Werk & Studie alle pijlers

Meedenken? Alleenstaand hoogopgeleide moeder

17-04-2018 10:24 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik loop nogal vast op mijn situatie en hoop dat jullie willen meedenken.

Ik ben een alleenstaande moeder van 2 kinderen en zwanger van nr.3 . Ik heb wel een relatie met vader van 3e kind, maar we wonen apart. Die zelfstandigheid vind ik voor mezelf belangrijk en zal ik het liefst zo houden.

Ik ben nu 39 jaar, hoogopgeleid en altijd gewerkt in marketing en ook een aantal jaren freelancer geweest. Door mijn scheiding ontzettend ingestort en diagnose Burn out en PTSS (door jeugd).

Ik heb een ziektewet uitkering tot einde van dit jaar.

Maar wat moet ik daarna? Freelancen zie ik niet zitten qua onzekerheid met de kinderen. Een baan in mijn vakgebied is toch zeker 4 dagen werken en hoe ga ik dat combineren? Met een 'mindere ' baan kom ik.niet aan het inkomen dat ik nu heb vanuit de ziektewet, omdat ik altijd veel verdiende.

Mijn prioriteit zijn mijn kinderen, maar ik voel me ook nutteloos in de maatschappij en wil mijn hand niet ophouden, zelfstandig zijn etc. Maar het lijkt wel alsof ik geen andere oplossing zie.

Iemand tips? Het liefst begin ik iets voor mezelf, maar dat voelt zo onverstandig en ik zou niet weten wat en hoe.....
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 10:57
Nee daarom ben ik nu al.bezig terwijl ik tot einde van dit jaar heb.

Waarom.zo negatief toch mensen. Ik heb het idee dat ik word aangevallen op dingen die ik juist niet doe
Ik denk dat dat door de manier van schrijven komt. Je schrijft nl. best veel bij wat eigenlijk irrelevant is, maar wat mensen wel de gelegenheid geeft om dat belangrijker te maken dan je vraag. Zoals de reactie "waar gaat je kind wonen" wel aangeeft (alsof je een net geboren baby maar direct naar de vader brengt om daar te laten wonen...)
Adem in en adem uit. Laat de reacties die je tot verdediging oproepen even links liggen en focus op de meedenk posts. Persoonlijk denk ik dat je dat meer oplevert.
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
17-04-2018 10:54
Misschien je leefstandaard wat aanpassen. Een baan met minder uren, minder salaris maar wel tijd voor je kinderen? Hou je ook je kinderopvangtoeslag nog en kindgebonden budget. Samen met alimentatie en kinderbijslag voor 3 kinderen zou dat volgens mij makkelijk moeten lukken, toch?
En wellicht is dat dan niet meer je droombaan.. nou ja, keuzes hè
Ja dat is waar. Minder inkomen is ook niet zozeer een probleem het is meer welke opties zijn er voor leuk werk met een beetje flexibiliteit en te combineren met moederschap. Thanks!!
Ik heb drie kinderen die ik moet/wil moederen en onderhouden in mijn uppie. Ook tijdens de laatste zwangerschap en bevalling.

Wat mij helpt is accepteren dat niks perfect zal gaan en priotiseren. Op nr 1 staan mijn kinderen en op nr 2 mijn werk en inzelf niet meer dan nr 3. Ik heb/ wil geen tijd voor mannen, wel tijd voor familie en vrienden.

Ik heb iemand die mijn huis schoonmaakt, werk zelf fulltime en op de woensdag vanuit huis. Ik ben niet bepaald de perfecte moeder op het schoolplein die er mega verzorgd uitziet met de perfecte kinderen, ik ben niet creatief met tractaties etc etc en het huis is vaak een chaos. Maar het is een liefdevol, gezellig warm nest met een hok vol kinderen die geliefd zijn, een moeder die zich geliefd voelt en af en toe bek af is.

Alles kan, niet alles kan volgens een perfect plaatje.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-04-2018 11:04
Ik denk dat dat door de manier van schrijven komt. Je schrijft nl. best veel bij wat eigenlijk irrelevant is, maar wat mensen wel de gelegenheid geeft om dat belangrijker te maken dan je vraag. Zoals de reactie "waar gaat je kind wonen" wel aangeeft (alsof je een net geboren baby maar direct naar de vader brengt om daar te laten wonen...)
Adem in en adem uit. Laat de reacties die je tot verdediging oproepen even links liggen en focus op de meedenk posts. Persoonlijk denk ik dat je dat meer oplevert.
Heel erg bedankt je hebt helemaal gelijk
Alle reacties Link kopieren
rechthoek schreef:
17-04-2018 11:06
Ik heb drie kinderen die ik moet/wil moederen en onderhouden in mijn uppie. Ook tijdens de laatste zwangerschap en bevalling.

Wat mij helpt is accepteren dat niks perfect zal gaan en priotiseren. Op nr 1 staan mijn kinderen en op nr 2 mijn werk en inzelf niet meer dan nr 3. Ik heb/ wil geen tijd voor mannen, wel tijd voor familie en vrienden.

Ik heb iemand die mijn huis schoonmaakt, werk zelf fulltime en op de woensdag vanuit huis. Ik ben niet bepaald de perfecte moeder op het schoolplein die er mega verzorgd uitziet met de perfecte kinderen, ik ben niet creatief met tractaties etc etc en het huis is vaak een chaos. Maar het is een liefdevol, gezellig warm nest met een hok vol kinderen die geliefd zijn, een moeder die zich geliefd voelt en af en toe bek af is.

Alles kan, niet alles kan volgens een perfect plaatje.
Wow ja dat is inspirerend. Heel erg bedankt
Alle reacties Link kopieren
Liever wat meer werken en kinderen naar de opvang dan thuis blijven zitten met een uitkering. Ik zou liever een goed belegde boterham verdienen voor mijn kinderen, ook al zien ze mij daardoor wat minder. Als je een partner hebt en de keuze om minder te werken oké, maar bij jou is dat nou eenmaal niet zo. Dus je zult wel moeten.

Ik geloof echt niet dat je met 4 dagen werken minder verdient dan met thuiszitten, maar zelfs áls dat zo zou zijn, zou werken jou en je kinderen alsnog meer opleveren. Al is het maar dat je een goed voorbeeld bent voor je kids.
En mocht je inkomen nog niet genoeg zijn met 4 dagen, dan ga je 5 dagen werken. Wat moet dat moet.
4 dagen werken is toch volstrekt normaal?
Er zijn toch ook vaders in het spel?
Ik zou gewoon 4 dagen gaan maken hoor.
Dit is echt heel prima te doen.
(Ik werk fulltime met 4 kinderen en een man die heel veel weg is voor zijn werk, en ook dat kan)
Alle reacties Link kopieren
Gastouder aan huis is vaak goedkoper met drie kinderen en veel minder gedoe voor je kinderen. Vier dagen werken, waarvan je een deel thuis kan werken.
Simitçi schreef:
17-04-2018 10:51
Wat wil je nu eigenlijk horen ? Hoe je in een uitkeringssituatie kunt blijven ?
Daar heeft ze al voor gezorgd door zwanger te worden en niet te gaan samenwonen met de vader.
U bent alleenstaande ouder met een kind onder de 5 jaar. In dit geval kunt u een vrijstelling van solliciteren krijgen van maximaal 5 jaar.
Yggdrasil- schreef:
17-04-2018 11:11
4 dagen werken is toch volstrekt normaal?
Er zijn toch ook vaders in het spel?
Ik zou gewoon 4 dagen gaan maken hoor.
Dit is echt heel prima te doen.
(Ik werk fulltime met 4 kinderen en een man die heel veel weg is voor zijn werk, en ook dat kan)
Jouw kinderen wonen niet meer thuis, dat is wat anders dan de situatie van TO.
sinnombre schreef:
17-04-2018 11:13
Jouw kinderen wonen niet meer thuis, dat is wat anders dan de situatie van TO.
Uh 2 nog wel hoor, de rest is hier nog zeker de helft van de tijd.

Maar ik snap je opmerking <3
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
17-04-2018 10:58
Wel gaan werken en kijken naar opvang aan huis of een au pair oid? Dan heb je waarschijnlijk meer flexibiliteit.
Overigens zou ik wel eerst zorgen dat je hersteld bent voor je weer gaat werken. Dus focus op herstellen en daarna weer een baan.
Ja thanks je hebt gelijk
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-04-2018 10:59
Je hebt nog ruim een half jaar de tijd om hier vorm aan te geven. Erg voorbarig om nu al te denken in de vorm van een uitkering, als in 4 dagen werken levert financieel minder op dan niet werken. Dat is nl. helemaal afhankelijk van je werk.
Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden zowel in werk als in het combineren van werk en gezin.

Je geeft aan dat je een commerciële tijger bent, wat heb je nodig om jezelf te verkopen onder jouw voorwaarden?
Ik heb alle berekeningen op alle mogelijke manieren al gemaakt. Maar inkomen is niet het meest belangrijke bij mijn vraag. Het gaat vooral om.de balans.

Ik heb eerst meer inzicht nodig in wat ik zelf zou willen denk ik. Welke balans voor mij ideaal is.
Dus dank voor je vraag !
Wat een gejank hier zeg. Is er eens een vrouw die haar zaakjes voor elkaar heeft (en ja, ze heeft drie kinderen van twee verschillende mannen en ja, ze woont niet samen, en ja, dat wijkt dus af. Nou en? Als dat voor alle partijen werkt, wat maakt dat dan uit? Moet alles dan maar eenheidsworst zijn?), die werkt aan haar herstel en die, wanneer ze overal weer een beetje bovenop is, weer aan het werk wil gaan, is het nog niet goed!

Yogiyoga, ik kan je niet helpen aan baansuggesties, want ik heb de ballen verstand van de branche waarin jij werkzaam bent. De enige tip die ik kan bedenken is om misschien eens te kijken naar werken vanuit huis (en dat hoeft natuurlijk niet als freelancer, er zijn vast ook banen te vinden waarbij je een dag of twee per week vanuit huis kan werken en de rest op kantoor).
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
17-04-2018 11:12
Daar heeft ze al voor gezorgd door zwanger te worden en niet te gaan samenwonen met de vader.
U bent alleenstaande ouder met een kind onder de 5 jaar. In dit geval kunt u een vrijstelling van solliciteren krijgen van maximaal 5 jaar.
Yep.
En toch wil ik dat niet. Vandaar dit topic
Een goede achterban is belangrijk en wat ik deed toen de kinderen nog kleiner waren en ik veel uren maakte: samen slapen!
Ik compenseerde als het ware 's nachts wat ik soms overdag miste van ze.
Ik heb mede om die reden ook lang zelf gevoed.
Maar het moet maar net bij je passen natuurlijk.

Een goede achterban is heel belangrijk en realiseer je: nu investeren in je werk is makkelijker en belangrijker voor je carriere dan later. Als ze groter zijn zal je merken dat je veel meer nodig bent in huis. En als jij je strepen verdient hebt tegen die tijd kan je gemakkelijker een dag minder gaan werken, zonder dat dat meteen heel veel financiele gevolgen heeft.
Je kan ook een thuiswerkdag inlassen. Of meerdere uren maken op een dag.
Er zijn vele opties. Ik zou echt blijven werken en iets voor jezelf klinkt mooi maar ik snap je gevoel over onzekerheid heel goed. Miss iets voor over een tijdje om te gaan onderzoeken?
Alle reacties Link kopieren
Sprookjesbos schreef:
17-04-2018 11:18
Wat een gejank hier zeg. Is er eens een vrouw die haar zaakjes voor elkaar heeft (en ja, ze heeft drie kinderen van twee verschillende mannen en ja, ze woont niet samen, en ja, dat wijkt dus af. Nou en? Als dat voor alle partijen werkt, wat maakt dat dan uit? Moet alles dan maar eenheidsworst zijn?), die werkt aan haar herstel en die, wanneer ze overal weer een beetje bovenop is, weer aan het werk wil gaan, is het nog niet goed!

Yogiyoga, ik kan je niet helpen aan baansuggesties, want ik heb de ballen verstand van de branche waarin jij werkzaam bent. De enige tip die ik kan bedenken is om misschien eens te kijken naar werken vanuit huis (en dat hoeft natuurlijk niet als freelancer, er zijn vast ook banen te vinden waarbij je een dag of twee per week vanuit huis kan werken en de rest op kantoor).
Dankjewel je woorden doen me goed. Ik ga er zeker naar kijken.
Wat zou je willen doen als je echt de vrijheid zou hebben om te kunnen kiezen? Even niet denken aan wat verstandig of onverstandig is, maar waar zou je gelukkig mee zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd bijzonder dat mensen aanraden een baan te zoeken waarbij ze 1 of 2 dagen kan thuiswerken. Dat is m.i. niet bedoeld om tegelijkertijd je kinderen op te vangen en te verzorgen. Zeker als de kinderen nog klein zijn kom je dan gewoon niet of nauwelijks aan werken toe. Los daarvan zullen veel
werkgevers dit ook niet voor ogen hebben wanneer ze thuiswerken toestaan.
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 11:17
Ik heb alle berekeningen op alle mogelijke manieren al gemaakt. Maar inkomen is niet het meest belangrijke bij mijn vraag. Het gaat vooral om.de balans.

Ik heb eerst meer inzicht nodig in wat ik zelf zou willen denk ik. Welke balans voor mij ideaal is.
Dus dank voor je vraag !
Draai het om, inkomen faciliteert je balans.
Weet je, als je echt zo commercieel bent, dan zijn er heel veel mogelijkheden. Zit je op linkedin? Zo niet, dan zou ik je adviseren om daar een profiel aan te maken. En van daaruit te beginnen met netwerken. Laat je inspireren, maak testen om uit te vinden wat je wil, vraag feedback en ervaringen. Er gaat echt een wereld voor je open.
Ik ken heel veel mensen die een online business zijn opgestart en het erg goed doen, juist door die commerciële kwaliteiten.
Maak gebruik van wat je hebt, denk in mogelijkheden en je komt er wel.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
17-04-2018 11:22
Wat zou je willen doen als je echt de vrijheid zou hebben om te kunnen kiezen? Even niet denken aan wat verstandig of onverstandig is, maar waar zou je gelukkig mee zijn?
Ik heb het karakter van een zelfstandig ondernemer. Dit zou ook het beste bij mij passen. Plus het liefst niet meer werken dan 28 uur door de.weeks en 10 in het weekend dus samen 38 uur.
Iets met persoonlijke ontwikkeling, creativiteit, mensen.
Een eigen klein reclame bureau of projectmanagement bureau waarbij ik anderen inhuur en mee samenwerk zou ik te gek vinden.
Yggdrasil- schreef:
17-04-2018 11:21
Een goede achterban is belangrijk en wat ik deed toen de kinderen nog kleiner waren en ik veel uren maakte: samen slapen!
Ik compenseerde als het ware 's nachts wat ik soms overdag miste van ze.
Ik heb mede om die reden ook lang zelf gevoed.
Maar het moet maar net bij je passen natuurlijk.

Een goede achterban is heel belangrijk en realiseer je: nu investeren in je werk is makkelijker en belangrijker voor je carriere dan later. Als ze groter zijn zal je merken dat je veel meer nodig bent in huis. En als jij je strepen verdient hebt tegen die tijd kan je gemakkelijker een dag minder gaan werken, zonder dat dat meteen heel veel financiele gevolgen heeft.
Je kan ook een thuiswerkdag inlassen. Of meerdere uren maken op een dag.
Er zijn vele opties. Ik zou echt blijven werken en iets voor jezelf klinkt mooi maar ik snap je gevoel over onzekerheid heel goed. Miss iets voor over een tijdje om te gaan onderzoeken?
Als ze klein zijn is dat samen slapen idd goud. Heel veel quality time bij het wakker worden, in de nacht komen ze lekker tegen je aan knuffelen wat een hoop doet in knuffelbehoefte van ouder en kind. En als zij gaan slapen, uitgebreid voorlezen.

Kinderen hebben geborgenheid nodig, veiligheid, liefde, regels en verder heel veel ruimte. En als je echt interesse blijft houden in je kinderen komt het goed, dan blijf je verbonden. Zelfs al werk je veel.

Alleen wat ik er echt niet bij trek, is een (nieuwe) partner. Dan kost me mentaal en fysiek teveel om alles vol te houden. Dan doe ik iedereen tekort.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-04-2018 11:29
Draai het om, inkomen faciliteert je balans.
Weet je, als je echt zo commercieel bent, dan zijn er heel veel mogelijkheden. Zit je op linkedin? Zo niet, dan zou ik je adviseren om daar een profiel aan te maken. En van daaruit te beginnen met netwerken. Laat je inspireren, maak testen om uit te vinden wat je wil, vraag feedback en ervaringen. Er gaat echt een wereld voor je open.
Ik ken heel veel mensen die een online business zijn opgestart en het erg goed doen, juist door die commerciële kwaliteiten.
Maak gebruik van wat je hebt, denk in mogelijkheden en je komt er wel.
Ik heb meer dan 700 connecties op LinkedIn.
Ik heb een hele carrière achter de rug en een enorm netwerk.

Het gaat erom dat ik er niet uitkom wat handig is en ik zou willen

Maar.thanks want je woorden inspireren me wel!!
anoniem_368037 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 11:34
2.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tulp09 schreef:
17-04-2018 11:28
Ik vind het altijd bijzonder dat mensen aanraden een baan te zoeken waarbij ze 1 of 2 dagen kan thuiswerken. Dat is m.i. niet bedoeld om tegelijkertijd je kinderen op te vangen en te verzorgen. Zeker als de kinderen nog klein zijn kom je dan gewoon niet of nauwelijks aan werken toe. Los daarvan zullen veel
werkgevers dit ook niet voor ogen hebben wanneer ze thuiswerken toestaan.
Thuiswerken gaat vanaf de basisschoolleeftijd, tijdens de tijd dat ze op school zijn en dan 's avonds nog een paar uur. De tijd dat je kinderen dan thuis zijn ben je er voor hun.
Yogiyoga schreef:
17-04-2018 11:30
Ik heb het karakter van een zelfstandig ondernemer. Dit zou ook het beste bij mij passen. Plus het liefst niet meer werken dan 28 uur door de.weeks en 10 in het weekend dus samen 38 uur.
Iets met persoonlijke ontwikkeling, creativiteit, mensen.
Een eigen klein reclame bureau of projectmanagement bureau waarbij ik anderen inhuur en mee samenwerk zou ik te gek vinden.
Dus eigenlijk heb je je antwoord al. Wat houd je tegen? Zoals gezegd, je hebt nog (qua tijd) de ruimte. Daarnaast biedt het UWV ook mogelijkheden om zelfstandig ondernemerschap vorm te geven tijdens je uitkeringsperiode.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven