Lange reis OV voor werk, succes of ramp?
zaterdag 5 september 2009 om 11:57
Hoi allemaal,
Even in het kort mijn situatie. bedrijf waar ik werk is een tijdje geleden van plaats X naar plaats Y verhuisd. Verschil, ruim 100 kilomter. Ga nu altijd met de auto en dat kost me 1 uur en een kwartier plus de tijd om een collega op te halen, we carpoolen.
Door bepaalde omstandigheden, einde sociaal plan en lagere reisvergoeding, is het voor mij over een paar maanden financieel een stuk aantrekkelijker om met het OV te gaan. Dat wordt nl volledig vergoed.
Ik doe over een enkele reis 1 uur en 35 minuten plus lopen naar en van station.
Ik vind dit best heftig. Ik overweeg dan ook om een andere baan te zoeken maar dat is 1 in deze tijd niet heel makkelijk en 2 vind ik mijn werk en collega's en het bedrijf erg leuk.
Ik ben dus benieuwd naar mensen die ook met het OV reizen en hoe jullie dit ervaren. Pluspunten tov de auto lijken mij wel de rust en dat je nog kunt lezen etc.
Maar goed, ik heb geen ervaring..wie wel?!
Even in het kort mijn situatie. bedrijf waar ik werk is een tijdje geleden van plaats X naar plaats Y verhuisd. Verschil, ruim 100 kilomter. Ga nu altijd met de auto en dat kost me 1 uur en een kwartier plus de tijd om een collega op te halen, we carpoolen.
Door bepaalde omstandigheden, einde sociaal plan en lagere reisvergoeding, is het voor mij over een paar maanden financieel een stuk aantrekkelijker om met het OV te gaan. Dat wordt nl volledig vergoed.
Ik doe over een enkele reis 1 uur en 35 minuten plus lopen naar en van station.
Ik vind dit best heftig. Ik overweeg dan ook om een andere baan te zoeken maar dat is 1 in deze tijd niet heel makkelijk en 2 vind ik mijn werk en collega's en het bedrijf erg leuk.
Ik ben dus benieuwd naar mensen die ook met het OV reizen en hoe jullie dit ervaren. Pluspunten tov de auto lijken mij wel de rust en dat je nog kunt lezen etc.
Maar goed, ik heb geen ervaring..wie wel?!

zaterdag 5 september 2009 om 12:02
Ik reis al 5 jaar met het OV naar mijn werk. En een periode zelfs een stuk langer dan jij nu aangeeft. Op dit moment heb ik in totaal 1 1/2 uur van deur tot deur. Mij is het altijd prima bevallen. Ik kan in de trein werken, of heerlijk rustig ontbijten en wakker worden. Het hangt natuurlijk wel af van het traject dat je volgt, ik heb altijd een zitplaats. Als dat niet zo was, weet ik niet of ik nog zo tevreden zou zijn.

zaterdag 5 september 2009 om 12:15
Ik reis een uur en een kwartier van deur tot deur. Daarvan zit ik een uur in de trein. Dat vind ik wel prima te doen en het lijkt me altijd relaxter dan met de auto, omdat je lekker kan lezen enzo. Maar ik denk ook wel dat het niet veel langer moet. Ik vind het vooral irritant dat je zo weinig van je dag thuis of met anderen over houdt. Vergeleken met mijn vriend scheelt het super veel, hij is echt veel eerder thuis, terwijl we dan gelijk zijn vertrokken.
Maar liep jij tegen dat soort dingen aan toen je met de auto ging? Misschien lever je nu wat tijd in, qua reizen, maar je kunt in de trein dingen doen die je in de auto niet deed. Dan heft het elkaar misschien weer op?
Maar liep jij tegen dat soort dingen aan toen je met de auto ging? Misschien lever je nu wat tijd in, qua reizen, maar je kunt in de trein dingen doen die je in de auto niet deed. Dan heft het elkaar misschien weer op?

zaterdag 5 september 2009 om 12:21

zaterdag 5 september 2009 om 12:23
quote:elninjoo schreef op 05 september 2009 @ 12:21:
Heb je in de spits niet veel last van drukte in 'n trein? Heb wel 'ns in de trein naar Schiphol gezeten in de ochtendspits en dan barst die trein uit z'n voegen van allerlei lawaaierige schooljeugd. Kan me niet voorstellen dat je dan relaxt kunt lezen, als je uberhaupt al kunt zitten.Dat hangt dus inderdaad af van het traject waar je op reist. Ik zelf heb geluk, maar zou waarschijnlijk een stuk minder blij zijn als ik die Schiphol trein zou moeten hebben.
Heb je in de spits niet veel last van drukte in 'n trein? Heb wel 'ns in de trein naar Schiphol gezeten in de ochtendspits en dan barst die trein uit z'n voegen van allerlei lawaaierige schooljeugd. Kan me niet voorstellen dat je dan relaxt kunt lezen, als je uberhaupt al kunt zitten.Dat hangt dus inderdaad af van het traject waar je op reist. Ik zelf heb geluk, maar zou waarschijnlijk een stuk minder blij zijn als ik die Schiphol trein zou moeten hebben.

zaterdag 5 september 2009 om 12:26

zaterdag 5 september 2009 om 12:38
zaterdag 5 september 2009 om 12:47
quote:elninjoo schreef op 05 september 2009 @ 12:21:
Heb je in de spits niet veel last van drukte in 'n trein? Heb wel 'ns in de trein naar Schiphol gezeten in de ochtendspits en dan barst die trein uit z'n voegen van allerlei lawaaierige schooljeugd. Kan me niet voorstellen dat je dan relaxt kunt lezen, als je uberhaupt al kunt zitten.Dat soort ideeën had ik ook, maar ik vind het eigenlijk heel erg meevallen om in de spits te reizen. Ik reis in de Randstad, maar kan altijd zitten. Meestal ga ik in de stilte coupe zitten, dus dan is het ook lekker rustig. Sowieso is het volgens mij in de spits (vooral s ochtends) stiller, omdat er dan alleen mensen in zitten die naar hun werk gaan en elkaar niet kennen. (Schiphol lijkt me ander verhaal trouwens.)
Heb je in de spits niet veel last van drukte in 'n trein? Heb wel 'ns in de trein naar Schiphol gezeten in de ochtendspits en dan barst die trein uit z'n voegen van allerlei lawaaierige schooljeugd. Kan me niet voorstellen dat je dan relaxt kunt lezen, als je uberhaupt al kunt zitten.Dat soort ideeën had ik ook, maar ik vind het eigenlijk heel erg meevallen om in de spits te reizen. Ik reis in de Randstad, maar kan altijd zitten. Meestal ga ik in de stilte coupe zitten, dus dan is het ook lekker rustig. Sowieso is het volgens mij in de spits (vooral s ochtends) stiller, omdat er dan alleen mensen in zitten die naar hun werk gaan en elkaar niet kennen. (Schiphol lijkt me ander verhaal trouwens.)
zaterdag 5 september 2009 om 13:57
Ik heb jaren een reistijd met OV gehad van 2,5 uur per dag, inclusief naar station fietsen, bus etc. Zou het nu nooit meer willen. Pas toen ik een andere baan kreeg merkte ik hoeveel meer rust en vrije tijd ik had. Reistijd is verloren tijd en dat dagelijks. Ik kon nooit zitten in de trein, het was elke dag stress om uberhaupt in de trein te komen, zo druk.
zaterdag 5 september 2009 om 14:50
OV is alleen handig als je 'voor en natransport' weinig tijd kost, in andere woorden als je dicht bij een NS station woont en werkt. Verder is de kwaliteit van reizen afhankelijk van de drukte op het traject. Ook heb ik het idee dat drukke trajecten vaker te kampen hebben met problemen/storingen dan minder drukke trajecten.
Misschien kun je een keer met het OV op en neer naar je werk op een dag dat je geen vroege of late afspraken hebt.
Overigens vind ik het wel prettig dat je in het OV rustig een boek of tijdschrift kunt lezen.
Misschien kun je een keer met het OV op en neer naar je werk op een dag dat je geen vroege of late afspraken hebt.
Overigens vind ik het wel prettig dat je in het OV rustig een boek of tijdschrift kunt lezen.

zaterdag 5 september 2009 om 14:55
zaterdag 5 september 2009 om 15:02
zaterdag 5 september 2009 om 22:14
Wauw wat veel reacties, bedankt!
Even wat antwoorden:
- Ik wil het ook tijdelijk gaan doen en tussen nu en een jaar een andere baan hebben gevonden. reden dat ik dat tot nu toe nog niet heb gedaan is dat ik nog veel moe ben sinds de geboorte van onze dochter. Het wordt nu allemaal wat makkelijker en ze slaapt door etc, dus ik wil er nu wel mee gaan beginnen.
- Ik zal ongeveer een half uur per enkele reis meer tijd kwijt zijn. Ik ga nu, met de auto, om half 7 weg en ben dan iets voor 8-ten op mijn werk.
_ Ik heb nooit problemen gehad met het reizen, ja soms wel eens een dip, maar nu pas met mijn kind merk ik dat het vermoeiend is.
Ik denk dat ik het gewoon eens moet proberen met de trein. Het is trouwens voor drie dagen in de week, ik werk parttime. En ik werk niet in de randstad.
Even wat antwoorden:
- Ik wil het ook tijdelijk gaan doen en tussen nu en een jaar een andere baan hebben gevonden. reden dat ik dat tot nu toe nog niet heb gedaan is dat ik nog veel moe ben sinds de geboorte van onze dochter. Het wordt nu allemaal wat makkelijker en ze slaapt door etc, dus ik wil er nu wel mee gaan beginnen.
- Ik zal ongeveer een half uur per enkele reis meer tijd kwijt zijn. Ik ga nu, met de auto, om half 7 weg en ben dan iets voor 8-ten op mijn werk.
_ Ik heb nooit problemen gehad met het reizen, ja soms wel eens een dip, maar nu pas met mijn kind merk ik dat het vermoeiend is.
Ik denk dat ik het gewoon eens moet proberen met de trein. Het is trouwens voor drie dagen in de week, ik werk parttime. En ik werk niet in de randstad.
zaterdag 5 september 2009 om 22:24
Ik heb 2 jaar iets meer dan een uur enkele reis met de trein naar mijn werk gereisd. Ik woon vlakbij het station en ik woon ook niet in de randstad. De trein begint op het station waar ik moet instappen en ik vond het altijd erg relaxed, los van de reistijd, die nou eenmaal lang is. Maar verder las ik rustig mijn krantje, sliep ik veel en luisterde ik naar de radio. Mijn werk is uiteindelijk nog verder van huis verhuisd en toen werd het reizen ondoenlijk, dus ben ik daar weggegaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 6 september 2009 om 09:46
Ik zou het absoluut niet (meer) willen.
Heb ook anderhalf jaar moeten reizen naar mijn werk, waar ik in totaal 3 uur per dag mee kwijt was. (anderhalf uur heen en terug)
Ik werd daar echt helemaal niet goed van. Voor mij een absolute reden om een nieuwe baan te zoeken in mijn eigen woonplaats.
Nu werk ik op 8 minuten fietsafstand, echt, wat een verbetering!!
Heb ook anderhalf jaar moeten reizen naar mijn werk, waar ik in totaal 3 uur per dag mee kwijt was. (anderhalf uur heen en terug)
Ik werd daar echt helemaal niet goed van. Voor mij een absolute reden om een nieuwe baan te zoeken in mijn eigen woonplaats.
Nu werk ik op 8 minuten fietsafstand, echt, wat een verbetering!!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
zondag 6 september 2009 om 10:36
Ik heb ook eens voor mijn werk 3 uur -in totaal- elke dag moeten reizen. Maar ik wist dat het een tijdelijke situatie was. Daardoor kon ik dat ene jaar waarin dat elke dag en dan 5 dagen per week moest volhouden. Maar had het een permanent karakter gehad dan had ik ervoor gekozen woonruimte te zoeken wat dichterbij het werk was of een andere baan.
zondag 6 september 2009 om 11:21
Poeh, ik zou het wel veel vinden hoor. Ik heb de afgelopen jaren ook een kleine 1,5uur enkele reis gehad en ik vond het helemaal niks. Nu moet ik wel zeggen dat het niet alleen in de trein kon zitten, maar éérst moest fietsen (of evt met de bus soms), dan de trein en dan weer lopen/bus. De hele tijd het gehaast om de trein/bus te halen, bah. Ik bedoel, ik werk al 8-9 uur per dag en die uren reizen kan ik echt leuker gebruiken. Ben nu echt blij dat ik carpool met een collega, wat me een dik half uur scheelt per enkele reis.