Werk & Studie alle pijlers

Leeftijdsadequaat gedrag?

26-02-2011 11:16 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit ik in een functie die ik helemaal gemakkelijk aankan. Het is wel een fie op WO-niveau, maar omdat ik er al een tijdje zit, kost het me geen moeite meer. Ik ben dus aan het rondkijken naar wat anders. Gelukkig heb ik een cv waar recruiters van gaan kwijlen, dus het eerste gesprek is inmiddels gepland.

Maarja, nu mijn probleem. Ik ben 40 maar zie er uit als 30 (ja, soms wel fijn maar nu even niet) en ik gedrag me ook als 30 (meestgehoorde opmerking: waarom kijk jij weer zo ondeugend, welk geintje haal je nu weer uit?). Kortom, omdat ik zo relaxed in mijn functie zit, heb ik tijd over om met iedereen te dollen.

En nu heb ik dus een sollicitatiegesprek staan waarbij ik senioriteit (oftewel leeftijdsadequaat gedrag) moet laten zien. Ik wil die functie echt heel graag, dus:

Hoe kan ik me volwassener gedragen???? Wat moet ik wel niet doen? Mijn valkuil is dat ik overal een geintje van maak. Nu moet ik dus tijdig op mijn tong bijten!
Mijn tip is om vanavond eens flink uit te gaan. Dan kom je er wel achter dat je geen twintig (of zelfs dertig) meer bent. Ook met een aerobicsklasje meedoen met jonge twintigers helpt ook wel voor het goede perspectief. Dan nog vlak voor je sollicitatiegesprek een film of documentaire over de holocaust gaan kijken. Gegarandeerd dat je geen flauwe geintjes meer maakt tijdens je sollicitatiegesprek.
quote:nummerzoveel schreef op 26 februari 2011 @ 11:56:

De meest geniale persoon die ik ken, een leraar, had ontzettend veel humor. Zoveel grapjes dat je er af en toe zelfs 1 miste omdat je nog om de vorige in een deuk lag. Maar ik heb zelden iemand gezien met zoveel autoriteit...

Pas je aan door ook je serieuse kant te tonen. Maar vergeet niet om ook jezelf te zijn en grapjes te blijven maken. Juist dat zorgt voor plezier in je werk (en voor plezier in het werk van je collega's).Voor alle duidelijkheid: Ik ben niet geniaal ofzo! Heb toevallig een paar keer geluk gehad door op het juiste moment op de juiste plek te zijn waardoor ik nu mooi op papier sta. Maar die autoriteit heb ik dus ook (nog) niet. En die wil ik wel, omdat ik daarmee toegang krijg tot hogere functies (sorry als ik iemand hiermee kwets). En dat wil ik dus bereiken. Dus vandaar dat ik graag wil dat mijn eerste overkomen wat serieuzer is.
quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 11:59:

[...]

Dat vind ik dus idd al een tijdje van mezelf, en daarom wil ik het ook aanpassen. Maar ik vind het wel moeilijk. Daarbij komt dat mensen ook naar mij kijken als 'er komt wel weer iets leuks uit' terwijl ik me eigenlijk meer wil richten op mijn werk. Dus het is er langzaam ingeslopen, en nu is het, naar mijn idee, te ver doorgegaan en kan ik het schip niet meer keren.Mss dat je je gedrag juist in een andere omgeving met andere mensen makkelijker kunt aanpassen. Mss dat je je in die nieuwe baan (met andere mensen) ook minder geroepen voelt weer iets leuks te willen/moeten zeggen.
wat je water geeft, groeit
De nadruk die je legt op je niveau, sociale vaardigheden en looks, doet vermoeden dat je minder relaxed denkt over je uitstraling dan de meeste veertigers. Laat het los
quote:Mieomij schreef op 26 februari 2011 @ 12:03:

Mijn tip is om vanavond eens flink uit te gaan. Dan kom je er wel achter dat je geen twintig (of zelfs dertig) meer bent. Ook met een aerobicsklasje meedoen met jonge twintigers helpt ook wel voor het goede perspectief. Dan nog vlak voor je sollicitatiegesprek een film of documentaire over de holocaust gaan kijken. Gegarandeerd dat je geen flauwe geintjes meer maakt tijdens je sollicitatiegesprek.

Stappen kan ik idd niet meer, woei, na 1 wijntje ga ik al dansen.

Aerobics doe ik dan wel weer 2 keer per week, dus daar heb ik niets aan.

Ipv holocaust had ik bedacht een strak elastiekje om mijn arm, zodat ik er de hele tijd aan herinnert word dat ik niet moet grappen.
quote:chocokat schreef op 26 februari 2011 @ 12:04:

[...]

Mss dat je je gedrag juist in een andere omgeving met andere mensen makkelijker kunt aanpassen. Mss dat je je in die nieuwe baan (met andere mensen) ook minder geroepen voelt weer iets leuks te willen/moeten zeggen.Dat laatste zou mooi zijn. Ik zoek idd iets om het patroon te doorbreken. Vandaar dat ik ook de tip om mijn kamerdeur dicht te doen zo goed vond, omdat je daarmee tijdelijk voor jezelf een barriere opwerpt, en dan is het in de groep wel weer zo dat iemand anders die grappenrol oppakt, zodat ik me niet meer geroepen hoef te voelen.
quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 12:03:

[...]

. Dus vandaar dat ik graag wil dat mijn eerste overkomen wat serieuzer is.

Als dit je doel is, is het vrij gemakkelijk.

Kijk gewoon om je heen naar mensen en zoek er een paar uit waarvan je denkt; Die heeft de mate van serieusheid die ik ook zou willen hebben, tenminste die indruk kunnen geven.

Bekijk deze mensen nauwkeurig, als het even kan op het werk, zodat je ze gedurende een langere tijd kunt observeren.

Watch and learn. Zijn ze vriendelijk? hartelijk? joviaal? enz. enz.

's Avonds kun je hetzelfde doen met de televisie. Zoek iemand uit van je favoriete Soap, en doe zie hoe deze persoon zich gedraagt ten opzichte van anderen.

Voor het gemak: Hou je bij mensen in het echt, dus werk en familie, en pas daarna mensen van TV. En Khadaffie even vergeten.

Trouwens, wat goed dat je geen pony hebt.

Cola, ik begrijp je wanneer je zegt dat je die functie op hoger niveau wilt, omdat je het kunt!

Zo stond ik er wat weken geleden ook voor en ik ben er gewoon ingestapt met in het achterhoofd: Ach, kan ik mezelf daar niet helemaal zijn, dan stap ik er weer uit.

Gisteren mijn gesprek gehad omdat mijn proeftijd afliep waarin werd gezegd: Goh, je bent zo anders dan de rest van de crew maar daarmee breng je heel veel vrolijkheid en andere positieve dingen bij ons bedrijf naar binnen hetgeen wij zien als een verademing.

Helemaal niet gezegd dat ik zo geweldig ben, maar wel dat ik iets toevoeg aan het team, net zoals mijn collega's dat ook doen!

Ga er gewoon voor zoals je bent want jezelf veranderen gaat niet zo makkelijk en daarbij: is het deze baan niet, dan komt er wel weer een andere waar je dezelfde vraagtekens zult tegenkomen.
Ik denk wel dat het een goede stap is om van functie te veranderen. Op je huidige werk heb je een bepaald stempel en die raak je niet zomaar kwijt. Het is nu denk ik de combinatie van je karakter en niet-uitdagend werk dat je de gelegenheid geeft om je zo te gedragen. Die combinatie is dus niet handig. En omdat je je karakter niet zomaar kunt veranderen (moet je ook niet willen), dan maar je werkomgeving.

Nieuw werk vraagt andere concentratie en dan zul je waarschijnlijk minder tijd hebben om lollig te doen. En je moet je plek / rol zien te vinden daar.

Dus inderdaad iets anders zoeken, ook als deze kans niet lukt lijkt het me heel slim om toch van omgeving te veranderen, desnoods naar een baan die niet helemaal geweldig is.
Mooie post splinter02, helemaal zoals ik het bedoel :-)
quote:Splinter02 schreef op 26 februari 2011 @ 12:10:

Ik denk wel dat het een goede stap is om van functie te veranderen. Op je huidige werk heb je een bepaald stempel en die raak je niet zomaar kwijt. Het is nu denk ik de combinatie van je karakter en niet-uitdagend werk dat je de gelegenheid geeft om je zo te gedragen. Die combinatie is dus niet handig. En omdat je je karakter niet zomaar kunt veranderen (moet je ook niet willen), dan maar je werkomgeving.

Nieuw werk vraagt andere concentratie en dan zul je waarschijnlijk minder tijd hebben om lollig te doen. En je moet je plek / rol zien te vinden daar.

Dus inderdaad iets anders zoeken, ook als deze kans niet lukt lijkt het me heel slim om toch van omgeving te veranderen, desnoods naar een baan die niet helemaal geweldig is.

Dankjewel! Zo voelt het idd!

En nee, ik wil helemaal niet opscheppen oid. Alleen al het feit dat ik hier een topic open met een probleem, geeft al aan dat ik het voel als een probleem ipv dat ik mezelf zo geweldig vind. Want als dat laatste zo zou zijn, dan zou ik blij zijn met hoe ik ben, en dat ben ik dus niet!
Thanks, Kier_V!
Heb net even geloept Cola en ik denk dat je gewoon heel erg onzeker bent!

Je bent zoals je bent hoor en volgens mij is daar echt niets mis mee!
quote:Kier_V schreef op 26 februari 2011 @ 12:17:

Heb net even geloept Cola en ik denk dat je gewoon heel erg onzeker bent!

Daar heb je gelijk in! Op papier en foto ziet het er leuk, maar van binnen heb ik geen ideeeeeeeeee.

Enne, wat leuks dan, het gaat om deze rok (waarvan ik nu begin te twijfelen of het geen jurk is )

rok
Lijkt mij een jurk en hij is helemaal leuk :-)
100 procent jurk, 50 procent serieus.
Ik vond 'm dus ook leuk omdat ie wel iets zelfverzekerds met zich meebrengt (dat ik dus mis). Maar nu het een jurk (b)lijkt te zijn, weet ik het even niet meer omdat ik dan niet weet wat er boven moet. Normaal zou ik een blouse erboven doen, zodat ik m'n jasje eventueel kan uittrekken. Maar ik kan daar niet met blote armen gaan zitten (want ik heb wel van die 40-jarige zwabberarmen ).
Misschien moet ik hiermee verkassen naar het mode-topic.
Je hebt vast wel ergens een vestje of een bolero liggen die je over je schouders kunt dragen dan?

Enneh... kleren maken niet dat je je zeker voelt hoor :-) Maar die kon je zelf ook wel verzinnen :-)

En elke keer wanneer je je wat onzeker voelt; noem op wat je hebt bereikt! Zo doe ik het ook :-)
Vestje/bolero vind ik net te informeel voor 1e sollicitatiegesprek. Ik denk dat ik het maar bij een zwart jasje houd en dat gewoon niet uitdoe. Ach, het is ook nog geen hoogzomer.

(ik had de rok/jurk alleen nog maar in een glimp in de etalage gezien en bedacht, daar ga ik nog wel een keer naar kijken, vandaar dat ik pas nu weet dat het een jurk is).
ook een oplossing hoor, een jasje!

Gewoon dat jurkkie kopen wanneer je het leuk vindt :-)
Persoonlijk wist ik dan weer niet dat je tussen je 30e en je 40e volwassen moest worden. Ik dacht meer dat je dat ergens tussen je 16e en 26e doet.

Kortom, waarom zou het gedrag van een 30-jarige zo anders moeten zijn dan van een 40-jarige?
Ik vraag mij af waarom TO denkt dat een 30 jarige zich dusdanig anders gedraagt dan een 40 jarige? Met 30 jaar ben je toch net zo goed volwassen als met 40 jaar??

Daarnaast, TO, wat verwacht jij van een sollicitatiegesprek? Dit is een zakelijke aangelegenheid. En dat betekent dus dat je een ander gesprek zult gaan voeren dan je doet met vrienden of huidige collega's. Je stelt je dus zakelijk op en laat je serieuze kant zien. Je gaat het hebben over werkgerelateerde situaties en over hoe jij je daarin gedraagt. Je kunt misschien eens een klein (!) grapje tussendoor maken om het ijs te breken. Maar vergeet niet dat het een zakelijk gesprek blijft! Er is dus als het goed is helemaal geen ruimte voor geouwehoer of flauwe grappen... Lijkt me dus niet moeilijk om je van je zakelijke kant te laten zien in een dergelijk gesprek hoor.
Ik heb je rok even bekeken. En nu weet ik niet op wat voor functie jij reageert en bij wat voor soort organisatie. Maar ik zou niet zo snel kiezen voor deze rok als ik ging solliciteren. Ik vind de rok te opvallend en te casual voor een sollicitatiegesprek.
quote:Cici25 schreef op 26 februari 2011 @ 14:03:

Ik heb je rok even bekeken. En nu weet ik niet op wat voor functie jij reageert en bij wat voor soort organisatie. Maar ik zou niet zo snel kiezen voor deze rok als ik ging solliciteren. Ik vind de rok te opvallend en te casual voor een sollicitatiegesprek.Het lijkt mij ook echt te informeel. Mooi, maar niet zo geschikt voor een sollicitatie. Als je gezegend bent met zo'n sprankelende/ drukke persoonlijkheid zoals je hierboven zelf beschrijft, dan zou ik me een stuk ingetogener kleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven