Werk & Studie alle pijlers

Min uren

10-05-2017 00:05 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag dit voor een vriendin van mij.

Zij heeft ontslag genomen bij haar werkgever maar die doet op dit moment moeilijk.

Ze heeft in 2016 minuren opgebouwd doordat er te weinig werk was.

Nu wil haar werkgever dat ze deze minuren nog terug werkt of ze gaan het compenseren met haar eindejaarsuitkering.

Maar mag dit eigenlijk wel ?? Iemand hier ervaring mee ??

Ze werkt in de zorg en valt dus onder cao vvt , heb zelf al poging gedaan om te zoeken maar kan niks vinden.
Ja, dat mag. Als ze plusuren had gehad zou ze toch ook willen dat die nog uitbetaald zouden worden?
Dat mag inderdaad.
Zeker weten???

Je hebt als werknemer het recht om, met inachtneming van de opzegtermijn, je baan op te zeggen.

Volgens mij is het zo dat je als werkgever ervoor dient te zorgen dat er geen minuren ontstaan. Plusuren worden vaak gecompenseerd met tijd-voor-tijd. Dat zou dan met min-uren ook zo moeten zijn. Je kunt het een werknemer niet kwalijk nemen dat je als werkgever de uren niet hebt.

Hier een linkje naar een dergelijke uitspraak;

Uitspraak minuren
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ja dat mag idd. Daarom zit ik er echt heel erg achteraan als ik min uren opbouw. Maar er is ook wel ergens iets van een regel dat je werkgever bepaalde kansen moet geven om die min uren bij te werken hij mag ook niet onbeperkt jou minder inplannen dan contract en dat op laten lopen
where ever you go, go with your heart
Daar is als werkgever toch niet op te waken. Als de medewerker bijvoorbeeld in Januari 4 weken vakantie opneemt en in maart ontslag neemt (wat de werkgever niet weet in januari, heeft ze gewoon te weinig uren gemaakt voor die vier weken vakantie. En ja, die mag de werkgever in rekening brengen. Anders zou iedereen pas vrij kunnen krijgen vanaf de zomer.
Als je die link van Ceylon bekijkt lijkt het inderdaad niet te mogen. Blijkbaar werkt het dan anders met minuren dan met vakantieuren.
Ik zou de vraag voorleggen aan www.juridischloket.nl en dan gedetailleerde informatie verstrekken; zoals om hoeveel uren gaat het, in welke periode van 2016 opgebouwd, wanneer is ontslagdatum, wat was de reden dat er te weinig werk was etc. Hoe meer het juridisch loket weet, hoe beter zij kunnen adviseren.
Zijn deze min uren niet verrekend aan het eind van het jaar? Bij mij worden de meer/minder uren elk kwartaal verrekend. En niet genoeg werk of niet genoeg inzetbaar door allerlei dagen vrij vragen maakt ook nog verschil. Wat ik ook raar vind is dat we nu al in de vijfde maand van het nieuwe jaar zitten en er dus nog steeds minuren uit vorig jaar zijn. Daar had ze zelf ook actiever achter aan gemoeten hoe dat op te lossen. Vooral als je solliciteert zorg je dat je bij einde dienstverband niet met minuren of al te veel opgenomen vakantie-uren geconfronteerd wordt.
Maar om hoeveel uur gaat het? Wij hebben een bepaald maximum aantal plusuren en minuren dat je mag meenemen naar het volgende jaar; de rest wordt sowieso in december verrekend (minuren) of komt te vervallen (plusuren).

Ik kan me niet voorstellen dat het is toegestaan een substantieel aantal uren open te laten staan tot in lengte der dagen. Dan heeft de werkgever daar zelf ook niet echt goed op bewaakt lijkt me.
quote:Ceylon schreef op 10 mei 2017 @ 03:54:

Zeker weten???

Je hebt als werknemer het recht om, met inachtneming van de opzegtermijn, je baan op te zeggen.

Volgens mij is het zo dat je als werkgever ervoor dient te zorgen dat er geen minuren ontstaan. Plusuren worden vaak gecompenseerd met tijd-voor-tijd. Dat zou dan met min-uren ook zo moeten zijn. Je kunt het een werknemer niet kwalijk nemen dat je als werkgever de uren niet hebt.

Hier een linkje naar een dergelijke uitspraak;

Uitspraak minuren

Ik had ook begrepen dat als dat vanuit de werkgever komt, het hun probleem is.

Ken ook gevallen waarbij dit geen probleem was. Nogal onredelijk anders.
Of het verrekend mag worden, ligt aan de oorzaak van het ontstaan van de uren. Als de werkgever te weinig werk heeft aangeboden, dan komt het voor risico en rekening van de werkgever. Als de werknemer teveel vrij heeft genomen, dan komt het voor rekening en risico van de werknemer.
quote:-NummerZoveel- schreef op 10 mei 2017 @ 08:37:

Of het verrekend mag worden, ligt aan de oorzaak van het ontstaan van de uren. Als de werkgever te weinig werk heeft aangeboden, dan komt het voor risico en rekening van de werkgever. Als de werknemer teveel vrij heeft genomen, dan komt het voor rekening en risico van de werknemer.dit inderdaad
quote:-NummerZoveel- schreef op 10 mei 2017 @ 08:37:

Of het verrekend mag worden, ligt aan de oorzaak van het ontstaan van de uren. Als de werkgever te weinig werk heeft aangeboden, dan komt het voor risico en rekening van de werkgever. Als de werknemer teveel vrij heeft genomen, dan komt het voor rekening en risico van de werknemer.

Het gaat om zo'n 30 uur maar dit komt doordat er te weinig werk is aangeboden.

Er werd zelfs nog een extra kracht aangenomen terwijl hier geen uren voor waren ( dit hebben meerdere mensen aangegeven)

Nou is het zo dat dit voor bijna alle medewerkers daar geld dat ze in de min staan.

Van hoger hand moet er onder de minimale uren worden ingeroosterd maar de min uren die hierdoor ontstaan zijn vaak niet weer in te halen.

Er staan een aantal collega's van haar zelfs wel 70 uur in de min
Verder niemand??
Onder de uren ingeroosterd worden is niet vreemd, dat gebeurd vaker. Omdat bv cursussen en overleggen er ook nog bij komen en je dan gemiddeld genomen wel aan je uren komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven