Werk & Studie alle pijlers

Mogelijke burn-out en negatieve collega's

18-06-2023 13:32 209 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste iedereen,

Mijn naam is Amara, ik ben 23 jaar oud en ik studeer momenteel social work.
Vorig jaar zijn er veel heftige gebeurtenissen geweest die voor mij een enorm impact hebben gehad voor de rest van mijn leven. i.v.m. herkenning durf ik deze hier niet te plaatsen. Maar ik heb het gevoel dat het er nu allemaal uit komt omdat ik het nooit heb kunnen verwerken. Ik bleef maar doorgaan met school en stage uit angst om achter te lopen. Nu lijkt het toch zijn tol te eisen.

Het begon een maand geleden. Ik kreeg een longontsteking en kon daardoor geen stage lopen. Ik ben twee weken ziek geweest en daarna wilde ik gewoon weer proberen om stage te lopen. Elke keer moest ik eerder weg van stage omdat het gewoon niet ging. Ik ga er met enorme tegenzin naartoe, slecht slapen de nachten ervoor, verhoogde hartslag, onrustig, emotioneel en veel angst en paniekaanvallen. Ik baal er zo erg van dat ik het geen uur volhoud en elke keer naar huis moet omdat ik bijna flauwval. Ik blijf het proberen en elke keer stel ik mijzelf teleur.

Mijn collega’s snappen het niet, je bent jong, doe ff rustig aan en je staat veel uren ingepland in de vakantie die moet je wel kunnen werken want we hebben je nodig! Is ze nu alweer ziek? Gaat het nou weer niet goed? Ben je nou nog steeds niet beter? Zulke opmerkingen helpen mij natuurlijk totaal niet.

Afgelopen dinsdag barste ik in tranen uit. Ik viel bijna flauw, begon enorm te trillen en moest weer naar huis. “gaat het nou wéér niet?” “we zijn er wel een beetje klaar mee nu hoor!”.

Ik heb nog 3 weken te gaan, van maandag t\m donderdag. Dan heb ik 1 week vakantie en dan zou ik daar 6 weken gaan werken tot school weer begint. Maar ik trek dit niet, ik ga dit echt niet volhouden. Het contract was al getekend, dus hier kom ik ook niet onderuit. Morgen moet ik weer naar stage, maar vandaag zit ik al heel de dag met hartkloppingen, zweten, trillen, misselijk, buikpijn en extreme vermoeidheid. Het is pure stress en ik zie er zó tegenop. De angst om weer naar huis te gaan omdat het niet gaat, de angst dat collega’s zo rot doen en de angst om echt een keer flauw te vallen word me veel te veel. Ik slaap ook enorm slecht. Het is niet alleen als ik naar school\stage moet. Het is hele dagen door. Mijn familie en vrienden zeggen dat ik anders ben dan normaal. Ze vinden mij stil, snel geïrriteerd en afwezig. Ik heb dit totaal niet door, maar ik voel me zo rot.

Het liefst wil ik morgen naar de huisarts en hulp vragen. Ik ben echt opgebrand en ik ben bang dat als ik niet snel genoeg hulp zoek ik hier in blijf hangen. Maar ik durf mij niet weer ziek te melden morgen uit angst wat collega’s wel niet van mij denken. Ik zie mij mijn stage hier niet afronden en dat vakantiewerk al helemaal niet op deze manier. Ik kan het gewoon niet.

De ene kant zegt doe het gewoon even dan ben je er vanaf maar dan heb je nog geen rust gehad. De andere kant schreeuwt dat ik mij ziek moet melden, het gesprek aan moet gaan met mijn mentor dat ik dit niet meer trek en proberen onder het vakantiewerk uit te komen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Zou dit inderdaad een burn-out kunnen zijn? Is het verstandig om door te gaan?
Amara schreef:
20-06-2023 17:53
Ik heb mijn mentor een screenshot van dit gesprek gestuurd en hij reageerde als volgt;

Als ik jou was zou ik morgenochtend vóórdat de zorgvragers aanwezig zijn zelf bellen naar hun, Amara. Dan zien hun zelf in dat jij sterk in je schoenen staat en het op een volwassen manier wilt beëindigen.
Als tip: kondig voorgaand het gesprek aan dat jij dit telefoongesprek opneemt zodat zij zich als gelijken opstellen. Als jij dit meldt, kunnen hun dit niet zien als privacyschending. Er valt jou niks te verwijten.

Mocht dit niet lukken hoor ik dit graag van je. Dan neem ik z.s.m. contact met hun op. Heel veel succes, je kan het!
Niet pas morgenochtend doen. Hoe idioot zij zich ook gedragen, jij bent wél netjes, en dus meld jij je nú al af, en niet pas morgenochtend. Ook al ben jij als stagiair 100% boventallig (en zou het dus niet uit moeten maken of je er wel of niet bent).
En mochten ze nog allerlei vragen over je ziekte gaan stellen, klip en klaar antwoorden; "ivm mijn privacy doe ik daar verder geen mededelingen meer over"

Tenzij je één of andere besmettelijke ziekte zou hebben waar je cliënten direct over geïnformeerd zouden moeten worden, gaat het niemand ene reet aan waarom jij bent ziekgemeld, helemaal niet als stagiaire.
Flipflop schreef:
18-06-2023 17:31
Je kunt niet in twee weken herstellen van een longontsteking. Ook niet als je jong bent.

Ziek melden en bijtanken!
Ja dat dus.
Amara schreef:
20-06-2023 17:53
Ik heb mijn mentor een screenshot van dit gesprek gestuurd en hij reageerde als volgt;

Als ik jou was zou ik morgenochtend vóórdat de zorgvragers aanwezig zijn zelf bellen naar hun, Amara. Dan zien hun zelf in dat jij sterk in je schoenen staat en het op een volwassen manier wilt beëindigen.
Als tip: kondig voorgaand het gesprek aan dat jij dit telefoongesprek opneemt zodat zij zich als gelijken opstellen. Als jij dit meldt, kunnen hun dit niet zien als privacyschending. Er valt jou niks te verwijten.

Mocht dit niet lukken hoor ik dit graag van je. Dan neem ik z.s.m. contact met hun op. Heel veel succes, je kan het!

Goed dat je dit gedaan hebt! En heel fijn dat je mentor meedenkt hierin.

Wat denkt zij?! Die stagebegeleider.

Wat een nare werk-/stage omgeving joh!

Nu maar even rust pakken. Morgen weer een dag...
Only dead fish go with the flow
Ze appt net dat ze toch vanavond nog wilt bellen en dat ze tussen 7 en 8 even belt. Ik houd mijn hart vast. Hopelijk is het zometeen allemaal achter de rug. Ik ga het gesprek zeker opnemen, mocht het escaleren heb ik bewijs.
Goed dat je het opneemt (maar idd wel effe melden van tevoren), maar jemig hee, wie denkt zij wel niet dat ze is? Om dan toch nog 's avonds te bellen...

Goed bezig, TO!
Mia schreef:
20-06-2023 18:31
Goed dat je het opneemt (maar idd wel effe melden van tevoren),
Is niet verplicht om te melden. Als je je prettiger voelt bij niet vermelden dat je opneemt, dan mag dat gewoon.
Sorry, ik dacht dat dat verplicht was. Had het niet moeten schrijven zonder te checken.
Ben zo nerveus! Uitgerekend de collega die alleen maar negatieve uitlatingen deed tegenover mij als ik naar huis ging omdat ik bijna flauwviel en/of weer niet goed werd. Gelukkig zitten mijn ouders erbij wanneer zij belt. Dan heb ik toch het gevoel het niet alleen te hoeven doen.
Amara schreef:
20-06-2023 18:50
Ben zo nerveus! Uitgerekend de collega die alleen maar negatieve uitlatingen deed tegenover mij als ik naar huis ging omdat ik bijna flauwviel en/of weer niet goed werd. Gelukkig zitten mijn ouders erbij wanneer zij belt. Dan heb ik toch het gevoel het niet alleen te hoeven doen. Ik zal meteen een update plaatsen na het gesprek hoe het verlopen is.
Amara schreef:
20-06-2023 18:50
Ben zo nerveus! Uitgerekend de collega die alleen maar negatieve uitlatingen deed tegenover mij als ik naar huis ging omdat ik bijna flauwviel en/of weer niet goed werd. Gelukkig zitten mijn ouders erbij wanneer zij belt. Dan heb ik toch het gevoel het niet alleen te hoeven doen.
Persoonlijk zou ik dus gewoon die mail sturen en niet meer bellen. Ze overrulled je regelmatig, en zo voorkom je dat je toch gaat reageren of dingen gaat zeggen die je achteraf niet wilde zeggen.

Als je toch wilt bellen, houd het dan bij "ik ben helaas nog steeds niet goed hersteld van de longontsteking van .... Het is van belang dat ik dat per direct wél ga doen en daarom stop ik per direct met de stage en zeg ik ook mijn contract voor de zomer op. Ik zal eea zo per mail bevestigen."

Niks morgen alsnog komen, niks "je laat ons in de steek". Gewoon herhalen.

Schrijf het desnoods op, en houdt het bij de hand. Op alles wat ze vraagt of zegt, hetzelfde antwoorden.
Het is niet verboden om op te hangen. Kap het af en zeg: ik kom niet meer wegens ziekte. Prettige avond!
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-06-2023 19:08
Persoonlijk zou ik dus gewoon die mail sturen en niet meer bellen. Ze overrulled je regelmatig, en zo voorkom je dat je toch gaat reageren of dingen gaat zeggen die je achteraf niet wilde zeggen.

Als je toch wilt bellen, houd het dan bij "ik ben helaas nog steeds niet goed hersteld van de longontsteking van .... Het is van belang dat ik dat per direct wél ga doen en daarom stop ik per direct met de stage en zeg ik ook mijn contract voor de zomer op. Ik zal eea zo per mail bevestigen."

Niks morgen alsnog komen, niks "je laat ons in de steek". Gewoon herhalen.

Schrijf het desnoods op, en houdt het bij de hand. Op alles wat ze vraagt of zegt, hetzelfde antwoorden.
Als een kapotte grammofoonplaat herhalen dat je ziek bent idd.

Sterkte en beterschap TO!
Nou dit ging niet goed. Ze heeft mij gebeld en begon meteen met een verheven stem dingen te roepen. Ze vond het belachelijk dit te moeten doen na werktijd omdat ze geen tijd had op het werk omdat een “nepzieke” staigiare niet kwam opdagen. Ze noemde mij een typische liever lui dan moe stagiaire, ik deed niks, ik kon niks, ik wilde niks en ze vind dat ik misbruik maak van de situatie. Ze zei dat ik mij veel te makkelijk ziek heb gemeld, mij niet zo aan moest stellen en eerlijk moet zijn. Ze zei dat ik mijn stagevergoeding niet meer zou krijgen (lijkt mij niet meer dan logisch maar goed) als ik niet kom morgen en dat mijn gedrag grote gevolgen gaat hebben die ik nog wel zou merken. Ze zei dat ze mij vanaf morgenochtend gewoon verwacht om mijn stage af te ronden, mijn uren te voldoen en de gemiste uren in te halen. Ook beschuldigde ze mij ervan dat hun niet op vakantie kunnen omdat ik de boel belazer en het voor het hele team verpest heb.

Ik had de telefoon op tafel gelegd op luidspreker en haar laten razen. Het liefst hing ik meteen op maar mijn ouders zeiden omdat ik dit gesprek opnam zoveel mogelijk bewijs moest verzamelen. Mijn ouders werden ook zó kwaad van wat zij allemaal zei. Mijn vader is naar buiten gelopen en mijn moeder werd erg boos en wilde het gesprek overnemen, gelukkig heb ik dit kunnen voorkomen.

Uiteindelijk werd ik echt witheet van deze uitspraken maar vroeg haar toch beleefd waarom zij mij alleen maar negens gaf qua cijfers, goede beoordelingen, vakantiewerk aanbood, een vast contract na het behalen van mijn studie beloofde en mij de verantwoordelijkheid gaf om alleen groepen te draaien als ik niks kan en wil. Hierop antwoordde ze dat ik de boel gefaked heb en een grote poppenkast heb gespeeld.

Toen ineens zei ze poeslief dat ik geluk moet hebben dat zij degene is die mij belt omdat zij mij nog een kans wilt geven als ik kan bewijzen dat ik ervoor ga en vanaf morgen weer aanwezig ben ze deze “acties” bereid is te “vergeten”. Ik heb duidelijk gezegd dat dit niet zal gaan gebeuren. Toen maakte ze me uit voor borderliner? omdat ik ineens 180 graden gedraaid zou zijn de afgelopen week vergeleken met daarvoor. Ze zei dat ik de boel belazerd heb omdat ik vervroegd vakantie wil en het liefst betaald word voor niks doen. Ze zei ik hoop voor je dat je er morgen bent, anders ga jij de gevolgen daarvan ervaren. Mijn moeder heeft haar verteld dat zij de gevolgen van deze uitspraken zal gaan ervaren, wij het hier niet bij laat zitten en heeft opgehangen.
Het ene moment was ze heel aardig en probeerde mij over te halen met uit haar duim gezogen beloftes en het andere moment had ze geen goed woord voor mij over. Ze heeft zoveel dingen gezegd, ik kon het bijna niet bijhouden.

Ik ben zo geschrokken van haar reactie en ik heb het hele gesprek opgenomen zonder dit te melden. Ik kreeg hier de kans niet voor omdat ze zo aan het tetteren was. Ik heb de opname gestuurd naar mijn mentor en ik hoop dat er actie ondernomen word tegen dit stagebedrijf en op zijn minst deze vrouw want ik vind dit echt op zijn zachts gezegd onacceptabel, kinderachtig en manipulatief gedrag.
Wat een kansloos gebeuren. Vind het wel knap dat je het gesprek bent aangegaan.
Wat erg Amara, dat ze je zo behandelen. Heel goed dat je je mentor en je ouders om hulp hebt gevraagd, naar de huisarts bent gegaan en voor jezelf hebt besloten daar niet meer heen te gaan. Zo'n werkplek is heel erg schadelijk voor je gezondheid. Je verdiend beter! Ik hoop dat je nog wat hulp krijgt om definitief van deze instelling af te komen om vervolgens tot rust te komen en te genieten van de vakantie. Eerst maar eens herstellen en dan kan je kijken of je in de zomervakantie nog energie hebt voor een ander bijbaantje. En in het nieuwe schooljaar hopelijk een fijne start bij een leuke, nieuwe stageplek!
Wow, wat goed dat je toch rustig bent gebleven en voet bij stuk hebt gehouden!

Ik zou alsnog de mail sturen waarin je alles opzegt, en verder hun nummer voorlopig niet beantwoorden!
Beste Amara, welkom in het werkende leven waar bedrijven/werkgevers en ongeschikte leidinggevende je als stront kunnen behandelen. Je zal ongetwijfeld in de toekomst vaker tegen dit soort situaties aanlopen. Je bent voor jezelf opgekomen en hebt de juiste stappen ondernomen. Klasse! Dat lukt ook niet iedereen op hun 23e. Soms is het even slikken en incasseren. Blijf strijdlustig en heb vertrouwen in jezelf, dan zal je tijdens dit soort situaties altijd een stap vooruit durven zetten. Ik hoop dat ze de betreffende medewerker ontslaan en het stagebedrijf links laten liggen.
anoniem_65af8c491dfb7 wijzigde dit bericht op 20-06-2023 19:53
1.22% gewijzigd
Ik word gewoon plaatsvervangend woest, hoe haalt zo iemand in het in haar hoofd om zó tegen iemand te praten? En dan al helemaal een stagiaire?!

Wat fijn dat je ouders en je mentor achter je staan en wat goed dat je het hebt opgenomen!
Wat verschrikkelijk dat ze zo tekeer ging tegen jou!
De beste beslissing ooit om nooit meer bij deze organisatie te gaan werken. Wat onbeschoft zeg!

Het lichtpuntje hierin is dat je mooi de opname hebt en dat je dus niets hoeft te vrezen verder.
Nu kun je het eindelijk loslaten en het verder laten...

Huil het er maar eens even goed uit en daarna aan jezelf denken, uitrusten en weer jezelf worden.

NIEMAND heeft het recht om zo met jou om te gaan!

Je mag jezelf echt wel een schouderklopje geven nu. Je hebt het heel goed gedaan!
Hieronder de reactie van mijn mentor op de opname;

Amara, ik ben enorm geschrokken van deze opname en ik ga dit morgen intern bespreken. Ik vind dit onacceptabel gedrag en dit heeft zeker gevolgen voor deze collega en niet voor jouzelf. Mijn complimenten hoe rustig je bleef, ik hoorde aan jouw stem dat het heel hoog zat.

Gaan je ouders en jijzelf akkoord dat ik deze opname morgen laten horen aan de teamleider en het bestuur? En zou je mij de naam van deze zeer onvriendelijke collega willen geven? Hoe gaat het met jou na dit gesprek?

Ik kan goed begrijpen dat jij dit er niet bij kunt hebben en je behoefte aan een gesprek met een IB’er (intern begeleider) kunt hebben. Vind je het fijn als ik op korte termijn een gesprek inplan met een IB’er, de teamleider en het bestuur om dit te bespreken? Jouw ouders zijn ook zeker welkom tijdens dit gesprek. Ik wil hier zo spoedig mogelijk achteraan gaan, en ik beloof jou een terugkoppeling te geven na het intern gesprek morgenochtend.

Probeer rustig te blijven ongeacht de situatie en weet dat wij dit als school zeer serieus nemen en hoog oppakken. Wij laten het hier zeker niet bij zitten.
Jullie steun, tips en reacties hebben mij zo goed gedaan. Het van mij af typen hier en jullie meningen lezen helpt echt. Ik ben zó benieuwd wat de gevolgen zijn voor deze “collega”. Hoe raar het klinkt, ik vind het fijn het te kunnen bewijzen door een opname zodat het niet haar woord tegen de mijne is. Het voelt toch als een opluchting en nu hopen op gerechtigheid.
Wat een fijne reactie!!
Heel goed dat de school dit hoog op gaat nemen.
Dat komt die dame duur te staan waarschijnlijk!

Kun je het een beetje loslaten voor je gevoel, Amara? Of ben je er nog een beetje hyper van :O
Wat een fijne reactie van je mentor!

Probeer het voor nu los te laten, wees lief voor jezelf en rust goed uit. Geniet van je zomer :heart:
missholland88 schreef:
20-06-2023 19:53
Ik word gewoon plaatsvervangend woest, hoe haalt zo iemand in het in haar hoofd om zó tegen iemand te praten? En dan al helemaal een stagiaire?!

Wat fijn dat je ouders en je mentor achter je staan en wat goed dat je het hebt opgenomen!
Het voelt echt als een soort machtsmisbruik op een of andere manier.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven