Werk & Studie alle pijlers

meerdere talen leren

27-10-2014 19:00 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die meerdere talen tegelijk geleerd hebben. Ik ben zelf bezig met Frans, maar wil er eigenlijk nog Spaans naast doen. Is dit te doen of is het beter om één taal tegelijk te leren?
Ik heb Duits, Engels en Spaans tegelijkertijd geleerd. Op de mavo. Zo bijzonder is dat toch niet?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Op de middelbare school heb je Frans, Duits, Engels, Nederlands, Grieks, Latijn en soms nog Fries en Spaans te gelijkertijd. Dus dat kan wel ja
Op de middelbare school ging het me best goed af (Engels, Duits en Frans). Maar op het hbo al wat minder (Frans (vervolg) icm Spaans). Vond de combi Spaans Frans echt lastig omdat de talen heel veel op elkaar lijken (vooral grammaticaal) en ik sprak al wel wat Frans.

Twee jaar geleden gestart met een vijfde vreemde taal (Zweeds) en dat is vrij pittig. Niet omdat de taal an sich lastig is maar omdat ik merk dat een taal leren wat moeizamer gaat. Ben begin 30 en hoor dit van meer leetijdsgenoten.
Zou je niet liever 1 vreemde taal goed willen beheersen voordat je aan een andere begint?

Ik heb er wel ervaring mee. Heb een talenaanleg maar vond het echt verwarrend!
Het ligt er een beetje aan hoeveel de talen op elkaar lijken geloof ik. Je moet ze namelijk niet door elkaar gaan halen. Zweeds en Deens tegelijkertijd leren lijkt me dus niet zo'n goed plan. Maar ik weet niet hoeveel Spaans en Frans echt op elkaar lijken.
Als je een van de twee erg goed spreekt, is het leren van de ander veel makkelijker. Dus ik zou het bij Spaans houden, helemaal daarvoor gaan. Als je het dan naar je tevredenheid spreekt, verdiep je je erg in het Frans.

Het ligt er natuurlijk wel aan hoe goed je het wilt spreken. Bovenstaande raad ik aan als je het vloeiend wilt spreken. Als je maar een paar woordjes wilt kunnen, dan kan meerdere talen leren prima tegelijkertijd.
Ik heb Engels en Frans op een vertalersopleiding gedaan, dat ging goed naast elkaar. Daarna heb ik Engels, Frans en Spaans tegelijkertijd gedaan waarbij Engels en Frans goed naast elkaar gingen, maar Frans en Spaans vond ik een lastige combi omdat de talen veel op elkaar lijken, maar toch ook weer erg verschillend zijn.

Als je een taal echt goed wil leren, zou ik ze los van elkaar leren en niet tegelijkertijd.
Ik kan het een beetje. En praat het maar zo'n beetje aan elkaar. Ik heb wel eens Spaanse woorden in Italiaanse zinnen gebruikt, als het verhaal een beetje loopt is het geen punt. Op vakantie.
Ik heb Spaans en Italiaans bijna tegelijk geprobeerd.

Geen doen.

Engels Frans en Duits op de middelbare school was daarentegen geen enkel probleem.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Het leren van een nieuwe taal wordt alleen maar lastiger als je al wat ouder bent..ben nu 49,

Ben begonnen met een cursus Spaans, spreek uitstekend Engels en een beetje HAVO Frans en Duits, maar haal idd wel dingen door elkaar.

Dat heb ik met Frans en Engels eigenlijk ook, maar als je de uitspraak een beetje 'verfranst" is dat soms geen probleem
Ik heb arabisch en turks tegelijk geprobeerd. Werkte niet, verwarring in het hoofd.
Ik zou eerst de ene taal leren tot een goede beheersing, daarna de andere. Dit om verwarring te voorkomen en ik vond het makkelijker Spaans te leren omdat ik de Franse taal goed beheers, er zijn veel dingen die wel op elkaar lijken.
Nothing worth having comes easy
Nou het is volgens mij idd wat hierboven al gezegd wordt. Frans en Spaans lijken wel veel op elkaar dus dat lijkt me wel verwarrend. Ik heb zelf Spaans gestudeerd en kan sindsdien geen woord Frans meer :( alles komt er in het Spaans uit.
Ik heb ook wel eens talen die op elkaar leken tegelijk proberen te leren maar na een tijdje ben ik met 1 taal gestopt omdat ik het constant door elkaar haalde. Ik ga mij wel weer op die taal richten zodra ik de ander voldoende beheers.
Ik heb vroeger Engels en Duits tegelijk geleerd, maar toen was ik nog heel jong. Als kind gaat dat een stuk gemakkelijk. Maar toen ik later (begin twintig) Spaans ging leren had ik last van de blauwe maandag Frans die half was blijven hangen op de middelbare school. Ik vond het geen doen. Heeft lang geduurd voor ik het Frans eruit had, en ik kon er nooit ene fluit van op school. Toch vond ik het lastig. Ik zou dus die combi in ieder geval niet doen. Lijkt echt te veel op elkaar.

Geld ook voor Italiaans trouwens in combi met Frans/Spaans.
Ik had al 6 jaar Franse les op school gehad, toen ik Spaans leerde spreken. Dat was wel te doen, en ik had best behoorlijk wat voordeel door mijn kennis van de Franse taal.

Ik kan mij zo voorstellen dat als je beide talen 'from scratch' moet gaan leren, dat dat verwarrend is.

zanahoria = carotte
Dank voor de reacties! Ik had ook al bedacht dat ik op de middelbare school natuurlijk ook meerdere talen tegelijk had. Maar dat waren andere combinaties..

Denk dat ik da toch eerst goed voor één taal ga, voor ik aan de ander begin.
Ik leer Spaan en Frans tegelijk en dat gaat prima. Soms helpt het en lijken worden op elkaar, soms helemaal niet maar als je je daar bewust van bent scheelt dat al heel veel. Wat helpt bij mij is veel oefenen met apps. Memrise gebruik ik het meest. En voor Spaans, Ben en Marina, notes in spanish

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven