Leidinggevende zijn

zaterdag 1 april 2023 om 19:33
Ik ben momenteel leidinggevende. Dat doe ik nu een paar jaar. Ik vind het heel leuk maar ook erg zwaar, ik merk dat ik veel "mee naar huis neem" en dat ik het moeilijk los kan laten.
Nu snap ik zelf ook wel dat ik daar wat zakelijker in kan zijn maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Ik krijg daar ook hulp bij.
Waar ik tegenaan loop zijn de volgende dingen:
- het team kijkt heel erg naar mij. Ik moet sommige mensen heel direct aansturen, alsof ze niet weten hoe ze hun werk moeten doen of zo. Ik probeer ze zelfstandiger te maken en wat meer verantwoordelijk voor hun eigen werk maar het is wel moeizaam.
- er is altijd wat. Ik ben de hele week bezig met brandjes blussen en gesprekken voeren met mensen om dingen op te lossen. Ik kom te weinig toe aan nieuwe projecten, wat ik juist wel leuk vind.
- mijn eigen leidinggevenden hebben aangegeven dat ik wel goed "op de winkel pas" maar dat ze meer van me verwachten. Gecombineerd met het feit dat ik nu nog een tijdelijke aanstelling heb is dat niet heel fijn. Ik heb niet het gevoel dat ze me vertrouwen. Ik heb wel meerdere keer een gesprek gehad wat blijkbaar geen beoordeling was waarin ze wel heel lovend waren dus ik begrijp niet zo goed waar dit nu vandaan komt. Ik moet nu wel een beoordelingsgesprek gaan plannen en dan gaan ze wel benoemen wat er niet goed gaat of zo? Ik vind dat maar een rare gang van zaken. En ik heb zelf expliciet om feedback gevraagd, meerdere malen. En gekregen. "Je doet het goed, ga zo door" was de strekking...
- mijn eigen leidinggevende heeft de tegenovergestelde stijl van leidinggeven die ik heb. Mijn leidinggevende is zakelijk en voor mij afstandelijk. Ik heb dat aangegeven maar diegene heeft daar helemaal niks mee gedaan. Ik word ook een beetje aan mijn lot overgelaten vind ik, als ik mn leidinggevende eens per drie weken een keer spreek is het veel.
- ik heb me best kwetsbaar opgesteld in gesprekken met collega op hetzelfde niveau en mijn leidinggevenden, maar ik heb het gevoel dat ik daar nu op afgerekend word. ("Je bent onzeker." / "je bent niet zichtbaar.") Ik heb bvb eerder aangegeven dat ik mijn team te groot vond en toen is een deel verplaatst. Iedereen zei toen 'wat knap dat je dat aangeeft' maar ik heb het gevoel dat ze me daardoor zwak vinden of zo?
Belangrijk voor context: mijn team is heel blij met me en waarderen me. Ik vind het werk leuk. De resultaten zijn meer dan goed te noemen. En de beweging zit erin, vind ik.
Ben ik hier nou niet geschikt voor?
Ligt het aan de organisatie?
Hoe zien jullie dit, en dan specifiek de mensen die ook leiding geven?
Nu snap ik zelf ook wel dat ik daar wat zakelijker in kan zijn maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Ik krijg daar ook hulp bij.
Waar ik tegenaan loop zijn de volgende dingen:
- het team kijkt heel erg naar mij. Ik moet sommige mensen heel direct aansturen, alsof ze niet weten hoe ze hun werk moeten doen of zo. Ik probeer ze zelfstandiger te maken en wat meer verantwoordelijk voor hun eigen werk maar het is wel moeizaam.
- er is altijd wat. Ik ben de hele week bezig met brandjes blussen en gesprekken voeren met mensen om dingen op te lossen. Ik kom te weinig toe aan nieuwe projecten, wat ik juist wel leuk vind.
- mijn eigen leidinggevenden hebben aangegeven dat ik wel goed "op de winkel pas" maar dat ze meer van me verwachten. Gecombineerd met het feit dat ik nu nog een tijdelijke aanstelling heb is dat niet heel fijn. Ik heb niet het gevoel dat ze me vertrouwen. Ik heb wel meerdere keer een gesprek gehad wat blijkbaar geen beoordeling was waarin ze wel heel lovend waren dus ik begrijp niet zo goed waar dit nu vandaan komt. Ik moet nu wel een beoordelingsgesprek gaan plannen en dan gaan ze wel benoemen wat er niet goed gaat of zo? Ik vind dat maar een rare gang van zaken. En ik heb zelf expliciet om feedback gevraagd, meerdere malen. En gekregen. "Je doet het goed, ga zo door" was de strekking...
- mijn eigen leidinggevende heeft de tegenovergestelde stijl van leidinggeven die ik heb. Mijn leidinggevende is zakelijk en voor mij afstandelijk. Ik heb dat aangegeven maar diegene heeft daar helemaal niks mee gedaan. Ik word ook een beetje aan mijn lot overgelaten vind ik, als ik mn leidinggevende eens per drie weken een keer spreek is het veel.
- ik heb me best kwetsbaar opgesteld in gesprekken met collega op hetzelfde niveau en mijn leidinggevenden, maar ik heb het gevoel dat ik daar nu op afgerekend word. ("Je bent onzeker." / "je bent niet zichtbaar.") Ik heb bvb eerder aangegeven dat ik mijn team te groot vond en toen is een deel verplaatst. Iedereen zei toen 'wat knap dat je dat aangeeft' maar ik heb het gevoel dat ze me daardoor zwak vinden of zo?
Belangrijk voor context: mijn team is heel blij met me en waarderen me. Ik vind het werk leuk. De resultaten zijn meer dan goed te noemen. En de beweging zit erin, vind ik.
Ben ik hier nou niet geschikt voor?
Ligt het aan de organisatie?
Hoe zien jullie dit, en dan specifiek de mensen die ook leiding geven?

zaterdag 1 april 2023 om 19:43
Het gemakkelijkst aan leiding geven vind ik mensen goed voor het voetlicht te laten komen, ze laten doen waar ze goed in zijn. Probeer dat helder te krijgen, dan gaat alles meer vanzelf en zo hoef je minder ‘mee naar huis te nemen.’ Simpel, omdat mensen senang zijn in hun rol.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.

zaterdag 1 april 2023 om 19:45
Is ook mijn filosofie, maar ik heb de indruk dat dat door mijn eigen leidinggevenden niet wordt gewaardeerd...*Hestia* schreef: ↑01-04-2023 19:43Het gemakkelijkst aan leiding geven vind ik mensen goed voor het voetlicht te laten komen, ze laten doen waar ze goed in zijn. Probeer dat helder te krijgen, dan gaat alles meer vanzelf en zo hoef je minder ‘mee naar huis te nemen.’ Simpel, omdat mensen senang zijn in hun rol.
zaterdag 1 april 2023 om 19:47
Als je team blij met je is, dan zit je op het goede spoor. Dat is het namelijke het meest uitdagende stukje van starten als leidinggevende op een team. Ik ben inmiddels al meer dan 15 jaar leidinggevende, dus ik heb de nodige ervaring.
Hoe groot is je team? Hoe lang ben je nu bezig?
Blijf trouw aan jezelf, qua leiderschapsstijl. Daar kom je vaak het verste mee
Blijf trouw aan jezelf, qua leiderschapsstijl. Daar kom je vaak het verste mee

zaterdag 1 april 2023 om 20:22
Het klinkt alsof je het prima doet, in ieder geval voor je team. Maar ik herken wel wat je zegt. Ik ben een paar jaar leidinggevende geweest, maar door een baanwissel inmiddels niet meer. Dat geeft me eigenlijk wel een hoop rust, want ik maakte me toch eigenlijk best veel zorgen over mensen. Het was altijd wel gezeik. Ergens werken waar de één na de ander een burn-out in gaat helpt niet mee.
Ik vond het ook wel eens eenzaam, want ik voelde me vaak nét niet helemaal onderdeel van het team, maar ik had ook niet echt klik met m’n mede-leidinggevende. Daarnaast voelde ik me altijd tegengewerkt door HR. Er was nooit ergens geld voor, en als je geen trainingen of redelijke salarisverhoging kan bieden dan lopen goeie mensen op enig moment ook weg. Ik mocht als leidinggevende ook geen negatieve uitlatingen doen over dat soort dingen.
Misschien dat ik het ooit wel weer ga doen, maar ik heb ook wel gemerkt dat ik veel dingen die ik leuk vond aan leidinggeven ook in m’n huidige rol kan vinden. Het zou voor mij ook wel enorm aan de organisatie liggen, want ik heb gewoon geen zin meer om leiding te geven bij een bedrijf waar dingen slecht geregeld zijn.

Misschien dat ik het ooit wel weer ga doen, maar ik heb ook wel gemerkt dat ik veel dingen die ik leuk vond aan leidinggeven ook in m’n huidige rol kan vinden. Het zou voor mij ook wel enorm aan de organisatie liggen, want ik heb gewoon geen zin meer om leiding te geven bij een bedrijf waar dingen slecht geregeld zijn.
zaterdag 1 april 2023 om 20:25
Captain_Janeway schreef: ↑01-04-2023 19:45
Is ook mijn filosofie, maar ik heb de indruk dat dat door mijn eigen leidinggevenden niet wordt gewaardeerd...
Dat begrijp ik. Voelt dat eenzaam?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
zaterdag 1 april 2023 om 20:25
Ik sluit mij aan bij mensen laten doen waar ze goed in zijn. Dat gaat vaak zoveel gemakkelijker dan mensen geforceerd iets laten doen waar ze geen energie van krijgen.
Daarnaast zou ik wat bewuster gaan delegeren. Prima als er een brandje is. Wie van het team is er verantwoordelijk voor, wat gaan ze doen, wanneer koppelen ze terug naar jou, wanneer escaleren ze de situatie. Je kan iemand best op weg helpen door de eerste stappen te bespreken of door iets samen te doen, maar neem het werk niet uit handen. Spreek duidelijke deadlines af, wanneer verwacht je wat. Schrijf dit voor jezelf op in je agenda zodat je er een reminder van krijgt en het niet meer in je hoofd zit.
Spreek daarnaast vaste contactmomenten af waarop je met mensen uit je team gaat zitten. Houd gedurende de week/maand bij welke dingen je dan wil bespreken. Mijn team maakt elke maand een maand een maandrapportage, één iemand bereid die voor en die wordt gezamenlijk besproken. Hieruit komen zij zelf met voorstellen wat er beter kan. Dit begeleid en evalueer ik wel maar in principe komen ze zelf met voorstellen en gaan die ook zelf implementeren.
Ik herken je OP wel, als leidinggevende ben je mijn inziens ook vaak bezig met brandjes en escalaties. Maar door slim te delegeren en begeleiden kan je hier wel beter mee om gaan. Weet je wat je leidinggevenden van je verwachten? Willen ze bijvoorbeeld dat je minder met de dagelijkse gang van zaken bezig bent en meer met de toekomst? Wat je dan eens kan doen is nadenken over de toekomst van het team. Begin eens met een SWOT analyse en kijk waar kansen en bedreigingen liggen. Bespreek dit met je leidinggevenden en maak een meerjarenvisie.
Daarnaast zou ik wat bewuster gaan delegeren. Prima als er een brandje is. Wie van het team is er verantwoordelijk voor, wat gaan ze doen, wanneer koppelen ze terug naar jou, wanneer escaleren ze de situatie. Je kan iemand best op weg helpen door de eerste stappen te bespreken of door iets samen te doen, maar neem het werk niet uit handen. Spreek duidelijke deadlines af, wanneer verwacht je wat. Schrijf dit voor jezelf op in je agenda zodat je er een reminder van krijgt en het niet meer in je hoofd zit.
Spreek daarnaast vaste contactmomenten af waarop je met mensen uit je team gaat zitten. Houd gedurende de week/maand bij welke dingen je dan wil bespreken. Mijn team maakt elke maand een maand een maandrapportage, één iemand bereid die voor en die wordt gezamenlijk besproken. Hieruit komen zij zelf met voorstellen wat er beter kan. Dit begeleid en evalueer ik wel maar in principe komen ze zelf met voorstellen en gaan die ook zelf implementeren.
Ik herken je OP wel, als leidinggevende ben je mijn inziens ook vaak bezig met brandjes en escalaties. Maar door slim te delegeren en begeleiden kan je hier wel beter mee om gaan. Weet je wat je leidinggevenden van je verwachten? Willen ze bijvoorbeeld dat je minder met de dagelijkse gang van zaken bezig bent en meer met de toekomst? Wat je dan eens kan doen is nadenken over de toekomst van het team. Begin eens met een SWOT analyse en kijk waar kansen en bedreigingen liggen. Bespreek dit met je leidinggevenden en maak een meerjarenvisie.

zaterdag 1 april 2023 om 20:51
Ik ben wel leidinggevende geweest, maar ik was meer zoals jouw leidinggevende, op afstand. Ik bemoeide me echt niet met allerhande kleine dingen die speelden. Regel het maar hoor. Ik vond het ook niet leuk me druk te moeten maken om wat anderen al dan niet doen.
Dus ik heb besloten liever de diepte in te gaan, en niet de hoogte. Ik stuur nu dus niemand meer aan. Heerlijk. Wat jij beschrijft klinkt voor iemand als ik echt niet leuk.
Mijn eigen directe leidinggevende zit ver weg, in buitenland, in andere tijdzone. Perfect voor mij.
Dus ik heb besloten liever de diepte in te gaan, en niet de hoogte. Ik stuur nu dus niemand meer aan. Heerlijk. Wat jij beschrijft klinkt voor iemand als ik echt niet leuk.
Mijn eigen directe leidinggevende zit ver weg, in buitenland, in andere tijdzone. Perfect voor mij.

zaterdag 1 april 2023 om 20:56
Misschien hangt het van het type werk/niveau mensen af? Bij mij zou het echt ondenkbaar zijn dat je met van alles bij de leidinggevende aan komt kloppen. Als er écht wat is wel, en dan staat hij ook voor zijn team. Maar niet voor allerhande reguliere shit.Jodelodiehoho schreef: ↑01-04-2023 20:38Het brandjes blussen moet geen dagtaak zijn. Dan is er iets mis. Ik heb 3 teams met in totaal 40 mensen en heb merendeel van mijn werktijd om aan beleid en projecten te besteden.

zaterdag 1 april 2023 om 21:04
Ik heb bij 2 organisaties gewerkt waar de organisatie dusdanig bizar was ingedeeld, dat daar de brandjes vandaan kwamen. Niemand had eigenlijk een volledige taak, veel controle door mensen met nul verstand van het vak en rare procedures op basis van situaties uit de jaren 90.Jodelodiehoho schreef: ↑01-04-2023 20:38Het brandjes blussen moet geen dagtaak zijn. Dan is er iets mis. Ik heb 3 teams met in totaal 40 mensen en heb merendeel van mijn werktijd om aan beleid en projecten te besteden.
De mensen die wel functioneerden waren een soort houdini's.
Management vond dat zelf allemaal fantastisch bedacht en hielden zich heel graag bezig met drama en ad hoc, beleid en innovatie kwam van de 'houdini's'.
Ik zie nog de heren van de directie binnenlopen en dramatisch een 'afdelingsfreeze' afkondigen omdat zij een 'enorme fraude' op het spoor waren.
Iedereen moest zijn telefoon inleveren en ze wilden een heel statement maken door de verbindingen met de computers verbreken, maar konden de stekker niet vinden

De fraude?
Niemand had zich jarenlang beziggehouden met de internet- en mobiele abonnementen.
Er bleek een 'onverklaarbaar hoog' bedrag, een spookfactuur volgens hen, dus de enige oplossing: de medewerkers hadden gratis internet afgetapt, of weet ik veel wat voor complot ze hadden bedacht.
Eh nee er was een pand afgestoten en er liep nog een abonnement door.
Brandjes die dagen: we konden ons werk niet doen.
Managers: zo jammer dat wijzelf continu drama lopen te schoppen en continu conclusies trekken die met enigszins gezond verstand weerlegd kunnen worden waar we heel veel tijd voor nodig hebben, en dat niemand innovatief is.
zaterdag 1 april 2023 om 21:06
Dit sluit ook erg aan bij mijn werkwijze en heeft veel lucht gegeven in werk meenemen. Op het moment dat je de krachten (en zwakten) kent van je team, kun je mensen laten vliegen door ze dat te laten doen waar ze goed in zijn. En dat is dus ook besreekbaar durven maken als het niet goed gaat. Durf te delegeren met goede afspraken. Ik krijg nu nog een beeld dat je teveel voor anderen wilt oplossen en aansturen.madamecannibale schreef: ↑01-04-2023 20:25Ik sluit mij aan bij mensen laten doen waar ze goed in zijn. Dat gaat vaak zoveel gemakkelijker dan mensen geforceerd iets laten doen waar ze geen energie van krijgen.
hoerabanaan wijzigde dit bericht op 01-04-2023 21:09
0.09% gewijzigd
zaterdag 1 april 2023 om 21:09
Het kan waanzinnig moeilijk zijn.
Ik reageer even vooral op het heel direct mensen aansturen.
Dat is echt interessant.
Zijn die mensen écht volkomen hulpeloos? Is het team en het bedrijf er misschien bij gebaat als zij optyfen een uitdaging elders gaan zoeken?
Of... vinden ze het heerlijk om hulpeloos te spelen omdat ze dan (a) niks hoeven te doen en (b) niet verantwoordelijk zijn als het fout gaat?
Volgens mij is het micromanagen van mensen niet goed.
Misschien kun je ze als team ergens verantwoordelijk voor maken. En deze mensen subtiel duidelijk maken dat als ze hun snor blijven drukken, het bedrijf zich een paar full-time salarissen kan besparen.
Naar boven toe is het wel prettig als de LGs aangeven wat zij willen dat jij doet, welke doelen jij moet bereiken zodat ze tevreden zijn.
Ik reageer even vooral op het heel direct mensen aansturen.
Dat is echt interessant.
Zijn die mensen écht volkomen hulpeloos? Is het team en het bedrijf er misschien bij gebaat als zij optyfen een uitdaging elders gaan zoeken?
Of... vinden ze het heerlijk om hulpeloos te spelen omdat ze dan (a) niks hoeven te doen en (b) niet verantwoordelijk zijn als het fout gaat?
Volgens mij is het micromanagen van mensen niet goed.
Misschien kun je ze als team ergens verantwoordelijk voor maken. En deze mensen subtiel duidelijk maken dat als ze hun snor blijven drukken, het bedrijf zich een paar full-time salarissen kan besparen.
Naar boven toe is het wel prettig als de LGs aangeven wat zij willen dat jij doet, welke doelen jij moet bereiken zodat ze tevreden zijn.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

zaterdag 1 april 2023 om 21:15
zaterdag 1 april 2023 om 22:15
Heb jij helder wat de doelstellingen van je team zijn? Waarop rapporteer jij? En hoe rapporteer jij? Het lijkt me dat je beoordelingsgesprek daar over moet gaan, wat zijn jouw resultaten? Het feit dat men 'meer' van jou verwacht, geeft mij wel het idee dat jij eigenlijk niet weet wat dan. Probeer helder te krijgen wat er van jou wordt verwacht als leidinggevende, bijvoorbeeld:
- uitdenken van lange en kortetermijnstrategie?
- dagelijkse aansturing van teamleden? Of kun je coachend leidinggeven en sturen op resultaten?
- hr-zaken als werknemerstevredenheid, beheersing ziekteverzuim en x% personeelsverloop
- jaarlijkse evaluatiegesprekken
-etc
Als je helder hebt wat jouw rol en taak is richting je team én richting collega's en leidinggevenden, dan kun je ook aangeven wat je daarin nog nodig hebt, waar je sterk in bent en waar je uitdagingen liggen.
- uitdenken van lange en kortetermijnstrategie?
- dagelijkse aansturing van teamleden? Of kun je coachend leidinggeven en sturen op resultaten?
- hr-zaken als werknemerstevredenheid, beheersing ziekteverzuim en x% personeelsverloop
- jaarlijkse evaluatiegesprekken
-etc
Als je helder hebt wat jouw rol en taak is richting je team én richting collega's en leidinggevenden, dan kun je ook aangeven wat je daarin nog nodig hebt, waar je sterk in bent en waar je uitdagingen liggen.
Beter een half motto....
zaterdag 1 april 2023 om 22:28
Het is niet de eerste optie en ook niet de tweede en ook niet de derde.
Maar als mensen zich bewust hulpeloos voordoen omdat ze dan zo min mogelijk uit hoeven te voeren én lekker nergens voor verantwoordelijk zijn (omdat ze zich laten micromanagen), dan is het bedrijf écht beter af zonder hen en dan is het hard zeggen zoiets als een laatste kans.
En het is niet de eerste optie en ook niet de tweede en ook niet de derde.
Dus toch jammer dat je er één zinnetje uitpikt en daar dan vol op in gaat.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

zaterdag 1 april 2023 om 22:44
Het is voor mij geen enkele optie.KooktMetKnoflook schreef: ↑01-04-2023 22:28Het is niet de eerste optie en ook niet de tweede en ook niet de derde.
Maar als mensen zich bewust hulpeloos voordoen omdat ze dan zo min mogelijk uit hoeven te voeren én lekker nergens voor verantwoordelijk zijn (omdat ze zich laten micromanagen), dan is het bedrijf écht beter af zonder hen en dan is het hard zeggen zoiets als een laatste kans.
En het is niet de eerste optie en ook niet de tweede en ook niet de derde.
Dus toch jammer dat je er één zinnetje uitpikt en daar dan vol op in gaat.
Het was niet één zinnetje, je hele bericht had die strekking.
Je stelt doelen en plannen op, en spreekt verwachtingen uit. Je bespreekt voortgang op basis van eerdere situaties. Maar zodra je begint met “dreigen” dat men het dan wellicht elders moet gaan zoeken, sta je 1-0 achter. Dat is een zwaktebod en dan doe je echt iets niet goed als leidinggevende. Ook haal je alle bodem voor intrinsieke motivatie weg. Dan zakt je team vrijwel zeker als een pudding in elkaar.
En je moet nog maar zien of je iemand inderdaad zo makkelijk weg kunt krijgen.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 01-04-2023 22:54
12.68% gewijzigd

zaterdag 1 april 2023 om 22:49
Ik spreek mijn leidinggevende (in het buitenland) trouwens ook zeker niet wekelijks. Gelukkig maar, want die is op hoger niveau binnen de organisatie bezig, meer met onze visie en strategie, zodat we als team ook echt vooruit kunnen.
Eerlijk gezegd klinkt jouw rol meer als meewerkend voorman. Dat kan bij je passen, maar dan zul je niet snel de vlucht naar voren maken. Wellicht is dat wat men boven jou wel verwacht.
Eerlijk gezegd klinkt jouw rol meer als meewerkend voorman. Dat kan bij je passen, maar dan zul je niet snel de vlucht naar voren maken. Wellicht is dat wat men boven jou wel verwacht.
zaterdag 1 april 2023 om 23:21
Niet per se eens. Soms kan 1 of 2 teamleden een anders prima functionerend team ook heel erg onderuit halen. Als je er een rotte appel tussen hebt zitten en niks helpt, dan is dit idd de laatste maar wel prima uitweg. Iemand zit dan overduidelijk niet op z'n plek en ondermijnt de sfeer van een hele groep. Een leidinggevende probeert ook te voorkomen dat een team door dit soort mensen negatief beinvloedt wordt. Of je iemand wegkrijgt is dan wel iets om mee te nemen. En de manier waarop je dat aanpakt cruciaal. Maar je taak als leidinggevende is niet om iedereen binnen boord te houden, no matter what.

zaterdag 1 april 2023 om 23:36
Jawel, maar dan moet je dus eerst met iemand afspreken wat de bedoeling is en wat je verwacht, met de oprechte insteek iemand de kans te geven te verbeteren. Niet de onderliggende gedachten iemand te ontmaskeren zodat die op kan tyfen en dat diens salaris wel bespaard kan worden.Hoerabanaan schreef: ↑01-04-2023 23:21Niet per se eens. Soms kan 1 of 2 teamleden een anders prima functionerend team ook heel erg onderuit halen. Als je er een rotte appel tussen hebt zitten en niks helpt, dan is dit idd de laatste maar wel prima uitweg. Iemand zit dan overduidelijk niet op z'n plek en ondermijnt de sfeer van een hele groep. Een leidinggevende probeert ook te voorkomen dat een team door dit soort mensen negatief beinvloedt wordt. Of je iemand wegkrijgt is dan wel iets om mee te nemen. En de manier waarop je dat aanpakt cruciaal. Maar je taak als leidinggevende is niet om iedereen binnen boord te houden, no matter what.
Als leidinggevende hoef je zeker niet iedereen erbij te houden. Elke leidinggevende stuurt weleens iemand weg, dat hoort erbij. Maar de manier waarop is cruciaal voor de rest van het team waar je mee verder gaat.

zondag 2 april 2023 om 00:54
25 mensen, nu zo'n twee jaar onderweg.dweedledee schreef: ↑01-04-2023 19:47Als je team blij met je is, dan zit je op het goede spoor. Dat is het namelijke het meest uitdagende stukje van starten als leidinggevende op een team. Ik ben inmiddels al meer dan 15 jaar leidinggevende, dus ik heb de nodige ervaring.
Blijf trouw aan jezelf, qua leiderschapsstijl. Daar kom je vaak het verste mee![]()
Ik wil graag trouw blijven aan wat ik zie dat werkt, maar blijkbaar ligt vanuit mijn leidinggevenden de lat hoger (of elders?)

zondag 2 april 2023 om 01:00
Bedankt voor al jullie berichten. Ik probeer morgen even wat uitgebreider te reageren, maar voor nu:
Ik weet niet of ik ze micromanage (dat is mijn stijl niet en ik kan hun werk zelf ook niet uitvoeren). Maar ze komen bij mij echt met basisvragen zoals "hoe moet ik dat en dat doen" of "waar kan ik dat en dat vinden" (op intranet... zal je precies drie seconden kosten). Ze komen de hele dag binnen vallen (bij wijze van) terwijl ik met de meesten echt regelmatig overleg heb en daarnaast ook ze vaak zie in pauzes etc.
Ik werk in het onderwijs en mijn team bestaat vooral uit docenten overigens.
Ik weet niet of ik ze micromanage (dat is mijn stijl niet en ik kan hun werk zelf ook niet uitvoeren). Maar ze komen bij mij echt met basisvragen zoals "hoe moet ik dat en dat doen" of "waar kan ik dat en dat vinden" (op intranet... zal je precies drie seconden kosten). Ze komen de hele dag binnen vallen (bij wijze van) terwijl ik met de meesten echt regelmatig overleg heb en daarnaast ook ze vaak zie in pauzes etc.
Ik werk in het onderwijs en mijn team bestaat vooral uit docenten overigens.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in