Werk & Studie alle pijlers

Lezen voor de lijst. Tips gezocht.

20-09-2018 16:48 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon moet "lezen voor de lijst". Nederlands.

Niveau 1 of 2.

Het boek van "Hendrik Groen" leek hem wel leuk, totdat hij het i.r.l. zag. Te dik.

Zoon houdt van grappige boeken die niet te dik zijn. Liever geen drugs, prostitutie.

Wie heeft tips?

Voorbeeldlijsten.
https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... r/niveau/1


https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... r/niveau/2
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Moezy schreef:
20-09-2018 16:56
Ik zie weinig grappigs bij niveau 1. Drugs, prostitutie, ziektes, en allerhande andere problemen. Nu ken ik ze natuurlijk niet allemaal, maar over het algemeen is literatuur voor de leeslijst niet heel grappig.
Bij niveau 2: De verwarde cavia is heel grappig. Verbaasd me dat die op de lijst staat; is bepaald geen literair hoogstandje maar wel leuk. Red ons, Maria Montanelli is ook grappig. Wel een bepaalde droge humor waar je van moet houden.

Ik had De aanslag ook wel in niveau 1 of 2 verwacht. Staat erom bekend dat scholieren die niet van lezen houden die kiezen (makkelijk leesbaar, spannend), Uit nieuwsgierigheid even bij de andere niveaus gekeken, zie ik dat ie bij 4 staat, tussen boeken die echt veel complexer zijn.

Ik vind dat niveau wel terecht, kwam echt niet door De Aanslag heen, of welk ander boek dan ook van Harry Mulisch, wat schreef die man beroerd zeg :@@:

TO, is het een idee dat je zoon in de bieb de eerste paar pagina's van een aantal boeken op de lijst gaat lezen, en de boeken kiest waarvan die pagina's lekker lezen? Zo heb ik mijn boeken ook gekozen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-09-2018 20:52
Bedankt voor alle tips, trouwens!

Bij de gedachte aan overreden worden door een draaiorgel begon zoon te grinniken. Een goed begin, dus.
Mag hij ook buiten deze lijst om lezen? Zeg maar iets kiezen van vergelijkbaar niveau, maar wat niet op de lijst van die link staat?
Alle reacties Link kopieren
Bij 13-15 staat het boek wat ik noemde bij de 3+. Misschien mag dat ook, in overleg met de leraar?

https://www.lezenvoordelijst.nl/zoek-ee ... siteit-1)/
violetskies schreef:
20-09-2018 20:37
Koning van Katoren van Jan Terlouw.
Dat lees ik met groep 6 van de basisschool. Lijkt me nogal onder het niveau van 4 havo.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
20-09-2018 20:37
Koning van Katoren van Jan Terlouw.
Dat is nog wel fantasie-achtig

Boy 7 van Mirjam Mous
Spannende avonturenboek beetje zoals de hunger games maar dan anders.
Deze boeken zijn volgens mij young adult boeken, meest wordt voor de lijst net iets meer verwacht. Als deze boeken wel mogen zou ik het boek Vlam ook aan willen raden, ook heel mooi.

En wat sowieso mag: in het Nederlandse literaire sciencefiction genre zal Slaap zacht, Johnny Idaho ook wel een aanrader zijn. En ik herinner me Titus Broederland ook. Maar ik denk dat je daar wel even aan moet wennen.

En we noemen hem lijkt me ook een geschikte. Vrij absurd maar spannend en verrassend en een vrouwelijke auteur.

En nogmaals alles van Tim Krabbé is echt favoriet bij deze doelgroep!

Als jullie voor Tommy Wieringa gaan, zou ik trouwens wel eerder voor Joe Speedboot dan voor de Heilige Rita. Joe Speedboot ligt iets dichter bij zijn belevingswereld.
elske1975 schreef:
20-09-2018 21:14
Dat lees ik met groep 6 van de basisschool. Lijkt me nogal onder het niveau van 4 havo.
Hoewel je gelijk hebt dat het een kinderboek is, vind ik het jammer dat deze waarschijnlijk niet mag. Als je in havo 4 zit kan je hier veel meer uithalen dan in groep 6. De maatschappijkritiek in dit boek is denk ik nog niet echt besteed aan groep 6 haha.
brightonrock wijzigde dit bericht op 20-09-2018 21:55
17.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-09-2018 20:52
Bedankt voor alle tips, trouwens!

Bij de gedachte aan overreden worden door een draaiorgel begon zoon te grinniken. Een goed begin, dus.
Haha, top! Als hij van een beetje absurdistische humor houdt, is ‘Joe Speedboot’ ook een aanrader. Werd altijd wel gewaardeerd door m’n havo 4-leerlingen, met name jongens.

Overigens zijn die Slash-boeken (met schuine gekleurde streep op de voorkant, bijv. ‘De gelukvinder’ van Edward van de Vendel) ook echt aan te raden als zoon in de tussen-fase tussen jeugd- en volwassenboeken zit. Dat zijn young adult-boeken, speciaal geschreven voor die doelgroep. Ook qua taalgebruik heel toegankelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mogen boeken van Nico Dijkshoorn ook? Zo ja, dan zou hij "Nooit ziek geweest" kunnen proberen. Leest vrij makkelijk, zitten veel grappen in (als je van dat soort humor houdt natuurlijk) en ook nog een serieuze ondertoon.

Of anders misschien de boeken van Herman Koch. Het Diner spreekt wellicht aan omdat leeftijdgenoten van jouw zoon een belangrijke rol spelen in het verhaal.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-09-2018 19:21
Ligt het aan mij dat ik er nogal van op kijk dat een moeder zich gaat bemoeien met de boeken die iemand uit Havo 4 moet / kan lezen.
Laat het hem lekker zelf uitzoeken zou ik zeggen.
Als jij alles voor hem blijft regelen leert ie nooit om dingen zelfstandig aan te pakken.
En als hij er niet uitkomt, gaat ie toch lekker in overleg met zijn docent.
Ik werk in een bieb en het zijn vaak moeders van zonen die dit komen doen. Bijna nooit vaders. En maar heel af en toe dat het moeders van dochters zijn. Heel af en toe neemt een zoon zelf de moeite om mee te komen met moeder maar als hij dan alles wat ik of moeder aandraag afdoet met te dik, te saai etc ben ik er ook snel klaar mee.

Dus laat hem zelf met die lijst naar de bieb gaan en de boeken bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Hex is inderdaad heel geschikt.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
20-09-2018 21:54
Haha, top! Als hij van een beetje absurdistische humor houdt, is ‘Joe Speedboot’ ook een aanrader. Werd altijd wel gewaardeerd door m’n havo 4-leerlingen, met name jongens.

Overigens zijn die Slash-boeken (met schuine gekleurde streep op de voorkant, bijv. ‘De gelukvinder’ van Edward van de Vendel) ook echt aan te raden als zoon in de tussen-fase tussen jeugd- en volwassenboeken zit. Dat zijn young adult-boeken, speciaal geschreven voor die doelgroep. Ook qua taalgebruik heel toegankelijk.
Die slash-boeken zijn idd een goede. Vaak zijn ze geschreven door een bekende auteur, samen met een jongere. Gezien het feit dat zoon geen drugs wil, wel even een uitzoeken zonder drugs.
celaena_aelin wijzigde dit bericht op 20-09-2018 22:26
6.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
20-09-2018 19:46
Zoon heeft dyslexie, daarom houden we de taalvakken in de gaten.
We willen niet weer gesodemieter zoals eerder, dat er ineens nog allemaal (ongelezen) lijken uit de kast vallen.

De exacte vakken kijken we weer niet naar om, die gaan prima.
Als hij dyslexie heeft kan hij zich hier aanmelden https://www.passendlezen.bibliotheek.nl veel meer luisterboeken dan de gewone luisterboeken van de bieb.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Hoe duur was de suiker wel heel mooi maar ik weet niet of dat onderwerp een jongen van 15 aanspreekt.

De boeken van Charles den Tex zijn wel populair onder mannen. Ik vond het niet fijn lezen maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Eus is vond ik wel goed.
Hex ook.

Ik ben wel verbaasd dat Gijp erop staat.
Alle reacties Link kopieren
‘De tranen van Kuif den Dolder’ wordt door de 4H-jongens hogelijk gewaardeerd. Over voetbal, pesten en jaloezie.

Grappig is inderdaad ‘Mama Tandoori’ (hier al vaker genoemd). Anekdotes van een jongen die opgroeit met een Indiaase, zeer exentrieke moeder. Aanrader.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
20-09-2018 22:34

Ik ben wel verbaasd dat Gijp erop staat.
Ik ook.
Snoesje666 schreef:
20-09-2018 19:50
Een paar jaar geleden ben ik begonnen om die voor te lezen in de vakantie. Na drie avonden kreeg ik het verzoek van zoon én vader om te kappen ermee.
:-(

Barbaren zijn het...
Dat is dan ook wel een afschuwelijk boek. :-D
nausicaa schreef:
20-09-2018 20:45
Er zo bovenop zitten is niet wat ik gewend ben, maar kan ik nog wel begrijpen bij een kind dat al lastig leest. Wat me dan wel weer verbaasd is het aantal mensen dat een luisterboek aanraadt. Dat kinderen zelf bedenken om de film te kijken of te luisteren is van alle tijden, maar om dat nou als advies te geven is wel raar. Ze moeten niet voor niks lezen natuurlijk.
Mijn dyslectische echtgenoot (inmiddels al weer meer dan 10 geleden afgestudeerd van een WO-opleiding) haatte lezen op de HAVO en heeft via een blind vriendje luisterboeken geregeld (we spreken 25 jaar geleden toen die nog niet vrij verkrijgbaar waren) omdat ie het hele lezen niet voor elkaar kreeg.

Overigens vind ik het idee dat je geen boek kunt kiezen wat je aanspreekt wel echt raar. Gewoon 3 pagina's lezen om te kijken of het je wat lijkt is toch niet zo ingewikkeld? Heeft ie dan nooit 'gewone' boeken gelezen? Naar de bieb geweest?
Alle reacties Link kopieren
Desinteresse gecombineerd met puberaal enthousiasme, laten we het daarop houden.

Hij gaat wel elke week naar de bibliotheek. Voor Garfield, Guust Flater, Sigmund, Fokke&Sukke, Dating for Geeks... En dvd's.
Sinds kort is zoon lid voor luisterboeken.

Thuis lijkt ons huis ook een bibliotheek. Ik heb honderden stripboeken, leesboeken, kookboeken, jeugdboeken. Man heeft honderden studieboeken en naslagwerken. Laatst heb ik zes vuilniszakken vol boeken naar de kringloop gebracht, maar het huis is nog overvol.

Godzijdank heb ik nu een e-reader voor de vakanties.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
20-09-2018 22:25
Als hij dyslexie heeft kan hij zich hier aanmelden https://www.passendlezen.bibliotheek.nl veel meer luisterboeken dan de gewone luisterboeken van de bieb.
Dit is echt ideaal! Ja het zijn luisterboeken, maar voorgelezen op meeleestempo voor dyslecten en het is ook de bedoeling dat ze tegelijk meelezen. Werkt hier voor zoon heel goed voor boeken die hij niet voor zijn lol leest.

Dochter in 3 havo mag ook andere boeken dan strikt de voorgeschreven boeken, als ze maar van niveau zijn. Zelf aanvragen mag (bij haar) dus wel.
Als dat bij je zoon ook mag zijn veel boeken van Renate Dorrestein ook een aanrader. Wel zelf even meekijken, niet alles zal geschikt zijn, maar zij heeft ook wel een soort absurdisme dat ik ook als puber al erg kon waarderen.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft zojuist drie hoofdstukken Engels geluisterlezen / luistergelezen / geleesluisterd (hoe vervoeg ik dat in vredesnaam?) voor zijn huiswerk.

Hij was er wel enthousiast over. :-)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Engels luisterlezen is huiswerk, drie hoofdstukken per keer.

Zijn eerste Nederlandse boek heeft hij ook uit. Lange zinnen, gewoonlijk was hij al afgehaakt, maar de voorleesstem weet hem erbij te houden.

Heel erg bedankt voor de tip van de daisyreader-app via passend lezen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Zoon hier is te laks om naar de bieb te gaan en als die gaat zijn de boeken op. Altijd laatste moment werk. Hij kijkt tegenwoordig eerst in mijn boekenkast en daarna op de stick met heel veel boeken. Het laatste boek wat hij heeft gelezen is die van Herman Koch, het diner.
Hij leest ook wel eens samen met andere klasgenoten zodat ze niet allemaal alle boeken moeten lezen. Ik weet niet of dat bij jou een mogelijkheid is?
Alle reacties Link kopieren
Waarom liever geen drugs en prostitutie? Op de middelbare school las ik 'Het verrotte leven van Floortje Bloem' dat ik bij niveau 1 zie staan. Aangrijpend, en voor mij als experimentele en lastige puber een reden om ver van drugs te blijven. Leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
15-10-2018 07:57

Hij leest ook wel eens samen met andere klasgenoten zodat ze niet allemaal alle boeken moeten lezen. Ik weet niet of dat bij jou een mogelijkheid is?
dat lijkt me niet de bedoeling?
en dan kun je toch net zo goed een uittreksel van internet plukken?
Ik zie dat Lydia Rood - Dans om het Zwarte Goud ertussen staat. Dat is een (spannend) jeugdboek en leest vrij makkelijk. Wel wat zwaardere thematiek (slavernij, racisme) maar alle hoofdpersonen zijn tieners.

Verder, mag Arjen Lubach misschien? Hij heeft een aantal grappige boeken met jonge personages geschreven, dus ook die zijn toegankelijk.

En een 15-jarige die seks scenes doorspoelt? Misschien kijkt hij die wel liever alleen als zijn moeder er niet bovenop zit. ;)
Alle reacties Link kopieren
Hij spoelt ze ook door als ik er niet ben.

"Hoe heeft Joffrey die twee hoertjes vermoord?" Weet ik niet, zijn die dood?

Hij is dol op wapens, zeker pijl en boog vindt hij mooi. Dus die kruisboog had hij wel onthouden.

Turks Fruit e.d. staan hier gewoon in de kast, de dvd slingert ook wel ergens rond.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven