Werk & Studie alle pijlers

Leerproblemen/uitstelgedrag

22-10-2014 18:04 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden studeer ik aan een universiteit. Ik vind de opleiding (tot nu toe) ontzettend leuk en wil mijn studie erg graag halen zonder vertraging. Voor een deel vanwege financiële redenen, maar ook omdat ik het zonde vind om langer over een studie te doen dan nodig (als het echt niet gaat is het natuurlijk een ander verhaal). Vrijdag heb ik mijn eerste tentamen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog weinig voor gedaan heb. Steeds als ik eraan wil beginnen raak ik afgeleid en ga ik hier wat topics lezen, op Netflix een serie kijken, Facebooken, etc. Ik spreek dan een tijd met mezelf af waarop ik écht ga beginnen, maar uiteindelijk komt dat er weer niet van. Ik maak planningen en plan daar ook leuke ontspanningsmomentjes in, maar ook dan lukt het me niet om eraan te houden.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik last heb van uitstelgedrag. Als ik het maar langer genoeg voor me uitschuif, dan..... bestaat het niet? Ik weet niet wat het is.

Op de middelbare school deed ik ook altijd weinig. De eerste 2 jaar deed ik eigenlijk niets voor school en haalde toch mooie cijfers. Het derde jaar werd dat al wat moeilijker, maar toch bleef ik niks doen en ging gewoon over. Het vierde jaar ging het bijna mis. Als ik niet van profiel was gewisseld op het laatste moment, was ik blijven zitten. Door het wisselen van vakkenpakket mocht ik gelukkig toch nog over. Daar ben ik toen erg van geschrokken (ik wilde écht niet blijven zitten) en het vijfde jaar heb ik heel hard gewerkt en mooie cijfers gehaald. In de eerste helft van het zesde jaar hield ik dit ook nog vol. Daarna zwakte het echter steeds meer af. Uiteindelijk heb ik voor mijn eindexamens weer bijna niks gedaan en toch ben ik ruim geslaagd.

Misschien dat ik door deze luiheid op de middelbare school nu ook niet aan leren kan beginnen. Ik weet echter wel dat ik daar nu niet meer mee wegkom. Ik heb ook motivatie, namelijk: ik vind de studie leuk, ik wil dit jaar halen (of kleiner: ik wil mijn eerste tentamen halen!), ik wil een goed cijfer, ik wil zoveel mogelijk studiepunten halen, ik weet dat ik het kan en het is zonde als ik niets doe, etc. En toch kan ik me er niet toe zetten om te leren. Of het lukt heel even en na dat ene onderwerp ben ik er weer heel lang klaar mee. Het lijkt wel een soort 'angst' voor het leren of zo, als ik er niet aan denk bestaat het niet.

Is dit herkenbaar voor iemand? Of hebben jullie misschien concrete tips?

Ik zit hierdoor echt een beetje in de knoop met mezelf en kom niet verder dan mezelf "een schop onder mijn kont geven", maar dit lukt niet/ik weet niet hoe.
Probeer er in ieder geval iets mee te doen zo lang je nog op school zit. Ook hier fluitend door middelbare school en HBO-opleiding. Nergens voor geleerd, wel meegedaan met leerdoelen opstellen en bediscussiëren. Bij mij op de opleiding had je 1 week tentamens en de week daarna hertentamens. Vaak ging in de tentamens in met het idee, ik kijk wel wat voor tentamen het is en dan leer ik voor volgende week goed. Echter kwam het nooit tot een hertentame.

Ik heb ontzettende moeite gehad met afstuderen en de eerste jaren van mijn werkende leven gingen ook niet van een leien dakje. Puur doordat ik niet wist hoe ik moest leren en doorzetten.

Succes!!
Ik lees mee, heel herkenbaar helaas.....

Erg frustrerend als je wel wil, maar het er op één of andere manier niet uit komt
Misschien moet je eerst jezelf tegen komen, voordat je het kunt zijn
Heel erg herkenbaar. Ik ben nu een cursus voor uitstelgedrag aan het volgen via SoChicken.nl. Hoop dat het werkt.

Ik heb op de middelbare school de eerste paar jaar ook weinig hoeven doen. Pas in de bovenbouw werd het pittiger. Op de basisschool haalde ik altijd een 10 voor alles, zonder iets te hoeven doen. Nooit leren leren dus. Nu stel ik uit. En ja dat is rot, hoe je dat kunt doorbreken weet ik helaas nog niet.

Zodra ik het antwoord voor je heb, kom ik het vertellen ;)
quote:Kalliope schreef op 22 oktober 2014 @ 18:47:

[...]

In één van de studiezalen zonder computers. En je laptop en telefoon in een kluisje leggen.

En dan elke keer een aantal uur goed doorblokken, dan kom je vanzelf in de flow.Dat werkt bij studeren uit boeken. Maar wat nu als je een paper moet schrijven bijvoorbeeld? Dan blijft dit probleem bestaan.
quote:budapest schreef op 22 oktober 2014 @ 20:30:

[...]

Dat werkt bij studeren uit boeken. Maar wat nu als je een paper moet schrijven bijvoorbeeld? Dan blijft dit probleem bestaan.Bij mij werkte dat zowel bij het studeren uit boeken als bij het schrijven van een scriptie. Maar dan wel alleen als ik dat vroeg in de ochtend deed. Pas om 9.00 eens opstarten werkte niet voor mij, dan was gevoelsmatig mijn dag al half om.
quote:minnim schreef op 22 oktober 2014 @ 20:19:

En met studeren is het ook 'eng' om je best te doen, want als je je best doet en het niet haalt lijkt dat veel erger dan als je niet je best doet en het niet haalt. Want op die tweede manier kun je jezelf wijsmaken dat het ligt aan je motivatie, niet aan je intelligentie. Precies dit!
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
quote:NYC schreef op 22 oktober 2014 @ 20:33:

[...]

Bij mij werkte dat zowel bij het studeren uit boeken als bij het schrijven van een scriptie. Maar dan wel alleen als ik dat vroeg in de ochtend deed. Pas om 9.00 eens opstarten werkte niet voor mij, dan was gevoelsmatig mijn dag al half om.

Ik doelde op het uitzetten van internet en geen laptop gebruiken ;)

En om 5 uur beginnen, zou voor mij voelen als midden in de nacht. Ik doe zelf HBO, dus ik heb veel les. Ik moet mijn opdrachten en leermomenten dus steeds tussendoor pakken. Gruwelijk irritant, want ik vind juist een hele dag door werken wel fijn (als ik eenmaal in die flow kom)
quote:budapest schreef op 22 oktober 2014 @ 20:30:

[...]

Dat werkt bij studeren uit boeken. Maar wat nu als je een paper moet schrijven bijvoorbeeld? Dan blijft dit probleem bestaan.

Heel simpel:

- Artikelen waarvan je al weet dat ze belangrijk zijn uitprinten; lezen van papier.

- Pen en papier om te schrijven.

- Dingen die je nog even op wil zoeken in een bron die je niet bij je hebt onderstrepen in je tekst en nog even een notitie van maken.

En ja, dan heb je je laptop later alsnog nodig om je paper over te typen/te verbeteren/die andere bronnen op te zoeken, maar dan ben je al veel verder in het proces, en daarom ook meer in de flow, waardoor het makkelijk is. Beginnen is het meeste werk, dat kan je het beste zonder afleidingen doen.
Liever elitair dan een pauper!
dubbel
Als je in ieder geval van het internetprobleem af wilt komen heb ik nog wel een goede tip (vind ik.)

Als je als browser Google Chrome gebruikt is er een heel fijne extensie (Stayfocusd) waarmee je sites kunt blokkeren. En bijvoorbeeld ook de links vanaf die sites. Ik gebruik het bijvoorbeeld zodat ik een aantal sites maar een bepaald aantal minuten per dag kan gebruiken en om 22 uur 's avonds kan ik helemaal niets meer en dan krijg ik zo'n hele leuke tekst: 'Shouldn't you be working?'

En het mooie is, tijdens die blokkade, kun je dit dus niet herstellen, dus je zult het gewoon moeten uitzitten.
Misschien moet je de volgende keer voor een tentamen een andere techniek uitproberen. Ik herken je probleem namelijk zelf niet echt, omdat ik het meestal niet laat toekomen tot dat laatste moment. Ik studeer namelijk meestal continue.

Dus als je nu twee vakken volgt in dit blok, dan doe ik iedere dag iets voor die twee vakken. Dat betekent natuurlijk de colleges op school volgen (dat is meestal ook al de helft!) en daar aantekeningen maken (ook heel slim om te doen!). En daarnaast doe ik bijvoorbeeld iedere avond nog iets extra's. Een hoofdstuk nog eens doorlezen, eenmindmap maken van dat hoofdstuk, de begrippen opschrijven en de betekenissen erbij zoeken enzovoorts enzovoorts. Zo houd ik steeds die vakken bij en probeer ik iedere dag er iets mee te doen. En dat duurt dan ook meestal niet zo lang. En omdat ik dat al vanaf het begin doe, voelt het ook niet als leren, terwijl je dat dan natuurlijk wel doet!

Misschien dat je dat ook eens zou kunnen proberen, want blijkbaar is stress creëren (wat je nu feitelijk doet, als je morgen dat tentamen al hebt) niet de juiste techniek om te zorgen dat je gaat leren :P. Geeft niks, maar dan moet je misschien iets heel anders proberen. En als je dit al doet, dan haal je misschien dat tentamen wel gewoon, hoef je je ook niet meer druk te maken :P. (ik ben soms best jaloers op mensen die op die manier alles kunnen halen met mooie cijfers, haha!).
fruitmoes, ik gebruik Stayfocusd ook. Ik vind de 'nuclair option' ook handig, daarmee blokkeert hij alle sites op je verboden lijst voor de tijd die je aangeeft.

Oh, en je kunt je instellingen wel wijzigen tijdens een blokkade geloof ik, maar dan moet je een tekst van ~500 tekens foutloos overtypen, en elke keer dat je 1 foutje maakt begint hij weer bij het begin

Die pomodori techniek klinkt wel nuttig trouwens, ga ik ook maar eens uitproberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven