Werk & Studie alle pijlers

Meedenken? Alleenstaand hoogopgeleide moeder

17-04-2018 10:24 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik loop nogal vast op mijn situatie en hoop dat jullie willen meedenken.

Ik ben een alleenstaande moeder van 2 kinderen en zwanger van nr.3 . Ik heb wel een relatie met vader van 3e kind, maar we wonen apart. Die zelfstandigheid vind ik voor mezelf belangrijk en zal ik het liefst zo houden.

Ik ben nu 39 jaar, hoogopgeleid en altijd gewerkt in marketing en ook een aantal jaren freelancer geweest. Door mijn scheiding ontzettend ingestort en diagnose Burn out en PTSS (door jeugd).

Ik heb een ziektewet uitkering tot einde van dit jaar.

Maar wat moet ik daarna? Freelancen zie ik niet zitten qua onzekerheid met de kinderen. Een baan in mijn vakgebied is toch zeker 4 dagen werken en hoe ga ik dat combineren? Met een 'mindere ' baan kom ik.niet aan het inkomen dat ik nu heb vanuit de ziektewet, omdat ik altijd veel verdiende.

Mijn prioriteit zijn mijn kinderen, maar ik voel me ook nutteloos in de maatschappij en wil mijn hand niet ophouden, zelfstandig zijn etc. Maar het lijkt wel alsof ik geen andere oplossing zie.

Iemand tips? Het liefst begin ik iets voor mezelf, maar dat voelt zo onverstandig en ik zou niet weten wat en hoe.....
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe dat gaat, zelfstandig ondernemen, kansen pakken en 28 uur per week. Ben je dan vaak niet bereikbaar, en kan dat bij een startende ondernemer?
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 14:22
Ik opende dit topic omdat ik graag wil gaan werken.
Ondanks recht op ziektewet en uitkering. Maar blijkbaar lezen sommigen graag iets anders. Jammer hoor. Ik heb wel al heel veel nuttige adviezen gekregen en daar ga ik zeker mee aan de slag. Bedankt daarvoor!
Wat zegt je behandelaar hierover? Wat is de prognose? En is er iets te zeggen over je belastbaarheid?
Dat je hoogopgeleid bent maakt denk ik niet zo veel uit, tenzij je werk je eerste prioriteit is. Maar als je én ziek bent geweest, én drie kinderen hebt én alleenstaande moeder kan ik me voorstellen dat je eerst je privésituatie draaiende wil krijgen voordat je jezelf met een baan met hoge werkdruk opzadelt. Vooral gezien je burnout.

Je schreef eerder dat dingen soms niet verstandig lopen, maar meer op gevoel. Tsja, dat is allemaal wel leuk, je gevoel volgen. Maar elke beslissing, ook één op gevoel heeft consequenties en je hebt het jezelf ook wel wat moeilijk gemaakt door zwanger te worden van een man op afstand terwijl je zelf ziek bent. In je OP klinkt het een beetje alsof je alles wil hebben, én dat salaris, en die inhoudelijke baan, én dat nieuwe kind, maar niet die man erbij. Ik denk dat dat wat van de negatieve reacties heeft opgeroepen.

Genie schrijft denk ik hele goede tips om in mogelijkheden te gaan denken om zo uit te zoeken wat wél kan. Ik denk dat je burnout en PTSS het nog het meest lastig maken, omdat je niet volledig belastbaar bent. Het is geen griepje waar je van herstelt en als het weg is, is het weg en dan ben je weer helemaal 100% en topfit. Misschien helpt het je ook om je prioriteiten op een rijtje te zetten, wat vind jij het allerbelangrijkst in je leven straks, waar moet dus de meeste aandacht naartoe gaan, en welke dingen maken minder uit (wellicht ziet dat er toch wat anders uit dan je denkt, geef je nu veel aandacht aan dingen die je eigenlijk niet zo belangrijk vindt). En bespreek ook met je behandelaar wat realistisch is daarin gezien je huidige gezondheid, en natuurlijk ook hoe je gaat voorkomen dat je weer in een burnout terecht komt.
Alle reacties Link kopieren
Je uitkering stopt of verlaagd op de lange termijn vanzelf wanneer er geen medische reden meer is voor ziektewet of wanneer je in de WIA zit terwijl je gedeeltelijk kunt werken. Dat je werk en prive niet kunt combineren zijn je eigen keuzes daar houdt een arbeidsongeschiktheidsuitkering uit eindelijk geen rekening mee.

Jij kiest om 3 kinderen te maken van 3 verschillende vaders daar gaat de maatschappij maar in heel bepekte mate voor opdraaien. Wat je kunt doen is om die vaders te vragen om ook een deel van de zorg op zich te nemen dan wel om alimentatie te betalen. Je kunt kinder opvang regelen e.d. Misschien is 4 dagen werken niet mogelijk maar wel bijv. 4x6 of 3x8 met de inzet van de andere ouder, je netwerk en kinderopvang.

Het feit dat je het karakter hebt van een zelfstandig ondernemer is blijkbaar niet door gesijpeld in je privé leven. Behalve dat je balans zoekt en e.a. precies zo moet zijn ingedeeld als waar jij je lekker bij voelt...heb je ook al nagedacht over de realiteit? Wat voor diensten wil je aanbieden, wat kost het, wat wordt prijs? Hoe ga je er geld aan verdienen? Wie zijn je klanten, is er een markt, hoe gunstig is deze? Hoe zorg je dat je bereikbaar bent, waarom kan men jou vinden?

Maak je doelen eens smart.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kinderopvangtoeslag is belachelijk hoog. Zelfs al zou je net zoveel verdienen als man en ik bij elkaar, krijg je enorm veel toeslag.

Werken loont altijd. Je houdt altijd over na kinderopvangkosten en KOT.

9x4 gaan werken, 4 dagen opvang regelen, klaar ben je
En meestal is het ook gewoon een kwestie van doen. Als je eenmaal een baan hebt, regelt het zich vanzelf. Vooruit kijken (was en als) heeft geen nut, misschien kun je bij een nieuwe werkgever flextijden afspreken, of hebben ze een inpandig kinderopvang of dragen ze daaraan bij, weet jij Veel. Niks doen is in ieder geval geen optie.
Alle reacties Link kopieren
dame30 schreef:
18-04-2018 09:57
Kinderopvangtoeslag is belachelijk hoog. Zelfs al zou je net zoveel verdienen als man en ik bij elkaar, krijg je enorm veel toeslag.

Werken loont altijd. Je houdt altijd over na kinderopvangkosten en KOT.

9x4 gaan werken, 4 dagen opvang regelen, klaar ben je
Klopt, ik heb 3 dagen bso opvang voor 1 kind, ben alleenstaand en betaal netto nog geen 100 euro per maand
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ikzelf 3 dagen en vakantieopvang 8 weken, we verdienen boven 5000 samen en we zijn netto 200 kwijt....
Alle reacties Link kopieren
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 10:37
Ja dat klopt. Vader van eerste twee kids zorgt 1 dag voor ze in het weekend. Meer zit er niet in zelfs nirt via de rechter. Maar combinatie week en weekend werk zou daardoor zeker een optie zijn, alleen wel weekend werk kun je doen als hoog opgeleide? Ik Google en praat me suf met mensen en instanties maar niemand heeft een idee.

Punt is dat de kinderopvang uit mijn zak moet komen dus 4 dagen werken is financieel minder voordelig dan helemaal niet werken. De volledige kinder alimentatie gaat dan namelijk op aan kinderopvang. Plus toeslagen gaan naar beneden. Wat is dan het voordeel voor mijn kinderen? Minder inkomen plus minder tijd met mij?
Dit kan niet kloppen. Als je betaald wordt naar je opleiding zijn die kosten voor de kinderopvang echt peanuts op het totaal. Zeker bij een 4-daagse werkweek. En ja, ik weet waar ik over praat.
Bovendien gaat je salaris eind van het jaar drastisch omlaag, dus is het zinloos om te rekenen met je huidige inkomen?
En bovenal: is werken een investering in de toekomst. Dus zelf al zou je er nu op toeleggen, dan nog wordt dat echt wel beter als je alleen nog maar bso nodig hebt.
lelietje-van-dalen wijzigde dit bericht op 18-04-2018 13:36
0.08% gewijzigd
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Voordat je al te concreet plannen gaat maken, misschien even afwachten tot je derde kindje is geboren c.q. gezond is? Verder zou ik mezelf niet te veel op laten jagen. Je hebt voorlopig nog een inkomen dus gun jezelf de tijd na te denken over vervolgstappen.
dame30 schreef:
18-04-2018 11:43
Ikzelf 3 dagen en vakantieopvang 8 weken, we verdienen boven 5000 samen en we zijn netto 200 kwijt....
Hier 3 kinderen, 3 dagen opvang en vakantieopvang: netto 245. Ik vind het niet duur.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je deels thuis mag werken dan kun je altijd in het weekedn werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
18-04-2018 13:48
Wanneer je deels thuis mag werken dan kun je altijd in het weekedn werken.
Dat lost toch niks op? Tenzij de kinderen dan allemaal naar hun vader(s) zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij erg moeilijk worden om met drie kinderen in je eentje ook nog een baan buitenshuis te nemen.
Ik wil best meedenken, maar ik zie geen verrassende mogelijkheden.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 14:02
24.01% gewijzigd
Is er nog ruimte om een eind aan zwangerschap nummer 3 te maken?
Alle reacties Link kopieren
Overweeg een au pair
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De maandelijkse kosten voor een au pair uit Europa zijn gemiddeld €650,00 per maand.

De maandelijkse kosten voor een visumplichtige au pair zijn gemiddeld €760,00 per maand.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.aupair-nederland.nl/nl/kosten/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
18-04-2018 13:56
Het lijkt mij erg moeilijk worden om met drie kinderen in je eentje ook nog een baan buitenshuis te nemen.
Ik wil best meedenken, maar ik zie geen verrassende mogelijkheden.
Ze blijven niet klein. Op een dag zitten ze allemaal op school.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
miedo schreef:
18-04-2018 13:56
Het lijkt mij erg moeilijk worden om met drie kinderen in je eentje ook nog een baan buitenshuis te nemen.
Ik wil best meedenken, maar ik zie geen verrassende mogelijkheden.
Hoezo? Daar is de kinderopvang toch juist voor?
Alle reacties Link kopieren
En een andere woonvorm ? Twee panden of 1 grote met pa van nummer 3 , zodat er een wel-niet-samenwonen ontstaat ? Iets kopen met je ouders samen / ouders op het terrein ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
miedo schreef:
18-04-2018 13:56
Het lijkt mij erg moeilijk worden om met drie kinderen in je eentje ook nog een baan buitenshuis te nemen.
Ik wil best meedenken, maar ik zie geen verrassende mogelijkheden.
Er bestaat zoiets als kinderopvang in Nederland. Dat is een plek waar je je kinderen heen brengt 's ochtends dan ga je werken en als je klaar bent haal je ze weer op.

Handig hè?
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
18-04-2018 14:32
Er bestaat zoiets als kinderopvang in Nederland. Dat is een plek waar je je kinderen heen brengt 's ochtends dan ga je werken en als je klaar bent haal je ze weer op.

Handig hè?
:-D
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het kan aan mij liggen, hoor, maar ik begrijp het probleem geloof ik niet?

Je hebt 3 kinderen waarvan 1 baby straks, hebt al een vak, en vraagt je af hoe het straks moet met werk?

Ehm... gewoon? Kinderen naar de crèche en baan voor 32 uur zoeken?
Am Yisrael Chai!
Flexibele baan zoeken van 4 dagen met 1 dag thuiswerk?

Waarbij je die ene dag desnoods opdeelt in een stuk of 3 avonden.
Slapen de kinderen en kan jij werken.
Of je werkt die dag in 't weekend als kinderen bij hun vaders zijn.


Die opvang duurt bovendien geen eeuwen.

Als de kinderen 4 zijn gaan ze naar school.
Tenzij de oudste nu 2 is, zit je daar waarschijnlijk al bijna aan.
En als alleenstaande met 3 kinderen gok ik dat je ook een bult aan KOT krijgt.
Wat fijn dat je zo hoog bent opgeleid. Dan krijg je vast een goede baan, waarmee je je kinderen prima in je eentje kunt onderhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven