Werk & Studie alle pijlers

Negatieve collega

01-12-2011 16:08 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu bijna 4 jaar in het bedrijf. Ik ben er binnen gekomen als stagaire en werk nu sinds anderhalf jaar op de huidige afdeling.

Toen ik aan deze job begon wist ik dat het lastig kon worden doordat ik niet direct werk met collega's van mijn leeftijd, maar toch vond ik het een uitdaging.

En eerlijk gezegd viel het me allemaal enorm mee en vind het ook heel leuk... Het enige waar ik tegen aan loop is de constante negatieviteit van een collega. Op alles wat nieuw is of een verandering te weeg kan brengen is het antwoord NEE en je wordt dan meteen afgekat.. En het is niet zo dat ik het opdring of als nieuweling wel even doe allemaal. Juist helemaal niet, ik luister veel en geef complimenten en leg het rustig in de groep en vraag hoe een ander zijn mening hierin is. Constant blijft deze collega dan negatief en gaat direct in de aanval. Het lijkt soms wel is dat ze bang is dat ik haar plek over wil nemen (ze is eind 50).

Ik ben een persoon dat vooral in oplossingen denk, dus als ik een probleem hoor ga ik niet lopen chagerijnen, maar gelijk denken hoe nu verder.. Ik help haar dan ook wel is met vraagstukken, maar ze wilt gewoon echt niets accepteren van mij en dan later hoor ik via een omweg dat het toch is doorgevoerd.. Er is nooit iets van dankbaarheid en niets is goed behalve wat zij doet.. Ze is heel starrig en heeft ook wel een verleden, maar toch..

Ik vind dit heel lastig, mijn manager is al op een punt van dat ze het zelf maar heeft geaccepteerd hoe ze is.. Maar als directe collega is dat wel een stuk lastiger...

Het gekke wel is dat we verder het wel ook weer heel leuk hebben als het over privé dingen gaat.. Ze vertelt als er iets nieuws is in haar leven, maar dan op werkgebied is ze heel starrig..

Een gevolg voor mij nu is dat ik er zelf ook minder motivatie door krijg en met minder plezier naar mijn werk ga.. Ik ben zelf ook bang dat ik nu ga stagneren doordat veranderingen constant door haar worden afgekapt.. Uiteindelijk lukt het wel om ze door te zetten, maar het is niet leuk om constant al die moeite te moeten doen..

Ik vind het moeilijk om dit ter sprake te laten komen.. Hebben jullie tips?
Hebben jullie vergelijkbare functies?
Volgens mij komt dat soort negativiteit vaak voort uit het gevoel niet betrokken te worden/niet genoeg gewaardeerd te worden. Of dat nou terecht is of niet, het is wel handig om daar rekening mee te houden.

Het zou dus kunnen helpen om haar eerder te betrekken bij veranderingen of om haar te laten denken dat ze er ook een rol in speelt. Ontfutsel een idee uit haar (iets dat je wellicht zelf ook wel hebt bedacht) en gebruik dat met naam en toenaam binnen het project.

Soms helpt het al om bepaalde ontwikkelingen al aan haar te vertellen terwijl eigenlijk niemand het nog mag weten. Natuurlijk niet doen met precaire onderwerpen en een hoop slag om de arm houden (je kunt natuurlijk ook de rest van het team op de hoogte stellen van deze strategie). Dat werkt net als roddelen, mensen voelen zich dan verbonden aan een groep. Doorgaans zeiken mensen hetgeen waar ze zich mee verbonden voelen niet af.
Ja we zijn verder helemaal gelijk aan elkaar. Ik ben gekomen doordat een andere collega uit eigen beweging weg ging.. We doen ook allemaal het zelfde werk.

We hebben wel allemaal onze eigen specialiteiten..
@ Vl43inder Haar juist dingen vertellen, dat doe ik al en betrekken..Maar dan krijg ik het idee dat zij zich weer achtergesteld voelt dat ik het eerder weet.. Nu ook heb ik uit eingen initiatief een taak erbij gekregen en dan gelijk is ze weer negatief.. terwijl ik haar er wel bij betrek van wil je ook mee helpen..
Tja lastig.

Bedenk je eens hoe het voor haar is, ze werkt al jaren in dit bedrijf op een bepaalde manier, wat blijkbaar werkt en dan blijft die stagiaire elke keer weer met iets nieuws komen en wil maar blijven veranderen.

Is het jouw taak om de afdeling te veranderen? Hebben jullie dezelfde functie of een andere?

Staat zij boven jou of jij boven haar?
Waarom spreek je haar er niet rustig op aan.

Dat je het heel fijn vind om met haar te werken omdat ze zoveel ervaring heeft ( slijm,slijm) maar

Dat jij af en toe het gevoel hebt dat ze al je ideeen snel afkapt en ze voor jouw gevoel je niet altijd serieus neemt.
We staan gelijk aan elkaar.. ik ben inmiddels al 3 jaar geen stagiaire meer..

Ik ben hier neergezet en dat is ook uitgesproken kan ik teruglezen uit de notuelen voordat ik kwam als iemand die vernieuwing zal brengen en alles meer in proccessen gaat brengen.. I

k wist en weet dat dat niet zo 123 kan bij mensen die al jaren hier werken en daarom betrek ik haar overal bij en laat ik haar ook vooral mee denken en met ideeen komen en zeg ook juist Oh wat een goed idee.. Of van hoe zou jij dat doen?

Ik werk met meerdere die ook al jaren in het bedrijf zitten en daar gaat het juist heel goed mee en die hebben ook hetzelfde probleem met haar.. Maar samen komen we hier niet uit om tot een oplossing te komen..

Dus ik dacht ga is naar de buitenwereld toe..
@ cheerlesscard: Dat is inderdaad een goed idee, alleen dat openbreken vind ik lastig en het juiste moment ervoor uitkiezen ook.. We zitten op een afdeling tussen andere afdelingen.. En vind het gelijk zo zwaar om met haar appart in een hokje te gaan zitten...
Weten jullie wat het vreemde is.. Via via hoor ik wel dat ze weer heel positief is over mij en blij is met mij erbij op de afdeling..

Alleen laat ze dit niet blijken..
quote:kato087 schreef op 01 december 2011 @ 16:28:

@ Vl43inder Haar juist dingen vertellen, dat doe ik al en betrekken..Maar dan krijg ik het idee dat zij zich weer achtergesteld voelt dat ik het eerder weet.. Nu ook heb ik uit eingen initiatief een taak erbij gekregen en dan gelijk is ze weer negatief.. terwijl ik haar er wel bij betrek van wil je ook mee helpen..

Heb je het hier al eens met jullie manager over gehad? Het is namelijk ook wel een beetje apart dat een bepaald teamlid telkens later op de hoogte wordt gesteld dan een ander en dat het ene teamlid telkens taken uitdeelt aan het andere teamlid (want dat is vragen of iemand wil helpen natuurlijk, als je er negatief naar kijkt dan, en dat doet ze).

Jullie manager kan haar dan mooi vertellen hoe zij er voor kan zorgen dat ze dingen eerder weet en zelf initiatief kan nemen, zo niet, dat ze dan niet moet piepen.
quote:kato087 schreef op 01 december 2011 @ 16:34:

Weten jullie wat het vreemde is.. Via via hoor ik wel dat ze weer heel positief is over mij en blij is met mij erbij op de afdeling..

Alleen laat ze dit niet blijken..

Moet ze dat laten blijken dan? Misschien handig om te zorgen dat jij ook zonder haar waardering kan.

In iedere werkkring zijn dat soort types wel te vinden hoor, je kunt je daar maar beter bij neerleggen.
Heb ik ook wel eens meegemaakt, op zich vrij normaal gedrag van senioren. Ze kunnen de veranderingen niet aan, ze doen het al jaren zo en bla bla...

Het werd mij ook niet in dank afgenomen (ondanks de beste bedoelingen) en op een gegeven moment liet ik het los. (leidinggevende wilde haar ook tevreden houden en sommige dingen kun je nu niet eenmaal half zo-half zo doen) Strijden is niks, kost je energie, levert niks op...

Hangt natuurlijk ook wel van de houding van je LG af..

Maar laat het niet je baan kosten!
Ik zou het toch gewoon doen hoor. Het hoeft niet meteen heel zwaar te worden.

Gewoon even onder vier ogen. Eerst zeggen dat je het heel fijn vind om samen te werken en heel veel leert van haar ervaring maar dat je soms het gevoel krijgt dat zij het niet zo leuk vind en negatief reageerd als jij met nieuwe dingen aankomt.

Je kan er ook bij zeggen dat dat jou onzekerder maakt.

Dan vragen of dat zo is, of dat dat aan jou ligt. En of er dingen zijn die zij graag op een andere manier aan zou pakken in de samenwerking.

Iig steeds het positieve benadrukken en subtiel e punt maken.

Ze klinkt gewoon een beetje onzeker.

Misschien kom jij wel heel zelfverzekerd over wat haar intimideerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven