Werk & Studie alle pijlers

Mijn partner begint een horeca gelegenheid

18-10-2010 00:52 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Als eerste zal ik mij even voorstellen.

Ben Debbie, 21 jaar en kom uit Enschede.

Ben op zoek naar mensen waarvan de partner ook een horeca onderneming is gestart en hoe je daar mee om bent gegaan?

Het zit namelijk zo, 4 jaar geleden kwam ik te werken bij een eetcafe.

2 jaar later kreeg ik een relatie met mijn collega / leidinggevende.

Nu 2 jaar verder heeft hij de gelegenheid gekregen om de zaak over te gaan nemen samen met mij, ( zaak komt wel op zijn naam te staan) maar we gaan het samen doen.

Ik was een partime medewerker maar het betekend nu dus dat we rond de 40 uur in de week samen aan het werk gaan.

Het is een grote uitdaging en we zijn aan elkaar gewaagd maar toch ben ik benieuwd naar de ervaring van andere mensen.

Alvast bedank!
Ben je dat zelf op die foto? Mochten je naam en woonplaats ook echt zijn lijkt het mij verstandiger dit te veranderen ivm herkenbaarheid.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Rond de 40 uur werken in een eigen zaak? Hoeveel dagen is het eetcafe dan geopend?
Overigens heb ik geen ervaringen te delen .
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
succes! het zal zwaar worden, en denk niet dat je het met 40 uur gaat redden.
Succes! Ben je dan maar 3 dagen open dat je 40 uur per week gaat werken? De gemiddelde horeca ondernemer werkt 80-100 uur hoor... er zijn erbij die >110 uur werken per week

Of bedoel je dat de tijd dat je daadwerkelijk sámen (dus tegelijk) aan het werk bent, 40 uur is?

Ik werk zelf nu een aantal jaar in de horeca, maar geen eigen zaak gehad in de horeca, wel in een andere bedrijfstak...
Denk inderdaad dat je het met 40 uur per week niet gaat redden.

Enschede kennende zul je 6 dagen per week open zijn en die dag rust mag je van mij ook echt hebben. Maar daarna is het niet zo dat je minimaal 10 uur per dag in de running bent voor je toko.

Succes overigens
Jullie gaan het samen doen, maar de zaak komt op zijn naam te staan? Je hebt dan dus nergens recht op.

Je krijgt wel salaris en bent officiele werknemer? Als je namelijk uit elkaar gaat, heb je verder geen poot om op te staan.
Ik zou wel even kijken naar alle details omtrent jullie samenwerking omdat het bedrijf op zijn naam komt te staan.

En 40 uur per week werken als je een eigen bedrijf hebt?
Succes!

Ik heb samen met mijn vriend een restaurant en kom echt niet aan die 40 uur inderdaad

Maak goede afspraken, jij bent hiervoor en ik hiervoor. Ik doe de administratie en mijn vriend bijvoorbeeld het gehele keukengedeelte.
Denk dat je de 40 uur ook heel erg onderschat. Met een eigen horecabedrijf ben je zeker 6/7 dagen per week bezig x 10 uur per dag als je alleen diner draait, draai je ook lunch tel er dan 5 uur per dag bij op. Dan heb je het schoonmaken, boekhouden, inkopen, leveranciers wat er dan nog bijkomt.

Denk dat je al heel snel op het dubbele zit!
Als het bedrijf niet op je naam komt te staan, zorgen dat je een gewoon arbeidscontract hebt en inderdaad gewoon 40 uur per week gaan werken.

Niet jezelf uit de naad gaan werken voor een bedrijf dat niet van jou is. Als het uit gaat, zie je er niets voor terug.
Als ze gewoon in loondienst is, draait ze waarschijnlijk maar 40 uur.

Lekkere vent trouwens, de zaak op zijn naam. Hij heeft z'n zaakjes goed voor elkaar, maar ik zou, als ik jou was, nog maar eens goed uitzoeken wat er gebeurt als jullie uit elkaar gaan...
quote:_airecolette_ schreef op 18 oktober 2010 @ 08:34:

Lekkere vent trouwens, de zaak op zijn naam. Hij heeft z'n zaakjes goed voor elkaar, maar ik zou, als ik jou was, nog maar eens goed uitzoeken wat er gebeurt als jullie uit elkaar gaan...

Zo raar is dat toch niet?

Hij draagt ook het risico. Horeca ondernemers willen nog wel eens failiet gaan en als het op beide namen staat, ga je allebei failiet.

Daarbij, misschien investeert hij zijn hele vermogen in dat bedrijf en wat zou daar mee gebeuren als ze uit elkaar gaan en het staat ook op haar naam.

Kortom, er zijn hele zinnige redenen om een bedrijf niet op naam van beide partners te zetten. Sterker nog, dat wordt vaak afgeraden.
Hoi Debbie, leuk dat jullie dit gaan doen, maar;

tip 1 maak jezelf wat minder herkenbaar.

Je weet nooit waar 't goed voor is.

tip 2. Geen ervaring, maar zorg dat alles voor jou goed geregeld is. Fijn dat je vriend het op zijn naam zet ivm risico, maar als jij officieel niks hebt, werk je leuk mee aan het kapitaal van een ander. Wat als de relatie stukloopt. Heb je dan nog een baan, inkomen, eigen vermogen? Jij gaat nl. niet zeggen bij 40 uur dat je uren erop zitten. Als je zo'n zaak samen opzet....

Een slimme meid....
Maar de titel zegt het al: Mijn partner begint een horecagelegenheid.

Jaren geleden begon mijn man (ik had een baan elders) ook een horecagelegenheid....7 dagen per week werken!

Zo te lezen was je heel jong toen je daar begon én toen je een relatie met hem begon. Dus garantie dat dit je hele leven duurt heb je niet, laat daarom alles vastleggen op papier, zodat je niet met de brokken blijft zitten (zoals ik destijds...)
Ik ken iemand met een soortgelijk verhaal. Zaak na een half jaar over de kop en nu zitten ze samen in de schuldhulpverlening. Ik zou als de bliksem uitzoeken hoe jij je eigen belangen veilig kunt stellen en er tenminste 1 van jullie goed uitspringt bij faillissement.

Ik zou dus ook gewoon een arbeidscontract eisen en maandelijkse salarisbetaling.

Ik hoop uiteraard voor jullie dat het bij jullie wel een succesverhaal wordt, maar je kunt maar beter uitgaan van het worst case scenario.
Ik denk dat je er in elk geval voor moet waken niet als gratis hulp te worden ingezet. 40 Uur is 40 uur en wordt 't meer, zorg er dan voor dat je overuren netjes uitbetaald worden (indien mogelijk zwart, dan hou je meer over) Misschien is het zelfs verstandiger dat jij gewoon elders in loondienst gaat terwijl hij z'n toko regelt. Zorg voor jezelf. Nadeel van 'n horecabedrijf is wel dat ie 's avonds en in de weekenden nooit thuis is. Kun je daar mee leven?
Nadeel van 'n horecabedrijf is wel dat ie 's avonds en in de weekenden nooit thuis is. Kun je daar mee leven?

Inderdaad, dit was bij ons ook het geval. Dag en nacht was hij er mee bezig, hij wilde dat het een succes werd en was dus nooit meer thuis...en als je dan niet goed communiceert, gaat het mis (zoals bij ons). Hij was van 's middags 12 uur tot 's nachts 5 uur weg...ik werkte gewoon van 8 tot 4 overdag. Dus dan zie je elkaar amper en ga je vaak langs elkaar heenleven. Je kan moeilijk in de zaak dingen uitpraten...daar wachten de klanten ook niet op.

Dus voor mij geen horecaman meer.
Da's wel een goeie Elninjoo, als zij ergens anders werkt, lopen ze ook minder risico, mocht de zaak op z'n gat gaan.
Bedankt voor de reacties!

We hebben de werkzaamheden goed verdeeld.

We zijn namelijk een eetcafe die van 15.30 tot +/- 00.00 uur geopend is, 6 dagen in de week.

De bedoeling is dat ik 40 uur werkzaam zal zijn binnen het bedrijf, zowel in de keuken als bediening.

Verder ga ik zorgen voor de administratie, maar dit gebeurt waarschijnlijk thuis zodat we niet te veel bij elkaar op de lip zitten.

Verder staat alles op papier en kom ik gewoon in loondienst.
Weet dus wel dat ik het met 40 uur in de week niet ga redden.

Maar dit zijn puur de uren dat ik werkzaam zal zijn binnen het bedrijf.

Daarbij komt dus de administratie, enz.
quote:Leergierig schreef op 18 oktober 2010 @ 08:04:

Jullie gaan het samen doen, maar de zaak komt op zijn naam te staan? Je hebt dan dus nergens recht op.

Je krijgt wel salaris en bent officiele werknemer? Als je namelijk uit elkaar gaat, heb je verder geen poot om op te staan.Helemaal mee eens. Je zal niet de eerste zijn bij wie het fout lopen van een relatie met lege handen komt te staan. Ik weet, hier denk je liever niet aan, maar doe dat toch maar.
Dus dan ben je overdag veel bezig met die andere taken, en als je van 15:30-00:00 gaat werken, komen er nog veel meer uren bij.

Daarnaast zul je, als er anderen in dienst komen, als 1e gebeld worden om ziektes etc op te vangen.

Ik vind het niet zo'n verschil maken of het uren puur binnen het bedrijf zijn of niet. Feit is dat je X uren per week aan het bedrijf van je vriend werkt.

Ik weet niet zoveel van constructies mbt bedrijfsvoering, maar omdat je ook niet getrouwd bent lijkt het me dat je er karig vanaf (kunt) komen. En het voordeel dat je gespaard blijft van failliements perikelen klinkt en is heel nobel, maar als dat betekent dat je verder ook achter het net vist......
quote:debbietje2 schreef op 18 oktober 2010 @ 16:31:

Weet dus wel dat ik het met 40 uur in de week niet ga redden.

Maar dit zijn puur de uren dat ik werkzaam zal zijn binnen het bedrijf.

Daarbij komt dus de administratie, enz.Maar je laat je overuren toch wel uitbetalen mag ik hopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven