Netheid vergroten
donderdag 21 juni 2012 om 10:26
Hallo,
Op mijn werk maak ik voor mijn gevoel te veel sloordigheidsfoutjes. Echt domme foutjes. Ik denk niet dat het met concentratie te maken heeft. Ik doe echt mijn best om op te letten, ik controleer tig keer, en toch komt er achteraf iets naar boven. De fouten hebben geen grote gevolgen voor het bedrijf, maar ik moet soms een brief drie keer uitprinten of achteraf een opdracht opnieuw maken.
Ik heb een POP budget waarmee ik een cursus kan betalen. Ik vraag me af of er een cursus is om dit te leren. Of iemand heeft de gouden tip. Wie kan me helepen?
Op mijn werk maak ik voor mijn gevoel te veel sloordigheidsfoutjes. Echt domme foutjes. Ik denk niet dat het met concentratie te maken heeft. Ik doe echt mijn best om op te letten, ik controleer tig keer, en toch komt er achteraf iets naar boven. De fouten hebben geen grote gevolgen voor het bedrijf, maar ik moet soms een brief drie keer uitprinten of achteraf een opdracht opnieuw maken.
Ik heb een POP budget waarmee ik een cursus kan betalen. Ik vraag me af of er een cursus is om dit te leren. Of iemand heeft de gouden tip. Wie kan me helepen?
donderdag 21 juni 2012 om 10:35
donderdag 21 juni 2012 om 10:39
quote:natonco schreef op 21 juni 2012 @ 10:35:
Als je werk onder je niveau doet, maak je fouten omdat het werk te simpel is. Vergelijk het met een kind dat onderpresteert op school: zijn hersenen krijgen niet voldoende prikkels om ze scherp te houden en dus schakelen ze zichzelf uit. Misschien tijd voor een meer uitdagende baan Daarom is mijn huis zo vies
Als je werk onder je niveau doet, maak je fouten omdat het werk te simpel is. Vergelijk het met een kind dat onderpresteert op school: zijn hersenen krijgen niet voldoende prikkels om ze scherp te houden en dus schakelen ze zichzelf uit. Misschien tijd voor een meer uitdagende baan Daarom is mijn huis zo vies
donderdag 21 juni 2012 om 10:39
Ik weet niet wat ik zou moeten doen. Ik heb Taalwetenschap gestudeerd, daarna Leraren opleiding en MBO personeelsadministratie. Ik werk nu op MBO+ niveau. Ik kan niet foutloos Nederlands schrijven en ik heb een zware accent. Ik ben 44 en heb een gezin die mijn geld nodig heeft. Ik zou niet weten wat ik moet doen. Het is waar dat ik me soms verveel, maar ik wil ook rust en heb hele fijne collega's. En vooral, een vaste contract.
donderdag 21 juni 2012 om 10:43
Ik ben nu aan het werk maar ik schrijf toch even snel een bericht via de mobiel. Ik heb geen moeilijke baan maar ik moet wel m'n kop erbij houden. Ik heb heel veel verantwoordelijkheid. Als ik even niet scherp ben dan schieten er dus foutjes in. Ik krijg gelukkig complimenten omdat ik uitstekend werk lever dus ik kan wel een potje breken maar de foutjes die ik maak zijn zo stom!!! Gewoon omdat ik even niet oplet. Ik wil geen ander werk want ik doe dit werk met ontzettend veel plezier en liefde.
Ik zoek dus ook meer tips! Zelfcontrole is heel belangrijk... dat kan ik sowieso als tip geven.
Ik zoek dus ook meer tips! Zelfcontrole is heel belangrijk... dat kan ik sowieso als tip geven.
donderdag 21 juni 2012 om 10:44
Als je die uitdaging in je werk niet gaat vinden, dan kan het helpen om je hersens scherp te houden met iets anders: een spannende cursus, uitdagende boeken of jezelf trainen in de wiskunde. Omdat je je hersens geeft wat ze nodig hebben, kan je accuratesse op je werk verbeteren. Maar goed, het blijft een lapmiddel. Zou je niet eens op je werk kunnen informeren of ze toevallig nog een interessant project hebben liggen waar je je in kunt vastbijten?
donderdag 21 juni 2012 om 10:49
Dat heb ik gedaan, Littlemissvixen, en na 9 maanden heb ik het helemaal gehad met de pubers. Daarna heb ik bedrijfstrainingen en cursussen gegeven, als freelancer, maar de onregelmatigheid en klanten werven zijn niet voor mij. Ik mis ook het contact met collega's. Ik vond het heel moeilijk, maar na een paar jaar heb ik toch de stap genomen om geen les meer te geven, en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.
donderdag 21 juni 2012 om 10:59
Als het gaat om spelling en typo's is het probleem dat onze hersenen fouten automatisch corrigeren en we ze zo dus over het hoofd zin en dan vooral bij teksten die we zelf geschreven hebben;
Het mkaat hamelael netis uit in wlkee vlogodre de ltteers in de wrodeon saatn. Het is aeleln niodg dat de eretse en de ltaatse ltteer van het wrood op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wlelikueirg gpletaast wdoren en je knut tcoh nog gwoeon lzeen wat er saatt.
Het mkaat hamelael netis uit in wlkee vlogodre de ltteers in de wrodeon saatn. Het is aeleln niodg dat de eretse en de ltaatse ltteer van het wrood op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wlelikueirg gpletaast wdoren en je knut tcoh nog gwoeon lzeen wat er saatt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
donderdag 21 juni 2012 om 11:07
quote:kopjekoffie70 schreef op 21 juni 2012 @ 10:59:
Als het gaat om spelling en typo's is het probleem dat onze hersenen fouten automatisch corrigeren en we ze zo dus over het hoofd zin en dan vooral bij teksten die we zelf geschreven hebben;
Ik ben taalwetenschapper
Het gaat niet (alleen) om typen en spelling, helaas.
Ik ben taalwetenschapper
Het gaat niet (alleen) om typen en spelling, helaas.
donderdag 21 juni 2012 om 11:27
Je zegt dat je NL niet voldoende is voor een baan op een hoger niveau. Kun je mss iets vinden waarbij je moedertaal belangrijker is, bv bij een bedrijf dat veel zaken doet met landen waar men jouw moedertaal spreekt? Of vertaalwerk (dan heb je wel weinig of geen collega's denk ik)? Of iets journalistieks in je moedertaal? Of lesgeven aan volwassenen bij een taleninstituut? Dan heb je niet te maken met pubers en opdrachtenwerving. Of huiswerkbegeleiding? Weliswaar ook met pubers, maar niet een hele klas vol.
Of een andere baan, die niets met je moederstaal te maken heeft, maar waarin je geen NL hoeft te schrijven? Is dan mss wel meer uitvoerend, maar mss op een andere manier meer uitdagend? Ik weet niet of je nog specifieke hobby's, ervaring of talenten hebt?
Of een andere baan, die niets met je moederstaal te maken heeft, maar waarin je geen NL hoeft te schrijven? Is dan mss wel meer uitvoerend, maar mss op een andere manier meer uitdagend? Ik weet niet of je nog specifieke hobby's, ervaring of talenten hebt?
donderdag 21 juni 2012 om 11:31
donderdag 21 juni 2012 om 11:38
Denizcim, die weg heb ik al jarenlang geleden bewandeld en ik ben eigenlijk tevreden waar ik ben. Ik zou misschien wat meer uitdaging aankunnen/willen op mijn huidige werk, maar juist die fouten staan me in de weg.
Oriane, zo werken we nu al, maar het management wilt ervan af. We hebben op de afdeling een structureel tekort aan mankracht (20 uur per week) en ipv iemand aanmenen willen ze die uren op deze manier inhalen, en met tijdelijke oplossingen (iemand van een ander afdeling die af en toe komt helpen). Ik ga volgende week met onze nieuwe interim manager praten, en ik wil mijn gedachten hierover in orde brengen. Wat wil ik? Wat kan ik? Wat verwacht ik?
Oriane, zo werken we nu al, maar het management wilt ervan af. We hebben op de afdeling een structureel tekort aan mankracht (20 uur per week) en ipv iemand aanmenen willen ze die uren op deze manier inhalen, en met tijdelijke oplossingen (iemand van een ander afdeling die af en toe komt helpen). Ik ga volgende week met onze nieuwe interim manager praten, en ik wil mijn gedachten hierover in orde brengen. Wat wil ik? Wat kan ik? Wat verwacht ik?
donderdag 21 juni 2012 om 12:24
Als je een brief op fouten naleest, doe je dit dan meteen 2,3,x nadat je de brief hebt gemaakt? Leg de brief eens een kwartiertje opzij en kijk er dan nog eens na. Als ik hetzelfde stuk 2 keer achter elkaar doorlees, lees ik over fouten heen. Leg ik het even terzijde en lees het dan nog een keer, dan valt me veel meer op. En neem je tijd voor het rustig doornemen van stukken. Op welk vlak maak je fouten? Zijn dat spelfouten of tikfouten (dubbele letters, spaties teveel etc).