Werk & Studie alle pijlers

Manager aanspreken?

15-07-2018 21:49 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik gesprekken met collega's gehad over wat ze wel en niet goed vinden gaan in hun werk, in het team en op de afdeling.
Daar kwam (naast nog wat andere punten) uit dat vrijwel iedereen vindt dat de manager boven mij op een aantal cruciale punten niet goed functioneert. Daar ben ik het volledig mee eens.
Nu wil ik het gesprek aangaan met de manager, dat vind ik voor mezelf ook een verplichting naar de teamleden toe. Anders haal ik wel info op uit de gesprekken, maar gebeurt er alsnog niks mee.
Maar ik zie zoveel beren.... Ik als ondergeschikte moet dus zeggen dat iedereen vindt dat hij bepaalde zaken echt niet goed doet. Natuurlijk ga ik het positief omlijsten (maar niet té positief, de boodschap moet wel aankomen), maar ik ben bang voor persoonlijke consequenties (bijvoorbeeld dat mijn werkrelatie met hem ernstig verstoord wordt, en hij gaat ook over mijn salaris en bonus en ik heb ook nog geen vast contract). Ik merk dat anderen dat soort angsten ook hebben, want niemand durft het tegen hem uit te spreken. De meesten durfden zelfs niet zijn naam te noemen, maar zeiden alleen dat ze vinden dat een bepaald proces echt totaal niet loopt, en daar kunnen ze alleen maar die manager mee bedoelen.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik had het gelezen, en nu?
S-Meds schreef:
15-07-2018 22:00
dus je voert gesprekken over het management zonder dat het management daarvan op de hoogte is of er bij betrokken is?
ehm niet zo handig

Ze is teamleader, dat is haar werk.
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:17
Dat is inderdaad hoe ik het wil zeggen. Niet: jij doet dit niet goed. Maar: ik merk dat dit proces vaak niet goed loopt en dit kwam in de gesprekken ook terug.

En dan even aankijken hoe het landt en of ik het dan (een tijdje) laat rusten, of dat we juist meteen kijken naar oplossingen, afhankelijk van zijn reactie dus.

Is er niemand die over de processen gaat?
-Bloem- schreef:
16-07-2018 09:05
Ik had het gelezen, en nu?

Nog een keer en dan ook begrijpen wat er staat.
Dus je hebt gesprekken gevoerd en hebt de volgende punten verwerkt in een verslag.
Punten blabala verdienen aandacht.
Noem de punten en de gevolgen.
Noem geen namen, spreek nuchter als je het verslag moet toelichten. Houdt het bij het werk.
Zanahoria schreef:
15-07-2018 22:05
Nee, ik heb geen opdracht gekregen, maar manager weet dat ik de gesprekken voer. Het gaat over vanalles wat verbeterd kan worden, dus van tevoren weet je niet waar het over zal gaan. Ik heb straks ook veel resultaten als "pietje wil cursus x doen" en "klaasje en jantje vinden beide dat we meer tijd moeten stoppen in y". Allemaal hele ongevaarlijke punten, behalve dan dat iedereen ook begon over punt z, en punt z ligt alleen bij de manager.

Dat is juist heel makkelijk.

Vertel de manager hoe je het hier neer zet, je maakt jullie manager duidelijk dat er wat verbeterd kan worden met dat ene project, hoef je geen naam te noemen.
Star² schreef:
16-07-2018 09:10
Nog een keer en dan ook begrijpen wat er staat.
Oeh!
Omdat ik een ander standpunt aangeef heb ik het niet begrepen?
:roll:
Het gaat erom dat TO volgens mij met haar Sherlock Holmes gedoe ook de wind van voren zou kunnen krijgen.
Niet iedereen staat er hetzelfde in als zij, jij of enkele andere forummers.
Ze is op haar eigen houtje die gesprekken aangegaan en ik meld dat haar dat kan opbreken.
Wat jij daarvan vindt boeit me dan ook niet zo.
Ze heeft een functie en die moet ze vervullen.
Daar rekent haar bedrijf op.
Als teamverantwoordelijke moet zij haar team aansturen om goed te presteren en het beste te geven van zichzelf in functie van wat het bedrijf nodig heeft.
Als ze vindt dat haar LG het niet goed aanpakt dan dient ze dàt 1 op 1 met constructief hem te bespreken.
Die randinfo dat het hele team er zo over denkt doet dus niets ter zake.
-Bloem- schreef:
16-07-2018 10:24
Oeh!
Omdat ik een ander standpunt aangeef heb ik het niet begrepen?
:roll:
Het gaat erom dat TO volgens mij met haar Sherlock Holmes gedoe ook de wind van voren zou kunnen krijgen.
Niet iedereen staat er hetzelfde in als zij, jij of enkele andere forummers.
Ze is op haar eigen houtje die gesprekken aangegaan en ik meld dat haar dat kan opbreken.
Wat jij daarvan vindt boeit me dan ook niet zo.
Ze heeft een functie en die moet ze vervullen.
Daar rekent haar bedrijf op.
Als teamverantwoordelijke moet zij haar team aansturen om goed te presteren en het beste te geven van zichzelf in functie van wat het bedrijf nodig heeft.
Als ze vindt dat haar LG het niet goed aanpakt dan dient ze dàt 1 op 1 met constructief hem te bespreken.
Die randinfo dat het hele team er zo over denkt doet dus niets ter zake.

Dit is geen standpunt hoor:

Zou je LG het waarderen dat zijn ondergeschikte achter zijn rug een enquête onder de collega's organiseert die erop gericht lijkt hem af te branden?

Dit is iets insinueren wat niet aan de orde is.
Star² schreef:
16-07-2018 09:07
Ze is teamleader, dat is haar werk.
Niet formeel als ik het goed begrijp, lees haar berichten maar
-Bloem- schreef:
16-07-2018 10:24
Oeh!
Omdat ik een ander standpunt aangeef heb ik het niet begrepen?
:roll:
Het gaat erom dat TO volgens mij met haar Sherlock Holmes gedoe ook de wind van voren zou kunnen krijgen.
Niet iedereen staat er hetzelfde in als zij, jij of enkele andere forummers.
Ze is op haar eigen houtje die gesprekken aangegaan en ik meld dat haar dat kan opbreken.
Wat jij daarvan vindt boeit me dan ook niet zo.
Ze heeft een functie en die moet ze vervullen.
Daar rekent haar bedrijf op.
Als teamverantwoordelijke moet zij haar team aansturen om goed te presteren en het beste te geven van zichzelf in functie van wat het bedrijf nodig heeft.
Als ze vindt dat haar LG het niet goed aanpakt dan dient ze dàt 1 op 1 met constructief hem te bespreken.
Die randinfo dat het hele team er zo over denkt doet dus niets ter zake.
eens, in een normale situatie waarbij x teamleider is en aansturing heeft over team y is het logisch. Maar TO zegt dat er niks geformaliseerd is en dat er geen taak/functieprofiel is. In dat geval is het dus voorzichtig zijn
S-Meds schreef:
16-07-2018 11:52
Niet formeel als ik het goed begrijp, lees haar berichten maar

Jawel hoor, ze is sinds kort teamleader. Niet meer dan logisch dat je kort na aanstelling gesprekken met je team voert en dit terugkoppelt naar je manager.
Alle reacties Link kopieren
-Bloem- schreef:
16-07-2018 10:24
Oeh!
Omdat ik een ander standpunt aangeef heb ik het niet begrepen?
:roll:
Het gaat erom dat TO volgens mij met haar Sherlock Holmes gedoe ook de wind van voren zou kunnen krijgen.
Niet iedereen staat er hetzelfde in als zij, jij of enkele andere forummers.
Ze is op haar eigen houtje die gesprekken aangegaan en ik meld dat haar dat kan opbreken.
Wat jij daarvan vindt boeit me dan ook niet zo.
Ze heeft een functie en die moet ze vervullen.
Daar rekent haar bedrijf op.
Als teamverantwoordelijke moet zij haar team aansturen om goed te presteren en het beste te geven van zichzelf in functie van wat het bedrijf nodig heeft.
Als ze vindt dat haar LG het niet goed aanpakt dan dient ze dàt 1 op 1 met constructief hem te bespreken.
Die randinfo dat het hele team er zo over denkt doet dus niets ter zake.
Dit!!!
Alle reacties Link kopieren
Een enquete onder collega's organiseren erop gericht om hem af te branden. Sorry maar daar moet ik wel een beetje om grinniken :hihi: Dat is echt totaal niet wat er aan de gang is.

Dat er voorzichtigheid geboden is, lijkt me meer dan duidelijk! Anders had ik het hele topic natuurlijk niet geopend en was ik gewoon van wal gestoken.
Maar wat -bloem- schrijft... Ik vind dat dit dus onderdeel is van mijn taak. Als mijn hele team iets vindt, dan doe ik daar wat mee. Of dat nou over cursussen, de ergonomie van de werkplek of de manager gaat. Sterker nog, dat vind ik mijn voornaamste taak. Het team aansturen valt daar niet eens onder. Dat heb je misschien in een callcenter, maar dit zijn professionele volwassenen die prima hun eigen taken kunnen inplannen en uitvoeren.
Dus ja s-meds, ik ben teamleider, maar niet in de zin dat ik ga zeggen wat iemand moet doen (of juist niet), ik faciliteer dat iedereen zijn werk het beste kan doen, en ik leg vaak de verbinding tussen manager en team. Meestal betekent dat dat ik allerlei informatie vanuit de manager aan het team doorgeef en vraag hoe zij daar over denken. In dit geval is het dus andersom.

Ik lees wel heel veel dat ik het meer bij mezelf moet houden, dus dat ga ik doen. En ik ga niet doen alsof ik alleen maar boodschapper ben/ doen alsof dit alleen vanuit mijn team komt.
Alle reacties Link kopieren
Kun je het misschien met hem de processen bespreken (onderbouwen met feiten!) die niet zo lekker lopen, en vragen hoe je manager denkt over hoe die lopen? (Misschien heeft hij dan zelf wel het antwoord of trekt een conclusie)

Misschien Kun je samen sparren over oplossing? Tenslotte ben jij toch de verbindende schakel.

Ben benieuwd hoe het gaat verlopen! Ik snap je dilemma.
Alle reacties Link kopieren
Jane1980 schreef:
16-07-2018 15:00
Kun je het misschien met hem de processen bespreken (onderbouwen met feiten!) die niet zo lekker lopen, en vragen hoe je manager denkt over hoe die lopen? (Misschien heeft hij dan zelf wel het antwoord of trekt een conclusie)

Misschien Kun je samen sparren over oplossing? Tenslotte ben jij toch de verbindende schakel.

Ben benieuwd hoe het gaat verlopen! Ik snap je dilemma.
Ja dat komt ook vaker terug in de reacties inderdaad! Niet naming & shaming (niet dat ik dat van plan was...), maar puur gericht op de inhoud dat het proces niet goed loopt. En dan kijken hoe het beter kan. Hopelijk staat hij er voor open!
Het is een beetje lastig in te schatten waar het precies om gaat, maar het is imho ook gewoon jouw taak te benoemen wat er verbeterd kan worden in een proces (= meer winst voor bedrijf). En het komt genoeg voor dat de mensen die uitvoerend werk doen vaak als eerst iets signaleren, voor dat het management iets hoort.

Laat jij het hier bij zitten, wie weet welke kosten besparing het bedrijf mis loopt. Dan doe jij je werk dus niet goed.

Gewoon zeggen dus.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet iets van een diagram maken met het aantal werknemers en per onderdeel hoeveel mensen wensen veranderingen te zien en op welke manier.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Nog geen vast contract... je graaft je eigen graf. Vertellen dat de manager zijn werk niet goed doet... dat je hier zelfs maar over nadenkt... wonderlijk.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
16-07-2018 18:19
Nog geen vast contract... je graaft je eigen graf. Vertellen dat de manager zijn werk niet goed doet... dat je hier zelfs maar over nadenkt... wonderlijk.
Dat gaat ze toch helemaal niet zo doen zeg.

Ligt een beetje aan het bedrijf denk ik of zulke dingen alleen besproken kunnen worden als er van bovenuit opdrachten worden gegeven.
Maar waarschijnlijk is het in dit geval zo dat to uit -al dan niet formele gesprekken- een aantal aandachtspunten heeft geformuleerd die ze graag wil bespreken. Kan een hele normale gang van zaken zijn m.i.
.
Alle reacties Link kopieren
Miss moet je niet te moeilijk denken. Organiseer een bijeenkomst/vergadering. Laat iedereen over elkaar positieve punten en negatieve punten benoemen. Houden mensen hun mond? Moeten ze ook niet meer klagen bij ze ze hebben hun kans gehad. Feedback geven moeten kunnen zowel positief als negatief.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
16-07-2018 18:19
Nog geen vast contract... je graaft je eigen graf. Vertellen dat de manager zijn werk niet goed doet... dat je hier zelfs maar over nadenkt... wonderlijk.
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid: op welk niveau in jouw organisatie werk jij?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Elisa8919 schreef:
16-07-2018 19:02
Miss moet je niet te moeilijk denken. Organiseer een bijeenkomst/vergadering. Laat iedereen over elkaar positieve punten en negatieve punten benoemen. Houden mensen hun mond? Moeten ze ook niet meer klagen bij ze ze hebben hun kans gehad. Feedback geven moeten kunnen zowel positief als negatief.
Dat werkt alleen in LaLaLand.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd TO, staat het gesprek al gepland?

Wat ik kan waarderen is niet benoemen Wat er beter kan, maar vooral met voorstellen komen, Hoe we dat dan gaan doen.
En als je dat níet direct weet, geeft ook niet, gesprek staat vrij.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-07-2018 21:16
Dat werkt alleen in LaLaLand.
Lalaland? Slaat dus echt nergens op he. Ken genoeg teams waar het wel gewerkt heeft.
Je kan voorstellen om, 'ter verbetering van de betrokkenheid van de medewerkers' o.i.d., eens per zoveel tijd (anonieme) medewerkertevredenheidsonderzoeken in te laten vullen. De resultaten geven veel inzicht.

Het is een kunst om dergelijke onderzoeken goed op te zetten/te analyseren/toe te passen, maar daar zijn organisaties voor die kunnen helpen.

Als het zo is dat het management niet goed functioneert, komt dat via dergelijke onderzoeken wel aan het licht, zodat een en ander kan verbeteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven