Werk & Studie alle pijlers

Master combineren met stage.

02-07-2014 20:04 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
bericht verwijderd
daantje24 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 16:17
98.85% gewijzigd
Het zal per student en per studie verschillen. Ik had het niet gekund.

Het begin van het jaar was zwaar want ik wou veel punten halen én moest wennen aan het nieuwe niveau. Nu op het einde van het jaar kan ik het er ook niet bij hebben, ik red mijn scriptie al amper naast mijn werk. Niet naar colleges gaan was hier geen optie want alleen maar werkcolleges en te vaak missen betekende de cursus niet halen. Daarbij is minimaal 1 dag vrij per week echt wel fijn. Ik merk dat als ik een dag rust neem in de week ik de week veel beter door kom en ook beter werk aflever.

Ik zou als ik jou was eerder overwegen om het afstuderen (inleveren scriptie) uit te stellen en in die tijd stage te lopen.
Hoi daantje24,

Hier nog een rechtenstudente. Ik zit in mijn masterjaar Privaatrecht en heb 2 stages gelopen. Helaas ben ik toch bang dat ik je moet teleurstellen. Vrijwel alle stages zijn fulltime (40 uur) en de meeste kantoren staan absoluut niet te springen om je vrij te geven om naar college te kunnen. Bij grote kantoren is het echt uit den boze.

Als je ergens anders dan bij een advocatenkantoor gaat stagelopen zijn ze misschien wat flexibeler..

Op mijn uni kan je college's 's avonds volgen en de hoorcollege's online volgen, maar i.c.m. fulltime stage is dit enorm zwaar!

Wellicht beter om na ja master te beginnen met een stage, of in de periode na je laatste tentamens.

Wel super goed dat je aan je master gaat beginnen en wat praktijkervaring wilt opdoen. Het is inderdaad erg belangrijk!
bericht verwijderd
daantje24 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 16:17
97.11% gewijzigd
@ janie : Hoe heb jij dan toch 2 stages weten te lopen? Smeer jij je master uit over 2 jaar?
Je kunt natuurlijk ook gewoon een half semester geen cursussen volgen en dan je stage lopen.
Ik heb twee studies gedaan en in mijn tweede bachelor mijn eerste stage gelopen omdat ik wat vrijstellingen had. Ik had die periode geen onderwijs. Op dit moment ben ik mijn tweede stage aan het lopen, dus eigenlijk net na mijn laatste tentamens.

Wat je misschien zou kunnen proberen is een juridische bijbaan te vinden. In de huidige tijd wel heel lastig, maar een bijbaan kan ook voor 16 uur natuurlijk.

Ik denk dat je toch het beste even kan wachten tot na je laatste tentamens. En anders dus een relevante bijbaan vinden.. Of misschien iets van juridisch vrijwilligerswerk bij een stichting? Probeer veel te netwerken en naar veel open dagen te gaan enzo ook.
quote:matroesjka_ schreef op 02 juli 2014 @ 20:10:

Ik zou als ik jou was eerder overwegen om het afstuderen (inleveren scriptie) uit te stellen en in die tijd stage te lopen.Dit heb ik ook gedaan. Weliswaar met een andere universitaire studie,maar toch. Ik wilde ook graag praktijkervaring opdoen, maar net zoals bij jou waren mijn colleges overdag. Ik had het er voor over om dan na mijn laatste tentamens te beginnen met mijn stage en dan een paar maanden later klaar te zijn met mijn studie.
Een vriendin van mij heeft ook stage gelopen tijdens haar Master. Ze deed dit op het moment dat ze bijna al haar vakken al had gedaan, dus ze deed er maar één vak naast ofzo. En na afloop van de stage ging ze haar scriptie schrijven. Dit heeft natuurlijk wel gezorgd voor studievertraging, maar dat was voor haar geen probleem. Ga trouwens ook even na of je misschien studiepunten kan krijgen voor die stage, dat zou prettig zijn. Vraag anders een gesprek aan met een studieadviseur.

Het gaat in mijn voorbeeld overigens niet om rechten, maar ik denk dat het wel een vergelijkbaar verhaal is.
Ik ben net klaar met mijn master Privaatrecht nu en heb tijdens mijn master (één jaar) drie maanden stage voor drie dagen in de week gelopen. De stage kon ik in mijn master invoegen als vak, dus daarnaast hoefde ik maar één vak te volgen. Overigens ben ik na mijn stage bij het bedrijf blijven werken voor drie dagen in de week en toen heb ik wel gewoon twee vakken gevolgd.

Het is allemaal best pittig en kost veel tijd; maar ik ben nu wel afgestudeerd en heb direct een baan. Ik mocht namelijk blijven op mijn stage!

Het kantoor is middelgroot en hier was de flexibiliteit wel heel groot, dus ik denk dat je daar geluk mee moet hebben. Anderzijds, een kantoor dat een zeer formele sfeer heeft is wellicht sowieso minder voor jou geschikt als je snel de druk voelt om te moeten presteren.

In ieder geval, ik ben erg blij dat ik toch een stage heb gelopen. Hoewel het erg druk was, heb ik uiteindelijk mijn baan er aan te danken.
quote:daantje24 schreef op 02 juli 2014 @ 20:21:

en ik ben al bijna 25 en merk dat ik een beetje zenuwachtig begin te worden wegens mijn gebrek aan ervaring.

Heb je ook geen bijbaan?
Toen ik rechten studeerde heb ik ook 2 maanden stage gelopen na mijn laatste tentamens om vervolgens na die stage aan mijn scriptie te beginnen. Dan heb je dus studievertraging, maar dat woog m.i. op tegen het voordeel van praktijkervaring. Heb trouwens ook mijn baan te danken aan die stage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven