Management guru's en hypes
maandag 10 september 2018 om 14:29
Mijn organisatie is helemaal in de ban van het boek "verdraaide organisaties" van Wouter het Hart. Opeens moet iedereen werken volgens "de bedoeling" en de "leidende principes"..... Managers moeten op cursus, medewerkers krijgen training. In ieder overleg of geschreven stuk wordt het er bij gehaald en hebben we praatsessies om tot "de bedoeling" te komen. Teamuitjes worden georganiseerd rondom dit thema.
Jaren geleden moesten we allemaal op agile scrum training en gingen we projecten alleen nog maar op die manier uitvoeren. Inmiddels is dat ook wel weer weg gezakt en doen we maar weer wat
Bij een vorige werkgever ging het alleen nog maar over Covey voor en Covey na. Werd er voor de hele organisatie boeken aangeschaft en posters opgehangen over de circkel van invloed enzo. Moesten we allemaal op een of andere tweedaagse inspirerende training in het bos. Een jaar later ging het bedrijf failliet, dus dat was ook niet het antwoord op alle vragen...
En ik vroeg me af, welke managementhype is in jullie organisatie momenteel erg hot?
Waar worden jullie managers helemaal hyper van. Voor welke nieuwe management techniek gaan ze nu weer een week de hei op voor inspiratiesessies en coaching? Welke moderne managementterm komt bij jou onderhand je neus uit?
Jaren geleden moesten we allemaal op agile scrum training en gingen we projecten alleen nog maar op die manier uitvoeren. Inmiddels is dat ook wel weer weg gezakt en doen we maar weer wat
Bij een vorige werkgever ging het alleen nog maar over Covey voor en Covey na. Werd er voor de hele organisatie boeken aangeschaft en posters opgehangen over de circkel van invloed enzo. Moesten we allemaal op een of andere tweedaagse inspirerende training in het bos. Een jaar later ging het bedrijf failliet, dus dat was ook niet het antwoord op alle vragen...
En ik vroeg me af, welke managementhype is in jullie organisatie momenteel erg hot?
Waar worden jullie managers helemaal hyper van. Voor welke nieuwe management techniek gaan ze nu weer een week de hei op voor inspiratiesessies en coaching? Welke moderne managementterm komt bij jou onderhand je neus uit?
maandag 10 september 2018 om 18:05
Voor dit soort onzin zijn er mensen bij ons van de werkvloer gehaald om dat te "leiden".
Helaas komt er allemaal niets van en hebben we het hierdoor op de werkvloer dubbel zo druk
Bovendien kunnen die mensen er niets van, ze begrijpen de bedoeling niet en pakken niet door. vervolgens wordt er door de directie begrip aan ons gevraagd omdat zij zo "knetterhard werken" en ze zo goed "hun best doen".
En wij dan, denk ik dan vaak, wij moeten hun oude werk erbij doen!
Helaas komt er allemaal niets van en hebben we het hierdoor op de werkvloer dubbel zo druk
En wij dan, denk ik dan vaak, wij moeten hun oude werk erbij doen!
maandag 10 september 2018 om 18:11
Nee geen lego, A4 vellen en dan moest je samen uitvissen hoe je zonder plakband en nietjes daar een toren van moest bouwen.
En omdat we in het stadion zaten moesten we met een ander groepje de veiligheidsvoorschriften en aanpassingen bedenken voor een voetbalwedstrijd. En als ik ergens een hekel aan heb is wel dat alles met sport vergeleken moet worden (denk aan gele en rode kaarten) volgens mij heb ik echt heel gekke dingen verzonnen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 10 september 2018 om 18:15
Wij hebben jaren geleden ook een soort positiviteits training gehad ( positieve feedback geven etc)en laatst werd er door de directie aangekondigd dat we weer zoiets gaan doen dus ik ben benieuwd of ik dan de termen die jullie noemen ga herkennen... verder zijn wij een lerende organisatie en moeten we onszelf uitdagen om dingen te leren etc.
Ik heb binnenkort mijn gesprek en moet mijn punten nog gaan bedenken..
maandag 10 september 2018 om 19:09
Oh ja, ik heb eens met een groep iets met (droge) spaghetti moeten maken. Dat was ik ook alweer vergeten. Er was ook een wijze les aan het eind: samenwerken, want dat is heel belangrijk.nlies schreef: ↑10-09-2018 18:11Nee geen lego, A4 vellen en dan moest je samen uitvissen hoe je zonder plakband en nietjes daar een toren van moest bouwen.
En omdat we in het stadion zaten moesten we met een ander groepje de veiligheidsvoorschriften en aanpassingen bedenken voor een voetbalwedstrijd. En als ik ergens een hekel aan heb is wel dat alles met sport vergeleken moet worden (denk aan gele en rode kaarten) volgens mij heb ik echt heel gekke dingen verzonnen
Ook moest ik een keer op een dinsdagmorgen om 10 uur met harde discomuziek al dansend over de catwalk, terwijl collega’s je aanmoedigden en joelden. Want we mogen er allemaal zijn en iedereen moet shinen. Nou ben ik gelukkig niet verlegen aangelegd, maar ik had wel te doen met de arme introverten die ook de catwalk op moesten. En dat was slechts het begin van de dag. Later moesten we een brief schrijven naar een juf of meester van vroeger die we bewonderden. Schei uit zeg. Ik verzin dan ter plekke wat als de microfoon bij mij komt, maar anders doe ik die dingen gewoon niet. Gelukkig sloten we de dag af ik het cafe en viel er tenminste toch nog wat te lachen.
Soms denk ik dat ik een vervelende baan heb, maar als ik die externen zie die dit soort sessies leiden, dan denk ik: “het kan dus altijd erger, je zal toch zo je brood moeten verdienen”.
Ze worden trouwens wel dik betaald, die consultants.
maandag 10 september 2018 om 19:23
Ik heb hele werkweken gevuld met deze onzin aan theorieën dat het allemaal beter, sneller en simpeler zou moeten kunnen.
Bij het bedrijf met "radicale transformatie"
Nou jullie kunnen wel raden hoe dit bedrijf er nu voor staat
Gigantisch kansloos vond ik het toen al, maar ja je kunt inderdaad maar beter een beetje meeneuzelen dan er wat van vinden want dan ben je zuur.
Uiteindelijk ben ik weggegaan want ik kon me er met de beste wil van de wereld niet in vinden.
Bij het bedrijf met "radicale transformatie"
Nou jullie kunnen wel raden hoe dit bedrijf er nu voor staat
Gigantisch kansloos vond ik het toen al, maar ja je kunt inderdaad maar beter een beetje meeneuzelen dan er wat van vinden want dan ben je zuur.
Uiteindelijk ben ik weggegaan want ik kon me er met de beste wil van de wereld niet in vinden.
Ja en?
maandag 10 september 2018 om 19:29
Herkenbaar! Wij hadden LEAN en scrum de laatste tijd. Heeft alleen maar geld gekost. Echt niks opgeleverd.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
maandag 10 september 2018 om 19:31
Leren om een beter salaris af te dingen na een goede beoordelingdolfje schreef: ↑10-09-2018 18:15Wij hebben jaren geleden ook een soort positiviteits training gehad ( positieve feedback geven etc)en laatst werd er door de directie aangekondigd dat we weer zoiets gaan doen dus ik ben benieuwd of ik dan de termen die jullie noemen ga herkennen... verder zijn wij een lerende organisatie en moeten we onszelf uitdagen om dingen te leren etc.
Ja en?
maandag 10 september 2018 om 19:41
Das toch geweldig?
Zoals mijn oude oom altijd al zei: "als je het zo ken verdienen, waarom zou je dan gaan werken?"
Bij mij lopen ze momenteel overigens echt jááren achter. Daar begonnen ze dit jaar opeens over Omdenken. Inderdaad met allerlei inspiratiesessies en alle shabam.
Zolang de lunch goed is, vind ik het allemaal prima!
Zoals mijn oude oom altijd al zei: "als je het zo ken verdienen, waarom zou je dan gaan werken?"
Bij mij lopen ze momenteel overigens echt jááren achter. Daar begonnen ze dit jaar opeens over Omdenken. Inderdaad met allerlei inspiratiesessies en alle shabam.
Zolang de lunch goed is, vind ik het allemaal prima!
maandag 10 september 2018 om 20:28
Haha, een brief aan je oude juf schrijven wtf.Nitflex schreef: ↑10-09-2018 19:09Oh ja, ik heb eens met een groep iets met (droge) spaghetti moeten maken. Dat was ik ook alweer vergeten. Er was ook een wijze les aan het eind: samenwerken, want dat is heel belangrijk.
Ook moest ik een keer op een dinsdagmorgen om 10 uur met harde discomuziek al dansend over de catwalk, terwijl collega’s je aanmoedigden en joelden. Want we mogen er allemaal zijn en iedereen moet shinen. Nou ben ik gelukkig niet verlegen aangelegd, maar ik had wel te doen met de arme introverten die ook de catwalk op moesten. En dat was slechts het begin van de dag. Later moesten we een brief schrijven naar een juf of meester van vroeger die we bewonderden. Schei uit zeg. Ik verzin dan ter plekke wat als de microfoon bij mij komt, maar anders doe ik die dingen gewoon niet. Gelukkig sloten we de dag af ik het cafe en viel er tenminste toch nog wat te lachen.
Soms denk ik dat ik een vervelende baan heb, maar als ik die externen zie die dit soort sessies leiden, dan denk ik: “het kan dus altijd erger, je zal toch zo je brood moeten verdienen”.
Wij moesten een keer een goede raad aan onszelf opschrijven en die in een envelop doen. Je raadt het al, na een paar maanden krijg ik mijn eigen raad thuisgestuurd. Ik had erop gezet 'ik doe niet mee aan die onzin '.
Zo blij dat ik daar weg ben. De collega's waren okay maar de manager had echt van die cursusdrang altijd.
maandag 10 september 2018 om 20:33
Oh ja, ik heb een keer mijn eigen goede werk-voornemens van zo’n sessie opgestuurd gekregen, hahaha! Ik had trouwens niks wat ik me had voorgenomen gedaan. Mijn dagelijkse werk kwam er tussendoor.-Darkside- schreef: ↑10-09-2018 20:28Haha, een brief aan je oude juf schrijven wtf.
Wij moesten een keer een goede raad aan onszelf opschrijven en die in een envelop doen. Je raadt het al, na een paar maanden krijg ik mijn eigen raad thuisgestuurd. Ik had erop gezet 'ik doe niet mee aan die onzin '.
Zo blij dat ik daar weg ben. De collega's waren okay maar de manager had echt van die cursusdrang altijd.
Echt je lacht je dood met dit soort dingen.
maandag 10 september 2018 om 20:37
Oh vreselijk, die tenenkrommende cliché's altijd. "Afspraak is afspraak", "we moeten transparant zijn" etc.etc. Alsof iemand daar tegen kan zijn.Nitflex schreef: ↑10-09-2018 19:09Oh ja, ik heb eens met een groep iets met (droge) spaghetti moeten maken. Dat was ik ook alweer vergeten. Er was ook een wijze les aan het eind: samenwerken, want dat is heel belangrijk.
Ik werk al 100 jaar bij de Rijksoverheid en kan de keren dat ik dit soort toestanden voorbij heb zien komen niet meer op 2 handen tellen inmiddels.
Net zoals de meesten hier knik ik maar vriendelijk en doe mijn zegje als het nodig is, maar intussen zal het mijn tijd wel duren.
Nothing happens for a reason
maandag 10 september 2018 om 20:38
Ik heb 2 jaar geleden in het kader van teambuilding met mijn hele team in een wei gestaan tijdens een paarden coaching ( echt waar)
Die paarden wisten hoe het met ons ging. Er waren 2 paarden die door die wei gingen en wij moesten verspreid staan.
Als er dan zo'n paard aan je snuffelde vertelde die coach wat dat paard dacht.
Die paarden wisten hoe het met ons ging. Er waren 2 paarden die door die wei gingen en wij moesten verspreid staan.
maandag 10 september 2018 om 20:41
ainne schreef: ↑10-09-2018 16:50Oh wacht, een heisessie is letterlijk een sessie op de hei! Ik dacht als in heipalen, soort van metafoor voor ehm, kennis erin rammen of zo![]()
Maar inderdaad, het overbrengen op de werkvloer is het grote euvel. Ik werk bij een groot internationaal bedrijf en vooral van HQ krijgen we enorm veel ideeën, en ja, soms best heel goede ideeën, maar die ideeën bijven voornamelijk bij het management hangen die veelal wat ouder zijn en niet zo goed met die nieuwerwetse dingen/systemen om kunnen gaan en uiteindelijk verandert er dus niets.
Het grappige is dat die sessies misschien ooit wel eens op de hei begonnen zijn, maar inmiddels zit ons MT gewoon in een of ander muf conferentieoord in Utrecht Lunetten ofzo "met de benen op tafel" (ook zo'n braakuitdrukking. Hier kwam echt serieus de term "BOT"-sessie voorbij laatst).
Nothing happens for a reason
maandag 10 september 2018 om 20:46
Paardenfluisteren? Ik heb jaren geleden koe knuffelen ondergaan, "Zoek de verbinding" .koko67 schreef: ↑10-09-2018 20:38Ik heb 2 jaar geleden in het kader van teambuilding met mijn hele team in een wei gestaan tijdens een paarden coaching ( echt waar)
En we hebben slaan op trommels gehad, "samen met je teamleden het juiste ritme vinden".
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
maandag 10 september 2018 om 20:48
parbleumondieu schreef: ↑10-09-2018 15:40Bij ons jammer genoeg niet. Wij moeten gewoon op kantoor zijn en werken. Voor ons geen leuke teambuilding kartsessies of onder werktijd uit logeren in een fijn hotel.
Wij ook hoor. Alleen de top gaat de hei op, om erover te praten en te leren en hoe het ons, het voetvolk, uit te leggen. Dat gebeurt dan in een kantinesessie van 1,5 uur.
Later is nu
maandag 10 september 2018 om 20:53
Nee, dat is echt een heel serieus gebeuren voor die paardencoaches.
En het kost nog een boel geld ook.
Onze teamleider was samen met 2 andere collega's de enigen in de wei die echt probeerde die vrouw ( coach) serieus te nemen.
Ik kreeg er vooral de slappe lach van.
Zeker toen er een paard zijn hoofd op de schouder van een collega legde en die coach zei dat dat paard wilde zeggen tegen mijn collega: " maak jij jezelf maar eens wat kleiner, jij maakt jezelf te belangrijk".
Toen heb ik echt gehuild van het lachen.
maandag 10 september 2018 om 21:07
Whahaha! Dat zou ik ook niet droog kunnen houden!
Mijn team is nogal cynisch en van de harde grappen. Toen we in een breakout-sessie een nogal zweverige facilitator kregen ging dat niet helemaal goed en diegene wilde niet met ons verder. Het was zo iemand die steeds wilde weten hoe we ons ergens bij voelden.
Mijn team is nogal cynisch en van de harde grappen. Toen we in een breakout-sessie een nogal zweverige facilitator kregen ging dat niet helemaal goed en diegene wilde niet met ons verder. Het was zo iemand die steeds wilde weten hoe we ons ergens bij voelden.
maandag 10 september 2018 om 21:57
koko67 schreef: ↑10-09-2018 20:38Ik heb 2 jaar geleden in het kader van teambuilding met mijn hele team in een wei gestaan tijdens een paarden coaching ( echt waar)
Mij staat nog helder voor de geest dat we in kleuren werden ingedeeld en dan sambaballen, een tamboerijn, zo'n houten rasp-blok etc kregen toebedeeld en daarmee een sambaband (van dat Brazilliaanse) moesten nadoen.
Ik ga denk ik ook maar iets onzinnig "managementleiderschapsmodelachtigs" bedenken en binnenlopen.
Over onzinberoepen gesproken he en toch trappen al die bedrijven erin...
Op díé fiets!
maandag 10 september 2018 om 22:00
Ohhh wacht... wij moesten met een hele groep samen broodjes gaan smeren voor de teambuilding.
Echt goor want de ene deed het brood en de volgende de kaas, en het broodje ging naar links naar de sla collega, zo hop naar de komkommer manager. En 2 collega's moesten dit observeren en bespreken.
Totale idioterie en volslagen nutteloos.
Brrr... ik heb de lunch overgeslagen. Echt mega goor.
En hele preken die we kregen van de directie die riepen allen tezamen dat we moesten volhouden en commitment moesten tonen. Nou dat was pas hilarisch want de directie heeft inmiddels denk ik wel 6 stoelendansen uitgevoerd terwijl de filiaalmanagers daar gemiddeld al 15 jaar zich de blubber werkten.
Echt goor want de ene deed het brood en de volgende de kaas, en het broodje ging naar links naar de sla collega, zo hop naar de komkommer manager. En 2 collega's moesten dit observeren en bespreken.
Totale idioterie en volslagen nutteloos.
Brrr... ik heb de lunch overgeslagen. Echt mega goor.
En hele preken die we kregen van de directie die riepen allen tezamen dat we moesten volhouden en commitment moesten tonen. Nou dat was pas hilarisch want de directie heeft inmiddels denk ik wel 6 stoelendansen uitgevoerd terwijl de filiaalmanagers daar gemiddeld al 15 jaar zich de blubber werkten.
Ja en?
maandag 10 september 2018 om 22:11