Leraar Pedagogiek
woensdag 28 februari 2018 om 21:26
Je zou met een hbo diploma wel een schakelprogramma kunnen volgen met daarna een master orthopedagogiek. Kost je 2 a 3 jaar. Voor veel banen in het pedagogisch werkveld heb je daarna inderdaad nog wel een registratie nodig, dat kost nog eens 2 jaar.jazekerenof schreef: ↑28-02-2018 21:10Klopt, maar ik dacht dat het dan misschien ook andersom zou kunnen werken: het eindstuk van pedagogiek als kopstuk.
woensdag 28 februari 2018 om 22:21
Pedagogiek is gewoon een 4 jarige HBO studie. Nu is dat bij de meeste hogescholen aan het veranderen in Social Work. Maar, het is zonder HBO diploma Social Work, Pedagogiek, SPH, psychologie etc echt niet mogelijk om in een hbo functie als pedagoog te komen. Dit ivm de registratie eis van het SKJ en de strenge controles van de gemeentes die bij een controle of degene die het werk doet ook voldoende gekwalificeerd is...
Pedagogiek en leraren opleiding is ook echt totaal iets anders. Ik heb Pedagogiek gedaan en niks gekregen over didactiek. Daar was juist de kop opleiding voor, om je didactiek aantekening te krijgen...
Ik zou je nog eens goed verdiepen in de verschillen en de inhoud van de opleiding Pedagogiek...
Pedagogiek en leraren opleiding is ook echt totaal iets anders. Ik heb Pedagogiek gedaan en niks gekregen over didactiek. Daar was juist de kop opleiding voor, om je didactiek aantekening te krijgen...
Ik zou je nog eens goed verdiepen in de verschillen en de inhoud van de opleiding Pedagogiek...
woensdag 28 februari 2018 om 22:27
Dank voor je bericht daanstje. Volgens de HvA is de lerarenopleiding pedagogiek de eerste twee jaar samen met de opleiding pedagogiek. Je ‘mist’ dus als het ware (een gedeelte van) twee jaar van de opleiding pedagogiek. Die twee jaar zul je dan dus, naar alle waarschijnlijkheid, nog extra moeten doen om naast je docentenbevoegdheid ook die aantekening te krijgen.
Maar dat vul ik nu dus zelf in op basis van boerenverstand, omdat het andersom ook zo werkt. De vraag heb ik ook uit staan bij de HvA. Ben benieuwd.
Maar dat vul ik nu dus zelf in op basis van boerenverstand, omdat het andersom ook zo werkt. De vraag heb ik ook uit staan bij de HvA. Ben benieuwd.
woensdag 28 februari 2018 om 22:46
Wat word je met de lerarenopleiding pedagogiek? Want bij onze opleiding pedagogiek (social work inmiddels) werken geen docenten met die achtergrond. Hbo-docent word je op 'mijn' hogeschool vrijwel alleen met een master. De meesten komen of uit het werkveld en/of hebben een universitaire studie gedaan binnen de sociale wetenschappen.
Tjezus, wat vals
woensdag 28 februari 2018 om 23:10
Maar ook op het mbo zoeken ze vakdocenten met ervaring. Dat is wat de studenten aanspreekt. Voorbeelden benoemen etc. Ik werk ook op een mbo en geef vakken in een richting waarin ik gewerkt heb. Lijkt me dat een sph er met kopopleiding interessanter is dan iemand met de docentenopleiding pedagogiek. Heb je al gekeken hoe scholen daarin staan?
woensdag 28 februari 2018 om 23:59
Een docentenopleiding is een docentenopleiding.jazekerenof schreef: ↑28-02-2018 21:10Klopt, maar ik dacht dat het dan misschien ook andersom zou kunnen werken: het eindstuk van pedagogiek als kopstuk.
Pedagogiek is een opleiding pedagogiek.
Je kan pedagogiek doen en dan de kop.
donderdag 1 maart 2018 om 07:48
Dat dacht ik dus ook, maar toen ik de inhoud las, kreeg ik er een ander gevoel bij. Mede omdat je de eerste twee jaar hetzelfde doet als de pedagogiek studenten.
Hopelijk krijg ik vandaag antwoord op mijn vraag. Ik laat het weten.
donderdag 1 maart 2018 om 10:15
Als een deel van de opleiding hetzelfde is als de pedagogiek opleiding, zul je voor die vakken vrijstelling aan kunnen vragen wanneer je daarna de pedagogiek opleiding gaat doen. Dan kan je die opleiding misschien in 3 ipv in 4 jaar doen. Maar let op: die vrijstelling vervalt na een jaar of 5 (zal per instelling verschillen). Als je dus na je diploma eerst een aantal jaar als docent gaat werken en daarna toch je pedagogiek diploma wil behalen, zul je weer helemaal opnieuw beginnen, ook als je die vakken dus al gehad hebt.jazekerenof schreef: ↑01-03-2018 07:48Dat dacht ik dus ook, maar toen ik de inhoud las, kreeg ik er een ander gevoel bij. Mede omdat je de eerste twee jaar hetzelfde doet als de pedagogiek studenten.
Hopelijk krijg ik vandaag antwoord op mijn vraag. Ik laat het weten.
donderdag 1 maart 2018 om 13:24
Dat is inderdaad ook wel iets om rekening mee te houden. Dank je!mimarr schreef: ↑01-03-2018 10:15Als een deel van de opleiding hetzelfde is als de pedagogiek opleiding, zul je voor die vakken vrijstelling aan kunnen vragen wanneer je daarna de pedagogiek opleiding gaat doen. Dan kan je die opleiding misschien in 3 ipv in 4 jaar doen. Maar let op: die vrijstelling vervalt na een jaar of 5 (zal per instelling verschillen). Als je dus na je diploma eerst een aantal jaar als docent gaat werken en daarna toch je pedagogiek diploma wil behalen, zul je weer helemaal opnieuw beginnen, ook als je die vakken dus al gehad hebt.
donderdag 1 maart 2018 om 13:26
Bedoel je dat er minder hogescholen deze opleiding gaan aanbieden?MevrouwJack schreef: ↑01-03-2018 10:43Houd daarnaast in de gaten dat veel pedagogiekopleidingen aan het verdwijnen zijn. Kan riskant zijn om nu al uit te gaan van vrijstellingen voor later.
En is de inhoud van de opleiding dan per opleider verschillend? Ik dacht altijd dat een opleiding zich aan een bepaalde inhoud, die van de kennisbank, moest houden.
donderdag 1 maart 2018 om 15:32
De inhoud van de opleiding verschilt enórm per instelling. Als je bijvoorbeeld in Amsterdam je opleiding begint, zal je in Rotterdam niet verder kunnen maar moet je weer van voor af aan beginnen (heel misschien kan je vrijstellingen krijgen, maar dat verschilt dus ook weer per instelling). Daarbij is dit een werkveld wat continue een verandering onderhevig is. Het kan zomaar zijn dat je in 2018 begint, en de complete opleiding 2 jaar later omgegooid wordt en je dus sowieso geen vrijstellingen kan krijgen.jazekerenof schreef: ↑01-03-2018 13:26Bedoel je dat er minder hogescholen deze opleiding gaan aanbieden?
En is de inhoud van de opleiding dan per opleider verschillend? Ik dacht altijd dat een opleiding zich aan een bepaalde inhoud, die van de kennisbank, moest houden.
Kortom: er zijn wel mogelijkheden om na de docentenopleiding de studie pedagogiek in versneld tempo te doorlopen, maar ik zou er van tevoren niet vanuit gaan want dan neem je een heel groot risico.
donderdag 1 maart 2018 om 15:58
Duidelijk! Ik denk dat ik dan nog even verder kijk. Het klinkt ook wel heel logisch. En ik vraag me af of ik binnen 5 jaar ga bijscholen. Op dit moment wil ik graag docent worden en ik zie mezelf dit toch zeker wel een jaar of 10 doen, misschien wel langer. In de toekomst kun je natuurlijk niet kijken.
Deze docentenopleiding leidt vooral op tot docent mbo. Alle andere docentenopleidingen leiden juist veel breder op: vmbo, avo en mbo. Misschien moet ik een vergelijkbaar vak zoeken. Het sociale aspect van het vak spreekt me namelijk wel heel erg aan.
Deze docentenopleiding leidt vooral op tot docent mbo. Alle andere docentenopleidingen leiden juist veel breder op: vmbo, avo en mbo. Misschien moet ik een vergelijkbaar vak zoeken. Het sociale aspect van het vak spreekt me namelijk wel heel erg aan.
donderdag 1 maart 2018 om 21:38
Veel hogescholen stappen over op Social Work, waar soms ook pedagogiek onder gaat vallen, samen met bijvoorbeeld CMV, MWD en SPH. Dat zorgt voor een ander competentieprofiel van pedagogiek (heeft wel raakvlakken natuurlijk). De meeste opleidingen met dezelfde naam (zoals pedagogiek) gaan wel o.a. uit van een landelijk competentieprofiel, maar ze geven daar vaak wel echt een eigen kleur aan. Soms zijn vrijstellingen van de een naar de andere opleiding mogelijk, maar lang niet altijd. Daar wordt per student uitgebreid naar gekeken op basis van het onderwijs dat je bij de eerste opleiding gekregen hebt en de eisen die bij de tweede opleiding gelden. En zoals al aangegeven werd, in het sociale werkveld gebeurt heel veel, dus wat nu een vrijstelling op zou leveren hoeft dat over een paar jaar niet meer te doen.jazekerenof schreef: ↑01-03-2018 13:26Bedoel je dat er minder hogescholen deze opleiding gaan aanbieden?
Hoe dan ook, succes met kiezen! En lesgeven is gewoon hartstikke leuk, dus daar zit je in elk geval goed
Tjezus, wat vals
donderdag 1 maart 2018 om 22:27
Dat is inderdaad waar, pedagogiek wordt ook steeds vaker een onderdeel van social work. Dat is nu nog niet het geval bij deze lerarenopleiding bij deze hogeschool, maar wie weet gebeurt dat binnen niet al te lange tijd en dan is het nog maar afwachten in hoeverre ik nog een eventuele kopstudie kan doen.
Van de hogeschool kreeg ik bericht dat ik de lerarenopleiding kan doen en dan met een kopstudie van ongeveer 1,5 jaar ook de beroepsopleiding kan afronden. Maar dat kost me dan wel 2 jaar instellingsgeld. Dat is gewoon onbetaalbaar (voor mij).
Mijn doel is om docent te worden en het liefst in de wat socialere vakken. Helaas merk ik dat daar weinig werk in te vinden is als ik de vacaturebanken moet geloven. Een specifiek vak als wiskunde, natuurkunde of een taal spreekt me niet aan om als enige vak te doen. Ik houd wel van een beetje afwisseling.
Maar wat dan wel?
Van de hogeschool kreeg ik bericht dat ik de lerarenopleiding kan doen en dan met een kopstudie van ongeveer 1,5 jaar ook de beroepsopleiding kan afronden. Maar dat kost me dan wel 2 jaar instellingsgeld. Dat is gewoon onbetaalbaar (voor mij).
Mijn doel is om docent te worden en het liefst in de wat socialere vakken. Helaas merk ik dat daar weinig werk in te vinden is als ik de vacaturebanken moet geloven. Een specifiek vak als wiskunde, natuurkunde of een taal spreekt me niet aan om als enige vak te doen. Ik houd wel van een beetje afwisseling.
Maar wat dan wel?
vrijdag 2 maart 2018 om 13:51
Ik heb de opleiding Pedagogiek gedaan aan de Hogeschool van Amsterdam. Aan het eind van het tweede jaar maak je de keuze voor de opleiding pedagogiek of de lerarenopleiding pedagogiek. Stel, je kiest voor de opleiding pedagogiek, dan ben je na het vierde collegejaar pedagoog. Wil je dan alsnog leraar pedagogiek worden, dan kan je er voor kiezen om de kopopleiding te gaan doen (duur: 1 jaar). Na een totaal van 5 collegejaren ben je dan pedagoog én leraar pedagogiek (tweedegraads bevoegdheid).
Wanneer je aan het eind van het tweede jaar kiest voor de lerarenopleiding pedagogiek, dan ben je na 4 jaar alleen leraar pedagogiek en geen pedagoog.
Wanneer je aan het eind van het tweede jaar kiest voor de lerarenopleiding pedagogiek, dan ben je na 4 jaar alleen leraar pedagogiek en geen pedagoog.
zaterdag 3 maart 2018 om 11:40
Bedankt voor je reactie Olivers! Volgens de HvA kan het ook andersom, alleen heb je dan 1,5 jaar nodig ipv een jaar. Helaas is het voor mij geen optie om eerst de beroepsopleiding pedagogiek te doen ivm instellingsgeld. Ik heb namelijk al een afgeronde HBO studie. Financieel gezien is het dan aantrekkelijker om eerst een lerarenopleiding te doen en dan een kopstudie om de beroepsopleiding te halen. Dat scheelt mij 2 jaar instellingsgeld. Daarnaast is mijn eerste insteek om leraar te worden.
Ken jij mensen die eerst de lerarenvariant hebben gedaan en daarna nog als kopstudie de beroepsopleiding?
Ken jij mensen die eerst de lerarenvariant hebben gedaan en daarna nog als kopstudie de beroepsopleiding?