Werk & Studie alle pijlers

Leeftijdsadequaat gedrag?

26-02-2011 11:16 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit ik in een functie die ik helemaal gemakkelijk aankan. Het is wel een fie op WO-niveau, maar omdat ik er al een tijdje zit, kost het me geen moeite meer. Ik ben dus aan het rondkijken naar wat anders. Gelukkig heb ik een cv waar recruiters van gaan kwijlen, dus het eerste gesprek is inmiddels gepland.

Maarja, nu mijn probleem. Ik ben 40 maar zie er uit als 30 (ja, soms wel fijn maar nu even niet) en ik gedrag me ook als 30 (meestgehoorde opmerking: waarom kijk jij weer zo ondeugend, welk geintje haal je nu weer uit?). Kortom, omdat ik zo relaxed in mijn functie zit, heb ik tijd over om met iedereen te dollen.

En nu heb ik dus een sollicitatiegesprek staan waarbij ik senioriteit (oftewel leeftijdsadequaat gedrag) moet laten zien. Ik wil die functie echt heel graag, dus:

Hoe kan ik me volwassener gedragen???? Wat moet ik wel niet doen? Mijn valkuil is dat ik overal een geintje van maak. Nu moet ik dus tijdig op mijn tong bijten!
Als je zo je best moet doen om je naar je functie te gedragen kun je je afvragen of de functie bij je past.
senioriteit en een geintje kunnen wat mij betreft best samen gaan.
Senioriteit heeft in mijn optiek niets te maken met speels gedrag of uiterlijk. Het gaat er meer om dat je veel vakkennis hebt, erg kundig bent, en op basis daarvan een natuurlijk overwicht hebt.
Jazeker, de functie past qua inhoud ontzettend goed en sluit perfect aan op mijn cv en daarom wil ik 'm ook! Maar het feit is dus dat zij (het bedrijf waar ik op gesprek ga) iemand van 40 verwachten, terwijl ik me jonger gedraag. Dus de functie zelf kan ik wel, maar zo op het zich kom ik jonger over. Ik moet me dus ook echt gaan inhouden om tijdens het gesprek geen grapjes te maken omdat ik dat normaal wel veel doe, maar het daar niet hoort! En ik wil me ook heel graag aanpassen!
quote:nummerzoveel schreef op 26 februari 2011 @ 11:25:

Senioriteit heeft in mijn optiek niets te maken met speels gedrag of uiterlijk. Het gaat er meer om dat je veel vakkennis hebt, erg kundig bent, en op basis daarvan een natuurlijk overwicht hebt.

Vakkennis /kundig: check

Natuurlijk overwicht dus niet, vanwege mijn gedrag. Ik denk ook dat je hiermee meteen de vinger op de zere plek legt. Dus hoe kan ik dat veranderen (binnen een week ofzo ).
Waarom zou je in een baan geen humor mogen hebben? Ik kan mij daar echt niets bij voorstellen, hoor.
Mag je op je 40e geen grapjes meer maken dan?

Je bent wie je bent en als je je in je nieuwe functie anders moet gaan gedragen komt dat nep over.

Vind het raar dat je zegt dat ze iemand van 40 verwachten. Zeiden ze dat? En wat houdt dat in dan?
Ze verwachten iemand van 40 want dat staat nou eenmaal op mijn cv Dus dat hebben ze niet gezegd, maar mijn cv kent een bepaalde senioriteit.

En natuurlijk mag je wel een grapje maken op mijn middelbare leeftijd, maar natuurlijk overwicht heb ik niet. Iemand een idee waar ik dat kan kopen
Makkelijk toch?

Truttig pakje aan doen, pony laten knippen, Katrien Duck schoenen aan en de verkeerde parfum gebruiken.

Daarnaast gewoon niet lachen, tenzij het verwacht wordt, en zeker niet leuker zijn dan de personen met wie je het inverview moet doen. Geen kauwgum. En, heel belangrijk, vooral niet jezelf zijn. Succes.
Ik ken echt zat mensen met 'natuurlijk overwicht' die zich evengoed soms gedragen als kleuters. Als je een kei bent in je vak, dan kom je met veel eigenaardigheden goed weg. Kan het niet zijn dat jij je zelf vergist in hoe mensen jou zien?
Natuurlijk overwicht heb je niet in een week natuurlijk, maar kanje het niet aangeven in het gesprek dat je daar moeite mee hebt en een cursus in zou willen doen.

Als je in het gesprek zegt dat je het hebt komen ze er toch wel achter hoe het zit
Denk je dat je die baan leuk gaat vinden als je je daar de hele tijd anders moet gedragen dan je bent? Probeer gewoon of je er met je eigen gedrag ook komt.

Eventueel zou je je wat conservatief kunnen kleden, strak in het pak. Daarmee geef je ook wel een zeker signaal af.
Qua kleding ga ik idd nog even shoppen. Heb wel een idee (had een gave bloemenrok van marccain gezien) en dan daar een zwart jasje op.

Maar het niet/weinig lachen, dat vind ik dus echt heel moeilijk.
quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 11:26:

Jazeker, de functie past qua inhoud ontzettend goed en sluit perfect aan op mijn cv en daarom wil ik 'm ook! Maar het feit is dus dat zij (het bedrijf waar ik op gesprek ga) iemand van 40 verwachten, terwijl ik me jonger gedraag. Dus de functie zelf kan ik wel, maar zo op het zich kom ik jonger over. Ik moet me dus ook echt gaan inhouden om tijdens het gesprek geen grapjes te maken omdat ik dat normaal wel veel doe, maar het daar niet hoort! En ik wil me ook heel graag aanpassen!

Ik dacht al dat je zo zou reageren

Waar het mij om gaat is dat als je je, in willekeurig welke sollicitatie, zo anders moet gedragen om aan genomen te worden, je je af moet vragen of het bij je past. Want ok, dan ben je binnen. Ga je je dan ik het vervolg elke dag anders gedragen dan je bent, omdat dat van je verwacht wordt? Dan word je toch niet happy in zo'n baan?
Ben ik nou de enige die het opvalt dat TO zichzelf wel heel geweldig voordoet?

Ik begrijp haar probleem in deze, maar waarom moet er even bij verteld worden dat je op hoog niveau werkt, je CV kwijlers aantrekt en je er zo jeugdig uitziet?

Bedoel dit niet verkeerd, maar begrijp helemaal niet waarom dat aangegeven wordt.

Ik zou gewoon op gesprek gaan, zien wat er van komt. Je merkt vanzelf in het gesprek hoe de sfeer is en wanneer die sfeer je niet aanstaat, heb je toch al geen zin om grapjes te maken? Zegt mijn inziens al genoeg.

Je kunt heus fris en fruitig en lollog zijn en een bepaald overwicht tentoonstellen zoals zij die van de nieuwe kandiaat verwachten. Daar horen ook grapjes bij, me dunkt.
Bloemenrok is uit den boze.

Je wilt toch dat ze je serieus nemen?
quote:renezel schreef op 26 februari 2011 @ 11:36:

Denk je dat je die baan leuk gaat vinden als je je daar de hele tijd anders moet gedragen dan je bent? Probeer gewoon of je er met je eigen gedrag ook komt.

Goed dat jullie reflecteren! Zo kom ik steeds dichter bij een oplossing.

Je geeft aan dat het moeilijk is om me anders te gedragen. Maar eigenlijk wil ik (al een tijdje, maar de noodzaak was er niet zo) mezelf volwassener gaan gedragen. Dus de wens komt echt vanuit mezelf en door dit gesprek wordt het belangrijker. Dus ik wil dat het volwassen gedrag mijn eigen gedrag wordt.
Ik snap je probleem niet. Als jij meer verstand van zaken hebt dan de junioren, heb je dat overwicht toch gewoon?
Pas je gedrag aan.
quote:Kier_V schreef op 26 februari 2011 @ 11:37:

Ben ik nou de enige die het opvalt dat TO zichzelf wel heel geweldig voordoet?

Ik begrijp haar probleem in deze, maar waarom moet er even bij verteld worden dat je op hoog niveau werkt, je CV kwijlers aantrekt en je er zo jeugdig uitziet?

Bedoel dit niet verkeerd, maar begrijp helemaal niet waarom dat aangegeven wordt..Ik heb dit aangegeven om duidelijk te maken dat het qua functie-inhoud geen probleem is maar dat mijn jeugdige uiterlijk (wat jij dus geweldig vindt) hier wel een probleem is in combinatie met mijn gedrag.
quote:yette schreef op 26 februari 2011 @ 11:40:

Ik snap je probleem niet. Als jij meer verstand van zaken hebt dan de junioren, heb je dat overwicht toch gewoon?Nope, want ik sta gewoon mee te dollen en maak overal een geintje van!
@Kier_V

Ik denk dat TO het benoemt omdat er voor haar een onoverkomelijke tegenstelling zit in CV aan de ene kant en gedrag aan de andere kant.

@Hans

Er zijn echt prachtige bloemetjesrokken, hoor!

@TO

Kun je een plaatje plakken van die rok?
Hoe moeilijk is het nou om dat geintje eventjes niet toe te passen? :S
Waarschijnlijk ben je meer een 40er dan je denkt, alleen misschien in vergelijking met anderen een vrolijke 40er. Niks mis mee toch. Waarom denken mensen toch zo vaak dat ze jonger doen dan ze zijn? Ik voel me ook jonger dan ik ben, maar waarschijnlijk ziet een jongere collega dat heel anders. Sterker nog, mijn schoonmoeder van in de 90 voelt zich ook nog veel jonger, maar ze is toch echt hoog bejaard hoor!

Heb je nooit leiding gegeven of anderen opgeleid? Als je serieus bent in het helpen van anderen (ik neem aan dat het de bedoeling is dat anderen van jou moeten kunnen leren) en je kennis kan overdragen, dan ben je al een eind op weg. En laat je niet verleiden om mee te gaan geiten met 'de jonkies'. Accepteer en realiseer je dat je echt niet meer tot de jongste generatie behoort op het werk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven