Werk & Studie alle pijlers

Netheid vergroten

21-06-2012 10:26 33 berichten
Hallo,

Op mijn werk maak ik voor mijn gevoel te veel sloordigheidsfoutjes. Echt domme foutjes. Ik denk niet dat het met concentratie te maken heeft. Ik doe echt mijn best om op te letten, ik controleer tig keer, en toch komt er achteraf iets naar boven. De fouten hebben geen grote gevolgen voor het bedrijf, maar ik moet soms een brief drie keer uitprinten of achteraf een opdracht opnieuw maken.

Ik heb een POP budget waarmee ik een cursus kan betalen. Ik vraag me af of er een cursus is om dit te leren. Of iemand heeft de gouden tip. Wie kan me helepen?
Dat bedoel ik nou pfffffffff

Misschien moet ik een hersentransplantatie ondergaan.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet zo hard voor jezelf zijn. Je hebt jezelf verdorie nagenoeg perfect een tweede taal aangeleerd en ploetert onder je niveau om baas en gezin blij te maken. In plaats van op jezelf te mopperen, zou je al dat harde werk eens moeten erkennen. Petje af, meid!
Ik maakte de fouten die jij noemt ook in mijn vorige baan. Bloedirritant omdat je heus wel weet hoe het moet, en er ook op let, maar ze er toch tussendoor glippen. Wat ik deed was volgens een vaste procedure brieven aanpassen (die procedures ook opschrijven zodat ik na kon gaan of ik alle stappen gehad had), en dingen even wegleggen en ze daarna nalezen. Helaas voorkom je dit soort fouten nooit helemaal, zeker niet als er tijdsdruk in het spel is.

Overigens was het me nog nooit opgevallen dat Nederlands niet je moedertaal is, je schrijft beter dan menig Nederlander. Daar mag je best trots op zijn .
Je beheerst de Nederlandse taal hartstikke goed! Daar mag je zeker trots op zijn! Ik zie hordes Nederlanders hier teksten schrijven vol met (spel)fouten en jij schrijft honderd keer beter!! Nederlands is een moeilijke taal... maar goed, daar gaat het nu effe niet over.

Sterk punt van je is dat je uitzoekt hoe het beter kan... je opent er tenslotte een topic over. Probeer een manier te vinden hoe je jezelf het beste kan controleren. Zoals al werd aangegeven.... leg de brief even weg voordat je hem weer gaat controleren. De tweede of derde keer zal je sneller foutjes kunnen opsporen dan wanneer je je brief meteen na het maken controleert.

Je zou voor jezelf een checklist in excel kunnen maken welke je na elke brief afvinkt voor jezelf zoals bv.

-Klopt de aanhef, datum en plaats?

-Velden juist ingevuld?

-Juist geadresseerd?

Ik roep maar wat hoor.. je weet het zelf natuurlijk het beste. Ik weet alleen wél dat checklistjes heel effectief kunnen zijn voor het geval je wel eens wat kunt vergeten ofwanneer er ergens foutjes in kunnen sluipen. Binnenkort heb je je checklist niet meer nodig want dan weet je alle punten waar je alert moet zijn uit je hoofd.

Oriane gaf het al aan... laat iemand anders je werk nakijken en kijk zelf ook werk van je collega na.

Wat heel erg belangrijk is.... neem je rustmomenten. Ga niet door in je pauze want die heb je echt nodig om scherp te blijven!

Ik heb gisteren twee kleine foutjes gemaakt en omdat ik nogal perfectionistisch ben kan ik hier goed ziek van zijn. Ik kan hier niks aan veranderen maar ik ben wel aan het nadenken hoe ik de volgende keer deze fouten niet meer kan maken. Ik ben dus bezig met lijstjes die ik voor mezelf afwerk waarmee ik overzichtelijk kan werken en mezelf kan controleren. Ik werk overigens zelfstandig dus er is niemand die me hiermee kan helpen.

Ik ben eigenlijk ook al een paar dagen flink verkouden dus ik heb een mooi excuus om fouten te maken
Ik heb aanleg voor talen. Daar ben ik inderdaad blij om. En ik denk dat ik best slim ben. En juist daarom baal ik van die kleine fouten.

Ik ga dat checklist proberen en de brieven te lezen als ze uitgeprint zijn. Ik heb me voorgenomen te laten zien dat ik het wel kan en dan vragen of ik meer verantwoordelijkheid kan krijgen.

En dames, bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik moet blozen
Mefs, zie dit topic vandaag pas, en wou ook even zeggen dat ik vind dat je altijd geweldig goed schrijft. Grappig genoeg had ik bij deze OP zoiets van 'huh? Dit is niet a la Mefs, qua typefouten'. Misschien ga je juist meer fouten maken als je je er drukker over maakt??
Lieve Mefsie,

Ik heb juist bewondering voor je, omdat je zo weinig taalfouten maakt!

Je doet je best, net als iedere andere werknemer, en soms maak je een fout(je) net als iedere andere werknemer! Niet zo onzeker zijn hoor, je kunt het echt wel!!

Carenza en Kastanjez, wat lieve berichten! Als ik niet Mefs was, zou ik er emo van worden . Die fouten staan me echt in de weg, en het is niet een gebrek aan zelfvertrouwen. Ik heb verder erover nagedacht en ik denk dat ik ook veel in mijn hoofd heb. Ik denk dat die cheklists kunnen helpen, beter dan beter opletten. En dat mijn Nederlands goed is, zie ik als een cadeau, omdat ik meer kansen dan andere mensen heb gehad en ook een taalknobbel heb. Het is niet dat ik er hard voor heb gewerkt. Het is mij cadeau gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven