Werk & Studie alle pijlers

Mijn inwerktijd

26-09-2014 14:13 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ergens mee.

Ben net begonnen met een nieuwe baan.

De eerste 3 maanden word ik intern opgeleid.

de werkgever is nog een beetje zoekende hoe deze opleiding het beste vormgegeven kan worden.

Ik heb aangegeven dat ik het beste leer door het in de praktijk te doen. Ok, dus, ik word ingewerkt door mijn collega's momenteel. Ik moet echt vanaf 0 beginnen. Voor de collega natuurlijk niet zo fijn aangezien het een baan betreft wat nogal druk is.

nu merkte ik al dat hun eigen werk ze opslokt, minimale bezetting momenteel dus druk druk.

heb dus in in deze 3 weken zelf maar 3 dagen in de praktijk kunnen oefenen.

Nu werd ik 2 dagen bij een collega gezet die nogal..uhhm streng is. Voelt absoluut niet prettig, ook een vraag van mij wordt niet normaal beantwoord. En soms gewoon helemaal niet.

Ik ben nog nieuw en kan het gemopper van haar op mij aardig negeren. Voel mij ook absoluut niet aangesproken.

want hey, kan gewoon niet alles weten en ik heb 3 maand de tijd dus ik HOEF nog niet alles te weten.

Heb wel moeite om mij in te houden, wil het liefst terug reageren. Maarja ben nieuw, dus doe het maar niet.

ik bedacht mij eigenlijk wel dat dit misschien een test is. De test van stressbestendig heb ik dan wel doorstaan. Maar weet niet of ik alles over mij heen moet laten gaan.

Wat zouden jullie doen? Tis een cultuurtje daar dat je degene zelf moet aanspreken als iets jou stoort, dat werd mij gelijk al duidelijk gemaakt tijdens de sollicitatiegesprekken, ben daar ook helemaal mee eens, maar nu al van mij afbijten voelt niet zo prettig, al zou ik graag willen.
Wat zegt ze dan zoal? Kun je een voorbeeld geven?
Ik zou toch op een wat rustiger moment van de dag, zelf het gesprek met die collega aangaan. Daarbij rustig vertellen dat je begrijpt dat zij het druk hebben, maar dat jij nog ingewerkt moet worden, dus nog niet alles weet en je haar houding naar jou daarom erg vervelend vind.
Uuhmm.

Op een vraag van mij: "meen je deze vraag nou echt??" En dan geen antwoord geven. Ik zei: " ja, blijkbaar wel(met big smile) een andere collega gaf mij dus maar antwoord.

Of. Ik kijk met haar mee: er is niks te zien hier hoor.

Later. Bungaa, kijk nog mee of niet?

Of als ik iets fout aanpak volgens haar: "dat doe je toch niet zooo?!?" En dan lekker niet uitleggen hoe dan wel.

Zo kleinerend, niks aardigs
quote:liara schreef op 26 september 2014 @ 14:28:

Ik zou toch op een wat rustiger moment van de dag, zelf het gesprek met die collega aangaan. Daarbij rustig vertellen dat je begrijpt dat zij het druk hebben, maar dat jij nog ingewerkt moet worden, dus nog niet alles weet en je haar houding naar jou daarom erg vervelend vind.

Ja, wil dit graag uitleggen aan haar. Maar merk dat ze gewoon zo is tegen velen daar. En helaas het is gewoon heel druk, zou dan na werktijd moeten.

Bedacht mij steeds: die heeft haar dag niet. Jammer dat ze zich zo laat kennen.

Nu ben ik vrij en bedenk ik mij dat het gewoon echt niet goed voelt. Zou het heel jammer vinden dat ik hierdoor met tegenzin naar mijn werk ga.
Ik zou collega gewoon op een rustig moment aanspreken. Bijvoorbeeld als dat kan: heb je even tijd om een kop koffie met me te gaan drinken, ik zou graag een paar dingen met je willen bespreken. En dan constructief zeggen wat je dwars zit, dus op de manier die liara noemt.
Ik moet zelf iemand inwerken en vind het dan prettig als diegene zelf initiatief neemt om de inwerkprocedure door te nemen. Dat gebeurt in de praktijk zelden, dus dan vraag ik zelf hoe hij vindt dat het gaat en of hij nog zaken mist van mij. Ik heb ook eigenlijk geen tijd (gekregen) voor het inwerken dus het moet tussen de bedrijven door, maar het is in ons aller voordeel als het inwerken goed gebeurt dus als je een beetje betrokken inwerker hebt getroffen zal zij het ook zo zien.

Misschien probeert ze je inderdaad uit (het schijnt dat mensen dat wel eens doen, ik merk dat nooit), maar daar zou ik niet op ingaan. Als zij zegt 'dat doe je toch niet zo!', vraag jij dus: 'Hoe dan wel?' Of je geeft aan dat je het idee hebt dat zij eigenlijk niet zoveel tijd heeft om jou in te werken. Hoe kun je dan die beperkte tijd zo handig mogelijk invullen zodat jij het werk goed onder de knie krijgt. Wil je een dagje met haar meekijken, of wil je dat ze een paar uur met jou meekijkt?

En Liara: 'Ik vind (...) vervelend', is geen ik-boodschap, maar de aanzet tot een aanvaring.
Heb al evraagd om begrip bij haar.

Merk wel dat ik echt véél moet leren en dat het niet meer zo snel als vroeger gaat. Daar baal ik wel een beetje van, maar heb gewoon het meest aan praktijkervaring, heb dit ook aangegeven. Heb de 2e dag praktijk er op zitten.

Bij haar botst het gewoon.. het begon al dat ze vond dat ik te weinig opschrijf. Ik ben het hier niet mee eens. Schrijf namelijk alle zin en onzin op en aan het eind vd dag werk ik dat uit.

Ook zei ze tegen een collega dat ik de hele dag dezelfde fout maak en ze dit allang had uitgelegd. In mijn ogen was dit niet waar. De uitleg heb ik ook niet ontvangen van haar.

Maar ik wil niet in een welles nietes situatie terecht komen met haar. Wil het zo assertief mogelijk aanpakken.

Ik moet ook waken dat ik het niet opkrop en het er dan veel heftiger uitkomt dan ik bedoel. Word er wel wat onzeker van zo op deze manier.

Heb ook een beetje angst vanwege mijn vorige baan. Daar is een onredelijke situatie erg uit de hand gelopen. Ik had wel mijn gelijk gekregen na een maandenlang gevecht. De manager is toen ontslagen. Misschien ervaar ik deze situatie daarom wel zo gekleurd
Ik heb weleens een dergelijke collega gehad. Het enige wat bij haar hielp is op een gegeven moment toch maar terug gaan blaffen. Het lijkt me dat je andere collega's ook last hebben van haar gedrag, als ze altijd zo doet?

BetjeBig: ik zei ook niet letterlijk wat ze moest zeggen, maar een beetje de strekking van een verhaal wat je zou kunnen zeggen. Dus inderdaad niet "ik vind jou vervelend doen tegen mij..."
quote:liara schreef op 26 september 2014 @ 15:51:

Ik heb weleens een dergelijke collega gehad. Het enige wat bij haar hielp is op een gegeven moment toch maar terug gaan blaffen. Het lijkt me dat je andere collega's ook last hebben van haar gedrag, als ze altijd zo doet?

BetjeBig: ik zei ook niet letterlijk wat ze moest zeggen, maar een beetje de strekking van een verhaal wat je zou kunnen zeggen. Dus inderdaad niet "ik vind jou vervelend doen tegen mij..."Dat zie ik ook wel gebeuren, ze kan erg krengig uit de hoek komen. Collegas lijken het gelaten over zich heen te laten komen. Daarom houd ik mij zo in. Heb geen zin om als nieuweling gelijk al in de situatie te komen dat ik lijnrecht tegenover haar kom te staan. Heb daar slechte ervaring mee.
Oh, erg zo'n rotte appel! En dat die jou nou net moet inwerken.

Ik heb ook zo'n collega gehad, wat een kreng was dat zeg. Ik was zo iemand nog nooit eerder tegengekomen en heb de eerste 3-4 jaar dat we samenwerkten gedacht dat het aan mij lag.

Later ben ik haar steeds meer gaan negeren en werkte ik door en zorgde ervoor dat ik zo min mogelijk met haar te maken had. (Dat kon zij weer niet hebben, want zij was zo nieuwsgierig als de neten, en ze wilde de baas spelen over mij).

Toe zij vanwege een reorganisatie wegmoest heb ik inwendig gejuicht en ben tot op de dag van vandaag dolblij dat zij er niet meer werkt.

(Oh en in de jaren verschillende leidinggevenden gehad die hun handen er niet aan durfden te branden en het maar lieten).
Ozo.
Ik zou met dat aanspreken ff wachten. Steek jij je energie nou maar in leren.

Schrijf eens voor jezelf op wat er allemaal moet gebeuren op dag.

Geef dan aan (maak een tabel of werk met een gekleurde stift of wat dan ook) wat je al gedaan hebt.

Dan de zaken die je nog niet hebt gedaan maar waarvan je denkt 'dat kan ik wel zelfstandig'

En dan de dingen die je echt nog niet (zelfstandig) kan of durft.

En maak dan een schema met wanneer je wat zou willen en of dat met of zonder begeleiding moet.

Zeg tegen je collega's dat je hen graag werk uit handen wilt nemen, echter je kan nog niet alles alleen. Vandaar dat je voor jezelf wat hebt uitgewerkt.

Vraag 1, liefst 2, collega's (waaronder die strenge!) of ze je lijstje willen lezen en evt aanvullen. Vraag ook wat zij vinden dat jij nog moet leren en ga daarmee aan de slag.

Geef ook bij je leidinggevende aan dat je gedaan hebt.

Zo toon jij initiatief, laat je merken dat je wilt leren, betrek je de strenge collega erbij op een positieve manier

Bedenk ook het volgende:

Inwerktijd is geen opleiding!

Natuurlijk heb je drie maanden om te leren, maar dat betekent niet dat je pas over drie maanden alles moet kunnen. Je moet tijdens die drie maanden wel steeds laten zien dat je iets geleerd hebt

Feedback geven en iemand aanspreken op gedrag is heel wat anders dan van je afbijten

Succes!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Oh heftig! Zo iemand heb ik ook gehad heel wat jaren geleden. Als ik nu alleen de naam miranda hoor wordt ik al gek. Maar na een jaar uitgehouden te hebben snel ander werk gezocht en inmiddels werk ik hier alwee 10 jaar. En ben haar nu dankbaar dat ik ander werk ben gaan zoeken door haar hahaha.

Maar ehh, moet je straks ook echt met haar gaan samenwerken? Want als ze zo altijd is tegen iedereen...
Deze week gaat het stukken beter! De bewuste collega hoefde mij niet te begeleiden. Verder is ze gewoon een pittige tante wat ik doorgaans wel waardeer, maar iemand begeleiden is niet haar sterkste kant imo.

Heb besloten om er weinig aandacht aan te geven en mij niet van mijn stuk te laten brengen.

Ik documenteer alles wat ik zie en hoor. Idd ben ik erg druk met de markeerstift.

Het is ook mijn persoonlijkheidje die alles gelijk te goed wil doen wat voor onzekerheid zorgt, terwijl ik doorgaans niet zo ben. De bewuste dame benader ik zoals ik iedereen doe, maar gelukkig heb ik deze week weinig met haar te maken gehad.

Het rare is dat de baas haar directe en harde houding juist zo waardeert. Hij gaf gelijk al aan dat hij wil dat iedereen alles zegt tegen elkaar en gaf haar als voorbeeld.

Tja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven