Werk & Studie alle pijlers

Onbevoegd voor de klas?

10-05-2011 18:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwager en schoonzus komen binnenkort weer naar Nederland, na 8 jaar Roergebied. Mijn zwager heeft Duits gestudeerd in Nederland maar geen lesbevoegdheid. Hij vraagt zich af of je tegenwoordig nog onbevoegd voor de klas kan op de middelbare school? Weet iemand dat? Een paar jaar geleden hoorde je daar veel over maar ik heb geen idee hoe dat nu is.
Nee je mag niet onbevoegd lesgeven.
quote:Gravinnetje schreef op 10 mei 2011 @ 19:03:

Nee je mag niet onbevoegd lesgeven.

... maar het gebeurt wel veel.

Open sollicitaies schrijven en dan maar zien of zich scholen bij je melden.
Nee dat mag niet.
Je kunt wel voor de klas komen te staan terwijl je een opleiding volgt. Dus als hij Duits heeft gestudeerd en een erkend diploma heeft, zou hij wel onbevoegd voor de klas kunnen staan MITS hij ondertussen zijn bevoegdheid haalt. Zij instromer ben je dan

Direct voor de klas

Werken en leren tegelijk

Stel, de school heeft samen met de lerarenopleiding via een geschiktheidsonderzoek vastgesteld dat je genoeg opleiding en (levens)ervaring hebt om les te geven. Dan kun je dus direct voor de klas. Toch moet je dan nog de officiële bevoegdheid halen. Uiterlijk twee jaar nadat je begonnen bent met lesgeven, leg je een bekwaamheidsonderzoek af. Slaag je daarvoor, dan krijg je een getuigschrift en ben je officieel een volledig bevoegd leraar.

Een stapje terug als aanloop

Het geschiktheidsonderzoek kan uitwijzen dat je nog niet direct les kunt geven. In dat geval kun je bijvoorbeeld een lerarenopleiding (voltijd, deeltijd of duaal) volgen, waarbij je - in overleg met de lerarenopleiding - voor bepaalde onderdelen mogelijk vrijstelling kunt krijgen.

Begeleiding door de school

Zonder lesgevende ervaring voor de klas staan is best pittig. Gelukkig hoef je het niet helemaal alleen te doen. Je kunt van de school begeleiding verwachten, met een mentor die van de schoolleiding genoeg tijd krijgt om aan jou te besteden. En je zo de fijne kneepjes van het vak bijbrengt.

Hoeveel geld en tijd kost de opleiding?

Hoeveel uren je les gaat geven en hoeveel tijd je kwijt bent aan scholing hangt af van de conclusies van het geschiktheidsonderzoek en de afspraken die je maakt met de school en de lerarenopleiding. Je bent als zij-instromer verplicht om het traject te doorlopen, terwijl de school die jou als zij-instromer met werk belast, verplicht is om je daartoe in staat te stellen. Je sluit daarover een scholings- en begeleidingsovereenkomst met je school en met een lerarenopleiding naar keuze. Samen met de school bespreek je welke kosten voor jou zijn en welke kosten je vergoed krijg

Meer info (en bovenstaande ) op www.werkeninhetonderwijs.nl
Je kan wel onbevoegd voor de klas, als je bezig bent met het halen van je lesbevoegdheid. Er is een enorm tekort aan docenten Duits dus er zijn waarschijnlijk best een aantal scholen die je zwager willen aannemen en zijn studie betalen.
Het mag niet, maar het gebeurt wel.

Je zal geen vast contract krijgen, zolang je geen bevoegdheid hebt en als de school je op den duur kan vervangen voor iemand die wel bevoegdheid hebt, word je vervangen.
Ja, dat kan als je ondertussen bereid bent die bevoegdheid te halen. Zo zijn er een aantal werkzaam op onze middelbare school.
Ik ken er zat, dus het gebeurt in ieder geval.
Mijn zwager heeft anders een tijd lang lesgegeven terwijl hij n akte aan het halen was.

Volgens mij is de betreffende school hierin leidend.
Dat 'mits' je er mee bezig bent is ook vrij ruim. Mijn docent Nederlands was er al jaaaaren mee bezig.
Liever elitair dan een pauper!
Het wordt juis heel erg gestimuleerd hoor nu. Het is wel lastig met wie nou wat gaat betalen (wie de opleiding betaalt, jij of de school ) maar ik ken heel wat mensen die het nu doen die vanuit de universiteit komen.
Je moet wel in staat zijn binnen 2 jaar je diploma te halen. Anders mogen scholen je niet meer aannemen. Dat is sinds de nieuwe regels/bezuinigingen.
quote:snowy2 schreef op 10 mei 2011 @ 19:07:

Je kan wel onbevoegd voor de klas, als je bezig bent met het halen van je lesbevoegdheid. Er is een enorm tekort aan docenten Duits dus er zijn waarschijnlijk best een aantal scholen die je zwager willen aannemen en zijn studie betalen.O is dat zo? Ik heb een kennis die Duitse les wil geven namelijk. Hij heeft gesolliciteerd - zonder dat hij de juiste bevoegdheid heeft - (heeft wel eerder voor de klas gestaan) maar wordt schijnbaar nergens aangenomen. Ik zie hem niet zo vaak, dus verder weet ik ook niet precies hoe of wat; maar wel interessant te horen dat er dan misschien wellicht toch mogelijkheden zouden kunnen zijn voor hem.
Mijn ouders staan allebei voor de klas ( regio 010) en hier zijn de tekorten enorm.
quote:snowy2 schreef op 10 mei 2011 @ 19:32:

Mijn ouders staan allebei voor de klas ( regio 010) en hier zijn de tekorten enorm.

Ik denk dat ik wel weet waarom.

Ben zelf gevlucht, van een school in de Randstad.
Gaf jij muziek Zamirah?

(vroeg me altijd af of dat nou wel of niet kon met wat een extra jaar na uitvoerend musicus HBO)
Je mag zeker wel onbevoegd voor de klas staan, ik heb het 9 jaar lang gedaan, met veel plezier. Nu sta ik nog steeds voor de klas, eindelijk bevoegd...

De regels:

In de nieuwe CAO (van deze week) staat dat je maximaal 2 jaar onbevoegd voor de klas mag staan en dat de werkgever er in die 2 jaar alles aan moet doen om de onbevoegde docent zijn onderwijsbevoegdheid te laten halen.

Kortom: hij kan gaan reageren op vacatures!
Muziek en CKV, Yellowlove.

Heb vroeger zang gestudeerd als hoofdvak, en later nog de docentenopleiding. Die duurt dan 2 jaar, vanwege allerlei dispensaties.
Oh leuk zeg! Was gewoon nieuwsgierigheid . jammer dat het niet leuk was op de school waar je lesgaf, ik hoop dat je het nu leuker hebt!
Ja, het is hier relaxter, waar ik nu werk.

En ik zing nog met mijn band.

En jij? Jij had toch ook zang gedaan?
Ja, maar niet afgemaakt

Lang verhaal, maar ik was zo onzeker geworden over mezelf (meer qua uiterlijk trouwens dan qua zang, maar ook het laatste) dat ik het niet meer trok.

Wil het wel afmaken (moet 4e jaar nog), maar nu niet, ben nog niet zeker genoeg van mezelf.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik de lessen in educatie heel slecht vond, ik had geen flauw idee hoe ik les moest geven (ik heb nooit echt zelf les gehad voor het conservatorium) . Duurde wel lang voor ik het doorhad, terwijl ik wel taalles gegeven heb, maar met zang is natuurlijk heel erg anders.

Fijn dat je nieuwe school wel leuk is, en dat je je band hebt om je eigen creatieve ei in kwijt te kunnen.
Dank je!

Heb jij een band of wat ( sorry voor off topic, ladies)..?
quote:_yellowlove_ schreef op 10 mei 2011 @ 20:19:

Moet heel eerlijk zeggen dat ik de lessen in educatie heel slecht vond, ik had geen flauw idee hoe ik les moest geven (ik heb nooit echt zelf les gehad voor het conservatorium) . Duurde wel lang voor ik het doorhad, terwijl ik wel taalles gegeven heb, maar met zang is natuurlijk heel erg anders.

Klopt, ze laten je maar een beetje zwemmen wat dat betreft. Methodiek is ook een lastig vak denk ik. Hoe geef je les. Hoe breng je zoiets over als zingen. Het lesgeven leer het toch meestal in de praktijk.

SORRY Wanda_p !
Nee nu niet meer. Ik was een beetje geestelijk ingestort (allemaal andere dingen), en heb muziek eerst een paar maanden links laten liggen, en nu weer volop aan het schrijven. I'm coming back (ik ben vooral van de pop/punk/hiphop) Jij?

*ook mijn excuus voor de offtopic*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven