Werk & Studie alle pijlers

Master thesis niet gehaald

26-06-2019 15:44 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn titel zegt het al, helaas heb ik een onvoldoende op mijn thesis. Het hele proces verloopt al niet soepel dus erg verrast was ik niet. Ik heb nog een tweede kans, alleen nu lees ik zoveel horror verhalen op internet dat de moed me in de schoenen zakt (bv. alle feedback punten verwerken en maar 0,2 punten hoger krijgen).
Hierdoor ben ik erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen, met name wanneer je je thesis niet in de eerste kans hebt gehaald. Is het daarna alsnog goedgekomen of moest je een nieuwe thesis schrijven?
De goede verhalen lees je ook niet op internet.
ik geef mn bek ook maar een douw
wat zegt je begeleider
Ik zou het maar gewoon proberen.
Kijk eens goed naar de feedback van je begeleider. Zijn het punten die je nog kunt verbeteren? Snap jij wat hij / zij bedoelt?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik had hem ook niet in een keer, laten nalezen door omgeving hielp.
Sugar and spice, and everything nice.
Wij van viva denken dat je beter opnieuw kan beginnen
verkeerde topic
Amanda123 schreef:
26-06-2019 15:44
(bv. alle feedback punten verwerken en maar 0,2 punten hoger krijgen).
Op masterniveau moet je laten zien dat je zelf na kunt denken.
Dus het is logisch dat alleen maar klakkeloos voorgekauwde feedbackpunten verwerken, niet tot een substantieel hoger cijfer leidt.

Probeer om de feedback die je van je begeleider gekregen hebt, naar een hoger niveau te tillen. Probeer de patronen te zien in wat hij/zij voor punten noemt. Pas dat patroon vervolgens toe op de hele thesis: kijk waar je nog meer vergelijkbare fouten/onzorgvuldigheden/gebrek aan uitwerking/etc hebt zitten, en pas die ook aan. Op masterniveau moet je echt op die manier met aanwijzingen kunnen werken. Niet alleen maar 'oh deze paragraaf was niet goed, dan pas ik die aan'. Doordenken wat die aanpassing voor de rest van je werk betekent.
Eens met kweepeeper, als master student wordt er veel meer individuele input verwacht dan als bachelor student.
Overigens heb ik zelf (biomedisch) nog nooit een onvoldoende gegeven voor een thesis, meestal hebben we vooraf veel meer gesprekken/begeleiding/revisie rondes met de zwakkere student. Als er uiteindelijk een ok thesis uit volgt krijg je max een 7 maar meestal een 6 omdat de eigen input zo belangrijk is. Een keer hebben we een stage afgebroken, dat liep gewoon echt niet. In overleg met de opleiding is er toen iets anders gezocht.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Wat kweepeer zegt. Het gaat vooral vaak mis, denk ik, omdat begeleiders gewoonweg niet de tijd hebben om honderd keer dezelfde fout te omcirkelen, en (luie) studenten niet laten zien dat er daadwerkelijk geleerd is van de feedback en alleen klakkeloos de expliciet gesignaleerde fouten verbeteren. Niet opnieuw beginnen, dus, maar wel aandachtig de feedback doornemen, de nieuwe inzichten toepassen op je gehele thesis en vragen stellen als je iets niet duidelijk is.
2 jaar terug is mijn thesis ook afgekeurd. Ik had m nog niet helemaal af maar ik kreeg bij voorbaat al geen groen licht om te presenteren. Vanaf het begin een stroef gebeuren omdat mijn onderwerp gewoon niet helemaal paste bij mijn studie. Ondanks alle aanpasssingen (waardoor ik er eigenlijk niet meer achter stond) ging het hem niet worden. Omdat ik zat met het onderwerp heb ik ervior gekozen een volledig nieuw onderwerp te kiezen en helemaal opnieuw te beginnen. Ook een heel ander type onderzoek. Gelukkig liep dit veel beter, ik had ook de mazzel een begeleider te hebben die mijn onderwerp heel gaaf vond en die heeft me echt goed geholpen en daardoor een nog betere thesis kunnen schrijven.
Als jouw begeleider vindt dat je met je huidige thesis met wat aanpassingen toch zou kunnen slagen, dan zou ik zeggen: ga ervoor! Het heeft mij een extra jaar gekost.
Naast wat al gezegd is: pak ook nog eens alle aantekeningen/gekregen feedback erbij van eerdere overlegjes met je begeleiders. Heb je dat allemaal verwerkt? Is er niet op enig moment (of meerdere keren) wat langer doorgezaagd over een bepaald punt waar je eigenlijk nog steeds niet voldoende aandacht aan hebt besteed?
Ook een tip: bekijk eens het afstudeerwerk van een medestudent (die al klaar is en een goed cijfer had) met een vergelijkbaar onderwerp. Wat heeft hij/zij anders gedaan? Wat kan je daarvan leren?
En in het algemeen: is je rapport goed leesbaar (geen spelling/taalfouten, duidelijke leidraad door het hele rapport, duidelijke afbeeldingen)? Reflecteer je kritisch op je eigen aanpak/gemaakte keuzes in de discussie? Heb je je eigen resultaten vergeleken met vergelijkbare wetenschappelijke studies/papers?
Adelaide schreef:
26-06-2019 17:12
Wat kweepeer zegt. Het gaat vooral vaak mis, denk ik, omdat begeleiders gewoonweg niet de tijd hebben om honderd keer dezelfde fout te omcirkelen.

Of het nodig vinden :)

Ik denk, net als mijn voorgangers, dat je je beeld van feedback moet aanpassen. Feedback op een scriptie is geen kwestie van verwerken en klaar. Feedback op een scriptie is een academisch gesprek over inhoud, vorm en ideeen die je presenteert. De meeste feedback vergt daarmee hard nadenken en hele paragrafen herschrijven, niet alleen het zinnetje waar de feedback toevallig naast staat: dat is jouw antwoord in het gesprek. Alle feedback heeft de potentie om je hele scriptie te doen veranderen en dat continue herschrijven is je leerproces.

Ik zou vol goede moed aan de slag. Je wordt hier een betere academicus van en daar heb je de rest van je leven profijt van.
Bedankt voor de adviezen! Opent m'n ogen waar ik vooral ook op moet letten. Vanaf morgen weer hard aan de bak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven