is fijn om mee te praten, de andere om mee te winkelen en nog een andere om dagje mee weg te gaan.
nvm
Dat is wel jammer to. Neem aan dat dit je laatste jaar is? Ik snap best dat je je zo voelt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op de middelbare (16 in laatste jaar) ook alleen bezig was met jongens en vriendinnen, en ook wat onbegrijpend/niet erg meelevend was naar andere mensen toe. Maar zoals je al zegt heeft dat denk ik met volwassen worden te maken. Maar op mijn 18e was dat trouwens wel volledig omgeslagen, zit je bij leeftijdsgenootjes in de klas? Of ben je blijven zitten en daardoor de enige 19-jarige?

Misschien heeft het ook gewoon met de middelbare school te maken. Ik was op mijn 18e al klaar met mijn opleiding namelijk, en zat op een particuliere school met heel veer variatie van leeftijden. De gemiddelde leeftijd was toch wel 20-25, dus misschien dat ik daar ook wat volwassener door ben geworden toen.

Gewoon even je jaar daar uitzitten, je opleiding zal je vast leukere mensen bieden.
Je onbegrepen voelen hoort ook een beetje bij die leeftijd hè. Natuurlijk maakt een depressie het niet makkelijker, maar gedeeltelijk is het ook normaal (hoe irritant ook).

Probeer wel in gedachten te houden dat je klasgenoten misschien anders zijn dan jij, maar niet minder. Als je praat over 'oppervlakkig' en dat jij er 'bovenuit gestegen' bent, komt dat wel zo over. Wellicht bedoel je het helemaal niet zo, maar als je zoiets uitstraalt, kom je ook niet echt benaderbaar over. En vergis je niet, mensen hebben vaak veel meer meegemaakt dan je zo zou denken. Alleen praat niet iedereen er over. Maar ook tussen jouw klasgenoten zitten mensen die al veel hebben meegemaakt met betrekking tot bijvoorbeeld ziekte, mishandeling, geweld, overlijden of weet ik wat. Het is statistisch heel onwaarschijnlijk dat in een hele klas buiten jullie twee niemand zulke dingen heeft meegemaakt. Alleen gaan sommigen er anders mee om, en zie je het niet. Dat is niet fout, en jouw manier ook niet, het is gewoon anders.

Vaak zie je trouwens dat mensen meer gelijkgestemden tegenkomen naarmate ze verder in het onderwijs komen. Ik zat op elke opeenvolgende school meer op mijn plek, met name ook qua klas/studiegenoten. Grote kans dus dat dat voor jou ook gaat gelden.

En als je nu nog een depressie hebt (wat niet helemaal duidelijk), dan is het al helemaal niet zo gek dat je je zo voelt. Ook daar hoort dat bij. In dat geval is het wel belangrijk dat je hulp krijgt om er weer uit te komen, via bv je mentor/huisarts of psycholoog/psychiater als je die hebt.
quote:hoelahoepla schreef op 16 maart 2015 @ 22:22:

[...]

Als TO in de 6e zit zal ze wel naar de uni gaan en niet naar beroepsonderwijs

O ja, dan is mijn advies uiteraard compleet anders!
-
Nou nou, wat aardig om je berichten weg te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven