Werk & Studie alle pijlers

Naar werk in dit weer?

20-12-2009 17:50 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lief werkt in de zorg en zou vandaag laat in de middag beginnen (4 uur durende dienst). Hij heeft afgelopen donderdag aangeboden een gat in de planning op te vullen met deze dienst.

De situatie:

Hij zit echter bij mij (80 km verderop), en heeft vanmorgen al naar het werk gebeld dat het niet zeker was dat hij naar huis -en dus naar het werk- zou kunnen rijden ivm de sneeuw. Daar werd al niet echt blij op gereageerd, maar lief zou het proberen.

's Middags heeft m'n lief nog eens gebeld met het werk, nadat hij geprobeerd heeft om naar huis te rijden, maar dit niet als verantwoord zag (met stuifsneeuw voor en achter hem auto's die maar net de controle over het stuur konden behouden) Zijn collega's zijn het er absoluut niet mee eens dat hij niet zou komen en zijn van mening dat hij gewoon had moeten komen omdat hij in de planning staat. Hij is dan ook doorgestuurd naar de leidinggevende, die morgen aanwezig is.

Wat vinden jullie? Had hij toch moeten gaan, daarmee zichzelf mogelijk in gevaar brengend? Of heeft hij juist gehandeld?
Nou ik zou niet gegaan zijn, er was aangeraden om NIET de weg op te gaan, dat zegt toch genoeg. En dat hij dat wel had kunnen weten...Nee vind ik ook niet, hoe vaak komt dit nou voor in Nederland.

Wat een getrut hier van een aantal forummers die natuurlijk zelf lekker met warme voetjes op de bank zitten.
Bedankt voor al die reacties! Ik snap beide 'kampen' wel, mijn lief ook wel. Hij heeft écht geprobeerd om op zijn werk te komen, maar voelde zich niet veilig op de weg en heeft dus besloten om niet verder te gaan. Ter illustratie: we zijn beide twintigers en mijn lief heeft dus geen jaaaren rij-ervaring. Dan was het misschien ook wel anders geweest...
quote:germanwings schreef op 20 december 2009 @ 18:15:

[...]

Ik snap ook niet waarom half bijna heel Nederland nog zonder winterbanden rijdt. Daar breng je niet alleen jezelf maar ook anderen mee in gevaar.Nou, omdat we dus sinds een dag of twee a drie weten hoe heftig de sneeuw is/gaat zijn en we geen paar honderd euro reserve hebben liggen om zoiets acuut aan te schaffen of beter gezegd te kunnen betalen. Als je ze voor je rekening neemt, ben ik met liefde je ongevaarlijke wederhelft op de weg
Maar Tchai, waarom hebben jullie er niet voor gekozen in zijn huis te gaan zitten dit weekend, ivm zijn dienst vandaag en het aangekondigde slechte weer?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:Joy4britt schreef op 20 december 2009 @ 20:18:

Heb je geen auto of rijbewijs en ben je afhankelijk van het OV is het natuurlijk anders. Met het OV zou ik nu ook niet op mijn werk kunnen komen, want de bussen rijden hier ook niet nu.En dan is er niet een vader, moeder, broer, zus, oom, tante, buurvrouw, buurman, vriend, vriendin, kennis, collega enz. die je even op weg wil helpen? Ik zou zelfs overwegen een regio taxi te nemen als de treinen niet rijden hoor.
toetyfroety,

Als we "pyamadagen" instellen is Nederland te klein, op mantelzorgers/kinderen/kleinkinderen terugvallen gaat niet vandaag, want die blijven ook liever thuis bij de kachel. Dus wie gaat dan oma's insuline spuiten 2x per dag? We kunnen dat niet overslaan en dat weet je als je in de zorg werkt. Net als dat je weet dat je feestdagen moet lopen.

Als je weet dat de kans erin zit dat het gaat sneeuwen, biedt je dan niet voor een extra dienst aan! Je collega's maar vooral je clienten/patienten zijn afhankelijk van je.
Sorry hoor, maar no way dat ik nu iemand anders naar zijn/haar werk ga brengen. Dat verwacht ik ook niet van een ander. Waarom zou ik?

Als ik echt weg zou moeten en niet zou durven, dan zou ik een taxi nemen.
quote:HEMAlover schreef op 20 december 2009 @ 20:27:

Sorry hoor, maar no way dat ik nu iemand anders naar zijn/haar werk ga brengen. Dat verwacht ik ook niet van een ander. Waarom zou ik?

Als ik echt weg zou moeten en niet zou durven, dan zou ik een taxi nemen.Oh ik dus wel. Jammer dat ik geen auto heb alleen.
Ik ben op dit moment bij mijn vader, m'n stiefmoeder is dit weekend 50 geworden. Wanneer dit niet het geval was geweest waren we gewoon in de plaats geweest waar hij werkt..
Heb niet alles gelezen maar vind het niet handig van je vriend dat hij zover van zijn werk is gaan zitten terwijl het weer al voorspeld was. Neemt niet weg dat, nu het eenmaal zo is, ik het verstandiger vind dat hij niet is is gegaan. Maar ik werk zelf ook in de zorg en als hij mijn collega was zou ik echt balen dat iemand geen rekening houdt met afstand en weersvoorspelling.
Zie nu je laatste post over die verjaardag, maar rest v.h. verhaal blijft dan toch hetzelfde, hoe lullig ook.
quote:Zespri79 schreef op 20 december 2009 @ 18:30:

[...]

Eh .. geen idee waar jij werkt , maar bij mij op het werk hebben we geen uitzendkrachten meer , de oproepkrachten worden allemaal al ingezet de weekenden.

En andere afdelingen helpen zit er ook niet meer in vanwege de hoge en zware werkdruk.

Wanneer er bij mij op de afdeling in de ochtend of avonddienst iemand uitvalt , dan zitten wij met een zeer groot probleem.

Wanneer iemand zich ziek meldt dan proberen we collegas die in de buurt wonen te bellen , maar wanneer iemand zich dus afmeldt omdat het buiten rotweer is.. Sorry dan mag die collega ZELF iemand gaan regelen om voor hem/haar te gaan werken.

We moeten die persoon /dat poppetje hebben op de afdeling , we kunnen wel zonder maar dat betekend dat er of mensen pas om 14uur smiddags uit bed komen of pas s'nachts om 2uur naar bed kunnen ..Zespri, heel lullig allemaal. Maar even off topic, is dat de schuld van collega's? Is dat de schuld van de werknemers? Er zijn nu genoeg mensen zonder baan, maar of niemand wil in de zorg werken (laat me raden welke redenen) of de zorg wil niet meer betalen voor meer mensen. Ik zou persoonlijk (inmiddels, ik ben na jaren in de zorg te hebben gewerkt ook ex zorg en heb mijn buik er van vol, serieus en blij dat ik er weg ben!). Dat gemekker de hele tijd over oncollegiale collega's, terwijl het probleem in de eerste plaats gewoon ligt bij het feit dat er te weinig personeel is. Ook de zorg is at the end geen liefdewerk oud papier, maar dat schijnt niet altijd even goed binnen te komen. Waarom is het dan (bij (voornamelijk de mannelijke helft) zo'n onpopulaire baan zou je je toch eens moeten gaan afvragen...
schouderklopje,

Offtopic...

Wij hebben genoeg personeel en reserves, maar niet genoeg gediplomeerd personeel.En dat gat valt niet te vullen met werkelozen. Dat gat zal de komende jaren ook alleen maar groter worden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 december 2009 @ 20:16:

[...]

Als je nou nog zat vakantiedagen hebt en geen klus die af moet oid dan zou ik niet koste wat het kost op het werk zien te komen.

Zeker als je bijv. over enge dijkweggetjes moet.

Ik heb zat vakantiedagen, maar kan echt 'zomaar' thuis blijven.

Ik kan niet thuis werken en als ik niet kom staat de rest voor een gesloten deur.

Ik moet zeggen dat ik niet ver van mijn werk woon. Vandaag moest ik werken en ben een uur eerder van huis gegaan.

Op de terug weg reed er geen bus meer en ben ik gaan lopen.

Ik snap wel dat je niet ten koste van alles naar je werk 'moet'.

Maar je moet het wel proberen, en zeker niet de avond van te voren zorgen dat je ver van je werk af bent.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
quote:nikkinuts schreef op 20 december 2009 @ 20:38:

[...]

Ik snap wel dat je niet ten koste van alles naar je werk 'moet'.

Maar je moet het wel proberen, en zeker niet de avond van te voren zorgen dat je ver van je werk af bent.Er valt ook veel te proberen met zo'n weer.
Ik denk dat de situatie wat genuanceerder is dan twee kampen.

Ik denk dat de vriend van TO met de beste bedoelingen heeft aangeboden de dienst over te nemen, maar heeft het zeer onhandig aangepakt. Hij had niet zo ver moeten zitten, de dienst niet aannemen etc. Dat vind ik ook, want je hebt wel een verantwoordelijkheid.

Maar dat heeft hij wel gedaan. Op zich verstandig dat hij niet rijdt als hij zich niet veilig voelt, Daar kunnen anderen niet over oordelen. Niet iedereen kan even goed rijden of heeft even veel ervaring. Dus dat snap ik dan ook wel weer.

Hopelijk denkt hij er de volgende keer iets langer over na en maakt hij morgen zijn excuses aan zijn collega's.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Als ik niet erg dringend de weg op zou moeten, dan zou ik zeker niet aan het werk gaan. We wonen in Drenthe (kop) en hier ligt nu ongeveer 40 cm en voor vannacht wordt nog meer sneeuw verwacht. In onze wijk wordt niet gestrooid en we hebben hier sinds donderdagavond geen sneeuwschuiver gezien. Vandaag heb ik zegge en schrijve 2 auto's langs zien kruipen.

Man moet morgen eigenlijk weer aan het werk maar heeft donderdag 1 uur en 10 minuten gedaan over 25 km (normaal een half uur). Hij kan niet over de snelweg, moet over provinciale wegen en binnenwegen. En een stuk langs een lange vaart waar geen vangrails langs de weg staat.

Hij weet nog niet wat hij gaat doen, of hij morgen een vrije dag gaat vragen. Want rijden ziet hij niet echt zitten. Donderdag was het nauwelijks te doen en nu is het nog erger.

Kijk, ik vind het niet kunnen dat je in de wijk werkt en afzegt en vervolgens wel voor je plezier de sneeuw in gaat. Maar 25 km heen en 25 km terug vind ik, onder deze voor ons extreme omstandigheden, een behoorlijke afstand. Zeker zonder sneeuwbanden. O ja, het OV is hier normaal gesproken slecht maar rijdt vandaag niet en ik betwijfel ten zeerste of ze morgen werken. En als professionele bestuurders de weg al mijden, vind ik dat een teken op zich.
De NS heeft voor morgen een negatief reisadvies afgegeven. Toch ga ik lekker eigenwijs proberen om met de trein op de plek van bestemming te komen. Het grootste euvel is al om op het station te komen. De bussen rijden niet, fietsen doe ik zelf niet dus wordt het een flinke wandeltocht met het risico dat er dus niks rijdt. Oké, morgenochtend ga ik wel even teletekst raadplegen maar ik zou in ieder geval niet zomaar thuis kunnen blijven omdat de NS een negatief reisadvies heeft gegeven.
quote:Liondevil76 schreef op 20 december 2009 @ 21:18:

De NS heeft voor morgen een negatief reisadvies afgegeven. Toch ga ik lekker eigenwijs proberen om met de trein op de plek van bestemming te komen. Het grootste euvel is al om op het station te komen. De bussen rijden niet, fietsen doe ik zelf niet dus wordt het een flinke wandeltocht met het risico dat er dus niks rijdt. Oké, morgenochtend ga ik wel even teletekst raadplegen maar ik zou in ieder geval niet zomaar thuis kunnen blijven omdat de NS een negatief reisadvies heeft gegeven.Tja, ik twijfel daar dus nog wel over. Vooral omdat ik normaal gesproken met twee kinderen in de trein zit. Met de auto gaan zie ik niet zitten, ook omdat ik volgens mij de wijk niet eens uit zou komen. Mocht ik in mijn werkstad stranden kan ik nog wel bij mijn schoonmoeder terecht (als de bus rijdt tenminste), voor nu twijfel ik nog gewoon lekker door, en kijk ik morgenochtend wel wat ik doe. Man kan ook nog thuiswerken als dat nodig is, kan ik het alleen proberen.
Maandag kom ik de dag nog wel door met een voorraad thuiswerk die ik - met vooruitziende blik - had meegenomen. Niet ideaal, maar het kan. Maar dinsdag moet ik er echt uit, naar een belangrijke eh... bijeenkomst waar mijn aanwezigheid echt vereist is. 's Morgens vroeg al. Shit, ik hoop dat het dan weer meevalt en dat ik daar kan komen ! Ik heb echt een probleem als dat niet lukt.
Mmm..ik zou het reisadvies van de NS best serieus nemen hoor. Ik ben vanaf vanmorgen 11.00 tot een uur geleden bezig geweest naar mijn woonplaats te komen, maar er rijden gewoon bijna geen treinen. Morgenvroeg maar weer proberen. De informatie op http://teletekst.nos.nl/?751-01 is trouwens ook niet helemaal up to date..
Vitamine, welk traject is dit geweest dan?

Afgelopen weekend werd er aangegeven dat er een beperkte dienstregeling was tussen bijvoorbeeld Utrecht-Den Haag, maar de stoptrein op dat traject reed gisteren en vrijdag wel gewoon volgens de dienstregeling, het was de intercity die ieder half uur reed in plaats van ieder kwartier.
quote:priority schreef op 20 december 2009 @ 20:00:

Wat ik niet begrijp is dat iedereen wel met partner, kids, slee en honden de hele dag in de sneeuw kan lopen, maar niet te voet naar hun werk kunnen.

3 collega's hebben zich vanochtend afgemeld. Ik ben opgetrommeld om een gat te vullen (thuiszorg) en ik ben nog zo gek dat ik het doe ook!

We werken allemaal in de wijk waar we wonen en het werk kan dus te voet gedaan worden.

Promp kwam ik een colega die zich afgemeld heeft tegen met man, kids en hond. Ohohoh... wat was het lekker ijn de sneeuw.

Ze heeft deze week een beoordelingsgesprek en zal het weten ook! Dit was m'n eerste vrije weekend in 4 weken.

Zooo he, die durft! Echt schandalig zeg.

Kijk, ik snap best dat sommige routes echt eng zijn (zeker als je niet zo zelfverzekerd bent in de auto) maar de meeste doorgaande routes zijn prima te doen. Je kunt natuurlijk geen 120 rijden, je moet wel voorzichtig en rustig rijden.

Niet iedereen kan makkelijk een dagje vrij nemen. Ik ben vandaag dus wel gaan werken, niet omdat ik zo belangrijk ben en niet gemist kan worden. Maar omdat ik leveranciers had ingehuurd voor een klus vandaag en ik kan moeilijk van hen verwachten dat ze wel komen en dan zelf het af laten weten omdat ik het te gevaarlijk vind.
Ik had vandaag eigenlijk late dienst gehad, maar kon ivm het weer de deur niet uit. Ik heb geen rijbewijs ( en al hád ik die, dan nog had ik niet durfen rijden met dit weer - Groningen is echt het zwaarst getroffen van allemaal- ) En het openbaarvervoer ligt hier op zijn gat, en fietsen is sowieso al totaal niet te doen. Gelukkig werd ik zelf door mijn leidinggevende gebeld, dat ik thuis mocht blijven, dat het voor mij gewoon niet te doen was om te komen. Kijk dat vind ik nou tof, dat ze er zélf mee komen dat het onverantwoord is om de deur uit te gaan...
Maar ja, als chirurg moet je wel hé, en als verloskundige idemdito, hoe doen die dat dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven