Werk & Studie alle pijlers

Mogelijke burn-out en negatieve collega's

18-06-2023 13:32 209 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste iedereen,

Mijn naam is Amara, ik ben 23 jaar oud en ik studeer momenteel social work.
Vorig jaar zijn er veel heftige gebeurtenissen geweest die voor mij een enorm impact hebben gehad voor de rest van mijn leven. i.v.m. herkenning durf ik deze hier niet te plaatsen. Maar ik heb het gevoel dat het er nu allemaal uit komt omdat ik het nooit heb kunnen verwerken. Ik bleef maar doorgaan met school en stage uit angst om achter te lopen. Nu lijkt het toch zijn tol te eisen.

Het begon een maand geleden. Ik kreeg een longontsteking en kon daardoor geen stage lopen. Ik ben twee weken ziek geweest en daarna wilde ik gewoon weer proberen om stage te lopen. Elke keer moest ik eerder weg van stage omdat het gewoon niet ging. Ik ga er met enorme tegenzin naartoe, slecht slapen de nachten ervoor, verhoogde hartslag, onrustig, emotioneel en veel angst en paniekaanvallen. Ik baal er zo erg van dat ik het geen uur volhoud en elke keer naar huis moet omdat ik bijna flauwval. Ik blijf het proberen en elke keer stel ik mijzelf teleur.

Mijn collega’s snappen het niet, je bent jong, doe ff rustig aan en je staat veel uren ingepland in de vakantie die moet je wel kunnen werken want we hebben je nodig! Is ze nu alweer ziek? Gaat het nou weer niet goed? Ben je nou nog steeds niet beter? Zulke opmerkingen helpen mij natuurlijk totaal niet.

Afgelopen dinsdag barste ik in tranen uit. Ik viel bijna flauw, begon enorm te trillen en moest weer naar huis. “gaat het nou wéér niet?” “we zijn er wel een beetje klaar mee nu hoor!”.

Ik heb nog 3 weken te gaan, van maandag t\m donderdag. Dan heb ik 1 week vakantie en dan zou ik daar 6 weken gaan werken tot school weer begint. Maar ik trek dit niet, ik ga dit echt niet volhouden. Het contract was al getekend, dus hier kom ik ook niet onderuit. Morgen moet ik weer naar stage, maar vandaag zit ik al heel de dag met hartkloppingen, zweten, trillen, misselijk, buikpijn en extreme vermoeidheid. Het is pure stress en ik zie er zó tegenop. De angst om weer naar huis te gaan omdat het niet gaat, de angst dat collega’s zo rot doen en de angst om echt een keer flauw te vallen word me veel te veel. Ik slaap ook enorm slecht. Het is niet alleen als ik naar school\stage moet. Het is hele dagen door. Mijn familie en vrienden zeggen dat ik anders ben dan normaal. Ze vinden mij stil, snel geïrriteerd en afwezig. Ik heb dit totaal niet door, maar ik voel me zo rot.

Het liefst wil ik morgen naar de huisarts en hulp vragen. Ik ben echt opgebrand en ik ben bang dat als ik niet snel genoeg hulp zoek ik hier in blijf hangen. Maar ik durf mij niet weer ziek te melden morgen uit angst wat collega’s wel niet van mij denken. Ik zie mij mijn stage hier niet afronden en dat vakantiewerk al helemaal niet op deze manier. Ik kan het gewoon niet.

De ene kant zegt doe het gewoon even dan ben je er vanaf maar dan heb je nog geen rust gehad. De andere kant schreeuwt dat ik mij ziek moet melden, het gesprek aan moet gaan met mijn mentor dat ik dit niet meer trek en proberen onder het vakantiewerk uit te komen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Zou dit inderdaad een burn-out kunnen zijn? Is het verstandig om door te gaan?
Dreamglasses schreef:
20-06-2023 20:06
Wat een fijne reactie!!
Heel goed dat de school dit hoog op gaat nemen.
Dat komt die dame duur te staan waarschijnlijk!

Kun je het een beetje loslaten voor je gevoel, Amara? Of ben je er nog een beetje hyper van :O
Ik denk dat ik het pas los kan laten wanneer ik de consequenties hoor van haar daden. Ik ben zó benieuwd hoe ze haar aan gaan pakken morgen 😩
Misschien volgen er nog geen consequenties morgen. Jouw school gaat vast eerst intern overleggen wat de volgende stappen zijn.

Toch denk ik dat het morgen wel al wat beter voelt, hoor. Een soort opluchting en hopelijk ook wat trots! Hoe het ook afloopt met deze 'dame', jij hebt het professioneel aangepakt! En fijn dat je stagebegeleider het zo aanpakt.

Nu tijd voor jezelf :-)
Wat een bizar gedrag vanuit de werkgever. Goed gedaan Amara!
Goed punt van Mia. Misschien zijn die er morgen nog niet. Een belangrijke les die ik als dertiger aan het leren ben is: er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Misschien gebeurd er niks. Over je onaangekondigde geluidsopname hoef je niet in te zitten. Omdat je deelneemt aan het gesprek, ben je niet verplicht om dit aan te geven. Het is wel netter, maar daar heb je geen gelegenheid toe gekregen.
Mia schreef:
20-06-2023 20:41
Misschien volgen er nog geen consequenties morgen. Jouw school gaat vast eerst intern overleggen wat de volgende stappen zijn.

Toch denk ik dat het morgen wel al wat beter voelt, hoor. Een soort opluchting en hopelijk ook wat trots! Hoe het ook afloopt met deze 'dame', jij hebt het professioneel aangepakt! En fijn dat je stagebegeleider het zo aanpakt.

Nu tijd voor jezelf :-)
Ja precies. Toch hoop ik er wel op. Normaal gesproken zie ik wel eens berichten voorbijkomen over stages from hell. Ik dacht dat ik hier echt goed zat. Ik snap niet hoe een ziekmelding zoveel los kan maken bij mensen. Heel jammer maar een wijze les. Ik ben benieuwd naar de terugkoppeling morgen vanuit school. 🙏🏻
Ik verwacht zeker wel dat dit gevolgen gaat hebben hoor. Al is het maar dat deze mevrouw geen stagiairs meer mag begeleiden. In het ergste geval krijgt het hele bedrijf niemand meer toegeschoven.

Zullen ze niet blij mee zijn, gezien ze nogal leunen op onbetaalde krachten.
Een paar dagen niet hier geweest. Wat heb jij ongelooflijk goede stappen gezet. En wat een draak van een telefoongesprek. Compleet van het padje die stagebegeleider. Eerst een belafspraak maken en dan niet kunnen om dan alsnog 's avonds te bellen en als een razende onzin uitkramen. Niet. goed. snik.

Je hebt er nu weinig aan want het voelt nu helemaal k*t maar... je gaat hier later nog veel aan hebben. Je weet wat je grenzen zijn, hebt die aangegeven en op de juiste manier mensen erbij betrokken. Je hebt hier vast meer van geleerd dan van die hele stage.

Ook fijn dat de school het zo goed oppakt en meteen hoog opspeelt. Wat de uitkomst van die gesprekken ook is (misschien hoor je er zelf nooit meer wat van of en hoe het stagebedrijf wordt aangepakt): jij hebt voor jezelf gekozen en je krijgt straks een mooie nieuwe stageplek. Maar eerst vakantie en herstellen.

Take care!
Amara schreef:
20-06-2023 20:07
Het voelt echt als een soort machtsmisbruik op een of andere manier.
Absoluut!! En wat ontzettend fijn dat je mentor het zo goed oppakt, en ik ben ook heel trots op jou dat je zo voor jezelf bent opgekomen! Laat je ons weten wat de consequenties zijn voor deze kenau?
Amara schreef:
20-06-2023 20:02
Hieronder de reactie van mijn mentor op de opname;

Amara, ik ben enorm geschrokken van deze opname en ik ga dit morgen intern bespreken. Ik vind dit onacceptabel gedrag en dit heeft zeker gevolgen voor deze collega en niet voor jouzelf. Mijn complimenten hoe rustig je bleef, ik hoorde aan jouw stem dat het heel hoog zat.

Gaan je ouders en jijzelf akkoord dat ik deze opname morgen laten horen aan de teamleider en het bestuur? En zou je mij de naam van deze zeer onvriendelijke collega willen geven? Hoe gaat het met jou na dit gesprek?

Ik kan goed begrijpen dat jij dit er niet bij kunt hebben en je behoefte aan een gesprek met een IB’er (intern begeleider) kunt hebben. Vind je het fijn als ik op korte termijn een gesprek inplan met een IB’er, de teamleider en het bestuur om dit te bespreken? Jouw ouders zijn ook zeker welkom tijdens dit gesprek. Ik wil hier zo spoedig mogelijk achteraan gaan, en ik beloof jou een terugkoppeling te geven na het intern gesprek morgenochtend.

Probeer rustig te blijven ongeacht de situatie en weet dat wij dit als school zeer serieus nemen en hoog oppakken. Wij laten het hier zeker niet bij zitten.
Klasse van je mentor trouwens
Goed gedaan Amara. Die vrouw is echt incapabel. Laat het los en ga lekker bijkomen. En als jij er aan toe bent lekker je opleiding afmaken op een fijne plek!
Hopelijk de laatste update maar wel een zeer positieve!

Vanmorgen werd ik wakker met 4 gemiste oproepen en veel berichten van de collega die mij gisteren belde. Ik heb dit verder genegeerd.

Mijn school heeft contact gehad met de organisatie waar ik stage liep, de situatie uitgelegd en de opname laten horen. De directeur heeft geschokt teruggebeld.

Mijn mentor heeft verteld dat de teamleider en het bestuur hebben besloten de andere stagiaires die op dezelfde plek stage lopen per direct over te plaatsen naar een andere locatie. Er bleken meer klachten te zijn geweest, voornamelijk over deze collega, alleen deze waren niet bewezen.

Eind van de ochtend werd ik gebeld door de directeur van de organisatie zelf. Hij was geschrokken, vond dit onacceptabel en bood zijn excuses aan. Hij vertelde dat hij na het beluisteren van deze opname naar de locatie is gegaan, deze werkneemster in overleg met de teamleider per direct is geschorst, er meerdere klachten waren waar hij geen weet van had tot nu en dit intern nader onderzocht wordt. Ze heeft mij en andere stagiaires alleen, zonder toezicht, alleen op groepen laten staan terwijl dit onverantwoord is en zelfs tegen alle regels in. Hij gaat contact op nemen met stagiaires die zijn vertrokken zonder redenen op te geven en de huidige stagiaires om hun verhalen te horen.

De collega die dit telefonisch allemaal gezegd heeft wilt graag met mij, de directeur en mijn mentor om de tafel en haar excuses aanbieden. Ze heeft mij meerdere keren gebeld en zielige berichten gestuurd. Van deze berichten heb ik op verzoek van de directeur screenshots gemaild naar hem en haar nummer geblokkeerd. Ik heb hem verteld dat ik dit niet zie zitten, het aan hun overlaat en het voor mij nu afgesloten is.

Eind goed al goed! Wat een opluchting!

Nogmaals wil ik ieder die gereageerd heeft op dit topic bedanken. Zonder jullie meningen en adviezen was ik waarschijnlijk doorgegaan en had ik de moed niet gehad om deze stappen te ondernemen. Bedankt ❤️
Amara schreef:
21-06-2023 12:43
Hopelijk de laatste update maar wel een zeer positieve!

Vanmorgen werd ik wakker met 4 gemiste oproepen en veel berichten van de collega die mij gisteren belde. Ik heb dit verder genegeerd.

Mijn school heeft contact gehad met de organisatie waar ik stage liep, de situatie uitgelegd en de opname laten horen. De directeur heeft geschokt teruggebeld.

Mijn mentor heeft verteld dat de teamleider en het bestuur hebben besloten de andere stagiaires die op dezelfde plek stage lopen per direct over te plaatsen naar een andere locatie. Er bleken meer klachten te zijn geweest, voornamelijk over deze collega, alleen deze waren niet bewezen.

Eind van de ochtend werd ik gebeld door de directeur van de organisatie zelf. Hij was geschrokken, vond dit onacceptabel en bood zijn excuses aan. Hij vertelde dat hij na het beluisteren van deze opname naar de locatie is gegaan, deze werkneemster in overleg met de teamleider per direct is geschorst, er meerdere klachten waren waar hij geen weet van had tot nu en dit intern nader onderzocht wordt. Ze heeft mij en andere stagiaires alleen, zonder toezicht, alleen op groepen laten staan terwijl dit onverantwoord is en zelfs tegen alle regels in. Hij gaat contact op nemen met stagiaires die zijn vertrokken zonder redenen op te geven en de huidige stagiaires om hun verhalen te horen.

De collega die dit telefonisch allemaal gezegd heeft wilt graag met mij, de directeur en mijn mentor om de tafel en haar excuses aanbieden. Ze heeft mij meerdere keren gebeld en zielige berichten gestuurd. Van deze berichten heb ik op verzoek van de directeur screenshots gemaild naar hem en haar nummer geblokkeerd. Ik heb hem verteld dat ik dit niet zie zitten, het aan hun overlaat en het voor mij nu afgesloten is.

Eind goed al goed! Wat een opluchting! Er is in een stroomversnelling actie ondernomen, dit had ik niet verwacht maar ik ben hier zo tevreden over.

Nogmaals wil ik ieder die gereageerd heeft op dit topic bedanken. Zonder jullie meningen en adviezen was ik waarschijnlijk doorgegaan en had ik de moed niet gehad om deze stappen te ondernemen. Bedankt ❤️
Zo. Da’s nog eens spijkers met koppen! Groot gelijk dat je niet met haar om tafel wilt. Ze gaat alleen maar excuses aanbieden omdat ze een harde tik op haar vingers heeft gehad. Laat haar haar eigen shit maar oplossen.
Wat een geweldig nieuws!
Jeetje... het kan soms maarzo anders lopen dan je had verwacht hè!
Complimenten voor jouw volwassenheid en hoe je hiermee omgegaan bent. Ondanks je strubbelingen met gezondheid en emotie, heb je je hoofd koel gehouden.
Petje af hoor!

Is ook bekend of je nog vakantiewerk gaat doen of niet daar, al dan niet op een andere afdeling?

Of is dat nu ook definitief voortijdig beëindigd? En pak je dat op als je weer opgeknapt bent?

Geniet nu van de opluchting en op naar je herstel!
Het ga je goed Amara, jij komt er wel!
:sun:
Only dead fish go with the flow
En weet je: jouw verhaal hier kan dus echt een verschil maken voor andere studenten/ werknemers die te maken hebben met machtsmisbruik en andere nare dingen bij organisaties!
Only dead fish go with the flow
Goed gedaan!

Een dikke opsteker voor je mentor.

En een hele dikke duim omhoog voor je ouders door wie je je zo gesteund hebt gevoeld dat je het aan bent gegaan gisteren.

Ik hoop dat je voor wat zo naar is geweest vorig jaar goede hulp gaat krijgen. Wat ik zo van je lees is dat niet niks geweest, vertrouw op je intuïtie of wat je wordt aangeboden afdoende is.
Je mag verder kijken, indien nodig.

Ga ajb genieten van even niet hoeven na het uitzieken - wat nog nodig is, ook na deze euforie. Je lijf heeft een enorme opdonder gehad.

Voor nu, prettige vakantie, gefeliciteerd met je geslaagde stage dit jaar en veel respect voor hoe je dingen aankaart en in verhouding kan blijven zien!
Amara schreef:
18-06-2023 19:20
Jazeker! Ik heb 4 spoedoperaties gehad. Ik moest op gesprek komen 2 dagen na mijn laatste operatie. Ik heb dit gedaan zodat ze konden zien dat het echt geen grapje was. Hun zijn van alles op de hoogte, des te jammer ik het vind dat er zo met mij omgegaan word.
Echt je grenzen aangeven hoor. Hier wordt ook flink geklaagd als collega's ziek zijn. Heb benoemd dat er toch wel enige compassie getoond mag worden, juist in de zorg! Dus laat je niet gek maken. Jouw lijf, jouw leven. Ze rapen jou straks niet op hoor als het niet meer gaat. Ziek is ziek. Ga niet bewijzen, wat je niet hoeft te bewijzen. Je wordt juist ziek als je over je grenzen heengaat voor de ander, die echt niet gaat veranderen. Zij gaan niet straks compassie tonen, dit bewijst al voldoende. Je valt bijna flauw! Dan maar geen betaalde periode en zij lossen het zelf maar op.

Ik ben zelf tijdens een burnout maar doorgegaan voor de ander. Uiteindelijk wel ziekgemeld en nooit meer teruggekomen. Periode liep af. Nou ik was fantastisch en deed super goed werk, etc. Nooit meer wat van gehoord hoor. Dus dat was wel een realiteitscheck dat ik echt mijzelf moet begrenzen. Het kostte heel veel tijd te herstellen en de ander gaat vrolijk door, terwijl je voor de ander over je eigen grenzen heengaat.
Je mag enorm trots op jezelf zijn!!
Ik lees nu je reacties, maar wat ben jij ijzersterk zeg! Wat een ingewikkelde situatie. En soms is dit blijkbaar zo nodig om de waarheid naar boven te krijgen. Dankzij jouw inzet is deze medewerker op haar verantwoordelijkheid geroepen. Daar mag je ontzettend trots op zijn! Hopelijk doet dit niks af aan je zelfbeeld. Ik lees hele goede stappen die je hebt gezet! Die zijn hartstikke waardevol voor je toekomst. Volwassenen reageren, rustig blijven, begrenzen en dicht bij jezelf blijven. Zoals je schrijft zijn velen gestopt. Dankzij jou hoeft dit niet meer te gebeuren op deze locatie!
Dreamglasses schreef:
21-06-2023 12:55
Wat een geweldig nieuws!
Jeetje... het kan soms maarzo anders lopen dan je had verwacht hè!
Complimenten voor jouw volwassenheid en hoe je hiermee omgegaan bent. Ondanks je strubbelingen met gezondheid en emotie, heb je je hoofd koel gehouden.
Petje af hoor!

Is ook bekend of je nog vakantiewerk gaat doen of niet daar, al dan niet op een andere afdeling?

Of is dat nu ook definitief voortijdig beëindigd? En pak je dat op als je weer opgeknapt bent?

Geniet nu van de opluchting en op naar je herstel!
Het ga je goed Amara, jij komt er wel!
:sun:
Nee, dit vakantiewerk is gelukkig van de baan. Ik ben zó opgelucht.
WAT FIJN!!! :cheer:

Echt petje af voor hoe je je staande hebt weten te houden en dit hebt opgelost. Op tijd aan de bel getrokken en om hulp gevraagd, heel knap. Dit is ook heel goed voor je zelfvertrouwen en je toekomstige carrière!

En nu goed uitrusten en herstellen, dat heb je verdiend!
Jeeemig Amara wat een bizar verhaal! En wat ontzettend fijn dat zowel jouw mentor als de directeur van deze organisatie het zo goed oppakken en ook meteen doorpakken, echt super.

Hopelijk helpt dit je in je herstel en heb je je vertrouwen in stageplakken niet verloren, want dit was duidelijk Niet Normaal (voor het geval dat je aan jezelf was gaan twijfelen).
Fantastisch! Knap gedaan! En wat een kettingreactie aan positieve invloed heb je gehad. Ik hoop dat jouw verhaal ook anderen inspireert om grenzen aan te geven. Het is fijn dat er ook ervaringen zijn van mensen die wangedrag escaleren en dat dit goed afloopt. Topper!

En nu echt uitrusten hoor. Vakantie vieren!
Holly cow! Wat een fantastische einde en wat snel! Zo zie je maar hoe belangrijk het is om voor jezelf op te komen. Ik hoop dat dit je voldoende vertrouwen heeft gegeven om dit te blijven doen. Succes met je studie en de toekomst, en een hele fijne zomervakantie toegewenst!
Volgende keer dus die korte maar duidelijke mail die als eerste was voorgesteld te sturen.

En er hoeft niet met die dame over gebeld te worden, de bedrijfsarts kan je altijd bellen als ze je op ziek zijn laten staan en anders zie je wel een mail tegemoed met de ontbinding van contract.
Jaja.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven