Werk & Studie alle pijlers

Kosten ontwerpen logo

13-02-2012 22:18 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik een aantal uur in de week aan de slag als zelfstandig onderneemster.

Nu wil ik het wat professioneler aan gaan pakken, zeker qua marketing en uitstraling. Ik wil ook meer klanten gaan bereiken.

Hiertoe zou ik graag een eigen logo willen, ivm herkenbaarheid.

Nu heb ik een aanbod gehad van iemand die hier voor een opleiding volgt en dit voor mij wil doen, tegen een vergoeding.

Nu zit ik mij te bedenken, ik heb geen idee wat normaal de kosten zijn van het ontwerpen van een logo.

Weet iemand dit hier toevallig?

Ik heb nl geen idee waar ik aan moet denken qua kosten.
Kunnen jullie niet met gesloten beurzen een deal maken? Dat zij het logo voor jou maakt, en jij iets voor haar doet (vanuit jouw vakgebied)?

Anders, kan die persoon zoiets best voor een leuke VVV bon of een fles wijn doen. Zij doet ervaring op, kan haar portfolio weer vullen en jij maakt waarschijnlijk reclame voor haar. Dus jullie winnen er allebei aan.
Ik weet het ook niet, maar ik denk wel dat je erop moet rekenen dat iemand toch wel minstens twintig euro per uur rekent.

Dan heb ik het over een beginnende freelancer, het kan ook best duurder zijn hoor.

Een paar uurtjes is iemand daar toch al snel aan kwijt, dus laten we zeggen minstens honderd euro.

Maar dit is een gok, het kan ook best meer zijn.
Wie benaderde wie eerst?
Oh, ik las niet goed. Ze volgt nog een opleiding.

Dan zou ik een vast bedrag afspreken.
Voor een logo, 500e is redelijk normaal.
quote:spectral schreef op 13 februari 2012 @ 22:39:

Da's echt veeeeel te veel geld, voor een student die het waarschijnlijk als huiswerkopdracht / portfoliovulling doet.

TO, kijk anders eens op http://www.ontwerpen-voor-geld.nl/ , dan krijg je ongeveer een indicatie.

Voor een logo, 500e is redelijk normaal.Onzin. Voor 'ons' logo hebben we nog niet eens de helft betaald.

Dat lijkt mij echt veel te veel voor iemand die nog in opleiding is.

Het levert diegene namelijk ook wat (veel) op, namelijk ervaring en weer iets voor zn portfolio.

Ik zou denk ik maximaal 50-100 euro geven. (En wat al geopperd werd: een fles wijn of VVV-bon is eigenlijk al genoeg)
Hallo sylphide,

Ik ben ontwerpster van logo's, huisstijlen, drukwerk e.d.

Ik wil e.v. het logo wel voor je maken! ¤500 voor iemand in opleiding is vrij veel inderdaad, een fles wijn en een VVV bon vind ik absoluut een belediging. Men denkt dat een logo in een uurtje gemaakt is, maar dit is absoluut niet het geval. Niet bij een goed logo in ieder geval.

[...]

Michelle
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-02-2012 11:48
Reden: spam
% gewijzigd
Ik heb er een laten maken via logomatch.nl, daar kun je een opdracht plaatsen en krijg je verschillende inzendingen. Kostte mij rond de 250 euro
quote:missmieszje schreef op 13 februari 2012 @ 23:12:

Hallo sylphide,

Ik wil e.v. het logo wel voor je maken! ¤500 voor iemand in opleiding is vrij veel inderdaad, een fles wijn en een VVV bon vind ik absoluut een belediging. Men denkt dat een logo in een uurtje gemaakt is, maar dit is absoluut niet het geval. Niet bij een goed logo in ieder geval.

[...]

Michelle

'Absoluut een belediging', nou nou... dat valt wel mee.

Maar jij harkt je klanten anoniem via fora bij elkaar?
quote:charlottecharles schreef op 13 februari 2012 @ 23:17:

[...]

'Absoluut een belediging', nou nou... dat valt wel mee.

Maar jij harkt je klanten anoniem via fora bij elkaar?

Wat doe jij voor de kost? Krijg je dan na twee dagen werken ook een fles wijn & een VVV bon...?

En nee, normaal gesproken niet. Maar zag dit voorbij komen, waarom zou ik dan niet reageren? Ik vind het geen gekke gedachte.
20 euro per uur voor een (beginnende) freelancer... ja hallo, écht?

Ik vind het aanbod van MissMiezje heel aardig.

Hoeveel kost een logo is zoiets als vragen: hoeveel kost ongeveer een vakantie. Tja, dat ligt er natuurlijk aan: wat je wilt, hoe groot je bedrijf is, hoe serieus je dat logo-huisstijl-traject wilt aanpakken.

En als jij zegt dat je professioneel wilt gaan werken, lijkt me een logo gemaakt door een student niet direct een garantie voor succes. Kan natuurlijk heel mooi worden, maar ook kans dat het niet wordt wat je wilt - het is natuurlijk een student, dus die mag nog fouten maken.
Wat eten we vanavond?
quote:missmieszje schreef op 13 februari 2012 @ 23:21:

[...]

Wat doe jij voor de kost? Krijg je dan na twee dagen werken ook een fles wijn & een VVV bon...?

En nee, normaal gesproken niet. Maar zag dit voorbij komen, waarom zou ik dan niet reageren? Ik vind het geen gekke gedachte.Degene die het aanbod deed aan TO, is student en doet dit dus (nog) niet 'voor de kost'. De betreffende student houdt er ervaring, portfolio-vulling, reclame door TO en dan ook nog eens geld / VVV-bon / fles wijn aan over! Lijkt me een goeie deal!

Bovendien: 2 dagen werken om een logo te ontwerpen?

En dan even uitgaande van jouw aanbod: 150 euro voor een logo, maar je hebt er 2 dagen = 16 uur werk aan. Dan verdien je een dikke 9 euro per uur, en dan is er nog geen BTW etc afgedragen. Vind je dat niet een belediging aan jezelf?
quote:missmieszje schreef op 13 februari 2012 @ 23:12:

Hallo sylphide,

[...]

MichelleMisschien ligt 't aan mij, maar zelfs ¤150,- voor een logo vind ik aan de lage kant. Ik zou 't er niet voor doen, denk ik. Een logo kost als je het een beetje serieus aanpakt best wel wat uurtjes (schetsen, denken, kleurgebruik, beetje onderzoek of er niet iets is wat er teveel op lijkt). Dan wordt mijn uurtarief wel erg laag...
Voor ¤595 ex btw heb ik een logo + huisstijl laten ontwerpen.

Dus logo, brief- en volgpapier, enveloppe, gevelbord, afsprakenkaartje en stempel.

De drukkerijkosten komen daar natuurlijk nog bij
Wauw en te bedenken dat ik huisstijl ontwerp als zzp-er zijnde gratis doe voor vrienden van me. *ruikt geld* 600 euro, anyone?
kijk eens op deze site

http://www.ontwerpen-voor-geld.nl/

dit een site voor beginnende ontwerpers.

je kunt zelf je prijs bepalen en hebt een goede keuze. Zitten hele goede ontwerpers tussen.

Ik zie net dat ik zwaar mosterd ben:)
@fantastissima: voor vrienden ontwerpen is een ander verhaal uiteraard, maar als jij voor niet-vrienden (en gewoon normaal presterende bedrijven) niet rond de ¤500 vraagt voor een huisstijl zou ik m'n prijzen eens herzien. Je prijs reflecteert ook je kwaliteit, vind ik.
Overigens hanteer ik ook een beetje een no-cure-no-pay principe. Als ik om wat voor reden ineens in 10 minuten hét logo maak, zal ik niet het volle pond rekenen bijvoorbeeld - is ook weer goed voor de klantenbinding.
500e voor een huisstijl is nog best weinig vind ik. Wat kan je nou in 5u maken.

Daarnaast doe ik het voor vrienden ook niet meer gratis... mijn ervaring is dat je nl tot in den treure wordt gevraagd voor allerlei onzin, dit maken, dar aanpassen, zus nog even bewerken... want ja ze kunnen het echt niet zelf. En waar trek je dan de grens?
Ik heb ook geen vaste prijzen. Ik kijk naar het bedrijf, de sector, neem eventuele vervolgopdrachten in beschouwing, hoe druk ik het heb, of ik een klik voel met bedrijf/persoon/doel... En dat pakt over het algemeen goed uit.
Wij hebben een paar keer een logo laten ontwerpen voor ongeveer 300 euro. Een huisstijl is wel duurder, toevallig pas offerte voor opgevraagd, die liepen uiteen van 600 tot bijna 2000 euro.

@missmieszje, ik heb je emailadres opgeslapen, wie weet neem ik in de toekomst nog eens contact met je op. Ontwerp je ook advertenties e.d.?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hallo allemaal,

Ik log weer in nadat ik mijn vraag heb gesteld, en ik ben erg blij verrast met de reacties.

Waar het mij om gaat is dat ik wil weten wat ik kan verwachten.

Ik zal wat meer vertellen, ik ben degene die met het voorstel kwam. Het is een vriendin van een vriendin en via mijn vriendin heb ik gehoord dat zij met deze opleiding is gestart enkele maanden terug. Ik heb via mijn vriendin gevraagd of zij mogelijk interesse heeft om een ontwerp te maken. Ik heb daar een positief antwoord op gekregen.

Dit zal haar eerste echte opdracht zijn. Ze heeft bij mij aangegeven dat zij wel een vergoeding wil, wat ik niet meer dan normaal vindt.

Ik wil goed in mijn onderhandeling staan, weten wat normaal is. Ik heb wel op internet gegoogled, maar daar kom ik verschillende prijzen (en pakketten) tegen. het zal ook veel te maken hebben met ervaring, kwaliteit enz.

Ik gebruik nu het logo van de beroepsvereniging waar ik lid van ben (dat mag gewoon hoor, daar betaal ik ze behoorlijk voor). Dat logo heb ik gewoon kunnen downloaden en ik "copy-paste" het gewoon waar ik dat nodig heb (site, brieven, enz).

maar ja, ik wil nu een keer iets voor mijzelf hebben, zeker omdat er een product bijkomt (waar de beroepsvereniging niet voor staat). Ik hoef geen complete huisstijl, echt alleen een logo. Dit heeft ook met mijn budget te maken!

Nu zijn er veel collega's (concullega's ) die zelf aan het ontwerpen slaan of via een site gratis aan een logo komen. Maar dat vind ik niet mooi en dat lijkt allemaal op elkaar.

Ik bedoel, we zijn paramedici, geen ontwerpers.

Alles wat jullie hebben geschreven hebben, ga ik over denken en meenemen in mijn overwegingen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven