Werk & Studie alle pijlers

Mag dat????

10-02-2010 15:57 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben via het CAO Crisisbestrijdingsdagen gekregen.

3,5 dag op fulltime basis.

Nou mag de werkgever die zelf bepalend vastleggen/inroosteren (week van te voren aan geven). Doet hij dit niet dan krijg je een eenmalige uitkering 1,5% van je jaarsalaris in oktober.

Nou zei hij net tegen mij, niet-productiefpersoon want werk niet in de fabriek, dat dat niet voor mij geldt.

Want als ik het niet druk heb, heeft hij geen last van mij

Maar ik wil niet die eenmalige uitkering van 1,5%..................dat schiet niet op, ik houd er echt niks aan over.

Ik houd aan die dagen net 2 dagen over (werk parttime) en die kan ik wel gebruiken. Heb namelijk net mijn ATV dagen al in moeten leveren ivm vastgestelde dagen......Die dingen vallen altijd op mijn werkdagen.

Maar kan hij dat doen/zeggen??? met 2 maten meten.

Zal hem nogwel zeggen dat ik het er niet mee eens ben, maar wilde eerst kijken wat anderen er van zeggen/weten.
Ik zou graag met je meedenken, maar ik begrijp niet zoveel van je OP, sorry
Je geeft het antwoord toch zelf al? Als hij bij iemand die dagen niet op het rooster zet, heeft die persoon recht op een uitkering. Zolang er nergens staat dat hij die dagen collectief moet inroosteren, heb je er volgens mij ook geen recht op.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
In dit geval is het aan de werkgever om te bepalen of hij dagen of geld uitkeert. Ook mag de werkgever bepalen wanneer hij iemand de dagen toekent.

Jammer dat hij je in geld wil uitbetalen terwijl je liever dagen zou krijgen maar in dit geval staat de werkgever volledig in zijn recht.
Bespreek of je onbetaald verlof zou kunnen opnemen. Dan heb jij je extra verlofdagen en je werkgever hoeft minder te betalen.
Ik vind de verhouding 3,5 dag en 1,5 % van je jaarsalaris wel een beetje vreemd.
Nee , hoor Isolde, dat klopt precies. Een jaar heeft 260 werkbare dagen bij 24 vakantiedagen, dus 3,5 dag is om precies te zijn 1,346% van je jaarsalaris.
Waarom heb je die cursus dan gevolgd? Een extraatje is leuk, maar ik zou zo'n cursus ook alleen volgen als ik er ook echt in geloofde.
Klein metaal he?!

Niet toevallig bij een auto- of tweewielerbedrijf? Want die stappen uit het klein metaal.

De werkgever beslist. Maar of dat een collectieve beslissing is of niet dat weet ik niet. Wil ik morgen best even voor je nakijken, maar dat wordt dan morgenavond pas.
quote:Faye_C schreef op 10 februari 2010 @ 19:26:

Waarom heb je die cursus dan gevolgd? Een extraatje is leuk, maar ik zou zo'n cursus ook alleen volgen als ik er ook echt in geloofde.Cursus????? Er staat toch Crisis...........
Begrijp je vraag niet helemaal. Maar anders bel je het Juridisch Loket. www.juridischloket.nl

Is voor gratis juridisch advies. Ook arbeidsrecht. Zij kunnen de CAO er op nakijken en je gericht advies geven. Succes
Vind het dus gewoon raar, dat als het straks rustig is hij de mensen in de werkplaats wel vrij geeft van deze dagen.

Als zij niet werken, komt er voor mij ook minder werk (geen facturen, geen uren, niets te verzenden) maar omdat ik boven zit kan ik naar hartelust voor mezelf dingen doen als het rustig is. Als ik dan op mijn werk zit te internetten, kan ik beter naar huis gaan. Heb er toch recht op!!

@Wuiles, onbetaald verlof kan ik altijd opnemen (sta elk eind van het jaar in de min met mijn vakantie-uren)
quote:waaromdan schreef op 10 februari 2010 @ 20:18:

Vind het dus gewoon raar, dat als het straks rustig is hij de mensen in de werkplaats wel vrij geeft van deze dagen.

Als zij niet werken, komt er voor mij ook minder werk (geen facturen, geen uren, niets te verzenden) maar omdat ik boven zit kan ik naar hartelust voor mezelf dingen doen als het rustig is. Als ik dan op mijn werk zit te internetten, kan ik beter naar huis gaan. Heb er toch recht op!!

@Wuiles, onbetaald verlof kan ik altijd opnemen (sta elk eind van het jaar in de min met mijn vakantie-uren)Waarop baseer je dat?
Dat baseer ik op het feit dat wij werken volgens het CAO waarin dit vermeld staat of in dit geval een aanvulling is voor 2010.

Dat is net zoals ik er van uit ging dat 5 mei dit jaar een nationale vrije feestdag zou zijn. In dit CAO is bepaald dat dit NIET het geval is. 5 mei is een feestdag waarop gewoon gewerkt wordt en geen feestdagtoeslag van toepassing is.(had ik een keer mazzel met een feestdag op mijn werkdag.........wer niet!!)
@dropshot

Nee geen autobedrijf.

Er staat in het CAO wel na overleg met de werknemer en dus zal mijn werkgever besluiten om al de mensen gelijk thuis te laten.

De werkgever mag ook gedeeltelijk vrij geven en de rest uit betalen
Nee, je hebt er geen recht op. Naar goeddunken van de werkgever kun je die dagen vrij krijgen, en anders 1,5% van je jaarsalaris.
quote:waaromdan schreef op 10 februari 2010 @ 20:18:

Dat is zijn beslissing en hij zal hier vast een goede reden voor hebben. In ons bedrijf krijgen sommige medewerkers (met beperkte kennis) vrije dagen, medewerkers met veel kennis (die veel kennis hebben) krijgen uren uitbetaald. Er is echt per persoon een beslissing gemaakt. Ook hoeveelheid verlofuren heeft daarbij meegespeeld.

Nee, daar heb je geen recht op! Waarom denk je dat? Onvoldoende werk te doen hebben is niet jouw probleem maar dat van je werkgever. Als hij je liever op het werk laat internetten is dat een keuze.

Daarbij kan jij wellicht makkelijk wat andere werkzaamheden in die tijd uitvoeren (bijvoorbeeld een mailing verzorgen of een archief opschonen) dan een ander in de productie.

@Wuiles, onbetaald verlof kan ik altijd opnemen (sta elk eind van het jaar in de min met mijn vakantie-uren)
Je hebt géén recht op die extra vrije dagen, omdat in de CAO staat dat je werkgéver mag kiezen: die vrije dagen, of 1,5% van je jaarsalaris.

Je hebt er dus géén recht op, het is een extraatje die je werkgever je biedt/ vast heeft gelegd. (Zowel de paar vrije dagen, als de uitkering van 1,5% van je jaarsalaris.)
Dus met 2 maten meten mag dan.........

Als ik anders een vrije dag opneem voor iets wordt er nooit een probleem van gemaakt, kan bij wijze van spreken morgenochtend bellen dat ik die dag vrij wil/neem.

Ga nog wel met hem in discussie, niet geschoten is altijd mis

In ieder geval bedankt voor de info
Hoezo wordt er met twee maten gemeten?? Dat is niet zo. Je werkgever bepaalt per persoon/functiegroep (wat hij ook beslist) wie hij dagen geeft en wie geld krijgt.

Daar kan je met hem over in discussie maar hij volgt gewoon de mogelijkheden binnen de regels die in de CAO zijn gemaakt. Daar kan jij over discussieren wat je wil, je werkgever staat volledig in zijn recht.

Daarbij mag je op het laatste moment vrije dagen nemen, je mag onbetaald verlof nemen om meer vrij te nemen dan je verlof hebt. Me dunkt dat je werkgever al behoorlijk flexibel is. Je bent echt aan het zeuren.
Nee, er wórdt niet met twee maten gemeten! Djeez, wat klink jij ongelooflijk verongelijkt. Eensch met Mips.

Je werkgever is behoorlijk flexibel, je komt elk jaar met negatieve verlofuren uit, neemt last minute verlof en mag ook nog zo hupsakee met onbetaald verlof. Wíl je eigenlijk wel werken? Je lijkt alles te doen 'voor maar meer verlof'.

Je hébt geen recht op die dagen, je werkgéver mag kiezen: dagen, of extra geld.

En ja, ook ik vind dat je zeurt.

Wees gewoon blij met het extraatje (of het nu in de vorm van verlof of geld is) en miep niet zo....
quote:waaromdan schreef op 11 februari 2010 @ 10:39:

Als ik anders een vrije dag opneem voor iets wordt er nooit een probleem van gemaakt, kan bij wijze van spreken morgenochtend bellen dat ik die dag vrij wil/neem.

In ieder geval bedankt voor de info

In plaats van deze toon aan te slaan zou je beter hier de tekst kunnen plaatsen die jou het idee geeft dat er met twee maten wordt gemeten.

Als jouw werkgever bijvoorbeeld, om maar eens een dwarsstraat te noemen, alle parttimers anders behandelt dan de fulltimers dan heb je wellicht een punt. Maar dat kan pas worden vastgesteld als je meer informatie geeft.
quote:waaromdan schreef op 11 februari 2010 @ 10:39:

In ieder geval bedankt voor de infoKortom, je hebt geen probleem maar klaagt graag? Succes!
Geloof niet dat het me boeit of wie dan ook vindt dat ik zeur.

Heb volgens mij alleen gevraagd of het mag, zoals mijn werkgever stelde. De een wel vrij geven en de ander niet.

Meer niet. En dat ik dacht/vermeende dat ik recht had hier op omdat hij het in overleg zou moeten doen, komt alleen omdat het zo staat geschreven in de papieren die ik op mijn werk heb.

Als ik niet wil werken, dan had ik geen baan genomen denk je ook niet???

En ja, mijn werkgever is flexibel (gelukkig) maar hij niet alleen. Dat ben ik ook als ik eens op een andere dag gevraagd wordt.

En die dag dat ik in de min sta is niets vergeleken met andere werknemers.

Klagen doe ik niet hoor, als dat wel het geval is dan hoor je het wel.

Tjonge, over door zeiken gesproken.

@Wuiles, ja alle parttimer (2 stuks) worden wat dit betreft anders behandeld. Dat was dus mijn punt, of dat mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven