Werk & Studie alle pijlers

Leraar Pedagogiek

28-02-2018 15:58 52 berichten
Heeft iemand deze studie gedaan? Ben je uiteindelijk ook in het onderwijs terecht gekomen? Het lijkt mij een hele interessante opleiding, maar ik heb gemerkt dat ik vooral op opleidingen 'val' die niet zo'n hoge baangarantie hebben. ;-)
Dat ligt er helemaal aan wat je werkervaring is.
Werk je al 20 jaar op de werkvloer of kom je vers van de havo. Bij dat laatste: geen kans.
Moiren’ schreef:
28-02-2018 16:03
Dat ligt er helemaal aan wat je werkervaring is.
Werk je al 20 jaar op de werkvloer of kom je vers van de havo. Bij dat laatste: geen kans.
Tja... Ik kom niet meer vers van de havo, maar mijn werkervaring ligt niet specifiek in dit werkveld. Ken jij de opleiding? Ik stuitte er toevallig vandaag op en het leek me wel interessant. Ik wil graag docent worden.
jazekerenof schreef:
28-02-2018 16:04
Tja... Ik kom niet meer vers van de havo, maar mijn werkervaring ligt niet specifiek in dit werkveld. Ken jij de opleiding? Ik stuitte er toevallig vandaag op en het leek me wel interessant. Ik wil graag docent worden.
Ik ken hem van: naar gekeken.
Ik vind dat je wel fiks wat ervaring mist als je niet in het werkveld hebt gewerkt waar je ver gaat doceren.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat die ook als kopopleiding bestaat na SPH/creatieve therapie en andere zorggerelateerde sociale studies op hbo niveau. Ik heb de kopopleiding leraar gedaan in een ander vakgebied, maar zat met algemene vakken bij studenten die dus leraar pedagogiek gingen doen. Voornamelijk omdat er weinig banen waren in de studierichting en ze met een jaartje extra een tweede diploma erbij hadden. Ik weet dat er nu een aantal werkzaam zijn op MBO opleidingen als docent. Eentje werkt op speciaal voortgezet onderwijs als mentor, de rest is al dan niet toch gegaan voor een baan die niet onderwijsgerelateerd is. Misschien is deze route ook iets voor jou? Zodat je net iets meer baankansen hebt?
Moiren’ schreef:
28-02-2018 16:07
Ik ken hem van: naar gekeken.
Ik vind dat je wel fiks wat ervaring mist als je niet in het werkveld hebt gewerkt waar je ver gaat doceren.
Heb jij uiteindelijk wel een lerarenopleiding gedaan?
Wat je schrijft, dat lijkt mij ook. Maar ik heb wel wat ervaring in dat werkveld, alleen is dat al geruime tijd geleden. Op dit moment geef ik al sporadisch les, maar graag zou ik dat in de wat socialere vakken willen doen.
Suikerwafel schreef:
28-02-2018 16:09
Ik weet dat die ook als kopopleiding bestaat na SPH/creatieve therapie en andere zorggerelateerde sociale studies op hbo niveau. Ik heb de kopopleiding leraar gedaan in een ander vakgebied, maar zat met algemene vakken bij studenten die dus leraar pedagogiek gingen doen. Voornamelijk omdat er weinig banen waren in de studierichting en ze met een jaartje extra een tweede diploma erbij hadden. Ik weet dat er nu een aantal werkzaam zijn op MBO opleidingen als docent. Eentje werkt op speciaal voortgezet onderwijs als mentor, de rest is al dan niet toch gegaan voor een baan die niet onderwijsgerelateerd is. Misschien is deze route ook iets voor jou? Zodat je net iets meer baankansen hebt?
Helaas is dat financieel niet aantrekkelijk. Ik heb al een HBO diploma (niet zorg of onderwijs) en dan ga je instellingsgeld betalen als je opleiding niet in de zorg of het onderwijs is.
Wat me bij deze opleiding aantrekt, is dat je je kansen wat meer spreidt. Mocht ik na een jaar of 10 uitgekeken zijn op het onderwijs, dan kan ik met dit diploma waarschijnlijk ook aan de slag in het pedagogische werkveld. Hier zal nog wat studie voor nodig zijn, maar geen volledige (en dus onbetaalbare) HBO studie.
Ik denk dat je dat echt verkeerd denkt. Of eigenlijk weet ik het wel zeker.
Moiren’ schreef:
28-02-2018 18:27
Ik denk dat je dat echt verkeerd denkt. Of eigenlijk weet ik het wel zeker.
Hoe bedoel je dat?
jazekerenof schreef:
28-02-2018 18:42
Hoe bedoel je dat?
Sowieso moet je voor de jeugdzorg je registratie hebben.
Moiren’ schreef:
28-02-2018 18:49
Sowieso moet je voor de jeugdzorg je registratie hebben.
Maar het werkveld van de pedagoog is groter dan alleen bjz.

Maar ik ben wel benieuwd welke denkfout ik maak. Bedoel je dat ik met een lerarenopleiding geen ander pedagogisch werk kan doen?
Je bent toch geen pedagoog als je de lerarenopleiding pedagogiek hebt gedaan?
Heel ander diploma en hele andere vaardigheden.
Dat begrijp ik. Maar ik schrijf ook: met wat extra studie en geen hele studie. Mij lijkt dat wanneer je een kopstudie kunt doen om docent pedagogiek te worden, je andersom ook met een kopstudie hbo pedagoog kunt worden.

En als dat niet zo is, dan weet ik dat liever nu dan over 4 jaar :-).
Mijn wens nu is om docent te worden en het vak maakt me in zoverre niet uit dat ik meerdere opties heb. Talen en exacte vakken uitgesloten. Omdat studeren tegenwoordig niet meer zomaar betaalbaar is, wil ik graag de meest rendabele optie kiezen. Voor zover je dat kunt voorspellen natuurlijk.
jazekerenof schreef:
28-02-2018 19:24
Maar het werkveld van de pedagoog is groter dan alleen bjz.

Maar ik ben wel benieuwd welke denkfout ik maak. Bedoel je dat ik met een lerarenopleiding geen ander pedagogisch werk kan doen?
'Jeugdzorg' is niet synoniem voor bjz. Bjz bestaat al 3 jaar niet meer en om te werken op het gebied van jeugdhulp heb je je registratie nodig.

Een vriendin van mij (orthopedagoog: bachelor social work, pre-master pedagogische wetenschappen, master orthopedagogiek) heeft les gegeven aan een hogeschool. Ze had relatief weinig werkervaring op dat moment. Zij hebben haar benaderd volgens mij.
tu1nhek schreef:
28-02-2018 20:25
'Jeugdzorg' is niet synoniem voor bjz. Bjz bestaat al 3 jaar niet meer en om te werken op het gebied van jeugdhulp heb je je registratie nodig.

Een vriendin van mij (orthopedagoog: bachelor social work, pre-master pedagogische wetenschappen, master orthopedagogiek) heeft les gegeven aan een hogeschool. Ze had relatief weinig werkervaring op dat moment. Zij hebben haar benaderd volgens mij.
En hoe verkrijg je zo’n registratie, stel dat ik alleen een lerarenopleiding pedagogiek heb?
Kopstudie pedagogiek bestaat niet. Hooguit zou je een verkorte variant kunnen doen.

Maar als je er ni al vanuit gaat dat je het zat gaat worden kan je het toch beter niet doen?
jazekerenof schreef:
28-02-2018 20:28
En hoe verkrijg je zo’n registratie, stel dat ik alleen een lerarenopleiding pedagogiek heb?
Passende opleiding.
jazekerenof schreef:
28-02-2018 20:28
https://skjeugd.nl/
Moiren’ schreef:
28-02-2018 20:29
Passende opleiding.
Welke passende opleiding?
Moiren’ schreef:
28-02-2018 20:29
Kopstudie pedagogiek bestaat niet. Hooguit zou je een verkorte variant kunnen doen.

Maar als je er ni al vanuit gaat dat je het zat gaat worden kan je het toch beter niet doen?
Daar heb je een punt. Maar het is meer een ‘wat als’ Scenario. In mijn omgeving zijn veel leerkrachten die het werk na 15 jaar beu zijn. Ik zou graag, mocht het mij overkomen, een escape hebben. Op dit moment wil ik juist vooral docent worden.
tu1nhek schreef:
28-02-2018 20:30
https://skjeugd.nl/
Dank je. Ik ga die link eens bekijken.
Ik had nog nooit van deze opleiding gehoord en het lijkt me eigenlijk de omgekeerde wereld. Tijdens mijn eigen opleiding heb ik het meeste gehad aan de docenten die uit het werkveld kwamen.
tu1nhek schreef:
28-02-2018 20:36
Ik had nog nooit van deze opleiding gehoord en het lijkt me eigenlijk de omgekeerde wereld. Tijdens mijn eigen opleiding heb ik het meeste gehad aan de docenten die uit het werkveld kwamen.
De eis van een kopopleiding is ook dat je iig al een hbo diploma in het werkveld hebt.
Ik zou het vak zelf nooit zonder ervaring willen geven.
Het is zoiets als een auto verkopen zonder überhaupt ooit een auto gezien te hebben.
Moiren’ schreef:
28-02-2018 20:40
De eis van een kopopleiding is ook dat je iig al een hbo diploma in het werkveld hebt.
Ik zou het vak zelf nooit zonder ervaring willen geven.
Het is zoiets als een auto verkopen zonder überhaupt ooit een auto gezien te hebben.
Dit is gewoon een vierjarige hbo opleiding, waarbij je de eerste twee jaar hetzelfde doet als de pedagogiek studenten.
http://www.hva.nl/opleiding/leraar-peda ... vO5kIytlow

Het is dus geen kopstudie.
jazekerenof schreef:
28-02-2018 20:48
Dit is gewoon een vierjarige hbo opleiding, waarbij je de eerste twee jaar hetzelfde doet als de pedagogiek studenten.
http://www.hva.nl/opleiding/leraar-peda ... vO5kIytlow

Het is dus geen kopstudie.
Ah. Dacht ook nog kop.
Dan nog is het geen diploma pedagogiek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven