Werk & Studie alle pijlers

Lezen voor de lijst. Tips gezocht.

20-09-2018 16:48 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon moet "lezen voor de lijst". Nederlands.

Niveau 1 of 2.

Het boek van "Hendrik Groen" leek hem wel leuk, totdat hij het i.r.l. zag. Te dik.

Zoon houdt van grappige boeken die niet te dik zijn. Liever geen drugs, prostitutie.

Wie heeft tips?

Voorbeeldlijsten.
https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... r/niveau/1


https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... r/niveau/2
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-09-2018 19:16
Ronald Giphart, misschien is dat iets? En Kees van Kooten? Ik zit te kijken op de leeslijst van Scholieren.com en daar staan wel boeken van hen genoemd.

https://www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst
Jaa Giphart leest lekker weg, Tim Krabbé is ook een populaire schrijver bij jongeren die niet graag lezen. Met name het Gouden Ei, maar ik zie dat dat bij niveau 3 staat. Die zomer van Wandel Reisel vond ik op die leeftijd ook heel mooi/interessant. Bij veel boeken zijn er opdrachten voor meerdere niveaus dus je kan er meer of minder uit halen naarmate je een betere lezer wordt. Als hij mag, is een boek van niveau 3 misschien ook wel een optie daar is iets meer keus. Joe Speedboot is ook leuk, verrassend en op een bepaalde manier grappig. Ik denk dat je je een beetje erbij moet neerleggen dat het liever geen obsceniteiten bevat. Nederlandse literatuur is vaak wat viezig.

En oja, Hendrik Groen heeft een schappelijke lettergrootte en veel wit, dus uiteindelijk valt het dan wel mee. Zeker omdat het qua onderwerp ook heel leuk en grappig is.
brightonrock wijzigde dit bericht op 20-09-2018 19:23
8.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het niet echt als bemoeien, meer als rondvragen of iemand nog leestips voor hem heeft. Het kiezen van de boeken en het samenstellen van de lijst zal hij vast wel zelf doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
"Hex" begint wel grappig, overreden worden door een draaiorgel.

Zoon leest het liefst Duckies...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gebruik maken van de Hebban boekentipper. Je moet er wel een account voor hebben, maar dat is zo aangemaakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hij blokkeert in de schoolbibliotheek, teveel aanbod.

Als ik me er echt mee mocht /kon /zou bemoeien las hij Toon Kortooms en Appie Baantjer. Die mochten bij ons op de Havo.

Ik hoor graag wat anderen van boeken vonden, omdat de flaptekst vaak nietszeggend is. Vandaar mijn vraag hier.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Deze bieb heeft ook hele lijsten: https://www.leesplein.nl/JB_plein.php?h ... r&niveau=1.

Ik zag dat Rode sneeuw van o jee hoe heet ze ook op de lijst staat, dat is een thriller, die was oké.

Op de link lijkt me Haaieneiland van Rob Ruggenberg mooi.
En Hugo's geniale wereld van Sabine Zett
Snoesje666 schreef:
20-09-2018 19:07
Zoon doet Havo 4, hij is 15, in gedrag/belevingswereld wat jonger.

Ik begrijp de indeling op die boekenlijsten ook niet helemaal, net wat anderen zeggen. "De Aanslag" die is bepaald op niveau 4, bijvoorbeeld. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik me daar in 1990 doorheen moest worstelen. Nadat mijn vader de videoband mee had genomen uit de bibliotheek las het wel gemakkelijker.

Het risico van films kijken is dat ze net wat anders kunnen zijn, dus niet optie 1.

Luisterboeken doen we ook, liefst laat ik hem luisteren en lezen tegelijk. Gelukkig is er steeds meer beschikbaar.

Het lijkt me het verstandigste dat zoon een gekozen boek (of twee) buiten de internetlijsten voorlegt aan de docent.
Ik vind het wel apart dat je er zo bovenop zit trouwens. Als ik niet had willen lezen vroeger, dan hadden mijn ouders daarvan niks gezegd. Eigen opleiding, eigen verantwoordelijkheid.

Ik zie van Hanna Bervoets Céline, maar dat verhaal is best apart verteld en daardoor lastig. Alles wat er was vind ik meer een aanrader. Verder schud ik uit mijn mouw: Dooi van Rascha Peper (Wie scheep gaat is ook prachtig maar nogal lijvig), een tragedie in New York van Maurice Seleky en Sneeuweieren van Ricus van de Coevering. En Leon de Winter nieuwe stijl, vanaf Kaplan zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop op een bevlogen bibliothecaris in jullie bieb, of goede boekverkoper.

Wat leest hij naast de Ducks, of wat kijkt hij graag?
Is hij van de avonturen, want als de meiden een Hoe overleef ik erg kunnen schrijven zijn er wel alternatieven voor jongens ook.

Mijn kinderen zijn jonger, dus weet niveau niet, maar mooi boek vond ik Luciferkasteel van Keir Graff, over een bizar kasteel met avonturiers.
Alle reacties Link kopieren
Houd je kind van toneel/film? Je kan ook een toneel stuk of film kijken op basis van een literair boek evt het boek nog na slaan. De Reunie en de Eetclub zijn verfilmd. Het Achterhuis ook en naar Judas zou je kunnen in het theater.

Over het algemeen waarderen leraren theater bezoek terwijl je niet weg komt met alleen de film kijken.

Zo ben ik op mavo/havo naar meerdere theater stukken geweest o.a. Couperus en Shakepeare en stond dat ook zo op mijn lijst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Erik of het kleine insectenboek mag volgens mij ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft dyslexie, daarom houden we de taalvakken in de gaten.
We willen niet weer gesodemieter zoals eerder, dat er ineens nog allemaal (ongelezen) lijken uit de kast vallen.

De exacte vakken kijken we weer niet naar om, die gaan prima.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-09-2018 19:44
Erik of het kleine insectenboek mag volgens mij ook.
Een paar jaar geleden ben ik begonnen om die voor te lezen in de vakantie. Na drie avonden kreeg ik het verzoek van zoon én vader om te kappen ermee.
:-(

Barbaren zijn het...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Joh, je hoeft je toch niet te verdedigen?

Moeten het Nederlandse schrijvers zijn?
Alle reacties Link kopieren
Tonke Dragt mag volgens mij ook zowel als boek als in het theater: https://www.impactentertainment.nl/voor ... _de_koning
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als hij 15 is moet hij eens vragen of hij ook van niveau 3+ van de vorige leeftijdscategorie mag lezen. Die loopt immers tm 15 jaar.

Daar staat bv mama Tandoori tussen wat best een aardig en soms grappig boek is.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook taal problemen, heb extra les gehad en las juist veel maar ik heb dus ook weleens 5 uur naar kleine zielen en de dingen die voorbij gaan gekeken in het theater.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zoon zit natuurlijk net in de "tussen-big-en-zwien" fase. Te groot voor kinderboeken, te jong voor volwassenenboeken.

Game of Thrones vindt hij bijvoorbeeld een mooie tv-serie, maar de seksscènes spoelt hij door. Jakkiebakkie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Zoek tussen de cross-over/Young Adult boeken. Er zijn er vast genoeg die mogen voor de lijst. Die boeken hebben in de boekwinkel tegenwoordig wel een eigen kast. Bij ons in de bibliotheek zijn dat de D-boeken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Snoesje666 schreef:
20-09-2018 20:09
(...)

Game of Thrones vindt hij bijvoorbeeld een mooie tv-serie, maar de seksscènes spoelt hij door. Jakkiebakkie.
Haha, schattig
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-09-2018 20:09
Zoon zit natuurlijk net in de "tussen-big-en-zwien" fase. Te groot voor kinderboeken, te jong voor volwassenenboeken.

Game of Thrones vindt hij bijvoorbeeld een mooie tv-serie, maar de seksscènes spoelt hij door. Jakkiebakkie.
Dus hij houdt van fantasy? Informeer dan eens bij de leerkracht of hij ‘de verborgen universiteit’ van Nathalie Koch mag lezen. Fantasy van Nederlandse bodem. En van het eerste deel is het luisterboek beschikbaar via zowel LuisterBieb als Storytel.
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat er toch altijd weer van die reacties tussenstaan dat "je er niet bovenop mag zitten" en "hij het maar lekker zelf uit moet zoeken". Ja, heel raar hoor dat je als ouder gewoon een beetje meedenkt en tips zoekt voor een kind van 15 :nope:
Ik zag dat het Gouden Ei bij niveau 3 staat, maar dat is prima te doen hoor. Heeft zoon vorig jaar in 4 HAVO gelezen.
Oesters van Nam Kee iets, van Kees van Beijnum? Maarja, daar zit wel weer seks in natuurlijk.... wat iemand hiervoor ook al zei, een Nederlands boek zonder seks of drugs is nog lastig te vinden ;-D
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
De wandelaar - Adriaan van Dis
Sonny boy - Annejet van der Zijl (is ook een film van)
Tikkop - Adriaan van Dis (maar misschien niet al te netjes onderwerp)
Dorsvloer vol confetti - Franca Treur
De zwarte met het witte hart - Arthur Japin
Spijkerschrift - Kader Abdolah
Joe Speedboot of De heilige Rita - Tommy Wieringa (maar allebei misschien minder netjes)


Weet niet of het literatuur is maar het leest wel lekker weg: De 100-jarige die uit het raam klom en verdween. Er is nu ook een vervolg.
Alle reacties Link kopieren
Koning van Katoren van Jan Terlouw.
Dat is nog wel fantasie-achtig

Boy 7 van Mirjam Mous
Spannende avonturenboek beetje zoals de hunger games maar dan anders.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Er zo bovenop zitten is niet wat ik gewend ben, maar kan ik nog wel begrijpen bij een kind dat al lastig leest. Wat me dan wel weer verbaasd is het aantal mensen dat een luisterboek aanraadt. Dat kinderen zelf bedenken om de film te kijken of te luisteren is van alle tijden, maar om dat nou als advies te geven is wel raar. Ze moeten niet voor niks lezen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips, trouwens!

Bij de gedachte aan overreden worden door een draaiorgel begon zoon te grinniken. Een goed begin, dus.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven