Werk & Studie alle pijlers

mantelzorg op cv

23-05-2016 10:02 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn cv aan het bijwerken, maar twijfel over sommige dingen. Volgens mij en alle lijstjes die ik online kon vinden is het handig om je persoonlijke gegevens, je opleidingen en werkervaring op je cv te vermelden.

Eventueel vrijwilligerswerk is volgens mij ook fijn om te vermelden. Maar is het slim om mantelzorgtaken te vermelden, of gooi ik daarmee mijn eigen glazen in?

Ik ga voor het eerst een open sollicitatie sturen naar een organisatie in de sociale/zorg sector dus ik denk zelf dat het wel het vermelden waard is. Heeft iemand nog goede tips voor mijn brief? Want ik vind een open sollicitatie wat lastiger als solliciteren naar een functie.

Ik zou het niet doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou het zeker wel doen als het relevant is voor de functie

Je solliciteert in de zorg. Als het iets uitvoerende is zou ik het er gewoon opzetten
Als je op dit moment nog mantelzorger bent, dan zou het inderdaad wel eens tegen je kunnen werken. Aan de andere kant vind ik mantelzorg wel een mooi punt voor een cv. Dus als je in het verleden mantelzorger bent geweest zou ik het wel vermelden.
quote:vivamien schreef op 23 mei 2016 @ 10:19:

Als je op dit moment nog mantelzorger bent, dan zou het inderdaad wel eens tegen je kunnen werken. Aan de andere kant vind ik mantelzorg wel een mooi punt voor een cv. Dus als je in het verleden mantelzorger bent geweest zou ik het wel vermelden.Ben wel benieuwd waarom je dit een goed punt voor een cv vindt. Kun je een voorbeeld geven wanneer het voor je zou spreken? Of is het puur het sociale aspect?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ik snap dat het tegen me kan werken, want werkgevers zullen gelijk denken dat je misschien vaak verlof zal vragen, of weggeroepen kan worden op de meest gekke tijden.

Of zou ik er alleen inzetten dat ik mantelzorger ben, en het verder toelichten bijvoorbeeld in een gesprek. Moet ik wel uitgenodigd worden voor een gesprek
quote:Monatala schreef op 23 mei 2016 @ 10:27:

[...]

Ben wel benieuwd waarom je dit een goed punt voor een cv vindt. Kun je een voorbeeld geven wanneer het voor je zou spreken? Of is het puur het sociale aspect?Inderdaad het sociale aspect.
Hier zijn vast ook wel mensen die werken op personeelszaken, vallen mensen met mantelzorgtaken af, of zie je het als een pré?
En waar zou je het neerzetten? Het is geen werk, mijn hobby was het zeker niet, en vrijwilligerswerk vind ik meer wat voor bij buitenstaanders, familie valt daar mijns inziens niet onder. Maar volgens jullie wel?

Het moge duidelijk zijn, ik heb het niet eens overwogen om op mijn cv te zetten, maar ik sta open voor ideeën
Dat weet ik ook niet, maar wil het niet gelijk afschieten. Mijn mantelzorg bestaat uit diverse zaken, nog geen lichamelijke verzorging oid. Dat gaat nog wel komen in de toekomst.

Natuurlijk is het mijn hobby niet, en zie ik het ook niet als vrijwilligerswerk.
Het was geen aanval hoor, pure nieuwsgierigheid naar handvaten om mijn eigen cv te pimpen Overigens lijkt het me voor de zorg juist wel een pré. Je hebt een duidelijk voorbeeld met wat (beperkte) ervaring voor de STAR-methode.
Ai Monatala, sorry voor mijn felheid

Ik heb er nog eens over gedacht en ben nu bezig aan mijn open sollicitatie brief, ik denk dat ik mijn mantelzorg taken, ga benoemen in mijn brief. Omdat het maakt wie ik ben op dit moment. Ik kan me voorstellen dat het niet voor alle banen relevant kan zijn en zelfs negatief. Maar ik denk dat het voor de organisatie waar ik mijn brief naar schrijf wel degelijk kan 'helpen'
Precies Sammy, het zegt wat over jou. Sociaal betrokken, kan wat mij betreft alleen paar positief bevonden worden. Maar wat ik al eerder aangaf, als je op dit moment nog steeds mantelzorger bent, dan zou ik het niet zo snel doen. Misschien dat een werkgever bang is dat het werk wel eens in het gedrang zou kunnen komen.
Wanneer het in het verleden ligt en de oorzaak is van een "gat" in je CV zou ik het wel vermelden. Zelf heb ik mijn studie bijvoorbeeld een jaar op pauze gezet ivm mantelzorg. Omdat het tijdens een studie was licht ik het alleen toe in een gesprek wanneer er naar gevraagd wordt, anders niet. Maar wanneer het bijvoorbeeld gezorgd heeft voor een lange tijd tussen twee banen zou ik het er wel bij zetten.
quote:sammie00 schreef op 23 mei 2016 @ 10:53:

Hier zijn vast ook wel mensen die werken op personeelszaken, vallen mensen met mantelzorgtaken af, of zie je het als een pré?In mijn sector wordt het niet als pre gezien. Ook niet als contra overigens.
Misschien niet als pré, maar het zegt wel iets over de persoon. Ik krijg regelmatig sollicitatiebrieven onder ogen en kijk zeker naar wat iemand in zijn vrije tijd doet (of buiten zijn/haar werk om, zeg maar). Ik vind het positiever als iemand zegt dat hij het hockeyteam van zijn kind coacht dan als hij zegt uren op zijn PlayStation door te brengen bijvoorbeeld. Bij gelijke scholing heeft het eerste geval mijn voorkeur. Misschien wel volkomen onterecht, maar dat is meer mijn gevoel erbij.
Ik kreeg laatst een cv onder ogen van iemand van midden 30 maar nog nooit een baan heeft gehad. Als werkervaring had hij genoemd: projectleider verbouwing eigen woning. Toen schoot ik wel even de in de lach .

Het kan ook vragen oproepen. In hoeverre heeft de mantelzorg invloed op je functioneren. Wat voegt het toe dat je mantelzorgt. Is niet iedereen inmiddels voor een groot deel mantelzorger?
quote:Damselindistress schreef op 23 mei 2016 @ 12:15:

Ik kreeg laatst een cv onder ogen van iemand van midden 30 maar nog nooit een baan heeft gehad. Als werkervaring had hij genoemd: projectleider verbouwing eigen woning. Toen schoot ik wel even de in de lach .

Het kan ook vragen oproepen. In hoeverre heeft de mantelzorg invloed op je functioneren. Wat voegt het toe dat je mantelzorgt. Is niet iedereen inmiddels voor een groot deel mantelzorger?Nou ja, zoals Dormouse al zegt; in gat in je cv van een jaar kan ook vragen oproepen. Daarbij kan ik me voorstellen, dat als je naast je werk mantelzorger bent, je voor andere activiteiten geen tijd hebt. In dat geval verklaart het wel iets, denk ik.
quote:Damselindistress schreef op 23 mei 2016 @ 12:15:

Het kan ook vragen oproepen. In hoeverre heeft de mantelzorg invloed op je functioneren. Wat voegt het toe dat je mantelzorgt. Is niet iedereen inmiddels voor een groot deel mantelzorger?
In mijn geval voegt het mantelzorgen iets toe, want het heeft ervoor gezorgd dat ik mij verdiept hebt in bepaalde dingen en daarvoor meer kennis van zaken heb over sommige zaken.

Ook ben ik bekend met wat sommige stoornissen kunnen doen, hoe je er mee om moet gaan, een ervaring niet uit de boeken, maar door ervaring.

Het mantelzorgen wat ik doe is tweeledig, de ene zorg is van bepaalde tijd, de andere voor onbepaalde tijd.
quote:Monatala schreef op 23 mei 2016 @ 11:01:

En waar zou je het neerzetten? Het is geen werk, mijn hobby was het zeker niet, en vrijwilligerswerk vind ik meer wat voor bij buitenstaanders, familie valt daar mijns inziens niet onder. Maar volgens jullie wel?

Het moge duidelijk zijn, ik heb het niet eens overwogen om op mijn cv te zetten, maar ik sta open voor ideeën Nevenactiviteiten?
Ik zou het alleen maar vermelden als ik zou solliciteren voor een baan in de zorg en dan nog enkel als het bijzondere mantelzorg is. Zorgen voor een persoon met een handicap met bijzondere medische noden of iets dergelijks. "Gewone" dingen, genre boodschappen doen voor pa en ma of hun gazon gaan maaien, dat zou ik niet vermelden. Dat doet bijna iedereen, dat is niets bijzonders.
Ik zou het niet doen. In mijn ervaring zie je dit alleen bij mensen die een nogal mager CV hebben.
Niet doen, degene die het leest, zal zich vermoedelijk afvragen of je in de toekomst wellicht moet verzuimen / zorgverlof moet opnemen als het mantelzorgen toeneemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven