Werk & Studie alle pijlers

Master na mijn HBO?

23-11-2010 14:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik zit in mijn laatste jaar van HBO (Human Resource Management) en in juli zal ik afstuderen.

Ik zou heel graag na mijn HBO ook de Master willen doen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat mijn mogelijkheden zijn qua richting etc. Ik heb al paar websites doorgespit..

En ikwilde eigenlijk eerst jullie advies vragen, zijn er hier uberhaubt mensen die na hun HBO Overgestapt zijn naar de Universiteit?

Ik twijfel ook of het wel toegevoegde waarde heeft, of ik niet gewoon beter kan beginnen met werken....

Kortom, het is voor mezelf nog onduidelijk wat ik precies wil...:S

Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie zelf zoiets ervaren of iemand in jullie omgeving? En wat adviseren jullie mij hierbij?
Ik ben na de HEAO naar de uni gegaan (eigenlijk al tijdens mijn 4e jaar>> speciaal programma). Of de uni iets voor je is, hangt van veel factoren af. Ik zag veel HBO'ers ten onder gaan, omdat zij te praktisch ingesteld waren. Op de uni wordt -logisch- veel tijd besteed aan onderzoek, theorie ontwikkeling etc. en zijn de tentamenvragen vaak daardoor ook anders. Dat moet je maar net liggen. Mij lag het prima en ik haalde zelfs op de uni betere cijfers dan op de HEAO. Het type onderwijs paste beter bij me, maar ik ken genoeg studenten bij wie dat niet zo was.

Misschien kun je een dagje meelopen (tijdens colleges)? Dan krijg je al een beter beeld.

Of het van toegevoegde waarde is: je wordt er zeker niet dommer van, maar verwacht niet dat je sowieso een betere baan krijgt dan wanneer je HBO gedaan hebt. Mijn carriere heeft het weinig voordeel gebracht; ik heb nu een functie op HBO-niveau.

Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat mijn studierichting (MarCom) erg gewild is, veel mensen dit gestudeerd hebben, veel bedrijven bezuinigen hierop (met name op communicatie) en iedereen tegenwoordig denkt dit werk te kunnen doen, ook zonder gerichte opleiding. Hierdoor is er veel concurrentie op de banenmarkt, liggen de banen niet voor het oprapen en heb je geluk als je een baan in je vakgebied en met een redelijk salaris 'bemachtigd'.

Ik weet niet of je mogelijkheden toenemen wanneer je een academische studie heeft gedaan. Kan me voorstellen dat dit in de HRM geen echt voordeel oplevert.
Ga eens praten met werkzame HRM'ers die zelf ook een HBO opleiding en een Master of alleen een Master hebben gedaan. Kun je gelijk netwerken voor je toekomstige baan.
check wel even goed hoeveel collegegeld je moet betalen! Als je al bent afgestudeerd van het HBO, en je zou een schakeljaar moeten doen (wat vaak het geval is), dan valt dat volgens mij onder een tweede opleiding, en dan moet je het instellingscolleggegeld betalen (soms ongeveer 8000euro), in plaats van het wettelijke collegegeld.
Hoi,

Bedankt voor jullie tips.

@silky, je hebt gelijk, ik zou er wel moeilijk mee hebben geloof ik. Ik vond de HBO wel erg makkelijk eerlijk gezegd, daarom zoek ik uitdaging volgens mij. Ik wilde altijd meer theorie en we hadden helaas veel projecten etc.

@Sophiepapa,

Ik ken al zoveel HRM'ers En ik wil eigenlijk ook niet echt de HRM kant op, vandaar dat ik iets anders zoek. Natuurlijk niet heel anders, maar wel meer de economie kant.

@gember, ik heb al bij DUO geinformeerd. Zij gaven aan dat als de master 1 jaar zou duren, alles een lening zou zijn en dat als het 2 jaar zou duren, de tweede jaar een lening wordt.

Het is een opleiding NA HBO en niet tijdens HBO, ik heb namelijk niets gehoord over ¤8000,-...hihi
Op de meeste HBO instellingen zit een decaan, die kan je adviseren over aansluitende masters. Verder kun je naar universiteiten stappen om informatie op te vragen, kijken wat je kan doen en waar je een schakeljaar voor moet doen. En je zal altijd wel een dagje mee mogen lopen. En laat je goed informeren over de kosten! Dat wil nog wel eens verschillen.
@gember, sorry ik heb je verkeerd begrepen volgens mij.

Een schakeljaar is meestal voor HBO opleidingen die samenwerken met universiteiten. Bijv mijn opleiding werkt samen met Master Sociologie, dan heb je een schakeljaar inderdaad. Maar dat ga ik sowieso niet doen....dat is ook mijn enige optie..:) helaas...
Ik nam aan dat je de HRM kant op wilde vanwege je HBO studie.
Ik ben na mijn HBO P&A aan een verkorte opleiding Beleid & Organisatie aan de RuG begonnen. BA-MA-structuur bestond toen nog niet.

Na 3 weken ben ik gestopt. De info vooraf bleek niet aan te sluiten met de realiteit. Van de twee jaar bleek het eerste jaar helemaal Sociologie te zijn. Hele droge basis stof.

Twee jaar later ben ik begonnen aan de verkorte (deeltijd)opleiding Maatschappelijke Vraagstukken en Beleid aan de VU. Veel interessanter (ook wel wat basisvakken), maar vanwege een verhuizing heb ik het niet afgemaakt.

De VU had ook nog twee andere masters die me erg aansproken.

Uiteindelijk heb ik twee jaar geleden een associate master (verkorte MBA) bij NCOI gedaan. Drie masterclasses, wel richting HRM.

Als ik jou was zou ik nog eens heel goed naar collegegeld gaan kijken, want veel universiteiten gooien het behoorlijk omhoog als je na een opleiding nog een andere opleiding gaat doen, of als je meer dan 4 jaar studeert of als je ouder dan 27 bent.
WTF?
Weet je wel wat wat je dan wel zou willen studeren als je niet de HRM kant op wilt gaan?

Ik zou trouwens ook alleen verder gaan studeren als je er 100% achter staat, helemaal omdat je wellicht meer college geld moet gaan betalen.

Verder ben ik nu ook bezig met een master naar het HBO en ondanks dat ik nu wel een hogere studie schuld heb, heb ik er geen spijt van. Het is een ontwikkeling van mezelf geweest en ik denk dat het mijn carriere kansen wel verhoogd (vooral in combi met mijn eerder afgeronde hbo studie).
quote:DesertRose84 schreef op 23 november 2010 @ 14:59:

Hoi,

Bedankt voor jullie tips.

@silky, je hebt gelijk, ik zou er wel moeilijk mee hebben geloof ik. Ik vond de HBO wel erg makkelijk eerlijk gezegd, daarom zoek ik uitdaging volgens mij. Ik wilde altijd meer theorie en we hadden helaas veel projecten etc.

Op de uni hadden we ook veel projecten (wel anders opgezet).

En over de studiekosten en stufi. Omdat ik al het schakeljaar deed tijdens mijn laatste HEAO-jaar, betaalde ik geen (extra) collegegeld en kreeg ik nog gewoon stufi (want HEAO binnen 4 jaar afgerond). Wel moest ik in mijn masterjaar (2e jaar uni) collegegeld betalen, maar gelukkig niet extra en kreeg ik geen stufi meer (en ik heb ook niet geleend). Dit was in 2004-2005.

Een vriendinnetje van mij moest bij de ene uni wel een hoger bedrag aan collegegeld betalen en bij de andere niet; de keuze was toen dus snel gemaakt (was zelfde studie).
Ik denk dat je me nog niet goed begrepen hebt.

Als jij bij een universiteit een master wil doen, en je komt van het HBO af, dan moet je vaak wat vakken inhalen, voordat je aan deze master mag beginnen. Dit noemen ze een schakeljaar. Dit zijn vakken aan de universiteit (bijvoorbeeld 2e en 3e jaars basisvakken, om je kennisniveau bij te spijkeren). Hoe verder je HBO opleiding af ligt van het onderwerp van de master, hoe meer vakken je in moet halen (en zo kan een schakeljaar dus soms best 18 maanden of 2 jaar duren).

Sinds dit jaar (September 2010, en op sommige universiteiten sep. 2011), zijn de kosten van collegegeld voor een dergelijk schakeljaar niet meer gebonden aan het wettelijke collegeld, maar zul je het instelingscollegegeld moeten betalen. (Dit is het bedrag aan collegegeld dat wordt gerekend voor buitenlandse niet-EER studenten en voor studenten die een 'tweede studie' doen), en dit bedrag kan oplopen tot zo'n 10,000 euro bij de meeste universiteiten. Dit omdat je dus al een bachelor (HBO) opleiding hebt afgerond, en nu weer bachelorvakken zou volgen, en dat wordt dus als een tweede studie gezien.

Dat gaat dus niet over wat je al dan niet bij DUO kan lenen, maar is iets wat je zeker moet controleren bij je beoogde univeristeit, want dit verschilt per universiteit.
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 23-11-2010 17:29
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
Ik heb een lerarenopleiding aan de hogeschool van Rotterdam gedaan en ben nu bezig met mijn premaster aan de VU in Amsterdam. Het is absoluut anders dan op het hbo maar persoonlijk veel interessanter, veel meer verdieping en daardoor ook veel zwaarder maar ik had niet anders verwacht, overigens heb ik het niet over het niveau maar de hoeveelheid stof.

Mijn premaster is op één dag in de week en daar werk ik nog vier dagen bij, het vraagt een hoop discipline dat moet ik wel eerlijk zeggen, maar zeer de moeite waard.
@ gember, daar kan ik Maar op een manier achterkomen, door de uni zelf op te bellen. Bedankt voor je uitleg in ieder geval, het is best ingewikkeld en ik dacht dat het veel makkelijker zou zijn. Maar ja de regels veranderen ook steeds jammer genoeg. Ik zou heel graag een master willen doen, maar 2 jaar lijkt mij te lang, eventueel deeltijd naast een part time baan. Ik ben zelf 25 jaar.

Ik hoef eiegenlijk helemaal geen studiefinanciering te ontvangen ofzo, mijn man zal wel genoeg verdienen voor ons tweetjes. Maar als het om een bedrag van 8000-10000 gaat, dan vind dat wel een te hoge investering ;))

@ abusu, hoelang ben je in totaal bezig geweest met je studie na je hbo?
Over die schakelvakken; ook dat is afhankelijk van de instelling. Zo heb ik wel een paar extra vakken moeten doen voor mijn studie, maar voor opleiding "B" in dezelfde richting juist weer helemaal niet. Dus ook dat zou je uit kunnen zoeken he?
Volgens mij biedt de Open Universiteit ook losse modulen aan die aansluiten op jouw richting (HRM).

Een vriendin van mij heeft arbeidspsychologie gevolgd na haar hbo-bachelor. Wie weet een idee voor jou?
Hoi Desertrose, ik ken heel veel mensen die na hun hbo door zijn gegaan naar de uni. In principe is het 2 jaar, merk in mn omgeving wel dat het soms wat langer kan duren.

Anders de optie werken/leren?

Ik ben ook 25 en ben na mijn hbo toch gaan werken (werk nu sinds deze maand) omdat ik mezelf te oud vond om fulltime te studeren, maar toch kriebelt het.
Beide master-studies waar ik aan begonnen ben zouden twee jaar duren. De eerste heb ik dus na 3 weken afgebroken, de ander na het eerste jaar (vanwege verhuizing).

Dit was in de eerste 2,5 jaar na mijn HBO. Pas 4,5 jaar later heb ik mijn verkorte (associate) master bij NCOI gedaan, op zaterdag.

Ik zou me door je leeftijd niet laten tegenhouden. Nu zit je nog in het studeerritme en kan je je leven erop inrichten. Als het over 4 jaar gaat kriebelen is het heel wat moeilijker te combineren.
WTF?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven