Werk & Studie alle pijlers

Leiding geven/mensen motiveren

14-06-2010 23:47 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik gebruik kan maken van alle ervaring en deskundigheid van alle medeforummers.

Ik zit met het volgende: Ik werk bij een klein bedrijf, dat echter keihard aan het groeien is. Daarom zijn er de afgelopen paar manden een aantal nieuwe mensen bij gekomen. Omdat ik er inmiddels al een paar jaar werk is het nu zo gegroeid dat ik deze collega's ingewerkt heb, ondersteun en ook is het de bedoeling dat ik ze aanstuur de bijvoorbeeld de roosters maak. En dat lukt niet zo alsdat het zou moeten. Omdat ik erin geloof dat ik alleen mijzelf kan veranderen en niet anderen, wil ik uitvinden hoe ik dingen beter aan kan pakken.

Een voorbeeld: Ons werk bestaat voor een groot deel uit het afhandelen van vragen van klanten, telefonisch en per mail al zijn wij geen callcenter. Maar om verschillende redenen is het nodig dat er op iedere werkdag tot 19 uur s'avonds iemand aanwezig is en ook op zaterdag zijn wij geopend. Dit is natuurlijk met alle nieuwe medewerkers besproken. Zelf was ik trouwens niet bij de sollicitatiegespreken betrokken.

Ik ben er inmiddels achter dat ieder van de vier nieuwe mensen een grote hekel eraan heeft om tot 19 uur te werken. Want dan ben ik zo laat thuis, dan kan ik pas laat eten, dan wordt mijn sociale leven beperkt en ga zo maar door. Ik snap het allemaal, maar ik zie er ook niet zo veel ergs in om een keer per week laat thuis te zijn.Het gaat daarbij trouwens niet om een langere werkdag maar je begint dan gewoon pas om half elf.

Dezelfde discussie hebben wij over de zaterdagen. Een keer in de vier weken een zaterdag vier uur werken lijkt teveel gevraagd. Uitvluchten, excuses, "heb je wel gezien dat ik deze maand twee keer ingeroosterd sta" (ja vind je het gek als deze maand 5 zaterdagen heeft en het gewoon eerlijk verdeeld wordt).

Een ander probleem waar ik vandaag tegen aan liep is de taakverdeling. Wij groeien op dit moment bijzonder snel op de Engelstalige markt, andere markten blijven daarbij achter. Maar nu is het dat een aantal van de dames juist aan zijn genomen om hun kennis van andere taal(talen) ook al werd overal bij vermeld dat UK prioriteit heeft dus dat iedereen daarbij mee moet helpen. Alleen krijg ik nu steeds discussies waarin ermee geschermd wordt dat toch eigenlijk onder verantwoordelijkheid van "de Engelsen" valt en niet onder die van haar. Waarbij ik dan zoiets heb, van kom op, met drie mailtjes van franse klanten raak jij heus niet overwerkt als jij dan ook nog de overloop van de UK erbij pakt. Ik snap ook wel dat je niet altijd even veel zin hebt om klachten van klanten aan te horen, maar je bent ervoor aangenomen en of die klacht nu van een fransman of engelsman komt, maakt mij eerlijk gezegd niet uit.

En zo zijn er nog meer dingen waardoor ik mij soms een kleuterlijdster voel. Vooral omdat ik ook nog eens de jongste van het hele stel ben. Maar goed, ik kan nu wel heel hard gaan roepen dat zij zich niet zo aan moeten stellen en gewoon doorgaan, maar daar schieten wij niets mee op. Over het algemeen is de sfeer trouwens prima, alleen zou het beter moeten kunnen en heb ik het idee dat ik bepaalde dingen anders moet brengen. Positiever of zo, of juist duidelijk de grenzen aangeven.

Ik vind trouwens zelf dat er vanuit de directie dingen ook vaak niet goed gecommuniceerd worden. Maar daar wil ik nu niet op ingaan. Ik zou graag tips willen horen hoe ik ermee om kan gaan, mensen te motiveren ook niet zo leuke taken goed op te pakken.
quote:es1450 schreef op 15 juni 2010 @ 00:27:

[...]

Ja ik heb een andere functie dan de collega's. Al zit daarin ook een deel van het probleem. Er zijn namelijk veel mondelinge afspraken en er heerst nog gedeeltelijk onduidelijkheid over wat ik nu wel doe en wat niet. Ik weet dat ik dit ook (weer) hogerop aan moet kaarten, alleen wil ik niet steeds bij alles naar de directie rennen. Ik wil dit juist zelf oplossen. Nog werk ik heel veel mee, maar het is juist de bedoeling dat ik minder aan de telefoon zit bijvoorbeeld, maar zorg voor de coordinatie. Ik mag ze ook overal op aanspreken en krijg veel vrije hand, misschien juist te veel. Juist omdat ik er ook geen ervaring in heb om uit het niets een team van vier man aan te sturen. Vooral in een bedrijf waar tot nu toe geen structuur en hirarchie bestond.

Dan moet je actie ondernemen je gaan gedragen al een leidinggevende. Dus niet zitten wachten op het management, hup actie! Wat jij verwacht van jouw team, verwacht het management ook van jou --> zelfstandigheid en eigen initiatief.

Maak zelf voor jouw afdeling functieomschrijvingen (ook voor jezelf). Beschrijf taken en verantwoordelijkheden (daar kan je telefoonwerk en die brieven etc in kwijt).

Zoek een paar optionele cursussen leidinggevenden, zet de kosten op een rij en geef je voorkeur, termijn en voorwaarden aan.

Vraag om visie, doelstellingen van de organisatie (indien niet bekend) en stel voor jouw afdeling doelen op (kan je ook gebruiken als richtlijn bij het maken van functieomschrijvingen).

Zet kort op papier hoe jij je functie ziet, welke verantwoordelijkheden/mandaten jij denkt te hebben en plan een overleg met jouw leidinggevende/directie om dit te bespreken.

Zo toon je je leidinggevende, niet met kissebissen over wie de telefoon opneemt en wie een briefje typt. Taken en verantwoordelijkheden in kaart brengen, verdelen en de uitvoering monitoren.

Je overlegt, stuurt aan, stuurt bij waar nodig. Vergeet niet dat jij de eindverantwoordelijkheid hebt en je dit samen met je team moet realiseren. Anderszijds kan je niet iedere scheet overleggen en "polderen" zodat iedereen het eens is. Soms moet je knoppen doorhakken of impopulaire beslissingen nemen.

Veel succes (en plezier, want je kan er een hele leuke functie van gaan maken)!!
Heel erg bedankt voor alle reacties. Eigenlijk wist ik ook alle dingen die bijvoorbeeld Iwannalive en Mips aanspreken, maar soms heb je het zelf niet meer zo duidelijk.

Alleen gaan veel reacties op lange termijnoplossingen. Processen die ik in gang moet zetten en die dan hopelijk snel werken. Ik heb echter nu het gevoel dat ik moet gaan puinruimen. De aanleiding, de druppel dat ik gisteren dit topic opende was de volgende situatie.

Die ene collega zag dus dat zij twee zaterdagen ingeroosterd was en maakte daar een opmerking over tegen iemand anders. Ik zat aan de telefoon en luisterde half. Daarop maakte ik de opmerking dat het rooster immers al twee manden in de kalender stond en ik het vreemd vond dat zij er nu mee komt. Hier reageerde zij heel - ik ben even op zoek naar het juiste woord - emotioneel op. Met weglopen en dus ook roepen dat zij het niet eerlijk vond omdat die zaterdagen in haar optiek vooral voor de UK belangrijk zijn en zij toch eigenlijk voor Frankrijk meer zou doen. Dit is niet waar, ik weet ook dat het helemaal niet de bedoeling was dat zij minder zaterdagen dan anderen zou moeten werken. Dus er zou geen discussie over moeten ontstaan, maar dat gebeurde dus wel. Uiteindelijk bleek dat zij een van de dagen niet kon vanwege (begrijpelijke) persoonlijke dingen. Het is mij ook wel gelukt met haar te praten en te kalmeren. En die zaterdag is nu gewoon geruild met iemand anders. Alleen zit het mij niet lekker. Ik denk dat ik toen zij die opmerking maakte gelijk te defensief reageerde en ik die opmerking beter niet zo had moeten doen en al helemaal niet in die agressieve toon. Want als ik anders gereageerd had, dan had ik helemaal niet daarna een brand hoeven te blussen. Mijn idee dan. Je zou ook kunnen zeggen dat zij zich niet zo aan moet stellen, maar goed met mensen omgaan betekend volgens mij ook om te leren boodschappen duidelijk maar ook vriendelijk over te brengen.

Hoe kan ik zo een situatie in het vervolg beter aanpakken? Ja, niet reacties gaan geven als ik iets alleen maar half hoor en eigenlijk met iets anders bezig ben, maar er later op terug komen. En wat beter op mijn woorden letten. Want zij zei dat ze zich door mij aangevallen voelde. Terwijl dat dus niet de bedoeling was. Hoewel ik mij natuurlijk wel ergerde dat er nu alweer iets was.

Ik heb bij haar (ik houd het nu alleen bij dat voorbeeld, maar het geldt eigenlijk algemeen) ook wel de indruk dat zij zich idd zo druk liep te maken om die zaterdag omdat zij in het totaal niet geheel gelukkig is. En ik denk dat ik daarover met haar nog weer het gesprek aan moet gaan. Hoe doe ik dat het beste? Hoe zou ik zo een gesprek moeten openen? Want ik ben bij haar nu eerlijk gezegd wel een beetje bang dat zij alles wat ik zeg als kritiek opvat en dan weer zo reageert als gisteren.

Ik kan het blijkbaar niet kort houden, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen, hoe kan ik met haar een gesprek aangaan waarin er ruimte is voor haar om te vertellen waar zij niet gelukkig mee is, maar waarin ik ook een paar kritiekpunten kan uiten. Zoals nog eens duidelijk maken dat zij wel dergelijk ervoor aangenomen is om de UK te ondersteunen en dat zij geen zonderstelling wat betreft s'avonds en op zaterdag werken heeft.
Wat zijn precies je verantwoordelijkheden en wat zijn precies je bevoegdheden? Hoe is het draagvlak voor jouw oplossingen bij het hoger management?
quote:es1450 schreef op 15 juni 2010 @ 11:51:

Die ene collega zag dus dat zij twee zaterdagen ingeroosterd was en maakte daar een opmerking over tegen iemand anders.

Daar hoef je niet op in te gaan. Ze praat tegen een andere collega. Als er een probleem is met het rooster, dan kan ze rechtstreeks naar jou te stappen. Het lijkt me duidelijk dat er afspraken moeten zijn voor als je een zaterdag niet kunt/wilt werken, bijvoorbeeld onderling ruilen. Er zal ook in de vakantieperiodes op zaterdag gewerkt moeten worden.

Werk je zelf ook op zaterdagen? Of avonden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven