Werk & Studie alle pijlers

Meedenken? Alleenstaand hoogopgeleide moeder

17-04-2018 10:24 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik loop nogal vast op mijn situatie en hoop dat jullie willen meedenken.

Ik ben een alleenstaande moeder van 2 kinderen en zwanger van nr.3 . Ik heb wel een relatie met vader van 3e kind, maar we wonen apart. Die zelfstandigheid vind ik voor mezelf belangrijk en zal ik het liefst zo houden.

Ik ben nu 39 jaar, hoogopgeleid en altijd gewerkt in marketing en ook een aantal jaren freelancer geweest. Door mijn scheiding ontzettend ingestort en diagnose Burn out en PTSS (door jeugd).

Ik heb een ziektewet uitkering tot einde van dit jaar.

Maar wat moet ik daarna? Freelancen zie ik niet zitten qua onzekerheid met de kinderen. Een baan in mijn vakgebied is toch zeker 4 dagen werken en hoe ga ik dat combineren? Met een 'mindere ' baan kom ik.niet aan het inkomen dat ik nu heb vanuit de ziektewet, omdat ik altijd veel verdiende.

Mijn prioriteit zijn mijn kinderen, maar ik voel me ook nutteloos in de maatschappij en wil mijn hand niet ophouden, zelfstandig zijn etc. Maar het lijkt wel alsof ik geen andere oplossing zie.

Iemand tips? Het liefst begin ik iets voor mezelf, maar dat voelt zo onverstandig en ik zou niet weten wat en hoe.....
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
17-04-2018 11:21
Een goede achterban is belangrijk en wat ik deed toen de kinderen nog kleiner waren en ik veel uren maakte: samen slapen!
Ik compenseerde als het ware 's nachts wat ik soms overdag miste van ze.
Ik heb mede om die reden ook lang zelf gevoed.
Maar het moet maar net bij je passen natuurlijk.

Een goede achterban is heel belangrijk en realiseer je: nu investeren in je werk is makkelijker en belangrijker voor je carriere dan later. Als ze groter zijn zal je merken dat je veel meer nodig bent in huis. En als jij je strepen verdient hebt tegen die tijd kan je gemakkelijker een dag minder gaan werken, zonder dat dat meteen heel veel financiele gevolgen heeft.
Je kan ook een thuiswerkdag inlassen. Of meerdere uren maken op een dag.
Er zijn vele opties. Ik zou echt blijven werken en iets voor jezelf klinkt mooi maar ik snap je gevoel over onzekerheid heel goed. Miss iets voor over een tijdje om te gaan onderzoeken?
Sorry ik vind samen slapen een hel haha nooit gedaan en wil ik ook niet. Maar ik snap je hoor je wil toch inderdaaf.samen quality time en dat zou een manier kunnen zijn.

Dank voor je post. Ik denk inderdaad dat het ondernemerschap mar even moet wachten
Alle reacties Link kopieren
tulp09 schreef:
17-04-2018 11:28
Ik vind het altijd bijzonder dat mensen aanraden een baan te zoeken waarbij ze 1 of 2 dagen kan thuiswerken. Dat is m.i. niet bedoeld om tegelijkertijd je kinderen op te vangen en te verzorgen. Zeker als de kinderen nog klein zijn kom je dan gewoon niet of nauwelijks aan werken toe. Los daarvan zullen veel
werkgevers dit ook niet voor ogen hebben wanneer ze thuiswerken toestaan.
Helemaal mee eens. Ik had een thusiserk dag maar kinderen gaan dan gewoon naar opvang. Enige winst is een wasje tussendoor kunnen doen en geen reistijd..maar dat is wel winst te noemen tov op kantoor
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 11:32
Ik heb meer dan 700 connecties op LinkedIn.
Ik heb een hele carrière achter de rug en een enorm netwerk.

Het gaat erom dat ik er niet uitkom wat handig is en ik zou willen
Je geeft net aan dat je wel weet wat je wil. Maak een keuze: ga je daarvoor of heb je op dit moment meer behoefte aan de (schijn)zekerheid van een contract bij een werkgever? En ga vervolgens achter je keuze staan en maak een plan:
Zelfstandige: hoe kan het UWV mij in dit proces ondersteunen? Hoe kan ik mijn contacten op linked inzetten? Wat zijn de risico's en hoe hou ik deze zo klein mogelijk? Wat is mijn visie en missie? Wat zijn mijn doelen / gewenste resultaten? Welk inkomen heb ik nodig om een goede basis te hebben en is dit mogelijk? Welke kwaliteiten en kennis heb ik en wat heb ik de markt te bieden? Doe een marktonderzoek. Vraag anderen om je heen wat zij jou zouden zien doen en waarom. M.a.w. laat je voeden, wees nieuwsgierig en maak keuzes.
In dienst bij een werkgever: Hoeveel uur wil ik werken? Wat voor een soort functies passen bij mijn kwaliteiten? En wat voor een soort werkgevers passen bij mij? Hoeveel uur ben ik bereid om te werken? Welke financiële vergoeding wil ik daar minimaal voor terug hebben? En oriënteer je vervolgens op de mogelijkheden. En ook hier: zet je netwerk in!
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-04-2018 11:33
Dus eigenlijk heb je je antwoord al. Wat houd je tegen? Zoals gezegd, je hebt nog (qua tijd) de ruimte. Daarnaast biedt het UWV ook mogelijkheden om zelfstandig ondernemerschap vorm te geven tijdens je uitkeringsperiode.
Ja de onzekerheid, maar ik.ga het allemaal nog eens laten bezinken
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-04-2018 11:40
Je geeft net aan dat je wel weet wat je wil. Maak een keuze: ga je daarvoor of heb je op dit moment meer behoefte aan de (schijn)zekerheid van een contract bij een werkgever? En ga vervolgens achter je keuze staan en maak een plan:
Zelfstandige: hoe kan het UWV mij in dit proces ondersteunen? Hoe kan ik mijn contacten op linked inzetten? Wat zijn de risico's en hoe hou ik deze zo klein mogelijk? Wat is mijn visie en missie? Wat zijn mijn doelen / gewenste resultaten? Welk inkomen heb ik nodig om een goede basis te hebben en is dit mogelijk? Welke kwaliteiten en kennis heb ik en wat heb ik de markt te bieden? Doe een marktonderzoek. Vraag anderen om je heen wat zij jou zouden zien doen en waarom. M.a.w. laat je voeden, wees nieuwsgierig en maak keuzes.
In dienst bij een werkgever: Hoeveel uur wil ik werken? Wat voor een soort functies passen bij mijn kwaliteiten? En wat voor een soort werkgevers passen bij mij? Hoeveel uur ben ik bereid om te werken? Welke financiële vergoeding wil ik daar minimaal voor terug hebben? En oriënteer je vervolgens op de mogelijkheden. En ook hier: zet je netwerk in!
Jij bent de bom! Thanks !!!!
Alle reacties Link kopieren
Als alleenstaande moeder werkte ik gewoon fulltime. Nu ik weer getrouwd ben werk ik nog steeds fulltime.
Dat is prima te combineren.
Wel zou ik aanraden om als het enigszins binnen de mogelijkheden ligt een baan te zoeken met een redelijke flexibiliteit. De keerzijde daarvan is dat flexibele banen over het algemeen flexibiliteit van beide kanten vragen en dat je dus vaak ook overuren zal draaien.
In mijn werk kan ik altijd overdag iets minder uren werken en die dan 's avonds inhalen. Maar dat vergt natuurlijk wel veel zelf-discipline.
Vanuit huis werken met kleine kinderen gaat niet maar als je veel reistijd hebt levert het per saldo wel winst op. Je kinderen kunnen dan kortere dagen naar de opvang en je kan tussendoor even de was alvast doen of iets dergelijks. Dat hoeft dan niet meer als de kinderen thuis zijn.

En op zondagavond maakte ik altijd een paar ovenschotels, soep en andere gerechten voor de doordeweeks zodat ik 's avonds niet hoefde te koken als we uit werk/opvang kwamen.
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 11:42
Jij bent de bom! Thanks !!!!
:$
Je kunt je aanstaande baby natuurlijk altijd Genie noemen (ik zou het InABottle weglaten...) :proud:

Kop op, je kunt het! Maak ruimte in je hoofd en blijf zeker schrijven hier. Zoals je ziet: er zijn heel veel super forummers die graag meedenken. En we hebben allemaal een ander perspectief.

Enne, top dat je niet meer op de 'aanvallende' posts in bent gegaan. Je schrijfstijl is direct ook (voor mij dan) fijner!!
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 10:45
Wie zegt dat ik moeite heb om voor mezelf en mijn kinderen te zorgen? Ik heb een hoge uitkering, omdat ik enorm veel verdiende. En een lange ziektewet omdat dit nu eenmaal.zo werkt bij het uwv.

Wat begrijp je niet aan zelfstandig zijn en alleen wonen?

Bij mij gaat het kindje wonen
Je hebt een burn-out gehad, dus je bent de laatste jaren niet in staat geweest voor jezelf te zorgen en niet voor je kinderen, want je bent samen met hen afhankelijk van een uitkering. Ik snap niet zo goed hoe je jezelf dan onafhankelijk kunt noemen.

En samen met iemand wonen betekent nog niet dat je afhankelijk bent van die persoon. Dus dat is nu juist weer géén definitie van afhankelijkheid.

Dat het derde kind bij jou gaat wonen lijkt me niet vanzelfsprekend, vandaar mijn vraag. Je doet het dit keer toch wel samen, of denk je dat deze vader ook zal afhaken? Gaat hij wel financieel bijdragen en zorg dragen?
Denk je niet teveel op de korte termijn? Je zegt dat kinderopvang je teveel gaat kosten bij 4 dagen werken. Sowieso lijkt me dat sterk aangezien je zegt dat je een goed salaris had. Verder weet ik niet hoe oud je kinderen zijn maar ik neem aan dat die opvang snel minder wordt aangezien je oudste twee toch zeker peuters of kleuters zijn? Desalnietemin lijkt oppas aan huis me een heel goede optie.
Vier dagen werken (of zelfs 5, indien nodig) lijkt me prima, zeker als je ook wat uitdaging in je baan zoekt.
Lil0u schreef:
17-04-2018 12:43
Je hebt een burn-out gehad, dus je bent de laatste jaren niet in staat geweest voor jezelf te zorgen en niet voor je kinderen, want je bent samen met hen afhankelijk van een uitkering. Ik snap niet zo goed hoe je jezelf dan onafhankelijk kunt noemen.

En samen met iemand wonen betekent nog niet dat je afhankelijk bent van die persoon. Dus dat is nu juist weer géén definitie van afhankelijkheid.

Dat het derde kind bij jou gaat wonen lijkt me niet vanzelfsprekend, vandaar mijn vraag. Je doet het dit keer toch wel samen, of denk je dat deze vader ook zal afhaken? Gaat hij wel financieel bijdragen en zorg dragen?
Jij zit echt vol van de aannames en de vooroordelen zeg. Wie zegt dat ze niet in staat was om voor haar kinderen te zorgen toen ze een burnout had? En voor een ww-uitkering heeft ze toch echt hard gewerkt en ze gaat nu hard werken om daar geen gebruik meer van te maken. Een ziekte uitkering heb je gewoon recht op hoor, of ben jij nog nooit ziek geweest? Of wel, maar betaal je dat zelf dan?

Samenwonen en afhankelijkheid voelt voor iedereen anders, dat het niet jouw definitie is, dat is helder. Dat jij van mening lijkt te zijn dat jouw definities, waarden en normen voor iedereen gelden springt uit zowat elke post, tenminste zoals ik ze lees.

En je laatste zinnen, weer lekker veroordelend. En natuurlijk is het vanzelfsprekend dat een net geboren kind bij de moeder blijft, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om een kind bij de moeder weg te halen. Ik vraag me zo langzamerhand af van welke planeet jij komt.
Alle reacties Link kopieren
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 10:37
Ja dat klopt. Vader van eerste twee kids zorgt 1 dag voor ze in het weekend. Meer zit er niet in zelfs nirt via de rechter. Maar combinatie week en weekend werk zou daardoor zeker een optie zijn, alleen wel weekend werk kun je doen als hoog opgeleide? Ik Google en praat me suf met mensen en instanties maar niemand heeft een idee.

Punt is dat de kinderopvang uit mijn zak moet komen dus 4 dagen werken is financieel minder voordelig dan helemaal niet werken. De volledige kinder alimentatie gaat dan namelijk op aan kinderopvang. Plus toeslagen gaan naar beneden. Wat is dan het voordeel voor mijn kinderen? Minder inkomen plus minder tijd met mij?
De kinderopvangtoeslag is zo geregeld dat je nog prima kunt leven als je kinderen naar de opvang gaan.
Lil0u schreef:
17-04-2018 12:43
Je hebt een burn-out gehad, dus je bent de laatste jaren niet in staat geweest voor jezelf te zorgen en niet voor je kinderen, want je bent samen met hen afhankelijk van een uitkering. Ik snap niet zo goed hoe je jezelf dan onafhankelijk kunt noemen.

En samen met iemand wonen betekent nog niet dat je afhankelijk bent van die persoon. Dus dat is nu juist weer géén definitie van afhankelijkheid.

Dat het derde kind bij jou gaat wonen lijkt me niet vanzelfsprekend, vandaar mijn vraag. Je doet het dit keer toch wel samen, of denk je dat deze vader ook zal afhaken? Gaat hij wel financieel bijdragen en zorg dragen?
Hoezo ‘doet ze het dit keer toch wel samen’? Waar bemoei jij je mee? TO hoeft niet jouw ‘burgerlijke’ levensstijl te kopiëren. Laat je haar even zelf bepalen hoe ze haar leven inricht?
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 11:30
Ik heb het karakter van een zelfstandig ondernemer. Dit zou ook het beste bij mij passen. Plus het liefst niet meer werken dan 28 uur door de.weeks en 10 in het weekend dus samen 38 uur.
Iets met persoonlijke ontwikkeling, creativiteit, mensen.
Een eigen klein reclame bureau of projectmanagement bureau waarbij ik anderen inhuur en mee samenwerk zou ik te gek vinden.
Ik zou niet teveel risico's nemen als zelfstandige, denk aan opbouw pensioen en arbeidsongeschiktheid.
Ik zou gaan voor financiële zekerheid en in loondienst gaan.
Alle reacties Link kopieren
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 10:45
Wie zegt dat ik moeite heb om voor mezelf en mijn kinderen te zorgen? Ik heb een hoge uitkering, omdat ik enorm veel verdiende. En een lange ziektewet omdat dit nu eenmaal.zo werkt bij het uwv.

Wat begrijp je niet aan zelfstandig zijn en alleen wonen?

Bij mij gaat het kindje wonen
Schreef je iets over goed Nederlands?
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
17-04-2018 11:11
4 dagen werken is toch volstrekt normaal?
Er zijn toch ook vaders in het spel?
Ik zou gewoon 4 dagen gaan maken hoor.
Dit is echt heel prima te doen.
(Ik werk fulltime met 4 kinderen en een man die heel veel weg is voor zijn werk, en ook dat kan)
En blijkbaar een functie die forummen toelaat ;-)

TO, prioriteit zou je herstel moeten zijn. Ik neem aan dat je samen met je therapeut zal moeten bekijken wat haalbaar is en op welke termijn?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-04-2018 13:13
De kinderopvangtoeslag is zo geregeld dat je nog prima kunt leven als je kinderen naar de opvang gaan.
Maar het is wel een smak geld voor 3 kinderen als je bedenkt dat TO vermoedelijk weinig terug zal krijgen van de BD.
samosa schreef:
17-04-2018 13:41
Maar het is wel een smak geld voor 3 kinderen als je bedenkt dat TO vermoedelijk weinig terug zal krijgen van de BD.
Ze krijgt gewoon geld terug op basis van haar inkomen, net als ieder ander. Voor een tweede en derde kind betaal je veel minder dan voor het eerste en een van de kinderen gaat vast al naar de basisschool? Dus het zal vast wel meevallen.

Ik denk dat TO er alleen aan zal moeten wennen dat ze straks niet zomaar meer geld krijgt, maar er toch voor zal moeten gaan werken. En ja, met drie kinderen wordt dat pittig, maar dat is allemaal eigen keuze.
Ben je beter? Dan ga je werken.

Zo simpel is het toch gewoon?
Tiana_76 schreef:
17-04-2018 13:55
Ben je beter? Dan ga je werken.

Zo simpel is het toch gewoon?
Eens!

Zeker als je drie kinderen hebt die ook gewoon geld kosten, vader doelbewust op afstand houdt en zo hoog van de toren blaast over je onafhankelijkheid.

Snap dat echt niet in combinatie met overwegen niet te gaan werken.
Lil0u schreef:
17-04-2018 14:01
Eens!

Zeker als je drie kinderen hebt die ook gewoon geld kosten, vader doelbewust op afstand houdt en zo hoog van de toren blaast over je onafhankelijkheid.

Snap dat echt niet in combinatie met overwegen niet te gaan werken.
Zucht, ze schrijft juist dat dat iets is wat ze wil voorkomen! Vader doelbewust op afstand houden, WTF? Waar heb je het over? Mens wat heb jij een tunnelvisie.
En ze blaast niet hoog van de toren, jij daarentegen lijkt ergens in een hele hoge toren te zitten en alleen maar neer te kijken op de rest. Bah. Ik heb je echt nog geen enkele keer positief, meelevend, meedenkend, iets brengend (ipv zuigend) of zelfs maar neutraals zien schrijven. En wel zo vol zijn van de eigen waarde en normen. Ben ik blij dat ik in de echte wereld leef, daar waar iedereen zichzelf kan en mag zijn. En wat ben ik blij dat ik een omgeving heb waar mensen elkaar steunen en lief hebben, en als een schop onder de kont nodig is, deze liefdevol gegeven wordt zonder dat er afgerekend wordt op andere keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Ik opende dit topic omdat ik graag wil gaan werken.
Ondanks recht op ziektewet en uitkering. Maar blijkbaar lezen sommigen graag iets anders. Jammer hoor. Ik heb wel al heel veel nuttige adviezen gekregen en daar ga ik zeker mee aan de slag. Bedankt daarvoor!
Als je sommige wensen hebt zul je ook andere dingen moeten laten. Werken in je oude functie/niveau/Salaris houdt in dat je meer uren moet maken en je dus meer opvang nodig hebt. Wanneer je al een bent zul je ook meer terug krijgen van de belasting. Nadeel is dat de kinderen veel naar de opvang moeten. Voordeel dat je meer geld te besteden hebt.

Wanneer je meer thuis wil zijn zul je opzoek moeten naar ander wellicht voor jou wat minder werk. Daarbij kun je minder uren maken, heb je minder opvang nodig maar ontvang je minder salaris.

Eventueel optie 1 waarbij vader twee ook een deel van de opvang op zich neemt?

Verder kan iemand die beslissing voor je maken. Alleen jij kan bepalen waar je concessies is wil doen. Minder werken voor hetzelfde hoge salaris wat ook nog eens op jouw niveau is is niet mogelijk.

Laat het verleden los en luister naar je gevoel. Wil je meer bij de kinderen zijn, dan zul je op andere dingen moeten bezuinigen.
GenieInABottle schreef:
17-04-2018 14:15
Vader doelbewust op afstand houden, WTF? Waar heb je het over? Mens wat heb jij een tunnelvisie.
Door wel een kind te maken met iemand die ze niet toestaat in hetzelfde huis te wonen, houdt ze die persoon op afstand.

Ze ontneemt hem hiermee alle gewone, alledaagse momentjes met zijn kind. Hij zal het niet zijn die zijn kind 's nachts troost. Hij zal niet vanzelfsprekend bij het ontbijt zijn, of zijn kind in bed leggen.

En om welke reden? Omdat moeder haar zelfstandigheid te belangrijk vindt en in de veronderstelling is dat de vader toelaten in huis, bij zijn eigen kind, daar afbreuk aan doet.

Vervolgens is het wel heel lastig om een parttime baan van vier dagen met deze constructie + nog twee andere kinderen die hun vader ook nauwelijks zien te combineren.

Goh :nut:
Alle reacties Link kopieren
TO vraagt nu om opties om een beetje leuk flexibel werk te combineren met het moederschap. Maar die vraag is toch niet nieuw?

Ìk doe mijn best om dit topic te snappen, maar ik mis gewoon een stukje. Het het deel waarin je besluit dat je je leven zo hebt ingericht dat kinderen daar financieel en qua zorg in passen. En het deel waarin je samen met de andere ouder afspraken maakt over de manier waarop inkomen en zorg verdeeld worden.

Na een scheiding kunnen die afspraken opeens anders ingevuld moeten worden, maar dan weet je nog wel hoe je het oorspronkelijk voor je gezien had.

Kennelijk werkte TO tijdens haar huwelijk betrekkelijk full time want anders had ze nu niet zo'n hoge uitkering. Was kinderopvang toen geen probleem? Vader nam vast geen groot deel van de zorg op zich, want die kan nu maximaal 1 dag in het weekend zijn kids hebben. Dus wat is er dan veranderd, want voorheen deed TO ook zowel de zorg als een stevige baan. En ze schrijft niet dat ze denkt dat ze zo'n baan niet meer aankan omdat ze een burn out heeft gehad en dus minder zwaar/verantwoordelijk werk moet doen. Als ze dat had geschreven zou ik het nog begrijpen.

En met de komst van kind nr drie is er dus een nieuwe relatie. Dan maak je daarbinnen toch ook weer afspraken over de verdeling van zorg en inkomen en kijk je hoe je dat met een derde kind gaat doen?

Ik mis dus de afspraken met de vaders en ik mis wat TO had bedacht voor de kinderen kwamen over hoe ze zorg en werk zou gaan combineren.
óu sont les neiges d'antan

Yogiyoga schreef:
17-04-2018 11:30
Ik heb het karakter van een zelfstandig ondernemer. Dit zou ook het beste bij mij passen. Plus het liefst niet meer werken dan 28 uur door de.weeks en 10 in het weekend dus samen 38 uur.
Iets met persoonlijke ontwikkeling, creativiteit, mensen.
Een eigen klein reclame bureau of projectmanagement bureau waarbij ik anderen inhuur en mee samenwerk zou ik te gek vinden.


Dit klinkt gewoon hartstikke haalbaar met jouw achtergrond en netwerk. Ga ervoor! Overleg met het UWV hoe zij je hierbij kunnen faciliteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven