Werk & Studie alle pijlers

Leraar - leerling op social media

18-09-2019 08:56 128 berichten
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker van mensen dat docenten en leerlingen elkaar op sociale media toevoegen. Veel mentoren op de middelbare school hebben een WhatsAppgroep met hun mentorklas (denk even terug aan die docent uit Limburg die per ongeluk zijn hele klas een foto van zijn piemel stuurde). Maar ook hoor ik steeds meer van leerlingen en leraren die elkaar volgen op Instagram, Facebook en dergelijke.

Zelf had ik in mijn studietijd mijn scriptiebegeleider op Facebook, hij had mij toegevoegd, maar verder niet. Op de middelbare school speelde social media nog niet echt. Ik vind het zelf een beetje gek, maar misschien ben ik gewoon ouderwets.

Ik ben benieuwd wat mensen hiervan vinden. Hoe normaal is het en waarom zijn jullie hier voor of tegen? En zijn hier docenten of leerlingen die er zelf ervaring mee hebben?
Ik maak een poll aan, maar ben vooral ook erg benieuwd naar de toelichting!

edit: ik zie een foutje in mijn pollvraag, maar die kan ik niet meer aanpassen: sorry!

Vind jij het normaal als een docent en leerling elkaar op social media te hebben?

Totaal aantal stemmen: 127

Ja (17%)
Nee (83%)
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
18-09-2019 09:26
Oké wat betreft Facebook: ik ben dus inderdaad ouderwets :facepalm:

Maar over WhatsApp: het is misschien handig bij een eerste uur vrij oid. Maar zou je als leraar in zo'n groep willen zitten? Het lijkt me vreselijk, daar worden dan toch constant dingen in gepost, ook in het weekend? Of zijn de jongeren (naar jullie ervaring) volwassen genoeg om het voor belangrijke mededelingen te houden en niet voor semi-grappige foto's en filmpjes.
Denk maar niet dat een groep met tieners wil dat hun leraar weet wat ze allemaal uitspoken in het weekend ;-) . Ik denk dat ze dat heel goed zelf regelen met een andere groep. Wat betreft die mededelingen denk ik dat je daar in een klas op het voortgezet onderwijs gewoon afspraken over kunt maken. Ook over het op de mededeling reageren: bijvoorbeeld dat je bij een mededeling van uitval niet met zijn allen erop gaat reageren met een "Yes!" of iets dergelijks.

Ik kan me voorstellen dat een docent een Instagram account gelinkt aan zijn/haar vak heeft: dan lijkt het mij niet heel gek (Een persoonlijke vind ik een ander verhaal). LinkedIn is daar natuurlijk nog een veel mooier platform voor. Facebook (mochten ze dat gebruiken) & Snapchat vind ik raar. Whatsapp: als je flink gaat zitten appen met je leerlingen vind ik dat raar, maar dat je een appgroep hebt waar af en toe een mededeling wordt gedaan lijkt mij prima. Alleen kan ik me dus heel goed voorstellen dat er docenten zijn die gewoon geen lid van een app-groep willen zijn of hun telefoonnummer willen delen. Daarin gelden voor iedereen andere grenzen. Over heel veel dingen kan je echt wel afspraken maken en zijn sowieso een leerzaam onderwerp van gesprek.
Op de de middelbare school waar ik werk is er een behoorlijk streng social media protocol. Wij mogen met onze prive accounts van bijv facebook, twitter en instagram geen leerlingen toevoegen. Er wordt ook verwacht dat je je facebookaccount niet voor iedereen zichtbaar zet.
Ook dat we goed nadenken over wat we delen op instagram etc.
Social media zoals Facebook en Instagram vind ik niet normaal. WA vind ik wel normaal, met grenzen.
Loekie12345 schreef:
18-09-2019 11:04
Ik zie er niet per se gevaar in. Mijn reden om het topic te openen is dat ik het een gek idee vond, mede omdat het 'in mijn tijd' niet gebeurde (en niet van toepassing was). Als ik hier de reacties lees is dus WhatsApp (in een groep) vrij normaal tegenwoordig en andere kanalen niet.

En over of WhatsApp in de categorie social media valt, dat maakt op zich niet zo veel uit. Ik bedoelde het in mijn vraag in elk geval wel als medium.
In mijn tijd (jaren 80, lang geleden dus) kwamen wij docenten wel tegen als we wat gingen drinken in de stad of bij festivals ofzo. Dan werd er even kort hoi en dag gezegd en even wat algemeenheden uitgewisseld. Gebeurde (we woonden in een stad met een compact centrum) best wel regelmatig en was heel gewoon. De moeder van een vriendin was ook een lerares van mij en daar kwam ik dus heel vaak thuis.

De contacten via social media zullen tegenwoordig op ongeveer hetzelfde neerkomen vermoed ik. Gaat het om accounts waar vrij privé informatie gedeeld wordt, dan zullen beide partijen die accounts waarschijnlijk afschermen.
Alle reacties Link kopieren
Caro_22 schreef:
18-09-2019 09:39
Whatsapp lijkt me een stuk makkelijker bij lesuitval dan die telefoonbomen die we vroeger hadden ;-D
nou... school heeft het nog geprobeerd hoor, tot een paar jaar terug
Leerlingen hadden allang een WA-groep, en de mentor deelde een telefoonboom uit, aan begin van het jaar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen leerlingen op instagram, had als mentor wel een app groep. Die beviel het eerste jaar goed omdat de klas zich hield aan de gemaakte afspraken (geen onzin berichten). Het tweede jaar kwamen er wat nieuwe leerlingen bij en moest ik iets vaker zeggen dat ze niet in de app moesten ouwehoeren, maar ergens anders. Én gebruikte een van de ouders de app groep om mijn nummer te zien om me in het weekend te bellen. Daar was ik op zijn zachts gezegd niet blij mee... heeft ze een keer gedaan. (Had dit ook ervoor al een keer besproken bij de ouderavond).
En dat is voor mij dan ook het enige nadeel van in een app groep zitten met leerlingen, ze hebben je nummer tenzij je een werktelefoon hebt uiteraard.
Heb meerdere collega’s met een docenten instagram overigens. Maar werkgever is daar niet echt over te spreken... die zijn wat voorzichtig daarmee...
Nou, toch wel fijn dat er geen probleem is uiteindelijk.
lilalinda schreef:
18-09-2019 11:48
nou... school heeft het nog geprobeerd hoor, tot een paar jaar terug
Leerlingen hadden allang een WA-groep, en de mentor deelde een telefoonboom uit, aan begin van het jaar
:rofl:
Toen ik m'n opleiding deed begon Facebook net wat bekendheid te krijgen hier. We hadden toen Hyves maar niemand dacht er aan om daar een docent op toe te voegen want dat was juist een plek om lekker klagen over school voor velen :hihi:
Whatsapp bestond niet, Instagram ook niet dus deden we het met een telefoonboom voor de noodgevallen en we hadden een email lijst samen met de mentor die toen al heel hip was e vroeg of we het huiswerk digitaal konden aanleveren i.p.v. uitprinten en zo geven.

Maar voor nu vind ik whatsapp eigenlijk wel logisch, als dat toen al bestond hadden we dat in de klas ook al gedaan.
Facebook zou ik niet zo snel doen maar ik vind dat echt prive dus. Als een collega me wil toevoegen komt collega in een collega's lijst en ziet niks van mijn facebook behalve de dingen die collega mag zien.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-09-2019 11:48
nou... school heeft het nog geprobeerd hoor, tot een paar jaar terug
Leerlingen hadden allang een WA-groep, en de mentor deelde een telefoonboom uit, aan begin van het jaar
We hebben onze secretaresse er ook pas twee jaar geleden van weten te overtuigen dat die boom niet meer nodig is...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een mentorapp met mijn leerlingen, maar niet met mijn privenummer. Ik had nog een oude telefoon liggen en daar heb ik een goedkoop SIM-only abonnement op. Die telefoon gaat 's avonds en in het weekend op vliegtuigstand. Dat weten mijn leerlingen ook. Over het algemeen gaat het gewoon over school, maar pas geleden zag ik dat er ook foto's van hun biertje op zaterdagavond op voorbij komen.
Vind ik helemaal prima. In principe heb ik vrij weinig contact met ouders, dus ik verwacht ook niet dat zij me gaan bellen.

Op andere social media accepteer ik geen leerlingen, alleen LinkedIn
v1k1ng wijzigde dit bericht op 18-09-2019 20:00
15.85% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
18-09-2019 09:09
Nee geen sociale media. Dan vervagen de grenzen die horen bij de rol die ze vervullen. Het gaat leerlingen toch niks aan wat docent privé allemaal doet en liked
En andersom heb ik ook totaal geen interesse in de facebookberichten van laten-we-zeggen Mohammed uit klas 3A en Dilano uit 1B.

Whatsapp gebruik ik met name zakelijk. Mijn mentorleerlingen hebben mijn telefoonnummer.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
18-09-2019 11:24
Op de de middelbare school waar ik werk is er een behoorlijk streng social media protocol. Wij mogen met onze prive accounts van bijv facebook, twitter en instagram geen leerlingen toevoegen. Er wordt ook verwacht dat je je facebookaccount niet voor iedereen zichtbaar zet.
Ook dat we goed nadenken over wat we delen op instagram etc.
Dit hebben wij ook, voor po en vo.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
18-09-2019 09:05
Eens met bovenstaande berichten.

App groep is heel erg handig.

FB/Insta e.d. :nope:

Dit idd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mentor en wil absoluut geen app groep met leerlingen. Ik wil niet 's avonds, op mijn vrije dag of in het weekend berichten met vragen ontvangen van leerlingen. Het maakt leerlingen luier omdat ze als ze iets niet weten het niet meer even zelf proberen uit te zoeken maar meteen de docent een app sturen met de vraag.

Daarnaast denk ik dat het in je werk nooit goed is om 24/7 bereikbaar te zijn voor je collega's. Dus ook app groepen met collega's wil ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Vanwege AVG schaffen wij op het mbo WhatsApp groepen nu weer af en stappen over op iets soortgelijks dat via de studentenmail werkt.

Prima: zo blijft het privé nummer van de docent weer privé.
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Hier ook 2 groepen op whatsapp. 1 met mentor en 1 zonder mentor. Gaat prima!
Alle reacties Link kopieren
Als docent wil ik het niet meer, zo’n groepje op WhatsApp. Met mentorleerlingen overigens nooit gedoe (op een 1 april geintje na maar dat was een oprecht ouderwets grappig geintje). Met ouders des te meer. Dus nee, ik doe dat niet meer. Om dezelfde reden wil ik ook niet meer met het nummer van mijn vaste telefoonlijn in de schoolgids staan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Onze school heeft ook een strikt beleid: geen fb of instagram delen met leerlingen, opletten op wat je deelt. En geen whats app groep waar de docent of mentor in zit. Telefoonnummers zijn privé, docenten hoeven niet 24/7 bereikbaar te zijn, ook niet voor ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ik kies er als mentor van een bovenbouwklas bewust voor om niet in een whatsappgroep te zitten met mijn leerlingen. Eigenlijk om meerdere redenen:
- Ik vind het zelf geen prettig idee om mijn privénummer met leerlingen te delen
- ik wil een gezonde(re) balans vinden tussen werk en privé. Ouders hebben mijn privénummer wel voor noodgevallen, maar vrijwel al het contact vindt plaats via e-mail of het telefoonnummer van school.
- Ik vind het belangrijk dat leerlingen zo zelfstandig mogelijk zijn. Dus i.p.v. mij als mentor appen met dingen als "mevrouw in welk lokaal moet ik zometeen mijn toets maken?" etc. wil ik dat ze dat soort dingen zoveel mogelijk zelf uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
20-09-2019 17:16
Ik kies er als mentor van een bovenbouwklas bewust voor om niet in een whatsappgroep te zitten met mijn leerlingen. Eigenlijk om meerdere redenen:
- Ik vind het zelf geen prettig idee om mijn privénummer met leerlingen te delen
- ik wil een gezonde(re) balans vinden tussen werk en privé. Ouders hebben mijn privénummer wel voor noodgevallen, maar vrijwel al het contact vindt plaats via e-mail of het telefoonnummer van school.
- Ik vind het belangrijk dat leerlingen zo zelfstandig mogelijk zijn. Dus i.p.v. mij als mentor appen met dingen als "mevrouw in welk lokaal moet ik zometeen mijn toets maken?" etc. wil ik dat ze dat soort dingen zoveel mogelijk zelf uitzoeken.
Om die reden heb ik dus een aparte telefoon, die zet ik in het weekend gewoon uit/vliegtuigstand en dan zit hij gewoon in mijn werktas. Op domme vragen zoals vragen waar ze les hebben krijgen ze geen antwoord en dat weten ze.
De groepsapp geeft mij vooral inzicht in de dingen die spelen en waar ik eventueel aandacht aan moet besteden. Zo merkte ik de afgelopen dagen dat ze steeds vroegen wat het huiswerk was of wanneer er deadlines zijn. Nu kan ik daar dus aandacht aan besteden voor het een probleem werd. Als ik die app niet had gehad was ik er waarschijnlijk pas achter gekomen als ze cijfers terug zouden krijgen en ze dus al onvoldoendes zouden hebben.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik zou nooit mijn privé telefoonnummer aan leerlingen geven. Dat gaat ze niet aan en ik zou er ook niet op gebeld willen worden. Niet door leerlingen en ook niet door ouders.
Wat is het voor raar iets dat het privé nummer van docenten aan lln en ouders wordt vertrekt?
Gebeurt bij zoon op school ook, ik vind het kolder.
Suðri schreef:
20-09-2019 18:57
Wat is het voor raar iets dat het privé nummer van docenten aan lln en ouders wordt vertrekt?
Gebeurt bij zoon op school ook, ik vind het kolder.
Vroegah (jaren 80) stonden alle telefoonnummers van de docenten gewoon in de schoolgids.
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
20-09-2019 18:21
Om die reden heb ik dus een aparte telefoon, die zet ik in het weekend gewoon uit/vliegtuigstand en dan zit hij gewoon in mijn werktas. Op domme vragen zoals vragen waar ze les hebben krijgen ze geen antwoord en dat weten ze.
De groepsapp geeft mij vooral inzicht in de dingen die spelen en waar ik eventueel aandacht aan moet besteden. Zo merkte ik de afgelopen dagen dat ze steeds vroegen wat het huiswerk was of wanneer er deadlines zijn. Nu kan ik daar dus aandacht aan besteden voor het een probleem werd. Als ik die app niet had gehad was ik er waarschijnlijk pas achter gekomen als ze cijfers terug zouden krijgen en ze dus al onvoldoendes zouden hebben.
Ik snap je. Ik probeer aan de ene kant ze hierin zeker te begeleiden. Aan de andere kant vind ik het ook een kwestie van zelf goed blijven opletten en je schoolwerk serieus nemen; ik merk dat hoe meer ik op hun deadlines ga letten, hoe luier zij worden. Ik wil juist dat zij hoofdverantwoordelijke blijven voor hun schoolwerk en dat ze zelf bij medeleerlingen of de vakdocent gaan checken hoe het zit met huiswerk/deadlines (sterker nog; ik vind dat bij bovenbouwklassen ook niet echt bij het takenpakket van de mentor horen, ik vroeg dat soort dingen vroeger zelf ook nooit aan mijn mentor). En heel eerlijk? Ze weten mij altijd te vinden via de e-mail of gewoon in persoon natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven