Mijn to do list is te lang!
vrijdag 17 oktober 2014 om 11:15
So much to do, so little time...
Over het algemeen werk ik het fijnst als ik een overzicht heb van wat ik nog moet doen: dan kan ik lekker afstrepen én bewaar ik het overzicht. Maar nu is het hier even zó druk (ik ben zelfstandige en ga binnenkort met zwangerschapsverlof) dat ik het niet zo goed meer zie. Mijn to do list is simpelweg te lang. Gevolg: ik begin nérgens meer aan
Hoe breng ik prioriteit aan én zorg ik er voor dat uiteindelijk alles toch afgestreept kan worden?
Over het algemeen werk ik het fijnst als ik een overzicht heb van wat ik nog moet doen: dan kan ik lekker afstrepen én bewaar ik het overzicht. Maar nu is het hier even zó druk (ik ben zelfstandige en ga binnenkort met zwangerschapsverlof) dat ik het niet zo goed meer zie. Mijn to do list is simpelweg te lang. Gevolg: ik begin nérgens meer aan
Hoe breng ik prioriteit aan én zorg ik er voor dat uiteindelijk alles toch afgestreept kan worden?
vrijdag 17 oktober 2014 om 11:24
Gefeliciteerd en neem het er lekker van met je verlof!
Ik weet een beetje hoe het kan zijn met een eigen bedrijf en naderend verlof, alleen ik werk ook met anderen. Ik dacht van tevoren dat ik het niet los zou kunnen laten, maar dat is me prima gelukt haha dus ik hoop dat het jou ook lukt!
Lijstjes kunnen handig zijn maar je kunt er ook benauwd van worden als je er naar kijkt. Dus één: met ernaar te kijken of over na te denken schiet je niks op, dus doe dat niet te lang.
En wat ik altijd doe: neem het lijstje één keer door en dingen waar ik eigenlijk geen zin in heb zet ik een sterretje bij en doe ik als eerst. E talen die bij elkaar horen, zoveel mogelijk één hoofdtaak van maken (dan lijkt je lijstje minder lang) en achter elkaar doen, zodat je het echt af kan sluiten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en succes!
Ik weet een beetje hoe het kan zijn met een eigen bedrijf en naderend verlof, alleen ik werk ook met anderen. Ik dacht van tevoren dat ik het niet los zou kunnen laten, maar dat is me prima gelukt haha dus ik hoop dat het jou ook lukt!
Lijstjes kunnen handig zijn maar je kunt er ook benauwd van worden als je er naar kijkt. Dus één: met ernaar te kijken of over na te denken schiet je niks op, dus doe dat niet te lang.
En wat ik altijd doe: neem het lijstje één keer door en dingen waar ik eigenlijk geen zin in heb zet ik een sterretje bij en doe ik als eerst. E talen die bij elkaar horen, zoveel mogelijk één hoofdtaak van maken (dan lijkt je lijstje minder lang) en achter elkaar doen, zodat je het echt af kan sluiten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en succes!
vrijdag 17 oktober 2014 om 11:40
vrijdag 17 oktober 2014 om 11:55
Een oplossing:
Schrijf elk onderdeel van je to do list op een post-it papiertje. Maak op je eettafel een paar vlakken zoals:
- urgent/direct doen
- doen voordat verlof start
- doen tijdens verlof
- geen haast / nice to have
Plak per post it het papiertje in het juiste vak en daarna sorteer op prioriteit. En begin dan met urgent / bovenste papiertje.
Zo heb je wat meer overzicht in wat je nu echt moet gaan doen.
Maar.... Dat kost tijd, je kunt natuurlijk ook door je lijst gaan en meteen met urgente dingen beginnen
Schrijf elk onderdeel van je to do list op een post-it papiertje. Maak op je eettafel een paar vlakken zoals:
- urgent/direct doen
- doen voordat verlof start
- doen tijdens verlof
- geen haast / nice to have
Plak per post it het papiertje in het juiste vak en daarna sorteer op prioriteit. En begin dan met urgent / bovenste papiertje.
Zo heb je wat meer overzicht in wat je nu echt moet gaan doen.
Maar.... Dat kost tijd, je kunt natuurlijk ook door je lijst gaan en meteen met urgente dingen beginnen
The past may be in tatters
But today is all that matters
But today is all that matters
vrijdag 17 oktober 2014 om 12:15
vrijdag 17 oktober 2014 om 12:47
Vier vakken maken. De ene as noem je 'urgent'. De andere as noem je 'belangrijk'. Je krijgt dus 4 categoriën:
1. belangrijk en urgent
2. belangrijk maar niet urgent
3. niet belangrijk maar wel urgent
4. niet belangrijk en niet urgent
Zo uitvoeren:
1: Doen, en zo snel mogelijk.
2. Elke dag een klein stukje van doen (dit zijn dingen zoals administratie)
3. Uitbesteden! Aan boekhouder, werkster, stagiair, vriend, vriendin, moeder
4. Direct van de lijst afstrepen en niet doen.
1. belangrijk en urgent
2. belangrijk maar niet urgent
3. niet belangrijk maar wel urgent
4. niet belangrijk en niet urgent
Zo uitvoeren:
1: Doen, en zo snel mogelijk.
2. Elke dag een klein stukje van doen (dit zijn dingen zoals administratie)
3. Uitbesteden! Aan boekhouder, werkster, stagiair, vriend, vriendin, moeder
4. Direct van de lijst afstrepen en niet doen.
vrijdag 17 oktober 2014 om 13:28
Even een reality check... Als je moet kiezen tussen stress of roken tijdens de zwangerschap, dan kun je net zo goed roken.
Bron:
http://www.anababa.nl/kinderwens/zwange ... met/stress
Wetenschappelijke onderbouwing onderaan het artikel.
Bron:
http://www.anababa.nl/kinderwens/zwange ... met/stress
Wetenschappelijke onderbouwing onderaan het artikel.